Sv: Hur lära hästen dricka ur vattenkoppen?
*Lånar*
Jag tycker inte det verkar som om mina hästar dricker för lite ur vattenkopp. Tvärtom, mer! På vintern kan vi för övrigt inte ha hink för då skulle vattnet frysa.
Vi har vattenkopp med värme i och de gillar det ljumma vattnet mer än iskallt.
Jag kan fatta att många tycker att deras hästar inte får i sig tillräckligt med vatten därför att på många ställen släpps hästarna ut på morgonen och står ute hela dagen utan vatten tills de kommer in igen. då ska de över kvällen o natten ta igen det de missat i vattenmängd under dagen.
Dessutom så underhåller många heller inte sina koppar, folk har gamla slitna koppar som korkat igen så det inte kommer tillräckligt när de dricker.
När min stora nordsvensk dricker ur koppen och står och trycker nonstop så kommer det så mycket att det kan rinna över för han hinner inte med att svälja undan allt. De behöver heller inte trycka hårt för att vattnet ska komma, det räcker med att nudda.
Och för min shettis är vattenkoppen rena hinken att dricka ur.
Nordisen var lite rädd för koppens pysande när han var liten, men det var bara att stå med honom vid den och fylla upp den så han fick se att den inte var farlig. Han såg också att de andra hästarna drack obekymrat medans det pös så efter några dagar släppte han sina nojor och drack och pös utan att bry sig.