Vi räknade på vad varje portion kostade på hemkunskapen. Hade nån lektion om att tvätta kläder och om konsumenträtt, reklamation etc.
Samma här. Född 85.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi räknade på vad varje portion kostade på hemkunskapen. Hade nån lektion om att tvätta kläder och om konsumenträtt, reklamation etc.
Men har du aldrig fått träna på att hantera pengar genom veckopeng eller månadspeng? Har du ingen egen ekonomi nu?Faktiskt inte (förrän nu). 20-30 kr/portion ja, men inte under det. Men så har jag ingen uppfattning om pengars värde heller........... (bra som ekonom med halva utbildningen bakom mig nu.....)
Jag har nog inte lärt mig om hushållsekonomi. Inte alls vad jag minns i hemkunskapen, det enda jag lärde mig där var baka bröd och tvätta ylletröjor. Resten av infon var typ sådant man redan visste hemifrån.Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.
Men ni måste väl ändå ha pratat om hushållsekonomi i skolan? Min dotter går första året på gymnasiet och sonen i åk 7. I hemkunskapen har de fått räkna kostnaden på varje måltid och fått skrivit ner matschema som ska hålla sig inom en viss budget. Dottern var iväg tre dagar med skolan, då fick varje grupp en summa pengar och sen handla den mat de skulle tillaga och äta under de dagarna.
Till ursprungs frågan, matlådor görs ofta på kvällens mat, ibland gör vi rätter som ska räcka till flera matlådor. Lasagne är bra till det, köttfärsen kan man dryga ut med riven morot, det är gott, blir billigare och saftigare.
Pulled pork eller annat kött är också tacksamt. Gott som en rejälare smörgås, med pasta, till sallad eller potatissallad.
Jag gör ofta en rejäl stek på helgen, gärna med potatisgratäng eftersom jag tycker att det är godare än potatis i matlådan. God mat på helgen och goda matlådor. Är det bara lite kött kvar kan man strimla ner det, och göra en pastasås. Jag älskar champinjoner, paprika och lite knaperstekt bacon. Eftersom vi har en mjölkproteinallergiker i familjen så använder jag havre eller kokosmjölk baserad vätska.
Vi skulle använda 10 000 kr (eller något sådant) för att inreda en etta med möbler från IKEA (när jag tänker efter är jag jätteförvånad över företagskopplingen, så rimligen måste de ha gett även andra alternativ.). Jag fick knappt godkänt tyvärr för jag använde för lite pengar. Begripligt naturligtvis, vid 15 års ålder borde man kunna fatta att man ska inreda enligt regler och inte enligt vad man vill ha och vad som vore rimligt (nämligen att jag då aldrig skulle få 10 000 kr för att inreda mitt nya hem, eller att jag skulle vilja spendera mina 10 000 på att göra det. Faktum är att jag la inte en krona på inredning när jag flyttade hemifrån. Men jag fick efter ett halvår en säng i julklapp.)Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.
Då är ju frågan hur mycket äldre du är, jag är 40 år och hade hushållsekonomi både i högstadiet och på gymnasiet. Mina egna barn går i skolan i dag och har samma sak, och det går utmärkt att läsa på nätet vad eleverna ska kunna för att få E. Det handlar som jag skrev, snarare om att man inte har tagit till sig kunskapen som något som berör en själv. Jag har rätt bra koll på hur skolan har sett ut genom åren och just hushållsekonomi har varit en viktig del i skolan sen 1600-talet. Sen kan det absolut vara så att man glömmer bort och förtränger att man har gjort saker i skolan, men att skolor helt skulle ha utelämnat hushållsekonomi känns inte så troligt.