Hur lär man sej en känsla? :p

Totola

Trådstartare
Jag har lite svårt för att känna VAD som behöver korrigeras när hästen fuskar med böjningen. Jag vet iofs av erfarenhet att oftast är det bogen han trycker in, men ibland är det bakdelen och ibland är det bar något pyttelitet som behöver rättas till. Men HUR ska man lära sej att känna det utan tränare som tittar på??

Problemet uppstår ju inte när jag rider för tränaren eftersom jag då får kritik när hästen inte är böjd och då kan jag snabbt rätta till. Men jag behöver ju lära mej på egen hand också men det blir lätt fel när man inte får något kvitto på om man gör rätt. Tips?

Det jag har märkt däremot är att om jag inte känner huruvida böjningen är bra eller inte eller vilken del som felar så kan jag be om en sluta, för då märker jag direkt om hästen inte är ordentligt böjd. Man ser på bogen, halsen och allting och kan korrigera. Om jag sen bara vrider om till en öppna eller böjd rakt fram känner jag helt plötsligt att böjningen följer med. Ska jag kanske försöka använda DET som "kvitto", dvs rida sluta? :idea:

Kom gärna med tips och idéer, det är roligt med synpunkter även om det är svårt att lära ut en känsla :)

Sv: Hur lär man sej en känsla? :p

blunda är mitt tips,känn efter för varje rörelse,be att ngn från marken kontrollerar.
tex om du ska känna när bakbenet flyytas fram så säger du till varje gång och personen på marken rättar dig.

genom att blunda och koncentrera mig enbart på hästens kropp och rörelser har jag lärt mig mest av kropps kontrollen.

lär känna din häst in på djupet,be ngn annan rida lite så du får titta,kolla hur hästen sätter benen och flyttar sig,ta me ddet upp på ryggen och känn om du kan känna det.

svårt att förklara för känslan finns bara där hos vissa,jag hade den turen :-)

Utveckla en teknik för att minnas känslan när tränaren säger till dig att det är något fel. Tänk som att du tar en bild av känslan i just det ögonblicket. Börja med att bara känna ATT något händer. När du kan göra det är det lättare att känna VAD som händer. Försöker du intellektuellt förstå VAD som händer direkt försvinner känslan vanligen omedelbart.

Kom sedan också ihåg att ta en bild av känslan du har när tränare säger att du gjort något BRA. Det är din viktigaste referens och den hjälper dig att känna och komma ihåg att du faktiskt gör något rätt också.

Om du har möjlighet kan du filma när du rider och sedan försöka analysera filmerna.

Jag tycker precis som Pallas Athena att blundning hjälper ens nervsystem att slå på. Synen förstör mycket för det nämligen. Man litar mer till sina ögon än det som känns i rumpan/låren osv. Du behöver inte ens gå så långt som till att rida skolor, det räcker bra med att skritta rakt fram och känna med din häck exakt vad som händer. Var är din hästs tyndpunkt i varje millisekund? Var är den nu? Var är den nu? Ställ frågan till dig själv, om och om igen, och försök KÄNNA med din kropp vad svaret är. Kan du bara kontrollera hästens tyngdpunkt, kan du också göra bra skolor.

Och ett litet tips: tänk mindre på böjningen, tänk istället på att rida manken. Kanske din häst inte ens behöver vara spec böjd för att ryggen ska bli aktiverad? Tiltar din häst sin manke helst åt ena eller andra hållet? Försök påverka den! (Med din sits och mha tyglar)

Tack för alla tips!

Ska försöka få min syster att filma nu när hon kommer och hälsar på :) Det svåra är inte att känna när det är fel utan att känna vilken del man ska rätta till för att det ska bli rätt. Särskilt när hästen har lite träningverk eller så så att det är svårt att få honom jobba rätt då vill han bara gå rakt eller vika sej. Kan inte klandra honom men några steg bra öppna ex. ska han minsann orka med :p

Jag försöker att inte överdriva böjningen men jag vill ändå ha hästen jämn dvs inte trycka in bogen eller skjuta ut bakdelen så han fuskar. Det kan vara väldigt små marginaler det är därför jag har svårt att känna vad som ska rättas till. Just nu har jag taktiken att rätta till ALLT som skulle kunna vara fel och då blir hästen lite kinkig :D
Jag rider mycket med tyngdpunkten och när han är avslappnad och går jämnt kan man rida så gott som bara med tyngdpunkten och bara "hjälpa till" om han håller på att falla bort. Men som sagt, det är när det väl fungerar och den svåra biten för mej är att känna hur man ska komma dit :)

Det är också jobbigare för hästen att balansera sig när man blundar, den måste lixom balansera helt själv utan att ryttaren sitter och "spanar" ut vägen/håller fokus på balans.

En häst jag tränar som är rätt försiktig av sig och som tror att han har sämre balans än vad han egentligen har, tvärnitar när man blundar för då blir det så jobbigt för honom... *söt*

Haha, vet inte om jag skulle våga blunda om jag ska vara ärlig :p min lilla kuse skulle nog tycka det blir jobbigt med för mycket ansvarskänsla och dessutom har vi ganska liten ridbana ;)

Men jag ska helt klart öva mer på det där med känslan :)

Du har fått flera bra tips. För mig fungerar Jegras tips bäst. Jag brukar kombinera det med att låta någon annan rida så att jag kan titta. Jag "ser" oftast bättre än jag känner. Då ser jag hur ryttarens olika hjälper får hästen att reagera och sedan kan jag utifrån det "känna" hur jag ska göra.

Lycka till!

Mvh Monika

Ja-a.. Som sagt så har jag rätt bra koll på känslan när det känns bra eller fåligt. Och har vi väl kommit till "bra" brukar det vara lättare att hålla kvar det. Det är när jag inte får till hur jag ska komma till "bra" som det blir struligt :p
Ska be min syster filma idag som sagt så får vi se sen. Har tittat på lite bilder också och analyserat både bra och dåliga för att se om man kan hitta några trender - att han går rak i slutan och jag sitter och inbillar mej att han är böjd t ex ;)

Det är bra med film. Du kan ju också visa filmen för någon du har förtoende för och be att få dennes kommantarer. Tränaren kanske? Försök visualisera och förmedla till hästen att du vill att han sak vara böjd. Ibland när man vill för mycket, blir det lätt fel och stelt. Tänk honom in i böjning. Göörenkelt, jag vet! :smirk:

Mvh Monika

Fler tips på hur du kan få känslan och kvitton:

Jag tror att barbackaridning är bra för att utveckla känslan för var hästen för tillfället har sin energi och balans i kroppen. Kanske är det bästa att rida vilda ritter i skog och terräng barbacka, det tror faktiskt jag, när det gäller just att utveckla den här förmågan till känsla. Men det är ju inte alla som kan träna på det av olika skäl, förstås, men något kan du kanske ta av sadeln och testa vad ni kan göra en period. Låt någon vara med som trygghet om du är osäker.

Du kan också träna på att rida utan tyglar så att du kopplar bort dina händer, ofta rider vi mer med händerna än vi tror, och det hindrar oss från att känna i kroppen. Kopplar du bort dem märker du det. Be någon annan leda/longera hästen i olika krokar och gångarter. Kanske blunda samtidigt? Eller göra lite ryttargymnastik/balansövningar? Bara fantisera ut vilka övningar du tror hjälper dej bäst!

Tala om för din instruktör att du vill ha hjälp med att lära dej att känna när du gör rätt, så kan instruktören säkert ge dej bra övningar och förklara. De förstår ju att ryttarkänslan också måste tränas.

För att få det där kvittot du talar om kan man testa om hästen gjorde sin övning "ärligt" genom att se om den är beredd att gå in i ett nästa moment. Jag har bara skumläst exakt vilket moment du menade, så jag ger ett generellt tips. För att kolla om hästen ärligt söker framåt/nedåt brukar man länga lite på tygeln och se om hästen följer med bettet framåt. Det går säkert att göra liknande test överförbart på just de momenten du är osäker på. Men jag har inte kommit så långt själv att jag vågar ge exakta råd, du får fråga och prova själv vilka moment som din häst bör vara beredd att gå direkt in i efter det ni gör.

Sedan tycker jag mej ana att du är lite för perfektionistisk i just detta. Att både du och hästen, var för sej, upplever det lite tungt att peta i denna detalj, och fastnar. Kanske ska du tillåta dej att slarva lite bara för att gå vidare på nästa moment i er trappa, och där kanske ni finner svaret, vad det är du egentligen ska vara uppmärksam på. Man går ju vidare på utbildningstrappan mest bara för att upptäcka vad man missat på basnivån, och då gå tillbaka och göra basövningarna ännu mer perfekta! Tro inte att vi vanliga dödliga gör alla övningar helt perfekt innan vi går vidare, det gör nog bara proffsen, typ ungefär. ;)

Glöm inte att se till att din häst tycker att den har roligt! Så gott det nu går, iallafall, helt lätt är det ju inte, förstås! :D Tänk lite på att njuta av det privilegiet du har som äger häst, och ha lite buskul också!

Allt ovanstående skrivet med respekt för att du kanske redan har koll på det, förstås. :) Hoppas du fick fler idéer, iallafall.

Glömde säga att när du rider för instruktör kan instruktören lika gärna påpeka för dej varje gång det blir rätt som när det blir fel. Nästa steg är att du själv talar om för instruktören när du tror att det är rätt resp fel och att instruktören bekräftar. Vid det här laget är ni också mogna att kunna tala om för varandra när det är på väg att BLI rätt resp fel. Och att analysera vad du ska göra åt det innan ni är där.

Annars är det där med känsla en jättebra fråga att du hårdrar!

Haha härligt inlägg :)

Barbackaridningen är jag mer eller mindre tvingad till då jag inte har någon sadel för tillfället. Så när jag rider dressyr har jag bara en vojlock+teddypadd med täckesgjord runt för att sitta bekvämt. När vi rider ut eller gör något mer avancerat brukar jag lån en ridgjord md stigbygelfästen (vi står i ett nytt stall så varken jag eller hästen känner till omgivninen så bra så jag har stigbyglarna som vertikal stabilitet om han skulle hoppa åt sidan). Tyglarna KAN jg inte vara så låst till eftersom jag måste rida på rätt långa tyglar för att hästen inte ska bli hopkrullad. Så 90% av ridpasset har jag intekontakt med munnen. Bara när jag ska korrigera eller han börjar söka sej framåt med nosen ett snäpp till.

Perfektionistbiten kan ja hålla med om men DÄR "skyller" jag lite på tränaren som vill att jag ska lära mej bättre att hitta en bra böjning. Hästen kan det redan så det är inga problem, inte heller några större problem med skolor, piruetter m.m. när han väl har en bra böjning och lyssnar bra. Antar att det är därför hon vill att vi ska finslipa böjningen - för att det går mycket smidigare att gå över till olika övningar när vi väl har den. OCH att hästen protesterar genom att resa sej eller kasta sej åt sidan ibland när benen kommer fel så han blir blockerad.

Tack för tipsen, lite idéer har jag allt fått :) Om inte annat blir man lite peppad. Ja har beslutat att varva AR-träningen mycket med annan träning, både mentalt och fysiskt. Mest för min egen skull för att jag ska få lite variation :p hästen mår säkert bra av att gå AR eftersom det är bra för hans muskler och leder, men liite tråkigt tycker han nog det är ;) iaf när matte bli ofokuserad. Ska träna lite "miljöträning" à la trail, lite uteritter och klickerträna lite. Så kanske vi känner att vi kommer någonstans även om det ibland står stilla i det Akademiska.

En fundering, helt "off-topic"; heter det hår-drar eller hård-drar eller vad??? Varifrån kommer ordet? :o :crazy:

Jag som är utbildad svenskfröken och allt....Pinsamt.

Monika

Curtis skrev:
En fundering, helt "off-topic"; heter det hår-drar eller hård-drar eller vad??? Varifrån kommer ordet? :o :crazy:

Jag som är utbildad svenskfröken och allt....Pinsamt.

Monika

Kul, har jag aldrig tänkt på, som själv är en riktig petimeter och tycker att det är kul dessutom! Har förstås en egen SAOL så här får du svar direkt: hår-drar, hår-draga betyder pressa i ett resonemang och hår-dragen är en krystad tolkning. Jag har tolkat ordet som att man drar ut ett resonemang till sin spets, ofta som självändamål. Hård-dragen är ett tekniskt adjektiv, förklaras inte närmare. Enligt "Våra ord - ursprung och betydelser" betyder Hårdragen konstlad, sökt, pressad (vad gäller slutsatser), "draga vid håret" nämns som uttryck, mer förklaring finns inte.

Vadå - före-viga eller för-eviga är något som det tog lång tid för mej att bli klar över, när det gäller fotografering. Före-viga är inte så konstigt om man tänker på ord som in-vigning, fast man står ju lite "före" föremålet med kameran i både tid och rum. Men numera fattar jag. Det finns en del sådana där klurigheter!

Låter som att du har en jättefin läromästare till häst, redan kunnig men att du ändå måste "skärpa" dej rejält! Och ingen sadel eller tyglar är bara nyttigt en tid för oss alla.
Jättekul att du fått en massa tips av oss, vi som svarar kompletterar ju varandra, sas. :)

Och visst är det bra att ha flera strängar på sin lyra med sin häst, av flera skäl. Dels lär man bättre känna sin häst när man ser hur den beter sej lite olika i olika situationer, dels förstärker det positiva vartannat och dels så skulle något inte gå att träna en period har man andra saker att ta till där man redan lagt en grund. Går det inte att rida som vanligt kan man göra så mycket annat och ändå upprätthålla grundkondisen och den goda kontakten/arbetsglädjen.
Hoppas att det löser sej och hoppas att du känner att du får den förståelsen du behöver av din tränare! Det kanske kan vara intressant att rida en lektion/kurs för en annan tränare någon gång? Bara för att få en annan vinkling och beskrivning!

Alltså - grundfrågan "hur lär man sej en känsla?" är ju hur intressant som helst! Någon som vågar sej på en formulering???

vad är klickerträna? känner mig något borta men, jag måste ju få fråga? :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 902
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Motionscykel?