Hur låter rikssvenskan?

Kan visserligen bara tala för den grupp unga (+/- 25 åringar) jag känner från Uppsala med omnejd men - jag har nog inte stött på några "Mälardalingar" som pratat så extremt dialektalt som dessa. Alltså deras dialekter är lika "grova" som typ dalmål eller dylikt. Det låter _verkligen inte_ som rikssvenska, eller för den delen "modern Stockholmska" heller, utan det är en mycket utpräglad dialekt. Dessa personer är alltså födda och uppvuxna i Uppsala med omnejd, kan tilläggas.

Då är dina erfarenheter helt motsatta än mina, de jag träffat har i princip inte haft någon dialekt alls. Hur låter den extrema dialekt du hör dem prata? Och hur definierar du extrem dialekt? För mig är det viss skånska som jag har mycket svårt att förstå.

Men så knäppt!
Jag kan absolut förstå att man lär ut vad konceptet för "rikssvenska" är.. men varför i hela friden skulle man viljaträna bort dialekter? Olikheten är väl en del av charmen inom turism?
Jag slår vad om att älgsafarin mina släktingar kör utanför Arjeplog inte skulle sälja in hällften så väl om guiderna pratade som ett nyhetsankare på SVT :D

Ja jättelöjligt och opersonligt.
Detta var på tidigt 90-tal så det var "forntid"
Klassen var från hela Sverige samt Finland. Men det var ju inga problem att förstå folk. Det var en tjej från Värmland som hade en mycke speciell dialekt som var svår men för mig som dalkulla ifrån gränsen till Älvdalen hade jag överseende med obegripliga ord :D

Personer som jag har träffat från nyköping har omvänd södermalmsdialekt, istället för att alla ä blir e så blir allt ä.

Mä istället för med :D

Då är dina erfarenheter helt motsatta än mina, de jag träffat har i princip inte haft någon dialekt alls. Hur låter den extrema dialekt du hör dem prata? Och hur definierar du extrem dialekt? För mig är det viss skånska som jag har mycket svårt att förstå.

Jag, som bor strax utanför Uppsala, har lite blandade erfarenheter. Min sambo och hens familj har väldigt mycket dialekt. Lite blandning av gotländska/norrländska, använder e istället för ä och har mycket egna varianter av ord.
Till exempel böt (bytte), klöpp (klippte), tynnre (tunnare).

Äldre människor som jag jobbat med runt om Uppsala har också speciell dialekt och speciella uttryck. Yngre människor och de som är inflyttade och/eller bor centralt har mindre dialekt men jag tycker mig höra om någon är inflyttad eller uppväxt i staden.

"Det finns en handfull verb med y i stammen som uppträder med skiftande böjning, nämligen ryka, byta, lyda, lysa, mysa, nysa, rycka, trycka, knycka, (be)tyda. Det går att säga såväl rykte som rök, myste som mös.

Några har i dag den starka imperfektformen som huvudform (rök, nös), andra den svaga (lyste, myste). För en del av dem är den svaga böjningen är den ursprungliga, men de har fått alternativ stark böjning i analogi med andra riktiga starka verb, som bryta-bröt-brutit, smyga-smög-smugit, flyga-flög-flugit.

Böjningsformerna böt och bytit brukar undvikas i skrift och formellare talspråk då de kan ge ett talspråkligt intryck. Böjningsformerna är typiska för personer från framför allt Stockholm och Uppland."

Nyköping är ju gnälligt som fan, det kan ju inte vara rikssvenska :p
Tycker det hörs väldigt tydligt när någon kommer från sthlm.

För mig är rikssvenska när någon pratar tydligt och neutralt, dvs utan dialekt och att det inte går att placera var personen kommer ifrån.

Jag tycker också det hörs väldigt tydligt om någon är från stockholm, jobbar med en tjej som envisas med att säga att det inte alls hörs att hon kommer därifrån, att hon knappt har någon dialekt alls... jag själv tycker det hörs extremt väl vart hon kommer från

Men själv tycker jag inte heller att jag har nån speciell dialekt! Fast folk i min närhet håller inte med om det :angel: född i halland men bosatt i skaraborg

Vet att Fredrik Lindström har haft tv-program om detta. Tror han tar upp rikssvenska i sitt gamla program "Svenska dialektmysterier". Kan säkert hittas på svyplay.

Vet att han haft ett eller varit med i ett annat program om just rikssvenska, men minns inte vilket. Går säkert att söka vidare om någon är intresserad.

Kan inte riktigt beskriva hur dem låter, men bl.a. Är det lite "mjukare" R, och "vassare" A betoningar. Det är inte lika "extremt" som typ "grov" skånska, men ändå väldigt påtagligt för att vara mälardalen.

Tycker det här är så intressant! Jag har gått omkring och inbillat mig att jag pratar någon form av rikssvenska och inte har någon särskild dialekt (är stockholmare, från norrort).

Sen snackade jag med några från Eskilstuna och sa något om dialekter och att ”det är ju ingen skillnad på hur ni och jag pratar t.ex.”. De höll på att garva ihjäl sig och tyckte jag pratar extrem stockholmska :confused:, exempelvis eftersom jag uttalar ”med” som ”me” istället för ”mä”. Sedan har jag fått kommentarer från stockholmare som är från söderort att ”ja du är ju norrifrån hör jag” (och tolkat det som att de menar Norrland). Samtidigt som jag upplever stor skillnad när jag har pratat med norrlänningar (från t.ex. Piteå) som har väldigt tydliga ä och säger t.ex. ”häästen” medan jag uttalar det mer som ”hesten”. Vissa ord uttalar jag dock med ä, exempelvis så säger jag ”vägen” och ”trädet” och inte ”vegen” och ”tredet” som folk med mer inbiten stockholmsdialekt :) de flesta i min ålder som bor här uttalar ungefär likadant. Kan det vara så att stockholmsdialekten från norrort har inslag från både söderortsstockholmskan och kanske lite från norrländska och kanske fler dialekter?

Nyköping är ju gnälligt som fan, det kan ju inte vara rikssvenska :p
Tycker det hörs väldigt tydligt när någon kommer från sthlm.

För mig är rikssvenska när någon pratar tydligt och neutralt, dvs utan dialekt och att det inte går att placera var personen kommer ifrån.

Håller med, precis så tycker jag att rikssvenskan definieras - man pratar svenska utan att kunna placera varifrån i landet personen kommer ifrån.
Jag pratar rikssvenska. Jag har ingen dialekt. När jag säger var jag är uppvuxen är det ingen som kunde gissat det.
Och stockholmska hörs tydligt ja :p

Det är märkligt att oavsett var ifrån man kommer finns det människor som tycker att just de pratar utan dialekt. Kan det vara så att vi har olika referensramar?

Jag kommer ifrån ett ställe där man kunde höra på människornas tal från vilken by runt centralorten de kom.

Kan inte riktigt beskriva hur dem låter, men bl.a. Är det lite "mjukare" R, och "vassare" A betoningar. Det är inte lika "extremt" som typ "grov" skånska, men ändå väldigt påtagligt för att vara mälardalen.

Hmm det här jag aldrig lagt märke till. Däremot har de/vi inte så runda Ö utan man har Ö längre fram i munnen, uttalas mer "iö". Iöl, mjiölk, mjiöl osv.
Äldre uppländska har tunga och runda L också.

Det är märkligt att oavsett var ifrån man kommer finns det människor som tycker att just de pratar utan dialekt. Kan det vara så att vi har olika referensramar?

Jag kommer ifrån ett ställe där man kunde höra på människornas tal från vilken by runt centralorten de kom.

Jag tror vi är dåliga på att höra oss själva och så jämför man med vad man hör runt sig. Jag är helt säker på att jag pratar med viss dialekt, även om den tydligen är svårplacerad och även om jag själv inte hör den.

Med tanke på hur mycket vi speglar vår omgivning inom alla andra aspekter av kommunikation (kroppsspråk, taltempo, röststyrka, tonhöjd) så har jag svårt att tro att det finns någon som är helt dialektlös. Den kan vara mer eller mindre utmärkande men nog tusan påverkas vårt tal av vår omgivning, i varierande grad.

Nu vet jag inte hur du pratar men det jag tror gör att "vi" blir stockholmare är när och hur vi drar ihop orden och vilka uttryck vi använder. Om vi däremot uttalar alla orden helt och skippar att använda lokala uttryck så tror jag att "vi" hamnar rätt nära :)

Jag kan tänka mig att jag har ett lite tydligare "i" i mitt språk än vad rikssvenskan har, vilket kan vara utmärkande för stockholmskan. Annars använder jag nog inte så många stockholmsslang. Förutom "pompa", "donken" och "tuben". Ja, tar var visst några ändå!

I jobbet eller när jag talar med okända brukar jag försöka skärpa mig och inte tala slang eller utpräglad dialekt. För många år sedan när jag hade en häst ute på annons ringde det, och efter att jag svarat ropade den som ringde att hon kände igen mig på dialekten! Det var en f d kollega som flyttat 80 mil norrut och letade häst. Jag minns att jag tänkte lite förnärmat att jag har ju ingen dialekt:p

Jag har alltid tänkt att mina föräldrar talar rikssvenska. De är från Odenplan respektive Fredhäll och i mina öron talar de mycket mer rent och korrekt än vad t ex jag själv gör. När jag talade med min mamma igår tänkte jag på diskussionen om uttal av e respektive ä eftersom hon alltid säger rätt och inte håller sig till e vilket jag själv helst gör även när det ska vara ä.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 225
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 297
Senast: Oknytt
·
Hemmet Har ni tips på bra lakan? Vill inte ha silkiga, mjuka och sladdriga lakan utan såna som är mer som gamla bomullslakan man kunde stärka... 2
Svar
23
· Visningar
1 134
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka