Sv: Hur lär man sej en känsla?
Jo, absolut, precis så kan det gå till. Nu försökte du lösa side-passen på ett sätt, testa sedan om du kan använda den metoden när du gör en annan övning. Du ska ju ändå alltid använda samma kommando-språk till samma häst. Det kommer att vålla dej en massa huvudbry att utröna alla samband, men i längden måste du ändå göra alla lärdomar. Man lär för livet, så det är inte bortkastat. Bara bra att vänja sej vid att ha en forskares attityd från början!
Jättebra att du tänker börja träna annat mentalt&fysiskt vid sidan av! Även detta fungerar på samma sätt, fast nu lär du känna dej själv istället för hästen. (Hästen känner dej redan utan och innan.)
När vi ändå snackar om det där med att träna olika saker så vet jag att många tycker att det är bra att träna saker i perioder. Det innebär att man låter vissa övningar vara helt en tid, några veckor eller ibland månader. När man sedan tar upp det igen har det omedvetna (hos både häst och ryttare) arbetat på det och det går plötsligt mycket lättare. Jag har testat det och är nöjd!
Man lär sej mycket av att testa, begrunda, analysera sej själv, räkna ut en ny strategi och testa på nytt! Skriver du dagbok? Ett måste! Och läs i den ibland efteråt! Man rensar tankarna när man skriver och ser lite klarare på vad som egentligen händer. Ibland är det avgörande att kunna gå långt tillbaka och göra jämförelser, minnet brukar vara väl vagt! Jättebra att du filmar, jag blir lite avis på de som har möjligheten!
Märker du att han är väldigt oliksidig bör du se kontrollera så att det inte beror på något fysiologiskt. Testa morotstricket och lite annat och se så att rörligheten som sådan finns, fråga någon i din närhet som har mer erfarenheter och överväg att be ett proffs (vet., equiterapeut e.d.) kontrollera åt dej. Smärtfria hästar vill vi ha! Dels för att den är värd det, dels för att vi måste veta säkert att svårigheter inte beror på smärtor så att vi inte pressar dem till något som gör ont. (Antar att du vet vad klickandet i bakknäna beror på.)
Inget fel i att du är kräsen/bortskämd med tränare, absolut inte! Bara du åtminstone har någon du lyssnar på! Själv är jag lite väl egensinnig ibland, så jag vet hur det kan gå...
Ja, din amfibiebil till häst har nog tur som har dej som ryttare och inte mej, som också gillar att älga på överallt bara för att se om det går!
Hälsningar från en glad amatör!