Hur lär man sig att köra?

P

Pepparn

Hej!

Var på Morgan riks i helgen och såg bland annat körningen och bruksridningen. Jag blev så imponerad av deras skicklighet och mångsidighet. Har ingen erfarenhet av körning men vad roligt det såg ut! Har länge velat lära mig att köra, tycker tömkörning är roligt och bra för min ridhäst och har tänkt att gå en kurs i det. Är det ett bra första steg mot att lära sig att köra?

Jag har inga planer på att köra in min ridhäst då han aldrig startade på travet eftersom han inte trivdes med vagn. Men någon gång i framtiden skulle jag vilja skaffa mig en ponny att köra. Hur gör man för att lära sig? Går kurser? Hur gjorde ni?

Mycket tacksam för svar.
Hälsningar Karin

Sv: Hur lär man sig att köra?

Tömkörning är bra träning inför körning för då lär man sig jobba hästen med färre hjälper. Men personligen tycker jag tömkörning är svårare! Fast körningen innebär ju lite större säkerhetsrisk så det är viktigt att man känner till alla åtgärder man bör ta. Hur man ska spänna för, var man ska spänna för, hur man kliver upp i vagnen osv. Jag lärde mig genom att vara med vänner som körde innan jag började köra själv. Ska du börja köra är det bra att ha någon kunnig med dig och/eller gå körkurs.

Sv: Hur lär man sig att köra?

Jag lärde mig själv, om man säger som så. Men då tävlingskör jag ju inte heller utan lufsar bara runt för skojs skull med shettisen. Hon var redan ordentligt inkörd då jag började, så det var egentligen ingen konst. Fick hjälp med att lägga på selen och spänna fast kärran, det var väl den krångligaste biten. Sen läste jag ett par böcker och tog det på talang. Går jättefint!
Men om det är tävlingsköra du vill så är det säkert bäst att ta hjälp av någon som kan lära dig! :)

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 882
Senast: Cambrie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 203
Senast: tex
·
Körning Jag har hållit på med hästar i många år och haft både medryttarhästar, egna hästar och hästar på foder. Alla dessa har varit ridhästar...
2
Svar
25
· Visningar
6 036
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV