Hur lite mat?

Fiorano

Trådstartare
Mina ponnier går nu på gräs dagtid. Det är äng som varken sett gödsel eler blivit insådd så det är bra gräshage för ponnier utan nåt direkt dunder i gräset. Men det är ponnier och i synnerhet valacken som bara är under igångsättning efter skada går upp i vikt i rask takt. De går ute från ca 6 på morgonen, sen kommer de in därifrån oftast tidig eftermiddag för att stå inne och vila lite och sen ridas. Efter ridning går de antingen ut på gräset igen eller i vinterhagen med bara lite småplock till ca 21 på kvällen.

På natten står de således inne och får hö. Men alltså hur lite hö kan jag ge? De får ju garanterat i sig allt de behöver plus lite till av gräset så de får hö för magens skull. Helst hade jag velat svälta dom på natten, men det kan man ju inte göra. Nu får de ca 2,5 kg men jag inser ju hur lite tuggtid det blir:/.

Hur gör ni andra med tjockisar som ni ändå vill ha på lite gräs?
 
Jag ger lite lusernpellets och halm på natten inne. Dvs ponnyn står på halm. Hon äter en del men inte massor. Sedan går hon med munkorg i den vanliga stora beteshagen med mycket gräs på dagarna.
 
Om Gedion är inne nån natt så får han lite havre i krubban, en tuss hö och står på halm som han äter av. Så det är vår lösning: halm.
 
Halm skulle jag också säga. Alternativt om du kan få tag på gräsfröhalm? Fast jag har fått för mig att det bara finns här i södra Sverige.
 
Halm är något som inte finns att tillgå. En storbal kostar ca 900:- och då ska man hitta nån som säljer också. Den stora nackdelen med Norrland.
 
Då återstår väl att försöka sänka ättakten med finmaskiga hönät eller så.
Alt - vilket jag skulle överväga i ditt läge, ta transporten söderut och shoppa en transport halm. Det borde du stå dig på hela sommaren?
 
Hmm.. Hur långt behöver du åka för att köpa halm?

Ett annat alternativ är lövfoder. Jag vet inte hur mycket hästar faktiskt äter eftersom jag själv inte testat. Men förr hamlade man träden och tog in lövfoder till djuren inför vintern. Alltså skär man av ettårsskott från träden och torkar, men du behöver ju inte torka det. Det finns lite olika träd man brukar hamla till lövfoder, men hassel, asp, sälg, vide och även lind funkar. Kolla först så inget av de är giftigt. Vide och sälg brukar jag själv ge, det är ofarligt och poppis.
 
För att köpa halm måste jag åka långt. Är ärligt talat inte ett alternativ. Jag är en bra hästägare som vill göra det bsta för mina hästar, men det finns gränser och där ligger nog allt min. Men jag ska se om de ev har halm hemma öht på gården. Det är en bondgård och de köper ibland halm söder ifrån. Tyvärr har det inte riktigt varit foderkvalité på den tidigare-men de kanske har ett nytt och bättre parti:).

Finmaskigt hönät är jag helt allergisk mot. Spända nackar och frustrerade hästar är inget jag vill ha.
 
Du tror de skulle bli frustrerade av näten?

Men inte halm och inte nät. Då blir det ju knepigare. Då får man ju se på antal timmar utan mat helt enkelt, och att de inte blir alldeles för långt. Vilken giva som krävs för det beror ju på häst. TSmässigt kan du ju ge hur lite som helst,

Det är inget alt att dra ner betet så du kan ge mer hö till natten?
 
Ett annat sätt är ju att gå ut mitt i natten och ge dem lite hö, inget jag väljer i första hand men för att kunna dra ner på höet och ändå inte låta det gå så lång tid utan foder.
 
@Alexandra_W Våra grannstall har alla smhn ute i hagarna och en av de andra hästarna i vårt stall har det inne. Så jag har kollat rätt mycket på hur hästarna beter sig när de äter ur dom. En del hästar blir väldigt frustrerade och står och slår med frambenen i nätet. En av dessa hästarna skadade sig även i samband med detta och får inte längre ha nät. De flesta andra hästarna står och drar och skakar ur höet ur nätet. Det blir en ganska extrem belastning på nacken när dom står och skakar och drar flera timmar om dagen. Så nej, nät är inte ett alternativ för mina hästar.

Däremot ska halmen kollas upp!

@Forest Autumn Jag bor inte på gården så jag tror inte det är så populärt om jag börjar köra dit mitt i nätterna;).
 
Är de riktigt matglada går det att strö ut höboss i spånet. Vår shettis fick köra matsök, just för att utöka mattiden och få en så naturlig betesnära ätning som möjligt.

Vi tog antingen fint höhack eller i något fall lusernhack (som ju är mycket volym men lite vikt).
 
Hej!

Om du inte kan få tag i halm och inte vill ge i smhn återstår väl bara att inte ha de på gräs eller gå med munkorg på gräset? Alternativet rid väääldigt mycket mer finns naturligtvis också, även om det inte hjälpte ett dyft på min när hon var överviktig och gick på bete halva dygn och i vinterhage utan gräs med halm andra halvan.

Sprida ut maten i jättesmå tussar kan ju funka- min får det i hagen, men det tar henne max 30 min mer att äta så än att äta allt i samma hög :-(

Det är svårt med hästar som inte förstår vikten av beach 2014 :-(

/Lavinia
 
Enligt min veterinär så gör det varken till eller ifrån om man har de inne då de kompensationsäter utomhus. Det enda alternativet var att ge så mycket näringsfattigt hö så att "magen är full" innan hästen skulle ut. Men min häst är smartare än så, hon äter inte så mycket hö/hösilage när det finns gräs....
Hon ser ut som en ballong kan man säga. Och träna henne kan jag inte pga skada.

Halm är väl problemet med att det finns bara MJ i det och det vill man väl inte att de ska ha eftersom det är det de blir tjocka av?
 
Halm är väl problemet med att det finns bara MJ i det och det vill man väl inte att de ska ha eftersom det är det de blir tjocka av?

Fast det är mindre MJ i halm än hö, och hästarna äter oftast inte lika mycket halm som hö. Dvs med halmen kan man se till att de har något att pilla med hela/större delen av natten och inte står utan mat för många timmar. Men utan att de får i sig speciellt mycket MJ.

Nu är ju halm inget alternativ för Fiorano, men som svar på varför.
 
Vad knepigt!

Oroade mig en hel del över sommarmat men stallkompisen kom hem med bra halm så nu är de inne länge på natten (ca 10-12 h) med fritt på halm. Äter nog ca 0,5 kg. När defick silage åt de inte ens 2 kg (inne ca 8-10 h).

Båda två är på tok för tjocka, min pga skada och stallkompisen letar fortfarande sadel stackarn.
 
Tillägg. När de äter silage har de alltid ett nät med halm. Äter de mycket av halmen ökade jag silagegivan. Men de åt alltså bara så lite silage. Stod mest o vilade. Utan att för den skull äta oavbrutet i hagen. Stallkompisens hade/har dock tendenser att "aldrig sluta äta" så den vill vi ju såklart inte stressa att hamna i det läget genom att begränsa tillgången.
 
Sorry men jag kan inte ändra från mobilen och tänker ju aldrig klart :-(

Till nästa år känner jag att enbart halm så fort våra går heltid på gräs är ett alternativ. I ditt läge nu hade jag kollat efter halm söder ut, förutom att man inte kan kolla kvalitén så måste det ju kunna skickas lätt? Här nere vill ju folk köpa hö från Värmland och det är inga problem. Tillsvidare/utan halm hade jag nog kört på Lovisas tips, ut med all mat i hela boxen minus toaställen och i värsta fall blanda lite med ren spån.

Det finns oxå svindyra hack åtminstone här nere men det enda bra är väl att den hygieniska kvalitén väl är mer kontrollerad än att transportera halm söderifrån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 223
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp