Hur lite mat?

Om de ska lägga på sig under sommaren så bör man nog svälta dem under vintern. Det beror naturligtvis på vilken typ av häst det är. Men för vissa ponnyraser kan det definitivt vara ohälsosamt att låta dem öka för mkt i vikt under sommaren. De bör alltså i så fall svälta under vintern. Vad nu det ska vara bra för. Det är nog ganska troligt att om det finns en sådan omställning i metabolismen så är det en anpassning till att leva i ett kallt klimat där man måste samla näring under sommaren för att överleva vintern. Det är ju inte helt säkert att det var en optimal lösning dvs mkt troligt att inte alla mådde bra av det, bara fler som hade större chans att klara sig.
 
Om de ska lägga på sig under sommaren så bör man nog svälta dem under vintern. Det beror naturligtvis på vilken typ av häst det är. Men för vissa ponnyraser kan det definitivt vara ohälsosamt att låta dem öka för mkt i vikt under sommaren. De bör alltså i så fall svälta under vintern. Vad nu det ska vara bra för. Det är nog ganska troligt att om det finns en sådan omställning i metabolismen så är det en anpassning till att leva i ett kallt klimat där man måste samla näring under sommaren för att överleva vintern. Det är ju inte helt säkert att det var en optimal lösning dvs mkt troligt att inte alla mådde bra av det, bara fler som hade större chans att klara sig.

Knapplån som spinn vidare på detta :
Tycker lösningen att svälta dem övriga året och sen att de ska äta sig feta är rätt gravt tveksam på ffa ponnyer även om teorin finns i allmänhet att det är så hästar är skapade och det är de ju - men det appliceras ju inte till domesticerade tillstånd utan hur hästarna är genetiskt fungerande i sig, och den genetiken kvarstår hos dem trots att de nu är tamhästar.
den enda lösningen på alla fång problem och fettma osv, är att inte låta dem bli feta öht. gäller året runt.
är man rädd för fång osv så självklart vill man inte ändra ngt bara för att månaden heter juni-juli-augusti och lär innebära drastiska förändringar i fråga om hästens mage om man svälter den övriga tiden på året och sen brassar på med gräs 3 månader utifrån det.

problemet allmänt är ju ett välfärds problem i mångt och mkt och som FA är inne på så finns inte riktigt gränsen för många, av att faktiskt reglera sin hästs hull öht, varken vinter eller sommar.....
 
Fången hänger väl inte direkt ihop med hullet, även om det finns samband.
Du motionerar dem ju också, så att de förbrukar blodsocker, så du kan nog vara ganska lugn. Jag har läst någonstans att 20 minuter skritt/dag minskar risken betydligt.
 
Fången hänger väl inte direkt ihop med hullet, även om det finns samband.
Du motionerar dem ju också, så att de förbrukar blodsocker, så du kan nog vara ganska lugn. Jag har läst någonstans att 20 minuter skritt/dag minskar risken betydligt.
Det beror nog på om hästen är en av de med anlag för ändrad metabolism, dvs det som du skrev om i ett tidigare inlägg. En sådan häst bör inte bli fet.
 
Fast har den metabolism-problem så behöver den inte vara fet (ej heller ha direkta fettansamlingar, vilket den egentligen kan ha utan att vara överviktig i övrigt) för att fång ska bryta ut, om man nu ska hårddra det.
Sen är ju också frågan var man drar gränsen för fet. Jag ser ju ponnyungdomar som överför sina egna anorektiska tendenser på ponnyerna, så att de anser att ponnyerna är feta när man inte kan spela harpa på revbenen på dem (något överdrivet, men inte helt...).

Vad jag menar är att om man har "normalt friska" ponnyer som inte har direkta anlag för fettdepåer, så är det ingen större fara om de blir lite lagom betesfeta, typ "runda och goa". Om man rider dem någorlunda regelbundet så att de gör av med lite blodsocker så håller de även nere insulinnivåerna, vilket är en av riskfaktorerna vad gäller fång. Det behöver inte vara hård ridning, utan viktigast är att man ser till att de alls rör på sig.
Och givetvis bör man ju hålla koll så att det inte blir fett-depåer, för då hamnar man i ett annat läge.

Jag har några ponnyer som haft fång - någon som fått det här och några som haft det innan de flyttade hit (varav alla de senare nu är över 20 år). Och jag kan säga att det är ganska olika vad gäller hur deras metabola problem yttrar sig och när/om fång bryter ut.
 
I min värld är det inte någon större katastrof om de lägger på sig lite extrahull på sommaren, det är ju liksom naturligt för dem att göra det. Har bestämt för mig att jag läste något häromdagen att kroppens metabolism anpassar sig efter att de ska öka hullet på somrarna, även om matintaget är detsamma.

Fast har den metabolism-problem så behöver den inte vara fet (ej heller ha direkta fettansamlingar, vilket den egentligen kan ha utan att vara överviktig i övrigt) för att fång ska bryta ut, om man nu ska hårddra det.

Vad jag menar är att om man har "normalt friska" ponnyer som inte har direkta anlag för fettdepåer, så är det ingen större fara om de blir lite lagom betesfeta, typ "runda och goa".

Mitt senaste inlägg var ett svar på det du skrev om ändrad metabolism som gör att hästen blir fet. Jag trodde det var sådana hästar du då menade. Det är klart att det finns ponnyer med "normal" metabolism och att dessa kan vara lite runda. Vi har en sådan ponny hemma, barnens gamla russvalack. Om jag jämför våra två ponnyer så är det mycket tydligt att russet inte äter hur mkt som helst, kan gå i en vanlig sommarhage utan att bygga fettdepåer och att det är ganska lätt att banta honom. Min egen ponny däremot är inte sådan och det "syns inte utanpå".

Sedan är jag inte med på det första du skriver ovan.
 
Den där artikeln btw, så den skriver i början just det som tagits upp att det är ingen fara de går upp i hull på sommaren osv. Men i andra halvan av artikeln beskriver den vikten av att ffa ponnyer INTE få bli överviktiga. Men rubriken fastande nog bäst hos folk. Artikeln gällde dessutom frilevande hästar som får foderbrist på vintern, och ang våra tamhästar står ganska tidigt: "Den moderna hästen däremot saknar inte foder på vintern eftersom den fodras regelbundet flera gånger per dygn. Därmed minskar den heller inte i vikt innan nästkommande sommar."

"Banta inte hästen på sommaren
Om man försöker styra hästens kroppsvikt genom att begränsa tillgången på foder i ett försök att reducera hästens vikt under sommaren, samtidigt som man (givetvis) ger den regelbundet med fodet under vintern, motarbetar man hästens biologi.

Men kronisk övervikt är osunt – också för hästar. Livsstilssjukdom typ diabetes II är ett stigande problem hos människor och tillsvarande är EMS ett stigande problem hos hästar. EMS är en gemensam betäckning för hästar med ämnesomsättningsproblem som karakteriseras av bl.a. fetma, insulinresistens och fång.

Hästar och ponnyer med EMS får ofta synliga fettdepåer på kroppen. Speciellt omkring nacken (fettkam), skuldror, rygg, bakparti (hjärtrumpa), magen och könsorganen. Den direkta kopplingen mellan EMS och fång är ännu inte känd, men fetma medför en form av inflammation som kan vara medverkande orsak till utveckling av mer eller mindre allvarig fång2.

Hullvärdering är ett redskap till att värdera om hästen är i riskzonen för att bli överviktig. Man ska därför med jämna mellanrum känna över hästens kropp och värdera hullet t.ex. genom en skala mellan 1-9. På skalan är 1 utmärglad och 9 extremt fet."

Värt att nämna är att källan är St Hippolyt, ett foderföretag som inte står på min favoritlista då de gör en massa rätt onaturliga foder riktade mot t ex EMShästar - som ofta sett till innehåll är direkt olämpliga för dessa hästar.

http://equipage.se/index.php?option...74:hästen-ska-bli-fet-–-på-sommaren&Itemid=93
 
Fast det är ju också upp till hästägaren att se till att hästen inte lever med kraftig övervikt året runt, utan att se till att den minskar i hull efter betet, om den nu har lagt på sig hull då. Jag har lite svårt för svart/vitt tänkande.
Jag kan inte se någon nackdel alls med att normalt friska hästar lägger på sig lite extrahull på sommaren, om de får leva hästliv på bete då. Man måste givetvis hålla koll på dem så att det inte går överstyr, men utan att det går till överdrift.

(för övrigt och halvt off topic, så brukar mina hästar minska i hull på vinterhalvåret trots fri tillgång till bra grovfoder... alla raser...)
 
Det är ju det de säger - lite extra hull ingen fara men de får inte bli överviktiga.

Men av många tycks den där tolkats just som okej att de blir feta. Alltså mer än lite beteshull och gräsmage. Och så var den ju inte menad.

Här är de rundare än vanligt - jag bekymrar mig inte alls just eftersom de inte är tjocka. Utan lite rundare än vanligt bara. Kommer försvinna när gräset är slut.
 
Att mina ponnier blir lite tjockare på sommaren är helt okej. Mina funderingar som startade denna tråden berodde dock på att ffa valacken började bli FET. Jag lever kanske kvar i det gamla att hästar som är tjocka riskerar att få fång, i synnerhet ponnier. Men det känns ändå logiskt på ngt vis, i min förenklade värld. Hursomhelst är han halvtkonvalescent och bör ändå inte var för tjock, sommar eller ej. Han hade redan lite trivselvikt innan grässläpp...

Sä här såg han ut i slutet av maj, väger exakt 395kg och är ca 144 cm.
10001343_10203053653694166_763275509045600815_n.jpg


Och ja, har ser ni nuvarande gräsmage. Han ska in till kliniken på åb nästa vecka och det ska bli intressant att väga honom...
10521840_10203374755881520_3370233256919229542_n.jpg
 
Jag skulle nog klassa det som lite extra beteshull men inte mer.
Så länge han inte lägger på sig fettdepåer, typ späcknacke eller stora kuddar någon annanstans, och du dessutom rider honom så tror jag inte att du behöver vara särskilt orolig.

(sen vad gäller det där med ponnyer och fång så måste jag ju bara nämna att min första fånghäst var ett halvblod....)
 
Jag vet inte om det tagits upp tidigare, men det är ofta en bra idé att träna ordentligt på sommaren när det är knepigare att reglera fodergivan. Om man vill ge hästarna en viloperiod kan man göra det på vintern eller senhösten då väder ändå brukar vara pest :-) Lättare att hålla ett lämpligt hull då!
 
Fången hänger väl inte direkt ihop med hullet, även om det finns samband.
Du motionerar dem ju också, så att de förbrukar blodsocker, så du kan nog vara ganska lugn. Jag har läst någonstans att 20 minuter skritt/dag minskar risken betydligt.

Jo fång hänger ihop med överhull och fetma helt klart i de flesta fall till 95%. som jag skrivit innan i tidigare såna här diskussioner så är det faktiskt så. När det väl kommer till kritan in 95% av fallen så har alla tecken och varningar funnits där långt innan hästen faktiskt fick fång, även om många hästägare inte vill se detta och slår ifrån sig osv men sen när det väl kommer till kritan så visar det sig att hästen varit överfet, haft späcknacke osv långt innan i sammanhanget. Om man sen dessutom släpper på gräs helt plötsligt eller inte har insett vikten att vänja in vid foderbyten osv så blir det ett ytterligare problem givetvis i sammanhanget. Det går självklart jättebra att skaffa sig fång enbart med ett mindre genomtänkt släpp på bete i sig, det är ofta så hästar får fång i övrigt. Tredje varianten är väl att man släppt sin häst på bete och den helt utifrån det börjar bli överfet och få späck och depåer osv, men man uppmärksammar inte detta eller förstår inte varför man bör göra det, och vidtar inga åtgärder.
 
Jag vet att du tjatar om det, mackan. (även om jag inte håller med om att svaret på fånggåtan är riktigt så enkelt)
Men nu är det inte så i detta fallet, utan det handlar om lite betesrunda ponnyer som rids. Titta själv på fioranos foton ovan, där finns ingen späcknacke och inga fettdepåer att oroa sig för.

@a1agnlju fioranos ponny är under igångsättning efter skadeproblem, så tyvärr kan hon ju inte praktisera den varianten i detta fallet. Men i stort håller jag med dig. Det är ju dessutom mycket roligare att rida och träna på somrarna än det är i snöstorm och 20 minusgrader...
 
Bedöma hull på bilder är dock rätt svårt. Satt och sorterade bilder idag och slogs av just hur det kan skilja. Samma ponny, samma vecka och samma Irl-hull. Men på bilderna ser han allt utifrån fullblodsslimmad till tvärfet ut. Och allt däremellan. "Sanningen" är en rund ponny med kalaskula men utan depåer eller liknande. Men beroende på bild syns inget av Rundheten eller kalaskulan eller så ser han ut att ha vansinnig mankamsdepå tex.
 
Jag vet att du tjatar om det, mackan. (även om jag inte håller med om att svaret på fånggåtan är riktigt så enkelt)
Men nu är det inte så i detta fallet, utan det handlar om lite betesrunda ponnyer som rids. Titta själv på fioranos foton ovan, där finns ingen späcknacke och inga fettdepåer att oroa sig för.

@a1agnlju fioranos ponny är under igångsättning efter skadeproblem, så tyvärr kan hon ju inte praktisera den varianten i detta fallet. Men i stort håller jag med dig. Det är ju dessutom mycket roligare att rida och träna på somrarna än det är i snöstorm och 20 minusgrader...
¨
vi är väldigt gravt långt ifrån att adressera @Fiorano s inlägg sen länge. som vanligt på buke. så därav mina svar till dig och flera..... Jag har addresserat dig utifrån det nu i svaret utifrån det och trodde det framgick..... om du upplever det som tjat osv så är det synd tycker jag men då är det ju så om du tycker det i sammanhanget.
 
i just detta fallet har jag sett massor av bilder på ponnyn under lång tid

(och jag har själv en d-ponny som får riktigt läskiga fettdepåer om man inte ser upp men som på håll, från sidan, ser ut som vilken trimmad sportponny som helst...)
 
¨
vi är väldigt gravt långt ifrån att adressera @Fiorano s inlägg sen länge. som vanligt på buke. så därav mina svar till dig och flera..... Jag har addresserat dig utifrånd det nu i svaret utifrån det och trodde det framgick.....
är "vi"?
Jag utgår fortfarande från Fioranos ponny när jag svarar i den här tråden, så du får gärna exkludera mig från dina "vi".
 
är "vi"?
Jag utgår fortfarande från Fioranos ponny när jag svarar i den här tråden, så du får gärna exkludera mig från dina "vi".


förstår nog inte riktigt kommentaren öht faktiskt.
känns lite defensivt och som du hakar på ngt som inte finns?
Läs gärna det jag skriver i essens. det finns inget behov utifrån det att bli defensiv faktiskt. som sagt. Fioranos tråd handlade ju i essens om hur lite hästarna kan stå på grovfodermässigt över natt, inget annat.
 
@ameo det var generellt och handlade inte om specifik ponny.

Men om man ska tala specifik ponny så om man så sett tio bilder per dag i ett år - så vet man inte om den ponnyn är en fotogenisk sort eller ej är de inte mkt värda. Just för de kan vara som den du beskriver (och som en av mina var) och helt enkelt döljer/bär sitt hull väl. Alltså ser smalare ut än den är om man klämmer på den. (Och för all del tvärtom, vissa ser fina ut men klämmer man på den är det mest "skinn och ben")
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 223
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp