Hur leker man med hästen?

Mattsson

Trådstartare
Skulle vilja lära mig att leka/busa med hästen, men kan inte några "övningar". Någon som har bra tips? Det hade varit kul att kunna lägga in lite lek o bus någon gång emellanåt. Försöker stimulera hästis med varierande övningar, men det finns ju vissa som är mer uppskattade än andra o som tex belöning efter ett pass skulle jag vilja avsluta med lite bus. Beskriv gärna vilket kroppsspråk jag ska använda, så att jag inte tappar ledarrollen, men ändå kan busa med henne. Hon ser lite uttråkad ut ibland, så vi är båda tacksamma för tips!
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Börja träna PNH. Funkade utmärkt med vår nordsvensk. Busa är inget man kan "lära" hästen bara sådär, lär känna hästen och lär dig hur just den hästen vill leka! Det tar tid, och det ska ta tid. Kärlek ska man låta växa fram heter det ju ;)
Det är jättesvårt att säga hur man ska göra mot en viss häst, alla är olika individer. Man får helt enkelt prova sig fram i början, till slut vet man hur man ska göra för att åtsadkomma en viss reaktion.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Sätt dig ner och fundera på vad din häst har för "humor" så att säga..

Gillar den att plaska med vatten?
Gillar den att busa med sina kompisar i hagen?
Är den en enstöring som är ganska svår-road?
Finner den spänning iatt skrämma upp sig själv för ex. prassliga saker?

Hästar är så olika och det är väldigt individuellt vad just din häst uppskattar och finner nöja i.

Jag har en liten berättelse om min häst..

Jag står i hagen och borstar pållan när hon plötsligt tar tag i borsthinks-kanten och tippar ut alla borstarna på backen.
Jag skrattade gott åt henne för hon hade aldrig innan det varit speciellt busig eller lekfull av sig då hennes självförtroende var ganska lågt när jag köpte henne ( detta är 4 år sen).
Sen börjar hon försöka "pricka" hinken med sinahovar genom att backa emot den , öronen pekade rakt ut åt varsitt håll.
Hon var fullständigt koncentrerad.
Tillslut tyckte jag att det såg inte bra ut att ha en hink då hon hade kunnat fastna och blivit väldigt rädd.
Kom på att det låg en badboll på gården.
Jag hämtade bollen och hon fick nosa på den. La ner den på backen och den började blåsa omkring.. Det tog inte lång tidförrän hon travade runt efter bollen och försökte sätta hovarna på den.
Den var ju hal så varje ggn åkte den iväg oich det var ju skitskoj tyckte hon!

Presenningar är bra. De kan du hänga upp och sen låta hästen lära sig att gå under och runt dem trots att de fladdrar hej vilt.
Du kan även lägga dem plantpå backen och låta hästen gå ÖVER dem.
Se bara till att du lägger nåt tungti hörnen så attd en verkligen ligger kvar.

Smeka med rep över hästens kropp och omkring benen.
Var bara väääldigt varsam ibörjan och låt det ta ett par ggr för hästen att bara bekanta sig med alla saker du introducerar för hästen.
Han får inte bli skrämd för då kan det göra mer skada än nytta.
Låt det ta sin tid tillshan succesivt vänjer sig .
Detta är ävenväldigt bra övningar för att få hästen att lita på dig.
Du visar och vägleder hästen genom att säga:
"Du kan lita på mig. Jag skulle aldrig utsätta dig för nåt farligt.."

Det kan vara mycket roligt att bara ta sin häst i grimma och griomskaft och gå ut i skogen . Gå slalom bland träden och skratta och ha roligt.Han kommer märka att du tycker att han är rolig och att han kan få dig att skratta..
Jag tror de flesta hästar är såna bara man hittar vad de verkligen uppskattar.
Spring ett par steg och lär hästen att stanna när du stannar, vända när du vänder. Detta lär han att uppmärksamma dig och att han hela tiden ska vara uppmärksam på vart du är på väg eller vad du tar dig för, samtidigt det är väldigt roligt att se hur hästar tänker/jobbar.

MEN!!! Glöm inte att berömma !
Både med röst, ansiktsuttryck och kanske en liten morot då och då!
;)

Hoppas att du hittar dina roliga lekar med din häst.

Lyckatill!!
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Parelli natural horsemanship

Är för trött för att förklara närmare just nu, men kolla runt lite på internet, finns massor av sidor (borde finnas)
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Tack för era tips :bow: Har redan kommit på några grejer hon tycker är roligt, så nu är det bara att bygga vidare. Det blir ju så lätt att man fastnar o kör på i samma spår hela tiden... Jag får väl helt enkelt prova mig fram o se vad det får för reaktioner.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Jag brukar leka med min häst i hagen, vet inte hur NH-riktigt det är, men som tifigare sagt, det är mitt sätt att slappna av med hästen.
Har två araber, den ena väldigt busig, men den andra bryr sig inte särsilt, så jag roar henne lite själv ist.

Jag "hoppar" lite först så hon vet va som är på gång, senn springer jag o "vallar" henne på minst 10 m. avstånd. för självklart springer hon iväg mycket längre.. Sen springer vi runt lite o hon drar iväg i full fart o älskar det!! önskar bara att jag kunde få henne o gå med sånt sväv i traven näär jag red!! =) Sen slutar jag med att på avstånd lugna ner henna med min andning o kroppsspråk, innan jag kan gå fram till henne o gosa en stund..

akta dig bara för att bli sparkad. Vet inte hur det kan gå för andra, har inte sett nån annan leka i hagen alls..

ha så kul!!
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Jag leker i hagen med min häst! jagar upp henne lite, kan vara svårstartad, men när hon väl är igång far hon runt som en tok! brukar huka mig ner o smyga mot henne, sen brukar jag hoppa till, sträcka ut armarna samtidigt som jag tjoar till! man riktigt ser hur hon håller koll på mig o bara väntar på att jag ska göra så hon får springa! är jättekul, men vissa dagar är hon inte alls på humör kan jag säga..
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Gör väl inget om man kapar lite tråd :angel:
Hur får man hästen att springa efter en utan att dra i den eller använda rösten? Min pålla är jätte duktig på att följa mig lös men när jag börja springa så tappar hon tråden direkt.

Tacksam för svar
/Anna
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Jag tror att det du kan göra är att fortsätta på det spår du kört på tidigare.
Uppmuntra och beröm för varje litet framsteg.
En litet hjälp kan vara att ha nåt riktigt gott-gott i fickan. :D

Ha en käpp/ett hoppspö i handen som du kan ta hjälp av att peta på hästen med när dina armar blir för korta.
Börja på en liten yta (typ paddock eller coral)
Ha hästen i grimskaft och börja med att flytta rumpan när du går runt den.
Först får du peta på baken så att han fattar vad du menar.
Lär han att gå fram när du går fram. Backa när du backar.
OBS! Hästen är placerad bakom dig hela tiden..

Sen när hästen skrittar efter dig exakt så som du vill så kan du övergå till traven.
Fortfarande med hästen i grimskaft.
Detta handlar ju nu inte om ett eller 2 pass.
Utan flera. Hur mga beror helt och hållet på hur hästen är..

Detta är övningar som gör att du får en följsam häst som gärna är där du är. Men sen gäller det ju att man uppehåller denna kontakten även sen.
Detta präglar förtroendet till hästen och får du en god kontakt med honom så kommer han att följa dig.

Lycka till!
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Djedzima o Tussilago

Tack för tipset. Har också provat att leka med henne i hagen o det tycker hon är jätteroligt, men precis som ni nämnde så har jag undera på om det är NH-riktigt. Jag antar att det är ok så länge hon fattar att jag vill att hon ska fortsätta springa framåt utan mig o ändå håller kontakten med mig o väntar på att jag ska ge henne någon ny signal. Tyvärr kan jag inte leka i hagen nu för vinterhagarna är hemska pga det väldiga regnandet :( Får prova igen längre fram.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

*kl*

Jag "leker" inte med min häst i hagen. I hagen är den ledig och får vara med sina kompisar.
Skulle jag syssla med något i hagen, rensa grenar, elda mocka etc så är hästarna välkomna att titta, komma fram etc. Nyfikna är dom. Men jag begär inte arbete.

Är mycket noga med att min häst inte får "leka" genom att jaga en människa vilket lätt är ett faktum när man vill ha en häst som skall springa på med lite fart efter en i tex hagen. Det är lätt att leken blir hästen driver människan. Läs hästen är chef....

mvh Eva
 
Sv: Hur leker man med hästen?

När jag skulle ha miljöträning för min förra häst, (han skulle vänja sej vid paraplyer!) Så kastade jag helt enkelt in ett uppfällt paraply i hagen, som han fick bekanta sej med. Han upptäckte att det började rulla, om man skrapade på det med nosen, så han satte helt enkelt igång med att rulla paraplyet i hagen, runt, runt o hit o dit. Fast det var ju en lek han hittat på själv.
Han hade en happy horse boll :bump: också, som han brukade springa runt med i munnen. Helst skulle man kasta den, så att han kunde springa efter o hämta, som en hund.
Hästarna jag har nu, leker vi inte med. Dom är inte intresserade, utan leker bara med varandra och det räcker. Den förra hästen var lite speciell och lekarna var inget vi lärt honom.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Jo man vill kanske gå lite för fort framåt :)
Godis funkar INTE hon är så fixerad vid det så då tappar hon fullständigt fokus på mig:D
Vi jobbar som du skrev i dagsläget. Har bara haft hästen (unghäst) i ett halvår, så vi har ju lite att lära av varandra än då länge:p
 
Sv: Hur leker man med hästen?

När jag läser den här tråde blir jag både glad och ledsen.
Jag blir fruktansvärt glad, för att kunna göra såhär med sin häst. ha kul, och bara busa. Känna varandra så bra att man kan lita så på varandra.
Ledsen blir jag för att det känns som om alla har lyckats utom jag. Har haft min häst i 1 1/2 år, och vi kan fortfarande inte busa. När han blir rädd för någonting litar han inte på mig, utan backar, och ibland stegrar sig. Sitter jag av och leder honom förbi det är det helt okej. Så på marken lyssnar han rätt bra, och kan ibland gå lös om inte maten lockar. Dock är det inte alltid det går såhär bra. Värst är det när han börjar backa och vägra gå framåt. Han går tillslut framåt, men det tar sin lilla tid. Vi har inte fått upp något sådant förhållande att vi busar med varandra. Utom iland på sommaren, när jag ska hämta honom tycker han att kull är väldigt skoj. Springer iväg från mig, bockar och skuttar, då skrattar jag met, och bermmer honom när han väl vill komma in, ibland tar det mer än en halvtimma vilket är mycket tröttande.
Tips på hur man får upp förtroendet? vet att det kanske inte är rätt tråd här, och att jag kanske kapar tråden. inte min mening, bara en liten parantes. PMa om ni inte vill skriva här.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

När han börjar backa, fortsätt då DU att backa honom.
Tänk ungefär som: jaha,är det backa du vill? Då ska du få det.."
Men så fort han slutar backa och tar ett steg framåt så beröm och fortsätt framåt. Börjar han sen backa igen så fortsätter även DU att backa honom..
Tillslut kommer han tycka det är enormt trist att backa och kommer vilja gå framåt.
Då är det beröm och uppmuntran igen.

Så här fick jag göra med en häst som skulle lastas.
Ville inte alls gå in och backade. Jag tvingade henne att backa, gjorde nytt försök in, hon backade, jag fortsatte backa.
Efter 20 minuter var hon så trött på att backa, suckar och klampade rakt in i ransporten.
Det här med att bli ledare över sin häst och vinna dess förtroende handlar mycket om att visa vem som faktiskt bestämmer.
Hästen måste veta att det är inte okej att backa förbi saker eller vägra gå..
Han får gärna bli rädd för saker och stanna till och titta,höja huvudet, men sen går man helt enkelt.
Sen om det går på tvären förbi det otäcka så är det viktigaste att han går FRAMÅT.
Om han så hoppar jämfota framåt förbi det otäcka i ren rädsla så ska han GÅ.
Då lär han sig successivt att matte inte låter nåt farligt hända.
Och då kommer han att veta det..
Sen ären delhästar tuffare att jobba med, andra svagare.
Men man får vara så konsekvent som hästen kräver.
Varken mer eller mindre.

Lycka till!
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Har försökt det där med att backa, men jag tycker inte det fungerar speciellt bra. Nu har det inte hänt på ett tag från marken, men när det väl gör det så kommer vi ju förbi, men det tar tid.
Ibland backar man honom, men när han stannar och jag vill att han ska gå fram, ja då fortsätter han att backa. han kan hålla på hur länge som helst.
det jobbigaste är att han kan bli rädd för ALLT. Pinnar, stenar, hus, MÄNNISKOR :mad: och ibland lägger han inte ens märke till dem.
När man rider är det värre, speciellt när man jobbar med honom. vet inte om det är för att han ska slippa, eller för att han verkligen blir rädd. Vågar inte bli arg på honom, ifall det är så att han verkligen blir rädd. men efter tionde pinnen som ligger på marken, då vågar jag faktiskt ryta till, och då slutar han stressa upp sig. Men man vet ju aldrig.
en gång flög han in på en annans trädgård för han blev livrädd för två människor som arbetade i en trädgård. som tur var var det min kompis gräsmatta, och gjorde inte så mycket. Men det var ändå inte skoj alls.
Och en annan gång höll han på att backa ner för en slänt med mig, som ledde rakt ner i sjön, bara för han blev rädd för en släpkärra. Som tur var var det ett järnstakt innan branten, men det hade varken han eller jag någon aning om.
Det har ju blivit mycket bättre än sen han kom för ett och ett halvt år sedan, men jag tycker han borde lugna ner sig mer.
Han kanske är en häst som det behövs jobbas med. men han är ändå snart sjutton, och är fortfarande så stissig. Riktigt tröttsamt.
Men det är väl bara att aldrig ge sig antar jag. Var riktigt stolt när han ängsligt gick förbi en stor grävmaskin bara för att jag drev på honom :D haha. Men det är just de här småsakerna som är värst.
 
Sv: Hur leker man med hästen?

*kl*

Jag "leker" inte med min häst i hagen. I hagen är den ledig och får vara med sina kompisar.
Skulle jag syssla med något i hagen, rensa grenar, elda mocka etc så är hästarna välkomna att titta, komma fram etc. Nyfikna är dom. Men jag begär inte arbete.

Är mycket noga med att min häst inte får "leka" genom att jaga en människa vilket lätt är ett faktum när man vill ha en häst som skall springa på med lite fart efter en i tex hagen. Det är lätt att leken blir hästen driver människan. Läs hästen är chef....

mvh Eva

Hmmmm.... om min tjej vill leka med mig i hagen, så är det inte arbete. Hon gör det för att hon är busig och tycker det är kul.
Min häst är även min "kompis", inte enbart något man ska arbeta med. Så lek på, det är bara nyttigt!! :bump:
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Hmmmm.... om min tjej vill leka med mig i hagen, så är det inte arbete. Hon gör det för att hon är busig och tycker det är kul.
Min häst är även min "kompis", inte enbart något man ska arbeta med. Så lek på, det är bara nyttigt!! :bump:


:bow:
Klart man inte springer ut och tränar skänkelvikning för hand i hagen.
Där är den som sagt ledig. Men leka tycker jag är bara roligt ..för både mig och hästen.;)
 
Sv: Hur leker man med hästen?

Hej! Min lilla pojk är alltid busig och han älskar när man leker med honom. Jag brukar alltid smyga på honom lite i hagen å hoppa fram... de tycker han e hur roligt som helst... :) Sen brukar ja prasla med en slags påse de e också jätte roligt.. Han älskar när man umgås med honom... å då spelar de ingen roll om man busar med han i hagen eller om man bara står å gosar han blir lika glad för de..
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp