Fiorano
Trådstartare
Mina ponnier går nu på gräs dagtid. Det är äng som varken sett gödsel eler blivit insådd så det är bra gräshage för ponnier utan nåt direkt dunder i gräset. Men det är ponnier och i synnerhet valacken som bara är under igångsättning efter skada går upp i vikt i rask takt. De går ute från ca 6 på morgonen, sen kommer de in därifrån oftast tidig eftermiddag för att stå inne och vila lite och sen ridas. Efter ridning går de antingen ut på gräset igen eller i vinterhagen med bara lite småplock till ca 21 på kvällen.
På natten står de således inne och får hö. Men alltså hur lite hö kan jag ge? De får ju garanterat i sig allt de behöver plus lite till av gräset så de får hö för magens skull. Helst hade jag velat svälta dom på natten, men det kan man ju inte göra. Nu får de ca 2,5 kg men jag inser ju hur lite tuggtid det blir:/.
Hur gör ni andra med tjockisar som ni ändå vill ha på lite gräs?
På natten står de således inne och får hö. Men alltså hur lite hö kan jag ge? De får ju garanterat i sig allt de behöver plus lite till av gräset så de får hö för magens skull. Helst hade jag velat svälta dom på natten, men det kan man ju inte göra. Nu får de ca 2,5 kg men jag inser ju hur lite tuggtid det blir:/.
Hur gör ni andra med tjockisar som ni ändå vill ha på lite gräs?