Hur lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Sv: Hur lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Jag skulle råda dig att ha kvar hinken även om det är slitigt! Många hästar får inte i sig tillräckligt med vatten när de dricker ur kopp, dessutom är det mer ohygiensiskt då MÅNGA inte rengör vattenkoppen varje dag. Jag har någonstans hört att hur bra tryck det än är i vattenkoppen så kan dt inte spolas upp så mycket som hästen behöver.. alltså hästar dricker på tid.. då inte på mängden vatten. En annan BRA sak men hink som man inte ser med vattenkopp är HUR MYCKET din häst har druckit.. en sjuk häst dricker inte lika mycket och du kan därför då rätt snabbt se om något inte står rätt till. Så jag tycker faktiskt att det bara finns EN ENDA fördel med vattenkopp vilket är att man slipper släpandet medans det finns många fler fördelar med att ha hink! Dessutom så tror jag att rengöringen av vattenkoppen som man ska göra varje dag är jobbigare och tar längre tid än att snabbt skrubba ur en hink och fylla nytt vatten och bära till boxen.

I vårt stall hade vi inte ens vatten indraget, så vi fick bära vatten i hinkar från huset. Tur att det bara var två hästar, men man fick bra armmuskler... ;)
Har man både vattenkopp och hink har man ju inte heller någon koll på hur mkt hästen druckit, men bra eftersom den alltid har vatten. Både bra och dåligt alltså.

Det kanske är en jobbig vattenkopp mot en känslig näsa?
Mina hästar har TVÅ vattenkoppar var i sina boxar, men de rör dem inte och de är jag glad över. Jag vill bära vatten, japp det är tungt men på så sätt kan jag se hur mycket de dricker och det är ärdefull info den dagen hästen inte kändes kry...

*Lånar*

Jag tycker inte det verkar som om mina hästar dricker för lite ur vattenkopp. Tvärtom, mer! På vintern kan vi för övrigt inte ha hink för då skulle vattnet frysa.
Vi har vattenkopp med värme i och de gillar det ljumma vattnet mer än iskallt.
Jag kan fatta att många tycker att deras hästar inte får i sig tillräckligt med vatten därför att på många ställen släpps hästarna ut på morgonen och står ute hela dagen utan vatten tills de kommer in igen. då ska de över kvällen o natten ta igen det de missat i vattenmängd under dagen.

Dessutom så underhåller många heller inte sina koppar, folk har gamla slitna koppar som korkat igen så det inte kommer tillräckligt när de dricker.
När min stora nordsvensk dricker ur koppen och står och trycker nonstop så kommer det så mycket att det kan rinna över för han hinner inte med att svälja undan allt. De behöver heller inte trycka hårt för att vattnet ska komma, det räcker med att nudda.
Och för min shettis är vattenkoppen rena hinken att dricka ur.

Nordisen var lite rädd för koppens pysande när han var liten, men det var bara att stå med honom vid den och fylla upp den så han fick se att den inte var farlig. Han såg också att de andra hästarna drack obekymrat medans det pös så efter några dagar släppte han sina nojor och drack och pös utan att bry sig.

Senast ändrad av en moderator:

TACK för alla åsikter. Mycket intressant att läsa.
Innan jag läst alla inlägg så ville jag helt skippa hinken. Men nu kommer jag "lära" hästen att dricka ur vattenkopp (kan vara bra att kunna om man kommer till andra stall vid träning/tävling etc), MEN jag kommer därefter ha båda delarna hemma. :banana: :banana:
Tack!

fortsätt med hinken! din häst gör rätt i att inte dricka ur vattenkoppen.
hästar som drickar ut hink dricker mer än hästar som dricker ur vattenkopp. visst är det väl lite slitigare med hink, men se det som ett arbetspass! ;) (ibland måste man agera optimist när man pysslar med hästar)
du vill väl inte att din häst ska bli uttorkad bara för att du tycker det är jobbigt att bära en hink vatten om dagen? :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar