Hur lite mat?

Beroende på var i Norrland TS befinner sig... Men det finns en bonde i Kalix som har börjat odla rörflen. Som halm i näringsvärdet. Han hade annons ute förra hösten.

I västerbotten tycker jag att det verkar finnas mycket annonser om halm?
 
det finns ju ingen anledning öht att näringsvärde spelar ngn roll utifrån TS fråga eller scenario. Feta ponnyer ska stå inne nattetid och behöver därmed ingen näring, de behöver bara tuggtillfredställelse.
det är olyckligt att ingen halm finns att tillgå och de står på spån, stod de på halm finns inget problem öht.
jag hade fodrat minilite grovfoder så sent på kvällen som möjligt, och sen hängt upp ngn gren typ så de kan tugga lite om de känner att de behöver det.
det optimala hade varit halm, eller om de står på spån och måste det, ett par kl halm som foder nattetid. Inget annat behövs.
producerat hack osv lär de äta upp på 20 min oavsett så jag ser inte det som ngn lösning öht, snarare vill man ju i det scenariot med feta ponnyer och endast tuggbehov i sig osv för magen, ha ngt ganska oattraktivt men ändå tillräckligt tillfredsställande att de pillar i sig av det.
 
Enligt min veterinär så gör det varken till eller ifrån om man har de inne då de kompensationsäter utomhus. Det enda alternativet var att ge så mycket näringsfattigt hö så att "magen är full" innan hästen skulle ut. Men min häst är smartare än så, hon äter inte så mycket hö/hösilage när det finns gräs....
Hon ser ut som en ballong kan man säga. Och träna henne kan jag inte pga skada.

Halm är väl problemet med att det finns bara MJ i det och det vill man väl inte att de ska ha eftersom det är det de blir tjocka av?

Det där med kompensationsätande stämmer säkert om man jämför hästar som betar 12-14 timmar med hästar som betar dygnet runt. Drar man ner betestiden till 4-8 timmar hinner de knappast beta i kapp.

Visst innehåller halm mest MJ, men den delen av säsongen man måste begränsa betet mest kompenseras det av betets höga proteininnehåll. Oftast reglerar hästarna rätt bra hur mycket av halmen de vill ha.
 
Det där med kompensationsätande stämmer säkert om man jämför hästar som betar 12-14 timmar med hästar som betar dygnet runt. Drar man ner betestiden till 4-8 timmar hinner de knappast beta i kapp.

Visst innehåller halm mest MJ, men den delen av säsongen man måste begränsa betet mest kompenseras det av betets höga proteininnehåll. Oftast reglerar hästarna rätt bra hur mycket av halmen de vill ha.

Fast studierna som gjorts visar att de väl hinner ikapp på 6 h...
 
Fast studierna som gjorts visar att de väl hinner ikapp på 6 h...

Ok. Men så länge jag ser att de hästar i stallet som släpps på bete dygnet runt så tidigt det går är tjocka som troll medan de som går ute åtta timmar och får begränsad fodergiva inne håller sig ganska fina så har jag lite svårt att tro att den studien är helt tillämpningsbar. I alla fall inte på lättfödda hästar. Jag tror lika lite på det som på myten att hästar själva reglerar hur mycket de ska äta vid fri tillgång.
 
@skiesabove TS bor 60 mil från Kalix så det är nog inte aktuellt ;)

@Fiorano Jag hade ju nät till min ett tag, tills hon fastnade i det :meh: Jag hade det ju bara inne på em när det var som stimmigast i stallet, dvs ca 2 kg hösilage i. Jag upplevde inte att den lilla frustrationen gav henne problem då hon i övrigt åt som vanligt. Men att ständigt ha dem ryckandes i detta skulle jag aldrig låta ske, förstår inte den lätt frireligiösa förtjusningen kring dessa nät som råder i vissa kretsar...

Men, ni har väl en hel del sly och buskage kring er? Det kan man ju ta in, kanske hänga upp på nåt vis i boxen så att dom iaf har att pilla med. Sen givetvis sprida ut höet inför natten, men det antar jag att du redan gör.
Det är synd att det inte finns nån vidare tillgång på halm norröver, men jag tror tom det är lättare att få tag på i Norrbotten än hos dig...
 
Jag
Mina ponnier går nu på gräs dagtid. Det är äng som varken sett gödsel eler blivit insådd så det är bra gräshage för ponnier utan nåt direkt dunder i gräset. Men det är ponnier och i synnerhet valacken som bara är under igångsättning efter skada går upp i vikt i rask takt. De går ute från ca 6 på morgonen, sen kommer de in därifrån oftast tidig eftermiddag för att stå inne och vila lite och sen ridas. Efter ridning går de antingen ut på gräset igen eller i vinterhagen med bara lite småplock till ca 21 på kvällen.

På natten står de således inne och får hö. Men alltså hur lite hö kan jag ge? De får ju garanterat i sig allt de behöver plus lite till av gräset så de får hö för magens skull. Helst hade jag velat svälta dom på natten, men det kan man ju inte göra. Nu får de ca 2,5 kg men jag inser ju hur lite tuggtid det blir:/.

Hur gör ni andra med tjockisar som ni ändå vill ha på lite gräs?

Jag hade nog valt att använda munkorg, då det bevisligen blir för mycket trots ogödslat. Och ha den på vid all utetid. Och sen hoppas på att det räcker med den åtgärden och behålla nattgivan.
 
Tusen tack för alla svar och input!

Nu har det varit snustorrt och jättevarmt ett tag och betet som inte ens från början var kraftigt är nu tämligen ynkligt. Båda hästarna är stabila i sin vikt och har slutat gå upp. Nu börjar även valacken kunna ridas mer och jag tror han kommer att börja gå neråt i vikt ganska snart.

Har gjort så att de för det mesta är ute mellan 6-16 på gräset. Sen rids som efter att ha stått inne ett tag och får vara inne för natten. Om de vilar kommer de också in tidigare från gräset men får gå i vinterhagen under kvällen. Som kvällshö får dom 2,5kg. På morgonen är dom helt lugna och verkar inte särskilt hungriga-och har inte direkt bråttom ut. Så jag hoppa att magarna är i bra skick!
 
Tänkte just fråga hur hungriga de är när de kommer in. Här går de ju på gräs nu (kors i taket) men de flesta dagar plockar jag in dem x h på dagen. Om man frågar dem svälter de, och de åt glatt både full och halv giva silage ute parallellt med gräset och hävdade att de skulle dö svältdöden när jag först drog ner och sen drog in silaget.

Så FÅR de så äter de som små maskiner, utan botten. Men får de inget så de kastar i sig sin lilla tuss inne. Sen är de rätt nöjda och står och filosoferar eller lägger sig och sover. Talar naturligtvis om hur fruktansvärt utsvultna de är när jag kommer, men som sagt - fungerar det inte så är de rätt nöjda. Och skulle jag servera halm (de har det ute om de vill ha) inne skulle de troligen inte röra ett strå, helt enkelt för de är inte så hungriga eg.

Idag tog jag in dem vid 11. Fick varsin tuss silage. Sen vid 14 fick de sitt "kraftfoder" (lucern, ganska moderat mängd, för att blanda annat i). Och vid 16 fick de en ny liten tuss silage. Släpptes ut igen vid 18. Och satte inte full fart ner på betet utan provade först se om jag kanske kunde ha nåt gott att bjuda på.

Så, fråga dem och de svälter. I verkligheten är de rätt mätta och belåtna och det tar LÅNG tid innan de blir direkt hungriga, och en mycket liten mängd mat håller dem nöjda länge. Däremot om de t ex togs in för natten och fick X kg, så skulle de mest troligt smälla i sig det på en gång. Men det skulle nog inte gå nån större nöd på dem under natten ändå. Mer än då den mänskliga "oron" för att de står utan mat/utan nåt att tugga på.
 
Tänkte just fråga hur hungriga de är när de kommer in. Här går de ju på gräs nu (kors i taket) men de flesta dagar plockar jag in dem x h på dagen. Om man frågar dem svälter de, och de åt glatt både full och halv giva silage ute parallellt med gräset och hävdade att de skulle dö svältdöden när jag först drog ner och sen drog in silaget.

Så FÅR de så äter de som små maskiner, utan botten. Men får de inget så de kastar i sig sin lilla tuss inne. Sen är de rätt nöjda och står och filosoferar eller lägger sig och sover. Talar naturligtvis om hur fruktansvärt utsvultna de är när jag kommer, men som sagt - fungerar det inte så är de rätt nöjda. Och skulle jag servera halm (de har det ute om de vill ha) inne skulle de troligen inte röra ett strå, helt enkelt för de är inte så hungriga eg.

Idag tog jag in dem vid 11. Fick varsin tuss silage. Sen vid 14 fick de sitt "kraftfoder" (lucern, ganska moderat mängd, för att blanda annat i). Och vid 16 fick de en ny liten tuss silage. Släpptes ut igen vid 18. Och satte inte full fart ner på betet utan provade först se om jag kanske kunde ha nåt gott att bjuda på.

Så, fråga dem och de svälter. I verkligheten är de rätt mätta och belåtna och det tar LÅNG tid innan de blir direkt hungriga, och en mycket liten mängd mat håller dem nöjda länge. Däremot om de t ex togs in för natten och fick X kg, så skulle de mest troligt smälla i sig det på en gång. Men det skulle nog inte gå nån större nöd på dem under natten ändå. Mer än då den mänskliga "oron" för att de står utan mat/utan nåt att tugga på.
ja som jag och väldigt många säger sen länge och om man ser till det hela osv så fri tillgång osv har blivit ngn sorts hysteri i 2o10-2014 års spannet ungefär. Det drar iväg lite väl mycket och är ett stort problem i fråga om hästhälsa utifrån det eftersom hysterin verkar ha spritt sig utan att det finns så mkt kunskap i botten utöver det i helhetsbilden... så man blir ju lite glad att läsa såna här slutsatser om inte annat .
 
@Alexandra_W När dom kommer in är dom inget hungriga alls. Barbie äter inte ens om det finns hö i boxen. Juno hade nog gjort om han fick möjlighet, men det får han inte:p. När dom kommer in ställer sig båda inom två minuter och somnar. Blev tydligt idag när jag tog in dom och sen gick in i sadelkammaren i tre minuter. När jag kom ut i stallet igen hade båda somnat;). De lägger sig även gärna ner och sover ut ordentligt.
 
I min värld är det inte någon större katastrof om de lägger på sig lite extrahull på sommaren, det är ju liksom naturligt för dem att göra det. Har bestämt för mig att jag läste något häromdagen att kroppens metabolism anpassar sig efter att de ska öka hullet på somrarna, även om matintaget är detsamma.
 
@ameo Nej det är väl ingen jättekatastrof att dom går upp lite. Men när dom börjar vagga fram är jag inte lika nöjd. Sen blir jag dessutom lite rädd för fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 223
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp