Hur litet kan katten bo?

Toya

Trådstartare
Ja... är på väg att flytta nu, letar bostad. Men, jag har ju min älskade kisse! Vad är det minsta antal kvm ni skulle rekommendera?

Hon får bo hos mamma, o har det bra där. Men hon är så mkt min katt, min bäbis ju :crazy:

Sv: Hur litet kan katten bo?

Det jobbiga kan vara deras tokryck som kräver yta, annars far nog både det ena och det andra i golvet.
Ska katten vara ute eller om det är en lugn individ kan man bo rätt litet, min kompis bor på ca 20-25 kvadrat med två katter.
Jag bor på straxt över 80 kvadrat med tre katter, det känns lagomt, tänker lite att "ett rum per katt" även fast det inte riktigt är så.

vacasso skrev:
tänker lite att "ett rum per katt" även fast det inte riktigt är så.
Åh, alltså borde jag verkligen gå med på pojkvännens önskemål om måååånga rum... :angel: Vi letar iaf minst en trea, så det betyder att jag kan skaffa en katt till alltså! :D

Till trådskaparen - det är klart att katter gillar stora ytor, men har du bara större än typ 25 kvm så duger det säkert åt en (eller t.o.m. två ;) ) katter. Du får se till att bygga på höjden med klösträd och dylikt så katten har något bra ställe att ligga och spana på!

/Erica

Vi bor på 57 kvadrat med en katt, kanske kunde skaffa en till då på denna ytan :p (fast med tiden och ekonomin vill vi nog ha en liten Edgar till Elsa så hon inte blir ensam katt bland oss konstiga varelser)

Jag bor i en tvåa på 68 kvm och det är öppen väg(om dörrarna är öppna) mellan sovrummet, hallen och vardagsrummet, alltså hela husets bredd. Och det behövs till mina kisar som rusar fram och tillbaka kvällstid. Så jag är ganska skeptisk till fler än en katt på mindre än 30 kvm.

Det beror ju mycket på katten. Är det en katt på 20 år har den kanske inte så himla mycket rörelsebehov, medan en ungkatt kan kräva rätt mycket. Vissa katter tycker om att röra sig efter väggarna och då kan man bo lite mindre bara man ger katten klätter- och hoppmöjligheter... är det en väldigt markbunden katt kan man behöva mer yta.

Jag hade två unga katter på 48 kvm och mindre än så hade jag inte velat ha det. Nu har jag tre vuxna katter på 65 kvm och det är ganska lagom. Får väl se hur "stort" 65 kvm känns när de tre 4-veckorsbebisarna blir lite rörligare. :angel:

Jag har 2 katter på 60 kvm och det funkar bra. Mycket mindre skulle jag inte vilja ha åt dom, för de rör sig och leker och springer mycket. Men de verkar glada och nöjda på den ytan. även om de tycker det är jättespännande när vi åker till mina föräldrar och hälsar på i deras stooora hus - de älskar det! Men sen är de jätteglada att komma hem igen.

Min katt har varit utekatt i 6 år men är nu heltidsinnekatt och bor med mig på 37 kvm. Eftersom han mest använder 1 kvm i taget, så funkar det ju utmärkt ;)

*soffpotatis*

Jag har bott på 36 kvadrat med två katter, funkade bra. Har haft 4 katter på 76 kvadrat, det funkade däremot inte så nu har vi bara 3 st kvar.

Jag bor med en katt (och en sambo ;) ) på 36 kvadrat och det går hur bra som helst. Fast min katt är gammal och sover mest i soffan.

En fördel är att man kan springa runt lägenheten (hall-rum-matrum-kök-hall) och slira på parketten, det är uppskattat :bump:

Jag har två katter på 43 kvadrat. Kanske i minsta lagret egentligen, men jag har byggt mycket på höjden, så leka kan de allt ändå.

Jag tror att det är viktigare att katterna kan leka kurra-gömma, klättra uppåt och hoppa ner från klösträd osv än att ytan ska vara stor.

Jag har 2 extremt aktiva missar på 27 kvm å dom stormtrivs! Men då klättrar dom på allt oxå å utnyttjar kubikmetrarna;) Hade dessa herrar på 65 kvm förut men dom tyckts trivas mycke bättre i denna lägenheten så d är nog inte kvm som styr.
Däremot har jag hellre 2 katter på liten yta än 1, för en misse kan d nog bli tråkigt att både vara trångbodd och inte ha kompis.

Jag har tre katter på 48 kvadratmeter....men hankatten är mest ute!
Han kommer in vid frukost och kvällsmat och går lika fort ut typ!
Honkatten är mest ute på natten och kattungen har jag inte släppt ut än...har en känsla av att hon följer med min hankatt och inte hittar hem sen!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar