Hur lär man sig banan fort som f-n?

Magiana

Trådstartare
Jag har varit och hoppat bana idag men inför andra klassen var det ont om tid att lära sig den nya banan. Jag fick ett par minuter och hann gå banan en gång, sen hojtades det att klassen skulle starta om 5 minuter och eftersom jag skulle in först var det bara att rusa iväg för att sitta upp. Jag kände redan när jag red in att jag inte kom ihåg banan och det gjorde jag inte heller, så jag missade femman, hoppade sexan och var därmed ute ur leken.

Kruxet är att jag tycks glömma banan var och varannan start. Hur f-n lär man sig banan kvickt? När jag sitter där och rider så är det som att jag får en blackout och inte vet vart jag ska, trots att det är enkla vägar och siffror på hindren. Känns lite hopplöst. Om ridningen inte hade funkat kunde jag träna på det men hur tränar man på att komma ihåg banan?

Sv: Hur lär man sig banan fort som f-n?

Man lär sig att se logiken i banor, tycker jag. De flesta är uppbyggda så att det är logiskt var man ska svänga och det finns inte så många olika alternativa vägar heller.
Jag går inte alltid banan, ibland kollar jag på banskissen och sedan på typ ett ekipage som rider banan och sen rider jag själv.

Nu red jag först och kunde inte se på någon annan. Hur jag ska hitta logiken i banorna vet jag inte då det ofta är långa vägar mellan hindren och denna gång redan jag faktiskt förbi hinder nummer 5. Jag kunde lika gärna svängt en meter tidigare och hoppat hindret. Banan måste sitta i ryggmärgen på mig för annars blir det tydligen fel.

Det som alltid funkat för mig är att man går banan "från början" varje gång man kommer till ett nytt hinder.

Så det blir "1... 1,2....1,2,3...1,2,3,4..."

På så sätt har man repeterat banan flera gånger fast man bara går den en gång! :idea:

Jag får köra stenhårt på det. I början gör jag ofta så när jag går, men hela banan tycks inte fastna i skallen. Men jag får göra så och inte tappa tråden efter hinder 4. Hm, kanske kan dela upp banan i 2 rutter. Först den första halvan, sedan resten av banan.

Jag brukar göra en väldigt detaljerad plan när jag går banan... Jag memorerar inte bara hindren utan varenda liten sväng, vad jag ska göra det för att komma bra ur svängar och mot hinder.

Typ hinder 1, ner i sadeln, ut för innerskänkeln, fånga upp på ytter, ställ i svängen håll galoppen med ytter, räta ut och hopp över hinder nr 2...

Jag brukar blunda och visualisera mig själv hoppa banan, från hästryggen, och liksom tänka "startsignal, galopp höger varv. Svänger in vid C, hoppar ettan, gul oxer. Vänster galopp, vänstersväng längst kortsidan till insläppet där Margit funktionär står. Räta ut, hoppa tvåan, grönt plank" osv. Alltså riktigt detaljerat, inte bara ettan-åttan-swisch! Gör man det tillräckligt många gånger känns det nästan som man redan hoppat banan. Brukar göra det någon gång inne på banan när jag går banan, och även flera gånger på hästryggen. Då blundar jag ju inte, det är klart :)

Jag brukar bara gå banan en gång typ, ibland inte alls. Men genom att direkt lägga till "visualiseringen" så sitter det snabbt.

Jo, jag försöker också tänka ut i förväg hur jag ska rida och var jag ska svänga och vart jag ska men jag är nog lite trög för 5-10 minuter tycks vara för lite tid att lära mig banan på. Det skulle ju liksom funka om jag kunde skritta banan men i galopp måste jag veta vart jag ska. Efteråt har jag heller inget klart minne av hur jag har ridit. Antagligen har jag en väldigt kortisolkänslig hjärna. I andra fall kan jag vara kvicktänkt men här är jag direkt trög. Men det får visa sig hur det går nästa gång.

Det är nog väldigt olika från person till person, ungefär som om man hade lätt för att komma ihåg glosor i skolan eller inte.

Jag lär mig banor väldigt fort (å andra sidan är jag inte lika skicklig på själva hoppandet, haha :D). Det jag brukar göra är att:

1. Kolla banskissen. Försöka se "logiken" som någon annan skrev.
2. Gå banan en gång. Precis så som jag tänker rida den. Det räcker med en gång för mig men jag är noga med att vara väldigt medveten under min bangång, inte prata om annat utan hela tiden minnas vart jag kom ifrån och vart nästa hinder är.
3. När jag har gått banan en gång ställer jag mig lite åt sidan och följer banan med blicken för att kontrollera att jag har koll på i vilken ordning hindrena ska hoppas.
4. Slutligen tittar jag ned i marken och ritar banan i gruset med foten. Kan jag den då så sitter den.
5. Jag älskar mental träning och brukar köra en liten snabb-visualisering under en skrittpaus på framridningen. Alltså ser inuti mitt huvud hur vi ska hoppa banan felfritt. Då går jag inte bara igenom banan en gång till i mitt huvud utan boostar även självförtroendet!

Hur lång tid tar det för dig att lära dig banan? I mitt fall ovan hann jag bara kolla banskissen en minut eller två och direkt när jag gått banan en gång var det dags att sitta upp och rida för jag var första startande och de körde igång direkt när vi gått banan. Jag blev stressad av det.

Det känns lite förargligt för jag tittade på resultatlistorna idag och i första clear rounden hade jag inte bara 0 fel utan också bästa tiden. Jag hade samma fina flyt i andra klassen ända tills hjärnan gick i strejk. Hade kunnat bli riktigt bra där.

Men jag får ta med mig era tips och hoppas att det funkar nästa gång. (När det nu blir.)

Det beror på vad det är för sorts klass, är det en vanlig lokaltävling så går det fort! Jag kollar som sagt banskissen och går banan en gång, sedan kan jag den. Vet inte hur lång tid det tar att gå en lokaltävlingsbana riktigt, har aldrig tagit tiden haha, men max 5 minuter? Är det högre nivå så är det ju klurigare banor och då tar krävs det kanske lite mer betänketid. Fast å andra sidan har jag ridit rätt bana på nationell nivå en gång utan att ens ha gått den, bara ha sett de 3 ekipage som var före mig (vi var sjukt sena till tävlingen) och det blev placering! :D

Jag tror även att det är viktigt att slappna av. Är man nervös och stressad utav att det är tävling så blir det svårare att lära sig en bana snabbt. Ta det lugnt och se det bara som en kul grej så får hjärnan lättare att minnas banan tror jag!

Det var en klubbtävling.

Jag blev stressad av att jag skulle starta först, inte tävlingen i sig.

Du har ingen som kan kolla banan med dig innan du går in? Alla har sina procedurer, min är att det sista jag gör innan jag går in på banan är att kolla om sadelgjorden sitter och att jag kollar igenom banan så att jag kan den. Kan jag den inte så har jag någon med mig som också gått banan och som kan tala om för mig i vilken ordning jag ska ta hindren. Nu är jag också en sån som lär sig banan fort, men det kanske kan vara ett användbart tips ändå?

/Lady_S

Om du har möjlighet så åk ut på många tävlingar utan att tävla själv.
Läs banskiss och gå banan tillsammans med alla ryttarna.
Dels så får du chans att se logiken i banorna ju fler du går.
Du får gå där i lugn och ro utan att stressa eller oroa dig för hästen mm.
Du kan dessutom tjuvlyssna på andra ryttare som ofta pratar taktik med varandra under bangången.

Jag hade som rutin att alltid gå banan till klassen efter min sista start.
Jag som var lite skrajsen för att gå upp en klass lärde mig att bli vän med dom (i mina ögon) stora hinderna och inse att dom inte var så jättehemska som jag trodde.

Ja brukar fota banskissen med mobilen. Om alla skisser för dagen sitter uppe kan du ju fota båda banorna och direkt när du har hoppat klart första klassen titta på mobilen och försöka lära dig den nya banan. Oftast så brukar klass två vara snarlik första klassen men kanske bakfram, för att det ska snabbare med ombyggnaden mellan klasserna. Då brukar man kunna titta på skissen och på banan från läktaren och se vilka hinder och linjer det är på ett ungefär.

Lycka till:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 963
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag varit iväg och hoppat lite bana på ridskolan igen, först en clear round och sedan en klass till med bedömning fel+tid+stil...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Magiana
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama