hur leda hästarna??

Sv: hur leda hästarna??

hejhej!
när jag leder hästar jag inte känner så väl,så vill jag ändå ha dom bakom mej. Min egna häst ska alltid gå bakom mej, på en armlängds avstånd.

Med hästar jag inte känner så gör jag likadant. Dom ska gå bakom mej, eller möjligen vid min axel, men inte framför.

Även jag har hört det med att man ska gå vid bogen. Då hade jag en shetlandsponny, och var ganska osäker, så jag lyssnade på vad alla sa. Då började jag leda vid bogen, och det funkade inte bra, kan jag känna såhär i efterhand. Det var liksom hon som fick övertaget och bestämde. Då fattade jag inte varför hon höll på som hon gjorde, men senare förstod jag. jag hade ju inte haft ngn kontroll alls..

Det var allt från mej! ^^,

Det händer allt ibland att de kommer in och har trampat av varandra skorna eller har rispat varandra på benen när de sprungit på varandra.

Den lilla shettisen blev omkullsprungen förra året när grannen brände förbi med sin rasslande släpkärra i ett gupp utanför hagen..............jag såg det från sidan av hagen.En av de stora hästarna tog bara ett skutt framåt och där råkade shettisen vara.(Som är ranghögst i den hagen)

Mina hästar har alltid fått gå bakom och nuvarande hästen gör det också. Min uppfattning är att om ledarskapet är befäst så springer inte hästen på dig om den blir rädd. Om man har lyckats få en mkt väl fungerande relation med sin häst blir den knappt rädd alls, eftersom den litar på att du (ledaren) talar om ifall det händer något farligt.

ja har hört (eller läst, kmr inte ihåg) nånstans var man placerar sig i förhållande till hästen visar om man är högre eller lägre i rang, precis som en del skrivit här. går man precis bredvid hästens huvud eller framför är man högre (ganska självklart), går man vid sidan av hästen är man lägre (där går fölen och de som är lägre i rang) och går man bakom är man högre (förutsatt att man redan har en sund relation till hästen!) Hingsten går väldigt ofta bakom sin flock och "puttar" den framåt.

Jag har alltid min häst ½-2 meter bakom mig. Han hoppar ofta till för olika grejer och har några gånger blivit så rädd att han sprungit framåt. Då har han alltid sprungit förbi mig med typ 1 m, sen kommit på att jag inte blev rädd, stannat och väntat på att ja gått förbi, sen börjat gå igen, när han hamnat bakom mig.

Ponnyn vill gå bakom en på långt grimskaft, så då får hon det. Hon följer efter en dit man går och lyssnar ändå.
Annars brukar jag nog ha dom lite snett bakom men så jag ser dom när jag leder .
Är dom pigga går jag vid bogen så jag kan trycka lite där om dom drar eller går för snabbt

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka