Hur leker man med hästen?

Sv: Hur leker man med hästen?

Det är ju så det ska vara! ;)
De där små stunderna som gör det så värdefullt att vara hästägare. :love:
 
Sv: Hur leker man med hästen?

*kl*

Jag "leker" inte med min häst i hagen. I hagen är den ledig och får vara med sina kompisar.
Skulle jag syssla med något i hagen, rensa grenar, elda mocka etc så är hästarna välkomna att titta, komma fram etc. Nyfikna är dom. Men jag begär inte arbete.

Är mycket noga med att min häst inte får "leka" genom att jaga en människa vilket lätt är ett faktum när man vill ha en häst som skall springa på med lite fart efter en i tex hagen. Det är lätt att leken blir hästen driver människan. Läs hästen är chef....

mvh Eva


Men, det är ju just det jag vill få fram. Att ibland kan vi bara vara kompisar och jag kräver inte något av henne arbetsmässigt. Hagen borde väl vara ett utmärkt ställe att vara kompisar på??? Vi kan göra något kul tillsammans som inte är arbete.

Däremot så är det ju självklart att man inte får tappa ledarrollen även om man "leker" med hästen som en kompis. Det är väl detta som är dilemmat med att "leka" med sin häst:smirk: Det får ju absolut inte bli så att hästen jagar mig, men om jag börjar springa så hänger hästen på och när jag inte kan hålla samma fart som henne så visar jag att hon ska fortsätta utan mig. Är det fel? När hon sedan saktar av efter ett tag så kan jag antigen springa igång henne igen eller så pratar jag lugnt till henne o går fram o gosar med henne o visar att "leken" är över. Har jag då verkligen tappat ledarrollen?
 
Sv: Hur leker man med hästen?

I våras gick min pålle i en ganska avlång hage, precis utanför gick en liten stig.
så jag stod utanför hagen och hon inuti.
sen satte jag fart och började springa allt vad jag kunde och så tävlade vi där fram och tillbaka.. :)
hon tyckte det var jättekul eftersom hon vann hela tiden.
Det som var bra var också att jag kunde hålla mig utanför staketet så jag inte blev sparkad..
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Jag satte jordblinkers på min, det var jobbigt att behöva övertyga honom hela tiden att vi skulle gå framåt. Det kunde ta hur lång tid som helst annars att ta sej ca 500 meter. Då han inte såg allt farligt på marken, kunde han koncentrera sej på allt som låg lite längre fram, och då hade jag en möjlighet att förbereda mej, på till exempel den traktor som närmade sej, eller att det var människor i en trädgård osv. Jordblinkers kan vara, ett alldeles vanligt nosludd, som du fäster på nosgrimman, det gör att han inte ser marken så bra. Det finns färdiga nosblinkers att köpa, men ett väldigt lurvigt nosludd duger bra o är mycket billigare (kan du sy själv). En del jordblinkers ser ut som en sopborste på en nosgrimma, men så drastisk ska vi inte behöva vara. Och om han börjar backa, så fortsätt backa honom om du har möjlighet, om inget dike eller annat är i vägen. Han kommer att tycka det är tråkigt att backa efter några hundra meter och vilja gå framåt. Om det inte går, så kliv av och led förbi honom. Det är inte ett nederlag att behöva klíva av. Han känner förmodligen större förtroende för dej på marken. Ibland hjälper det att ändra riktning, om hästen snurrar runt åt tex höger o vägrar gå, så börja snurra honom åt vänster och försök sen rida på framåt.
Jag brukade ta spöet med, men inte för att smiska på honom, utan jag använde det, för att trycka på tex baken eller bogen, där jag inte kom åt annars, när man sitter upp till häst. Varje gång vi kom förbi ett hinder, som tex den livsfarliga bäcken, så berömde jag jätte jätte mycket! Ibland fick han en godisbit, som förstärkning. Följden blev, att han tyckte att bäcken var något positivt, som han jättegärna ville gå förbi. Alla bäckar vi sedan passerade, krävde beröm och godis, i denna följd!
Man kan börja med att leda förbi det farliga, och ge beröm. Nästa gång sitter du upp och tragglar dej förbi, med jättemycket beröm. Nästa steg är att trava förbi, med beröm, osv. Gräla aldrig på honom, utan ge beröm när han gör rätt. Ofta brukar det fungera bra att trava förbi, då det oftast går så fort förbi, att hästen kanske inte hinner reagera, eller är upptagen med att tycka att det är roligt att springa. Fast då måste man vara medveten om att pålle kanske reagerar med ett sidoskutt, och vara beredd på detta, så att man inte trillar av. För övrigt, så andas djupa långa andetag o slappna av, så att du övertygar hästen om att detta inte är farligt, och att du inte är rädd.

(min pålle är 19 år o stissig för allt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur leker man med hästen?

Precis så känner ja me... :) Tycker allt känns jätte bra med att vara hästägare... har haft min pojk nu sen 21 december å allt funkar jätte bra å jag är så glad över de ;)
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Men, det är ju just det jag vill få fram. Att ibland kan vi bara vara kompisar och jag kräver inte något av henne arbetsmässigt. Hagen borde väl vara ett utmärkt ställe att vara kompisar på??? Vi kan göra något kul tillsammans som inte är arbete.
Ja självklart skall ni vara kompisar. Titta hur din häst gör med sin hästkompis i hagen. Står och småslöar ihop. Kliar manke. Viftar flugor. Kanske ett race där de springer förutsättningslöst.

Däremot så är det ju självklart att man inte får tappa ledarrollen även om man "leker" med hästen som en kompis. Det är väl detta som är dilemmat med att "leka" med sin häst:smirk: Det får ju absolut inte bli så att hästen jagar mig, men om jag börjar springa så hänger hästen på och när jag inte kan hålla samma fart som henne så visar jag att hon ska fortsätta utan mig. Är det fel? När hon sedan saktar av efter ett tag så kan jag antigen springa igång henne igen eller så pratar jag lugnt till henne o går fram o gosar med henne o visar att "leken" är över. Har jag då verkligen tappat ledarrollen?

Om du bestämmer, är ledare och talar om när din häst skall "leka" samt hur. Är det en lek för hästen då?

Eller är det en lek för dig?

Som någon sade här på forumet någon gång
7 games becomes 7 jobs becomes 7 tortyres

mvh Eva
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Låter som du har bättre kontakt än vad jag med min häst.
Eftersom det är min första häst, och jag snabbt tröttnade på att han blev rädd för precis ALLTING, blev jag tillslut förbannad på honom. vilket gjorde det ännu värre. Ibland stannade han bara innan t.ex en tunnel som han brukade gå igenom, och vägrade att gå. När jag drev honom framåt backade han. Drev jag mer, stegrade han sig. Bär jag hoppade av kastade han sig bakåt, och jag blev förbannad eftersom det var mitt på vägen, och det kommer rätt mycket bilar.
Nu vet jag bättre, och försöker att inte tänka på "farorna", utan lugnt visa honom att det inte är farligt. Bättre blev det när jag började träna dressyr för tränare. Han lyssnar mer på mig, och ignorerar inte skänklarna så som han alltid gjorde innan. Utan nu vet han att ett lätt tryck betyder fram. även om det är jätterolitg att kasta sig helt om och springa iväg när det hoppar fram 4 rådjur på vägen, och matte rider på hackamore som hon inte är så van vid. Plus att det är is och halt, jätteskoj. Men han vinner aldrig, jag får honom alltid förbi, så på så sätt vet han ju att det inte är lönt.
Låter honom nu stanna och titta på saker som är läskiga, när han slappnar av i muskler får han ett lätt tryck framåt, går några steg, stannar och tittar igen. Så får vi hålla på, men vi kommer förbi tillslut, och då med MYCKET beröm efteråt. Nu går han till och med nästan på presseningen som han var livrädd för i början. Han till och med nosar på saker, som han aldrig vågat sig nära förut.
Ända gångerna jag blir arg är när han stissar sig ut på hårdtrafikerade vägar, då när det kommer bilar speciellt. Tycker det är rätt läskigt att kanske bli påkörd. Vet ite riktigt hur jag ska klara mig från det, men det är ju av säkerhetsskäl.
Vill helst inte trava förbi, då han ändå tvärstannar, eller tar ett jätteskutt åt sidan. Känns so om han får flyktkänslor, och han efter det farliga pinnar på utav bara den, för han vill komma förbi. Tycker inte det känns så bra.
men som sagt MYCKET bättre nu, speciellt när ni fått mig mer lugn i de här situationerna :bow:
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp