Hur locka fram brunst?

Mli

Trådstartare
Mitt ardennersto har aldrig visat någon brunst under de år jag har haft henne. Har bara ston, så jag har inte tänkt så mycket mer på det. Men nu när hon ska betäckas blev det såklart ett bekymmer.
Hon är ultraljudad och har konstaterad aktivitet, hon sprutades för fyra dagar sedan för att starta en cykel för att se om hon brunstar. Hon visar inga traditionella tecken på brunst, men hon är annorlunda i arbetet. I går var hon mycket pigg, ovanligt reaktiv (till hennes fördel) och verkade vara på ovanligt gott humör. Kanske inte det första man tänker på som brunsttecken, men det är det enda som är annorlunda.

Finns det något annat sätt man kan locka fram brunsttecken på, om man inte har tillgång till hingst? Vi kan ju ta en promenad förbi grannens valackar och se hur hon reagerar. Någon som har annat tips?

Det blir naturlig betäckning här hemma på gården, hingsten kommer hit och väntar in högbrunsten. Men då vill jag ju gärna veta att hon faktiskt också kommer i brunst.
 
Klia henne lite vid sidan av svansroten, många ston viker svansen lätt åt sidan vid högbrunst.
 
Har ett sto som är likadant och svaret är 'the realt thing"! Det är hingsten som gäller och då rådet det ingen tvekan om hon är i brunst eller ej!
 
Har ett sto som är likadant och svaret är 'the realt thing"! Det är hingsten som gäller och då rådet det ingen tvekan om hon är i brunst eller ej!


Min fungerar det så på i alla fall. Fast räcker även med en hingstig valack bevisligen. Hon visar inga som helst brunsttecken utåt och har fått sprutas igång när hon skulle insemineras då vi bara haft ston i stallet och hon "hakat upp sig" när vi kört henne till seminstationen. Dock har hon glatt lyft på svansen åt både ponnyhingsten som stod i samma stall för massor med år sen och låtit sig klättra på av en kärvänlig valack på betet så jag snabbt fick flytta på henne. Visar ingen större skillnad i temp och allt ser normalt ut gynekologiskt och lätt att få dräktig.
 
Min låter sig inte luras. Hon är helt oberörd av valacker, Fast när vi lastar ut hos 'lover boy' så börjar hon skvätta så snart hon fattar var vi är - helt skamlöst
Fast, allvarligt, det är helt fascinerande att se samspelet mellan sto och hingst när de möts. Vi låter dem nosa över väggen och de vänslas verkligen. Är stoet inte i brunst är hon som en demon och slår i väggen så det smäller - speciellt om hon har föl vid sidan . Är hon i brunst är hon helt skamlös dom sagt!
 
Ston är så väldigt olika.

Det finns de som man kan se tydligt på 100 meters håll :D och så finns det de som inte visar något alls över huvud taget. Om inte en riktig kille nosar, får då är det ingen tvekan.

Har man ett sto som inte avslöjar var i cykeln hon är så får veterinären hjälpa till. Ultraljuda med någon veckas mellanrum och kolla var i cykeln hon är. Hämta hingsten tidigt så avslöjar han nog när det är dags?
 
Nu minsann har hon fått fart på brunsten. Visar ingen tempskillnad, viker inte undan svansen, inget "normalt" beteende. Men när vi gick en promenad igår och gick förbi grannens valackar blev det annat. Inte för att hon ställde upp sig, men hon snackade väldigt och var väldigt intresserad. Valackarna också. Hon betedde sig närmast som en hingst, och blev så uppe i varv så hon gick i balanstrav/taktade hela vägen hem. Inte så illa av en sävlig dam på närmast ett ton. Var kladdig på på svans och bakben sen när vi kom hem. Nu har vi bokat in hingsten som kommer hit om 16 dagar och som kan stå hos oss tills hon brunstat klart nästa gång. Om hon brunstar tydligt nu, så borde hon ju brunsta även om tre veckor igen med hingst hemma. Hoppas!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: Novalisa
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
21 983
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 866
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp