Hur lär jag min hund att aportera?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Borin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 766
Sv: Hur lär jag min hund att aportera?

ja det gjorde jag =) de stog mycket bra tips där
Jag skulle gärna vilja ta hjälp o sånt. menjag vill inte gå på kurser och betala och sånt eftersom jag inte är ute efter det, vill bara ha kul med minhund. jag tränar och tävlar mina hästar mycket så har inte tid med det häller :( oturligtvist.
men jag får försöka lite ändå.
bara att berämma henne när hon har något i munnen och försöka göra de som står på länken du sicka :D så förhoppningsvis kanske de funkar lite ;) haha.
annars får vi roa oss med att leka som vi gör nu ;)

både hon ochjag vill ha träning så när vi går ut så brukar vi ibland gå till en stor äng (sommar hage) och så brukar vi springa där. de tycker hon e super kul. att få sitta o vänta o sen så springe rjag i väg så när ja ropar få hon komma. jätte kul :D tycker både hon och jag :D
men hoppas de funkar med aport oxå. det skulle vara så kul :D

tack för hjälpen :D

Isa

typ knapplån

Jag känner att jag vill bara lägga till en liten del i den här debatten...

Jag har haft problem med att få min hund att ta apporteringen på allvar. Har fått 10 på lydnads I apportering och har haft jätteproblem med kastandet... Inte ens klubbens SM-tävlare har kunnat komma med något matnyttigt. Här är vad jag lärt mig:

Diskutera inte frågan med folk som har en annan TYP av hundras, diskutera frågan med folk som har samma TYP av hundras. I mitt fall till och med samma ras... Härmed inte sagt att alla individer i en ras är likadana utan bara att en Schäfer oftast är mer lik en Schäfer än vad den är lik en "Flat", för att ta ett exempel...

Apportering som apportering säger jag eftersom det numera går bättre för mig i lydnadsapporteringen pga att jag tittat på en introduktion till jaktträning för fågelhundar... :D

Det stämmer INTE för alla att det ska vara kul att ut och hämta, för min hund är det enda som jag säger flaska på är när han är helt inställd på att komma tillbaka till mig, då kan han få lite uppmuntran om att gasa, han ska inte ha en massa uppmuntran för att springa ut till apportbocken, det klarar han allt för bra på egen hand, och kan då lätt fastna...

Det finns dessutom människor som kan tänka sig tävla både 3:an och Eliten, men kanske ändå aldrig får en 10:a på apporteringen. Det krävs ju ändå "bara" i genomsnitt 8:a för ett 1:a pris... Det finns ju gott om moment att kompensera upp ett halvtaskigt apporteringsbetyg på...

PS. Jag lärde min hund genom mycket milt tvång. (ja det är en apportör, men apportbocken har aldrig varit hans favorit) Jag stoppade in apportbocken i munnen (samtidigt som jag sa apport), höll lätt om nosen och berömde massor. Släppte försiktigt, försiktigt på det redan milda greppet och berömde så länge han höll kvar (och lät bli att tugga). För att få honom att "hugga apporten snurrade jag runt på stället samtidigt som jag höl i apportbocken (kastade aldrig iväg den) och lät honom hinna ifatt och ta den ibland, ibland inte. För att bli lite taggad och snabb i sitt "huggande".

Lika flera på lägret berömde sina hundar i platsliggningen men det inte folk ser på sina egna hundar är att de tyckte det var jobbigt.

För hunden ligger där självständigt o tryggt sen kommer föraren fram o kletar o klappar o då blir hunden åååh var det farligt att ligga här.

Såg nog 3 av de hundar som låg där som slicka sig kring munnen o la öronen bakåt när föraren kom tillbax.

Man berömmer aldrig en platsliggning för det finns inget slut med fart. Hunden ska ju bara ligga där du kan ha riktigt höga krav i platsliggning o belönar du aldrig finns det ingen risk att hunden själv belönar sig o reser sig eller har stor förväntan på boll. Utan man sonika går upp till hunden sätter den går därifrån sen ger den bollen.Men hade det varit som läggande under gång med inkallning då får man vara mjuk för då ska hunden avsluta momentet med fart o då har du för höga krav kommer hunden taxa in till dig för den tror du är arg.

Så alla hundar reagerar likadant? Tycker personligen att min hund ligger mycket bättre nu när jag har tränat lite med belöning med jämna (eller snarare ojämna) mellanrum... Min hund är nämligen lite fööör självständig och anser att matte kommer ju ändå sen så henne behöver jag inte titta mot eller beskymra mig om... Självklart belönar jag inte varje gång, men det var framförallt när platsliggningen blev allt för rutinmässig som min hund började glo mer och mer på annat och det går INTE att bli arg på honom i momenten, möjligtvis "paragrafläsning" i apporteringen, men också bara där, annars lägger han ner verksamheten totalt och deppar ihop. Han blir till och med deppig och slö av att andra grälar på sin hundar.

Tycker man ska vara försiktig med att dömma för hårt och säga att något är rätt eller fel, ju mer jag ser av hundträning dessto mer olikheter ser jag... Det som fungerar för vissa fungerar inte för andra, det som funkade igår kanske inte funkar idag...

Du får givetvis göra som du vill bryr mig helt enkelt inte men vet de som får trygga hundar i platsliggning belönar dom inte för då finns det ingen dragning o resa sig Det är ju ganska enkel mattematik.

De börjar heller aldrig självbelöna sig i platsen för vad ska man belöna sig med när dom aldrig fått nåt ganska enkel mattematik

Spelar ju ingen som helst roll om hunden går ner sig o blir låg i en plats dom ska ju för guds skull bara resa på sig o sätta sig sen är ju momentet slut. Men där i mot är det läggande med inkallning ska man alltid belöna för då är det viktigt att hunden lägger sig snabbt o är snabb in.

men 1+1 kanske inte alltid blir 2 vad vet ja....

Senast ändrad:

Du får givetvis göra som du vill bryr mig helt enkelt inte men vet de som får trygga hundar i platsliggning belönar dom inte för då finns det ingen dragning o resa sig Det är ju ganska enkel mattematik.

De börjar heller aldrig självbelöna sig i platsen för vad ska man belöna sig med när dom aldrig fått nåt ganska enkel mattematik

Spelar ju ingen som helst roll om hunden går ner sig o blir låg i en plats dom ska ju för guds skull bara resa på sig o sätta sig sen är ju momentet slut. Men där i mot är det läggande med inkallning ska man alltid belöna för då är det viktigt att hunden lägger sig snabbt o är snabb in.

men 1+1 kanske inte alltid blir 2 vad vet ja....

Stämmer säkert på många hundar, men väldigt långt ifrån alla! Det går mycket, mycket sällan att generalisera på det sättet..

Gilly

Jag säger ju ni gör som ni bryr mig inte..

Lek in platsen med o busa med bollar när dom ligger o varit så duktiga.

Varför skulle inte det stämma förklara motsatsen då?

Jag säger ju ni gör som ni bryr mig inte..

Lek in platsen med o busa med bollar när dom ligger o varit så duktiga.

Varför skulle inte det stämma förklara motsatsen då?

Jamen om du inte bryr dig om vad andra gör, varför bryr du dig om att ge dig in i diskussionstrådar?;)

Jag säger inte att det inte stämmer, jag skrev att det säkert fungerar på vissa hundar, men på många gör det inte det. Hundar kan vara (och är!) så otroligt olika på alla sätt och vis vilket gör det självklart att alla inte kan tränas på samma sätt om man vill ha ett bra resultat. Det är (för att använda ett av dina uttryck:D) enkel mattematik!

Gilly

Jag får väl diskutera vad jag vill men skiter blankt i om aldrig nån gjorde som jag sa inte mina beskymmer. så länge det funkar för dom jag tränar.

Otroligt få som tävlar med massa belöning i platsen som har en cool lugn hund som inte ligger o förväntar nåt.

Otroligt få som tävlar med massa belöning i platsen som har en cool lugn hund som inte ligger o förväntar nåt.

Hur i hela fridens namn kan du veta det? Har du frågat alla tävlingsekipage hur de tränar?;) För annars kan du knappast veta.

Gilly

Hur i hela fridens namn kan du veta det? Har du frågat alla tävlingsekipage hur de tränar?;) För annars kan du knappast veta.

Gilly

Tror du jag tränar på min gård hela livet?

Jag är ute på satans många olika platser o ser på folk som kör sina hundar o ser väl vilka som får resultat o trygga hundar.

Sen finns det säkert undantag från regeln om detta med.

Jag är ute på satans många olika platser o ser på folk som kör sina hundar o ser väl vilka som får resultat o trygga hundar.

... och tänk; jag ser precis tvärtom! Det är då tur att vi alla är olika, för så mycket tråkigare hade det inte blivit då:).

Gilly

*KL*

Angående tvångsapportering så är det en gammal metod och JA man orsakar smärta (även om vissa inte hört talas omd et)

Nyp i örat eller så vrider man om halslänken. T.ex. hundskolans hundar är tvångsapporterade. Man har inte "råd" att ha en hund som inte ögonblickligen plockar upp ett par nycklar. Enligt de som sett (som jag ej sett själv) kan man därför se ledarhundar som griper tag om käppen om de råkar ut för något obehagligt (För de är lärda att det obehagliga slutar om de tar något i munnen)

Så tvångapportering är smärta/obehag. Punkt.

Fast escodobes hund har lite driv i sig. Han svarar intensitetshöjande på korrigeringen. Andra gör det inte utan börjar till slut krypa iväg för att komma bort från obehaget. De låser sig så i olust att de aldrig gör rätt och därför heller inte kan belönas. De börjar bara göra mer och mer fel istället.

Det där är lite intressant. Har du sett en tvångsapporterad gordon setter någon gång? (*blä*) Det har jag. De må ha mycket jaktlust i sig, men det finns ingent och jag menar inget intresse av att apportera. Det enda som lyfter upp hunden är dess jaktlust. Men nog f*n går de att tvångsapportera ändå. Men inte är det någon rolig syn måste jag säga... Hundar som pliktskyldigast griper. Jag undrar hur många gånger de är tvångsapporterade... Där handlar det ju inte om en hund som vill släppa, utan om en hund som ö h t inte vill ta något i munnen. Hundar som ser så jävla olyckliga ut att jag skulle gråta om jag ägde dem. Nej det är ingen trevlig syn.

Den sjuka förklaringen... I andra länder så apporterar man inte med sin setter. Varför när det finns retriever? Alltså avlas det ej på apporterande setter utan på sådana som är duktiga på att jaga. Men i Sverige så ska de apportera på jaktprov... Därför måste de tvångapporteras. Logiken? Okej om det var en hund eller två. Men jag tycker inte att man ska behöva ta till det som metod på en hund (ras) för ett syfte som den istället skulle vara avlad på. Inte sjutton måste man tvångapportera en bra apporterande Labrador. Never och inte släpper dem för det eller tvekar på en apport. (Om någon tror att man måste tvångsapportera en bra Labrador så ber jag er ödmjukast att uppsöka ett (jakt)elitprov...)

Det finsn fler sätt att belöna på än med boll. Boll är triggande och ganska olämpligt som belöning i ett moment som plats. Mat är däremot lugnande och fungerar bättre. Själv vare sig dömer jag ut eller talar för belöning. Jag har sett fina, trygga platsliggningar av både ekipage som inte belönat och de som belönat.

Själv har jag belönat med mat för att få hunden att våga stanna på platsen. Nästa hund får belöning i inlärningen, men sedan får det vara. För vid inlärning är det bevisat i otaliga experiment att varelser lär sig bättre om man förstärker beteendet med belöning. Dock tänker jag mig att det ska räcka med verbalt beröm.

*lånar knapp*

Jag har lärt in apportering (tävlingslydnad än så länge bara) med klicker. Har fungerat jättebra för min hund, hon springer snabbt ut till apporten, greppar den bra och fort tillbaka.

här håller jag med dig. att belöna med boll är att göra sig själv en björntjänst. de flesta hundar behöver inte belönas alls, för det är ju inget man begär av dem egentligen. de ska bara ligga stilla och vara helt passiva. jag har aldrig berömt särskilt intensivt, men det räckte med röstberöm för att han skulle tendera att resa sig och möta mig när jag gick tillbaka. så det var bara att sluta med glatt röstberöm, nu är det mysröst som gäller istället och han ligger rätt bra. svansen viftar dock fortfarande och han kan få för sig att gnälla om han är för taggad eller trött.

sittandet däremot... vi vill ju absolut att hundarna ska vara trygga, för en otrygg hund lägger sig gärna ner. samtidigt måste de vara tillräckligt alerta för att inte lägga sig ner av bekvämlighetsskäl. här fick jag dra upp rösten igen och då och då belöna med en godbit (ej lugnande för min hund, men inte lika aktivitetshöjande som boll).

Jag får väl diskutera vad jag vill men skiter blankt i om aldrig nån gjorde som jag sa inte mina beskymmer. så länge det funkar för dom jag tränar.

Kanske inte, men MIN är en av dem. Han belönar aldrig sig själv på platsen och har hittills aldrig gått upp (uppflyttad till lydnad III), trots att hundarna bredvid har rest sig och även sprungit iväg till matte, även varit med om att båda hundarna på var sida har rest sig samt att ca hälften av hundarna (i en grupp på minst 15) har skjutit iväg vid halvt avlägset skott på träning, min hund var kvar.

Problemet med resonemanget är ju att alla hundar inte är passiva om du inte lär dom det och hur i h-vete ska dom lära sig att inte titta på de andra hundarna när dom har tråkigt om du inte berömmer när dom håller uppmärksamheten på föraren. Alla hundar är inte förarbundna och totalt ointressserade av andra hundar...

Du får skita i precis vad du vill, men jag skulle uppskatta en mer ödmjuk inställning ex. "det här fungerar för mig". Man behöver inte säga vad som fungerar för andra, men lite ödmjukhet om att ens egna metoder inte fungerar på alla hundar kan vara på sin plats. Det är mycket tråkigt att läsa: "Man berömmer aldrig en platsliggning" för vissa kanske behöver berömma sin hund i platsliggningen för att slippa 8 i betyget...

Massa och massa... Jag gick två steg bakom platsen och gav hunden lite Frolic. Inte så mycket att springa till matte då... Hon var tävlad upp till HKL och har aldrig rest sig från platsen i brukset. (Men nog var hon bra liten och söt där hon låg bland alla Schäfrar...)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
18
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka