Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!
Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster...
Hade en häst som inte kunde stegra på kommando, utan gjorde det så fort han inte ville göra det man bad honom om när man satt på ryggen på honom! Det fick jag bort genom att just lära honom stegra på kommando! Han slutade dumstegra för att han inte ville och stegrade enbart vid mina kommandon!
Sen var det ju faktiskt så att hon frågade om nån visste hur hon skulle gå till väga, hon bad inte om en massa inlägg om varför hon inte ska lära sina shettisar konster...
Problemet är ju att shettisar är i Turkiet där jag brukar jobba... Dem var helt ohanterade när dem kom så vi var ute och gick med dem varje dag, borsta dem osv.. Det är ju endå typ 2 år kvar innan dem kan ridas in.. Så vill göra något roligt med dem
Såna har jag också träffat på, jag brukar börja med att lära dom att äpplet-moroten jag sticker till dom innan jag ens bett dom göra nåt är det enda som finns, och då blir trickträningen själva belöningen med allehanda bus och tokiga infall.har träffat en hel drös med hästar där ägarna börjat med trick utan att veta vad de egentligen gör och fått massa beteenden de inte vill ha och en frustrerad häst som försöker få "godisautomaten att fungera".
Nu ska jag vara supertråkig. Men om det ska bli barnponnier. Lär dem inte heller att sitta och ligga, också lätta trix för att ta till när ponnyn senare inte vill.
OM du vill ha ponnier som imponerar både på barn och vuxna, lär dem istället grunderna ordentligt. Tex att de kan stå still på "befallning" och inte börja gå förens du säger till, de får heller inte äta under den här tiden. (mycket praktiskt när man har små barn på)
Lär dem röstkommando och kör in dem. Man får ofta lätta och smidiga ponnisar som har ett stort användningsområde om man har dem riktigt lydiga. Lär dem gå "fot" eller någon sådant istället, "fritt följ" eller något liknande.
Så höll jag på med min shettis och jag kan idag släppa upp vilket barn som hellst, hon försöker inte äta, hon lyssnar på mina kommandon så om hon inte lyssnar på barnen finns jag där, både som stopp och starter.
OCH det imponerar alltid när jag ställer henne på "halt", mitt på ett gärde där andra tränar, och hon står där, tills annat kommando ges. (brukar somna efter ett tag)
Problemet är ju att shettisar är i Turkiet där jag brukar jobba... Dem var helt ohanterade när dem kom så vi var ute och gick med dem varje dag, borsta dem osv.. Det är ju endå typ 2 år kvar innan dem kan ridas in.. Så vill göra något roligt med dem