Hur lätt/svårt är det att töltsätta en unghäst?

M

Maja_85

Jag vill väldigt gärna skaffa mig en islandshäst, jag har spanat runt på olika ställen och märker att det är stor prisskillnad på hästar som är töltsätta och de som inte är det.

Min fråga är då hur svårt är det att töltsätta en unghäst själv?

Jag har ridigt sedan jag var 6 år gammal fick min första "vanliga" ponny vid 11 års ålder och har tränat och tävlat i både hoppning och dressyr på både ponny och stor häst. Många av mina hästar var unghästar när jag köpte dem och jag har utbildat dem vidare även ridit in unghästar från start.

Jag har ridit islandshäst på turridning, träningsläger och kompisars islänningar men inte ägt en egen isis.

Skulle jag kunna med hjälp av islandshästinstruktör töltsätta en egen unghäst?

Tacksam för svar!!!

Sv: Hur lätt/svårt är det att töltsätta en unghäst?

Med bra hjälp av bra instruktör, så tror jag nog att man fixar det själv.
Jag är självlärd, med hjälp av instruktörsåklart. Har ju en duktig mamma som kunnat gnälla på mig såfort jag gjort något fel ;)

Det viktiga är ju att hitta en erkänt duktig instruktör som tar sig tid för dig och din häst, och som kanske ävne kan rida hästne ibland om du känner att något är på väg att gå fel.

Fokusera då på att hitta en välbyggd, trevlig häst med goda grundgångarter, som gärna verkar ha ganska lätt för tölten (alltså, inte ett sånt hopplöst fall som aldrig tagit ett töltsteg i hela sitt liv, det kan ju bli lite jobbigt att börja med...)

Lycka till!

/ia

Å vad kul!!! blir alldeles lycklig över att höra att det inte skulle vara en omöjlig sak att töltsätta en unghäst med en instruktörs hjälp:bump:

Jag är mycket tacksam för alla tips som ni som läser min tråd kan ge mig!!!

Längtar så!!!! efter att hitta en häst som skulle passa mig!

(är ny på det här med att skriva i forumet så jag är inte helt hundra på att jag svarar på rätt sätt :rofl:)

Min unghäst töltsatte sig själv :angel:
han tog tölt/grisepass ett par steg av sig själv i början och sen så var det bara att bygga vidare på det.

har även varit med vid töltsättning utav en klockren 4 gångshäst med maaaassa trav. Det var svårare, hon är nu töltat i ett år och har fortfarande vissa problem om man inte känner henne eller vet exakt hur man ska göra.

Jag tror det är väldigt olika, hur svårt det är att töltsätta en unghäst. Som Michis skriver, så finns det ju en del som töltsätter sig själva, det finns också de som har tölt som sin bästa gångart, och som istället måste TRAVsättas.

Min häst behövde töltsättas. I början var han "tregångare", och med hjälp av instruktör fick jag honom sedan att ta några steg i grisepass (vilket just då var ett framsteg), och därefter var det ett antal månaders arbete med att "rensa" tölten. Numera är tölten den bästa gångarten (=den vi får högst poäng för på tävling), så det behöver inte nödvändigtvis vara så att hästen har svårt för tölt bara för att det kräver lite arbete att plocka fram den....

Det som kan vara viktigt för dig är att du parallellt med att rida in unghästen också försöker rida äldre, mer färdiga hästar med tölten på plats, för att själv få känslan av hur riktig tölt skall kännas.

En sak till: Jag tror det är viktigt att skilja på "unghäst som ännu inte töltsatts" och "häst som är riden ett par år, men aldrig töltsatts". Den senare kategorin är svårare (och billigare!!!), tror jag....

Satsar du bara på en unghäst som har tölten nära till hands så skall det säkert inte vara något svårt med tränarhjälp.

Jag skall töltsätta min unghäst till våren, och jag har aldrig töltsatt en häst förr. Och helt ärligt- så har jag inte töltat på flera år, förutom i sommras på en ridtur hos min kusin i danmark, men då gick hästen av sig själv :D Men jag har en unghäst som har mycket nära till tölten, vi har redan kunnat ana takten vid ridning.
Jag kommer att ha hjälp av instruktör minst 1g/mån vilket känns för lite, så står just nu i valet o kvalet om jag skall flytta unghästen till ett stall med ridbanor och tillgång till islandshästinstruktör 1g/v. Det blir bra mycket dyrare men det känns som om den kommande perioden av träning här är ganska avgörande för hästens framtid.

Men det finns hopplösa fall oxå, min 12åriga vallack kan inte tölta. Köpte honom mycket billigt medveten om att hans fysik inte gav den bästa prognosen för tölt, men hoppades såklart! Nu 4år senare så har jag inget hopp längre om att få honom tölta, inte bara pga hans fysiska förutsättningar utan även hans psykiska.

Hoppas du hittar en passande pålle :D ;)

Det är otroligt olika på olika individer hur lätta de är med töltsättningen, om du har en extrem 4 gångare med stark trav eller till & med en 3,5 gångare kan det ta tid, vissa får jobba på det några år.
Har man en naturtöltare sitter ju tölten där så det är mest jobb med att träna hästen rätt i tölt.
ja , beroende på vad det är för häst kan du väl testa töltsätta den med hjälp av tränare, annars får du kanske skicka den på töltsättning hos ngn erfaren ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII