Hur lära hästen att komma till mig i hagen?

Novisis

Trådstartare
Det är inga problem att ta min häst i hagen men jag skulle gärna vilja att hon kommer fram till mig istället för att jag får gå och hämta henne. Hur lär man in det på ett bra sätt? :bow:

Har inte haft det problemet någon gång då alla mina hästar (och hundar) har valt mig och det oftast räckt med att de hör min bil komma innan de står vid grinden.

Men kan nog tänka mig att godis tricket skulle fungera om de inte förknippar dig med "den som bara medför tråkigheter och jobb". Vilket då medför när du lär in att det inte alltid betyder jobb när du ropar utan även lite gos och kel vid grinden och att du sedan går där ifrån när de tappar fokus på dig.

Ge den godis när du hämtar den, du kan också säga hästens namn och sen ge den godis. Sen när du ropar/säger hästens namn, så tänker den att nu ska jag få godis, också kommer den till dig. Men ge den då alltid godis när den kommer fram till dig.
Börja med att stå vid hästen och ge den godis och säga namnet, sen så backar du mer, gör samma sak, osv.

Klicker är bäst.

Klicka, ge godis, klicka, ge godis. Upprepa i ca. 5 minuter per dag tills hästen vet stenhårt att klick betyder godis. Börja sedan säga namnet, stående vid hästen, klicka, ge godis. Upprepa tills den vet att namnet betyder godis. Gå då ett par steg bort och gör samma sak. Med tiden kan man öka på avståndet, tills man kan ropa i hagen och den vet, och efter ett tag kan man ta bort klickern också.

Mina hästar genom åren har mer eller mindre alltid kommit när man ropar, brukar lära in vissling tidigt och sen får de godis när de kommer. Inga kopiösa mängder, bara en klapp, lite mys och ngn morotsbit.
Oavsett detta så händer det självklart att de faktiskt inte alltid kommer. Det tycker jag är helt ok, de är djur, inga maskiner och i hagen är de "lediga".
Om jag är lat dessa dagar och inte har lust att gå ner och hämta, är ett tips som ofta brukar funka, att man tex vänder ryggen till och sätter sig ner på huk utanför grinden och låtsas pyssla med ngt. Då brukar de flesta hästar bli uppmärksamma och nyfikna och komma fram. Men det kräver nog att du först har en häst som i grunden, oftast, lärt sig komma till att börja med.

Jag ger aldrig godis, trots det gnäggar ponnyn och skyndar fram till grinden när jag ropar. Jag är ju hennes människa och det är helt självklart att hon vill in när jag är i stallet. Jag visar också tydligt att jag är fantastiskt glad över att träffa henne. Vilket jag är. I stallet väntar ryktning, träning och kraftfoder, vanligen i den ordningen.

Min andra är inte lika entusiastisk men kommer i regel och gnäggar ibland. Vi har inte känt varandra lika länge.

Jag tror hästar är lite olika, mer för att få en häst att rusa till grinden måste man göra sig förtjänt av det, och det går lättare med vissa hästar än med andra. Godis är väl en slags genväg men det fungerar definitivt utan också.

@akleja tycker lite av det du skriver är intressant rent allmänt.
Folk gör sån stor prestige grej av att det inte ska finnas godis med i bilden för då är det inte "äkta" osv. Jag tycker det blir enormt överdrivet i sammanhanget. Djuret värderar dig inte högre i sig för att den kommer utan att få godis, eller lägre för att den inte får det. Inte riktat till dig personligen men en reflektion då det du är inne på väldigt ofta verkar vara ngn sorts prestige grej hos många människor och att hästen inte får godis tolkas som ngn status att "den kommer till mig ändå". Jag tycker det blir ganska ointressant godis eller inte godis i sig. Hästen skulle aldrig komma ens för godis om det negativa vägde större i sammanhanget totalt. I TS sammanhang med en häst som inte vill komma alls eller fått ngn motivation i sig som triggar den att börja komma, är godis inte ngt som ngn borde hänga upp sig på öht som ngn fusk eller genväg öht. Jag förstår inte riktigt den reflektionen öht.

Jag ger godis till mina hästar och har gjort i alla år. Ibland får de och ibland får de inte. Inget konstigt öht och inte heller hästarna lägger ngn värdering i det i sig.
I TS sammanhang och väldigt många som vill träna in ett önskat nytt beteende däremot, är godis en väldigt bra metod. Det handlar inte öht om att muta eller fuska sig till genvägar, det tror jag alla som har djur oavsett art osv, är ganska överrens om.

Jag har inget generellt emot att ge godis och gav ofta godis till andra hästar jag haft, men med mina nuvarande damer som är rätt matfixerade och har en tendens att snabbt bli oerhört tiggiga är det ingen bra ide. Ponnyn har dessutom ett slags skräckblandat intresse för godis - sannolikt har hon väl råkat bita någon när hon tagit godis ur handen och fått stryk. Hon är ett gammalt misshandelsfall och ganska komplicerad.

Så med genväg menar jag det i ordets rätta bemärkelse som en snabbare väg framåt. Dvs inget fusk eller 'sämre' väg att gå. Kanske även smartare, men då får man ha hästar det fungerar på. Om inte är det bättre att låta bli. Som du också är inne på tror jag inte heller att godis kan överskugga negativ behandling utan vill man ha en häst som kommer i hagen får man vara en trevlig typ. Dock vet jag också hästar med fantastiska ägare som inte gärna kommer i hagen........ Som sagt, hästar är olika.

Det är inga problem att ta min häst i hagen men jag skulle gärna vilja att hon kommer fram till mig istället för att jag får gå och hämta henne. Hur lär man in det på ett bra sätt? :bow:
Min häst kommer nästan bara fram till mig när det är jobbigt väder ute, som nu när det är stekhett och flugor, eller när det blåser storm och regnar etc, då kommer han i full fart. Dock så kommer han även till mig när jag regelbundet har morot med mig, effektivt om jag vill att han ska komma. Jag har dock inget emot att gå och hämta honom, han står och tittar på mig och hummar när jag kommer fram och det är jag nöjd med. Är ju onödigt att han tar sig hela vägen till mig om jag inte ens ska ta in honom någon dag, då kan han lika gärna stå kvar.

Sen för längesen så lärde jag honom att komma på kommando i manegen, ställde honom vid ena änden och sen ropade jag på honom. Inget jag har fortsatt träna på, kanske hade han alltid oavsett då kommit när jag ropar, som en hund. Inget jag orkat prioritera att träna på dock.

Sen är ju alltid en bra grej med alla hästar att man kommer till hagen med jämna mellanrum och ger en morot eller så utan att plocka in hästen, så det inte alltid innebär arbete såfort den lämnar hagen. Det kan få många hästar att bli nyfikna då dom aldrig vet riktigt vad man vill.

Senast ändrad:
Gör dig tillräckligt intressant att vara med för att hästen ska välja att komma till dig istället för att hänga med polarna i hagen.

Har jag ropat på mina och de kommer får de alltid godis.

Måste jag hämta blir det inte godis.

Oftast kommer de sättande så fort de ser en :D

Jag lärde min att komma till mig genom positiv förstärkning.
Gick ut i hagen och visslade, först på mycket kort avstånd - när han kom fram till mig - beröm så att han skulle förstå att vissling och att jag går till matte är vad hon vill. Använde till en början alltid godis för att det blir roligare då och min häst iaf anstränger sig betydlig mer.
Sedan utökade jag avstånd och nu kan jag stå flera hundra meter bort och behöver inte ha godis varje gång, det räcker med en klapp och "ååh vad duktig du är". Jätteskönt faktiskt, går sällan ens in i sommarhagen :)

Ett annat sätt med lite mer envisa typer (men då ska man veta att det inte skadar mer än hjälper) så har jag när hästen inte velat röra på sig, tagit bestämda kliv i hagen och jagat den till grinden för att tydligt visa att nej ignorerar du mig blir det jobbigt/vara med mig är roligare..Det har jag tyckt funkat väldigt bra på en del faktiskt som hellre då är med mig för att det är kul i stället för att måsta jobba lite. Luddigt att försöka förklara, är lättare att visa i verkligheten..Men det har också resulterat i "ookej, jag kooommer" med en häst som kommer springandes med benen åt alla håll :)

Senast ändrad:
Min häst kom alltid när jag ropade, jag har aldrig gett godis i hagen, men alltid lite mat när han kom in. Han var en häst som gillade allt vi gjorde tillsammans så han var lätt på det sättet. Jag jobbade mycket med markträning och kommunikation när han var unghäst, tror jag la grunden till vår relation då :-)

Min andra (yngre) häst har lärt sig av min gamla, men nu när han är borta kommer hon inte alltid lika snabbt som han gjorde. Hon är lite mer egensinnig, ena dagen gnäggar hon högt när hon ser mig och kommer springande. Nästa dag orkar hon bara gå väldigt sakta :-)
Får inte heller godis, men alltid lite mat när jag tar in.

När jag fick hem två nya hästar varav en då var en drake i hagen koncentrerade jag mej på den andra, ranghöga. Godisgrisen. Draken följde ju varje steg.:angel: Men gick absolut inte att fånga-jag behövde göra nåt för att få henne att tycka att det var helt ok.
Varje kväll vid insläpp la jag kvällsmaten i krubban, i början hade jag med en hink ut och skramlade med och så gjorde mej en speciell vissling och det där lärde dom sej ju kvickt!
Konsekvent konsekvent samma sak varje insläpp, så kommer de numera alltid på min vissling och mitt rop. Även Drakhästen är en ängel att fånga i hagen idag och kommer när man ropar/visslar-även ensam.

Jag har ett annat rop till katterna och ett tredje på hundarna. Alla kommer när jag kallar. Även de 'olärbara' katterna då
:D

Häromdagen fick jag tom användning av inkallningsträning när hästarna rymde en natt...stod på vägen rätt långt bort men Kom över gärdet travandes på min vissling. O_o:D:bow:

Senast ändrad:
Vi har hästarna hemma så när jag visslar på dom betyder det inte alltid jobb. Jag visslar, dom kommer för att se vad jag vill.
Vi bruka stå i hagen klia, prata, massera gott på ryggen och bara hänga en stund ihop.
Umgås som hästar gör. :)
Ibland får dom en morot ibland ett äpple.

Umgås med din häst i hagen, utan att kräva jobb.
Det är mitt tips. Om du vill att ni ska bli bästa kompisar. :)

Godis=)

Jag har lärt min komma genom att bara gå in och ge henne godis och sedan gått ut alltså inte alltid tagit in henne så jag alltid betyder jobb=)

På så sätt kommer hon alltid fram till mig nu för jag kan ju ha godis och mjo hon får alltid godis om hon kommer fram så jag slipper gå och hämta henne,
Min häst gör allt för godis.. mkt praktiskt och hon lär sig snabbt saker tack vare detta=)

Kan ju tillägga att en av hästarna har jag haft i över tio år och han har aldrig visat intresse av att komma fram självmant. Det är ingen kelgris direkt. Han är sjukt lättlärd men det är först nu när jag konsekvent lagt ner mycket tid och energi för att lära dom 'inkallning' som det gett resultat.
Visslat för att få deras uppmärksamhet har funkat i alla år,(de lyssnar och reagerar omedelbart på mitt vissel men inte sambons snarlika ) men ett steg längre till inkallning krävde lite mer arbete sas :angel:

Jag har aldrig med godis i hagen, möjligen en hink att skramla med ibland eller i början en tid. Snask får de i krubban när de väl är inne. Men inte längre vid varje tillfälle.

Kan man lära hundar kan man väl lära hästar tänkte jag:D

Kan ju tillägga att en av hästarna har jag haft i över tio år och han har aldrig visat intresse av att komma fram självmant. Det är ingen kelgris direkt. Han är sjukt lättlärd men det är först nu när jag konsekvent lagt ner mycket tid och energi för att lära dom 'inkallning' som det gett resultat.
Visslat för att få deras uppmärksamhet har funkat i alla år,(de lyssnar och reagerar omedelbart på mitt vissel men inte sambons snarlika ) men ett steg längre till inkallning krävde lite mer arbete sas :angel:

Jag har aldrig med godis i hagen, möjligen en hink att skramla med ibland eller i början en tid. Snask får de i krubban när de väl är inne. Men inte längre vid varje tillfälle.

Kan man lära hundar kan man väl lära hästar tänkte jag:D
hink som skramlar skulle jag inte ha för då kommer hela flocken och då kan de bli bråk rumt omkring en.
Utan godis i handen ja de låter inget å bara sin häst får snabbt OM den kommer självmant fram. annars ger man ju inge för då säger man ju braaa att du inte kom=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka