Hur lära hästen att stå still??

Fia-Lina

Trådstartare
Det blir långt det här, men hoppas ni orkar. Vill lämna en liten bakgrund som kanske besparar er en del frågor!
Har ett litet russ som sällskapshäst, men tanken var att hon skulle köras som motion, och inte bara gå och äta.
Vi började köra vid lucia, och efter att ha provat innan och sett att hon gick lugnt framför kärran fick hon följa med och lussa. Ägaren har intygat att hon är en erfaren dam, nu 16 år, som varit med på lucia i ridhuset, utklädd, lugn att köra, bokstavligen inte rädd för tåget osv. Det är seriöa människor, som hellre lämnar ut på foder än säljer, för att hon inte ska börja vandra runt mellan ägare, då hon tar ganska lång tid på sig att acklimatisera sig på ett nytt ställe.
Nåväl, när vi lussade hände sig det att hon inte ville stå still vid ett tillfälle. När jag tog tag ordentligt i grimskaftet reste hon sig, och det ville sig inte bättre än att hon slog runt.
Senare fick jag veta att hon är känslig för tryck mot nacken, och det var det hon gick emot. Jag visste inte, utan höll emot lite för länge :o
Ingen större skada skedd, hon var helt lugn efteråt, men tyvärr var kärran obrukbar, pga att skacklarna pekade i "sydväst"! Sedan blev det halt, och det hela lades på is ;)
Sedan dess har vi tömkört en hel del, både jag och båda döttrarna som är 11 och 13.
Nu har vi alltså börjat om.
I lördags körde äldsta dottern, och jag gick bredvid. Allt gick bra, hon hade bara lite bråttom när vi skulle vända.
Igår var det ombytta roller, jag i kärran och dottern till fots.
När jag kom i kärran drog hon genast iväg, och när jag ptroade och förhöll, så blev hon väldigt lätt i framändan, och började sas hoppa åt sidan. Jag fick henne att gå framåt, och vi bar iväg. Så länge hon
får gå framåt är allt bra, pigg som sjutton. Jag travade lite, och det blev galopp en gång, men inget problem att sakta av.
En halt provade jag på hemvägen, och då var dottern snabbt framme med lite godis när hon stannade.
När vi kom hem ville hon inte stå stilla när jag skulle kliva ur. Vi hade inte varit ute så länge, för kärran är lite felviktad och behöver byggas om, och hennes bröstsele är inte heller den bästa, så vi tar bara korta turer, har jag tänkt.
Jag kom precis ur, då ville hon dra iväg igen, och när jag bromsade så lättade hon i fram igen! Ingen stegring, men tendensen finns där.
Känns obehagligt efter erfarenheten från lucia, annars skulle jag inte bry mig så mycket.

Åhh, så långt, hoppas någon orkat läsa!

Jag behöver alltså hjälp med hur jag ska träna henne i att stå still. Hon har svårt för det både i stallgången (uppbunden), när man leder henne och när man tömkör. Det är som om hon vill att det ska hända saker. Med ett litet barn på ryggen är hon hur snäll som helst, som om hon känner ansvar ;)

Lotta

Sv: Hur lära hästen att stå still??

Hej! det verkar vara lite klurigt. har hon kanske gått på travet innan du fick henne? jag hade hand om ett russ tidigare som tävlat i trav och där var det grymt svårt att försöka lära honom att inte vara lätt i framdelen. När han kom framför vagn så ville han bara springa och fort skulle det helst gå, för det var han ju van vid. han kunde också försöka lätta inne på stallgången och det luriga var att
man aldrig kunde förutsäga det riktigt.
så vi fick helt enkelt försöka leva med de små "dumheterna" som kom fram ibland och acceptera att det aldrig skulle bli en säker barnhäst. självklart drog vi ner honom och fyade när han reste sig och lite bättre har det blivit med åldern och en stigande lättja.

vad är det som gjort henne känslig för tryck mot nacken kan man fråga sig? har nån varit dum förut? det borde inte bara komma utan vidare. problemet blir ju värre just därför.
jag var inte till nån större hjälp, men man kanske får lov att försöka komma på ett bra sätt att hantera henne ändå, med hennes små egenheter.

Jag tror och för er säkerhet att markarbete behövs i stor dos.
Bara att träna o träna.Jättejobbigt med hästar som inte står still när man ska i och ur vagnen och farligt dessutom.Lär in ett ord för att få henne att stå kvar, typ NEJ eller Stå kort och ofta.Jag har en envis shettis som gärna vill få sin vilja igenom men jag lyckas få henne att stå still när jag påmint henne med lite markarbete och tömkörning.

Nej, på trav har hon inte gått! Tjejen som haft henne är duktig dressyrryttare, men små russ blir ju snabbt urvuxna, tyvärr!
Jag vet inte om någon varit dum, men vi fick veta att hon inte klarar att stå uppbunden (i spilta dvs, i gången med två grimskaft går det bra). Efter vår vurpa talade min äldsta dotter om att dottern (ryttaren) i ägarfamiljen sagt att hon även får panik om hon trampar på tygel/grimskaft. Det tolkar jag som att det är trycket mot nacken
hon blir rädd för.
Det tränar jag genom att utsätta henne för tryck, med eftergit så snart hon ger efter.
Kruxet med att träna halter är att hon aldrig står still. Att hinna säga "braa" och sedan smacka är ganska svårt ;)

Kan du inte köra lite horse manship med henne. Bara några enkla övningar där man tränar halter, lydnad och ge efter för tryck. Kan vara bra att öva något som hon inte gjort tidigare eller....Är hon mest bråkig med dig eller när barnen hanterar henne också.

Olika ord men samma tanke! Jag avänder "stanna" i betydelsen stå stilla, men även att stanna kvar om jag rör mig ifrån hästen.
"Nej" använder jag som "avbryt" vid oönskat beteende, och det sitter någotsånär i vissa fall, men inte alltid.
Jo, visst har du rätt i att träning behövs, men jag vet inte hur jag ska få henne att STÅ still en liten sekund för att kunna tala om för henne att det är rätt!
Får nog läsa på lite NH....

Att inte stå stilla praktiserar hon med alla ;) Dessutom är hon lite bufflig med huvudet, också det när hon ska stå stilla.
När jag och äldsta dottern går med henne sköter hon sig, är pigg och trippar på bredvid, men det är inget problem att hålla igen. Då vi går på promenad har vi grimma, hon blir lite stökigare i träns, och mycket känsligare om man tar i när hon går för fort eller inte står still.
Däremot när yngsta dottern gick med henne senast, och jag red min häst, så var hon riktigt grinig, och bet henne till och med en gång. Jag har svårt att få dottern att säga till på skarpen när så sker, hon tycker att "jag har ju sagt NEJ", men det är alldeles för försynt!
Däremot fungerar det bra när hon tömkör, då är det ingen skillnad vem av oss som håller i tömmarna.
Hon har tidigare försökt ta över när hon hanterats av mindre barn, det var därför vi fick henne på foder, mina barn är lite äldre och större än de som är lagom stora att rida henne.
I stallet fungerar det, hon är inte dum mot ungarna, bara olydig men i det är hon lika mot alla!

Tack för ert engagemang, jag fortsätter gärna diskussionen här när det gäller själva körningen, men ska nog fråga på NH också och få tips på "stå-stilla-övningar"!!

Tack!
Lotta

Hmmm, :crazy: Jag gör som så att när jag tränar min tjuriga snutta :p så ruskar jag i grimskaftet om hon rör sig framåt när jag kräver att hon ska stå still samtidigt NEJ,går hon ändå så backar jag henne till ursprungsläget och börjar om.Några gånger sen ger hon upp.

När jag tränar unghästar för körning och dom inte vill stå still så kör jag upp dom i ett hörn. Antingen så får dom gå genom staketet el. stå still. Jag börjar med c.a.3sekunder för att sedan utöka tiden när hästen fattar vad det går ut på. På henne så låter det mer som hon är stressad över något. Mer markarbete skulle jag föreslå.

Nja så hårda tillvägagångsätt vill jag inte utsätta mina för.Men alla är vi olika.

Om du menar nig så har du nog missuppfattat..... Jag menar bara att du skall ta stöd av tex. väggar på ett uthus eller kanske jobba längs ett staket så hon får lite mer stöd. Inte att det skall vara den hårda vägen. Det kommer man ingenstans på.Dom måste känna sig trygga såklart.Det är ju lite samma sak som att ställa en person framför men personen i fråga brukar flytta sig om hästen börjar tramsa. Det gör inte en vägg.......

Ja då missuppfattade jag dig.Läste det som att ni tvingade hästen in i ett hörn eller att den fick välja att gå igenom staketet eller att stå still :confused: Låter brutalt.

Nja, riktigt så råa och brutala är vi inte. Vi brukar alltid lära dom att stå still när vi är ute och går med dom. Sedan så går det lättare när man tömmkör. Men det lät väl kanske lite dumt. Jag erkänner.

Jag skulle inrikta mig på halvhalterna till att börja med, då är det lättare att hinna berömma! Så snart hästen lär sig att det finns något att eftersträva med att hejda sig, kommer den förmodligen att bli mer uppmärksam och då går halterna bättre.

Hej! Jag har inget råd att komma med, men en iakttagelse. Har själv haft ett russ som inte klarade att man höll fast eller band upp henne. Hon testade ofta när man höll henne genom att lyfta upp huvudet, och om man lättade då var allt bra; höll man kvar fick hon panik och började resa sig. Hon slog också runt vid något tillfälle då någon band upp henne. Intressant att de båda var russ. För vår häst var det kanske kopplat till hovslagare för det var också en stressande situation för henne, klart var i a f att hon blivit skrämd på något sätt. Hon blev mycket bättre med tiden, i o m att vi höll kvar ibland i lugna situationer, så att hon fick se att himlen trots allt inte rasade ner över hennes huvud om man höll i henne... Som du beskrev var trycket i nacken det kritiska och hon fick också panik då hon klev på tygeln en gång. Hon var inte körd men jag skulle också ha varit tveksam att försöka just på grund av de här tendenserna, men din häst är ju inkörd sedan gammalt så det är ju i ett annat läge. Kom din häst från Gotland? Undrar om de kan ha utsatts för liknande erfarenheter! Klappa din häst från mig!

Va´kul att den här tråden kom upp igen, jag hade glömt den!

Nu står hon stilla i stallet, för det mesta utan att vara bunden! Har ni läst hela, och vet vad "nej" står för, kan jag tala om att det avbryter henne på väg ner i en höpåse som står framför hennes fötter!
Vi kan också sköta henne ute utan att hon sitter fast (utanför hagen), grimskaftet över halsen.

Det har vi tränat fram genom att ALLTID flytta tillbaka så fort hon flyttat en hov i stallet.
När hon är bunden med två grimskaft har hon lite mera frihet, då får hon röra sig så långt de räcker, så länge hon inte ställer sig på tvären. Hon står mycket bättre när hon är lös!

När vi kört henne med kälke i vinter har det gått jättebra, men lite svårt att stå still när man ska iväg. Anspänningen går bra, men så fort hon anar att vi är klara, och jag som oftast står vid huvudet går för att sitta upp/kliva i släden på Fia-Lina så vill hon iväg. Vi brukar ställa Fia-Lina som buffert, och så sätter vi för utanför stallet, där det bara går att gå åt ett håll, rakt fram! Backa går ju inte med kälke och vinterskacklar :angel:

Har tänkt börja träna nu med att sela och sätta för, och sen ta ifrån direkt, för att hon ska lära sig att man inte alltid ska iväg direkt! Så länge rockarden inte är ombyggd är det bara det den duger till :) Sen kan man ju tömköra en stund istället.

Jag tror inte hon kommer från Gotland, ska kolla i papperen!

Arbetet fortsätter!
Lotta

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 905
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar