Hur lär jag min hund att aportera?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Borin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 766
Sv: Hur lär jag min hund att aportera?

Det beror på vilken typ av hund du har och lek med apport betyder inte automatiskt att hunden tror att den kan göra hur som helst med den. Det beror helt på hur det utförs.

Det är bara typen Schäfer modell A1 som svarar med intensiteshöjning vid korrigering. Andra typer lägger av och vägrar ens ta apporten, blir rädda och tappar sug. Visst kommer de till slut att hålla och bära, men med stort obehag och olust.

Hundar utan föremålsintresse, fega, veka eller undfallande lär jag gärna apportering genom att leka med den. I det läget är det bara positivt att apporten är rolig. De hundarna blir heller inte så intensiva att de trallar iväg och lattjar med den själv. Det kan hända att de blir sega i avlämnandet, men hellre det än att de inte apporterar alls. Farten in går alltid att ordna senare.

Det du beskriver har jag bara hört kallas lydnadsapportering. Talar någon om tvångsapportering kopplar jag det direkt samman med nyp i örat.

När man har en schäfer så har man mkt gratis tror jag!
Med min var det bara att skicka i apporeten i munnen på henne å hålla still med lite uppmuntranede ord så tyckte hon att apporetring var det bästa som fanns:D

Det du beskriver har jag bara hört kallas lydnadsapportering. Talar någon om tvångsapportering kopplar jag det direkt samman med nyp i örat.

Det verkar ju helt sjukt:confused:
Varför gå en massa moment i onödan? å tillpå köpet få en hund som känner obehag?

Verkligen inte har man Rottweiler eller en Schäfer som blir lite förbannade när man ställer krav kör man enklast med krav på. Schäfar kan vara för mjuka Jääkäri kan jag inte göra så på.

Så jag VET garanterat när jag börjar med en hund om det funkar eller inte o köra lite tvång.

Jag har sett massa moment som är körda på rena tvång o de som är duktiga får ingen hund som vikit sig.

Jag ströp ju upp Escodobes för han skulle känna olust känsla när han släppte apporten sen när han tog den upphörde obehaget o han fick då bara lugn o ro , tappa han den igen så ströps han upp. Han fatta det på 10min att tappa den innebär obehag o hålla den är lungt o leder till nåt kul.

Han var alltså alltid i svart o vitt med mig men inte med Escodobe. vilket är schysstast?

Jag har sett massa moment som är körda på rena tvång o de som är duktiga får ingen hund som vikit sig.

Jag ströp ju upp Escodobes för han skulle känna olust känsla när han släppte apporten sen när han tog den upphörde obehaget o han fick då bara lugn o ro , tappa han den igen så ströps han upp. Han fatta det på 10min att tappa den innebär obehag o hålla den är lungt o leder till nåt kul.

Han var alltså alltid i svart o vitt med mig men inte med Escodobe. vilket är schysstast?

Nja han tyckte allt att det var rätt kul att greppa och spotta ut apporten igen . Det hade han gärna kunnat hålla på med ett bra tag men nån apportering blev det ju inte av det. ;)

Heelt med på ditt resonenimang... Förstår inte varför mitt tvång inte går fram:confused:
Så länge tvånget blir uppföljt av en lustfylld upplevelse så.....
Känns som att vi pratar samma men på olika språk....

Fast escodobes hund har lite driv i sig. Han svarar intensitetshöjande på korrigeringen. Andra gör det inte utan börjar till slut krypa iväg för att komma bort från obehaget. De låser sig så i olust att de aldrig gör rätt och därför heller inte kan belönas. De börjar bara göra mer och mer fel istället.

Fast escodobes hund har lite driv i sig. Han svarar intensitetshöjande på korrigeringen. Andra gör det inte utan börjar till slut krypa iväg för att komma bort från obehaget. De låser sig så i olust att de aldrig gör rätt och därför heller inte kan belönas. De börjar bara göra mer och mer fel istället.

Ja, jag tror inte det skulle funka med din tex, man får helt enkelt anpassa sig.
Samma egenskaper hos honom som gör att det är motigt att få honom att "hälsa fint" gör att det här gick fint att träna in. Jag brukar inte ställa så mkt krav när det gäller "cirkuskonster" men det är alltid kul att lära sig något och få ny input.

Men det minsta jag vill ha i en hund är väl driv annars kan man åka hem o gosa med hunden i soffan är det en brukshund finns det driv i dom o kamplust o.s.v. Så vad är problemet? Det finns hundar som är som bumsan men är det då en brukshund nej knappast det en brukshund o colliekostym.

Fast här pratar vi inte vad du vill ha utan i generella termer och apportering i allmänhet. Du vet ju inte alls vad TS har för typ av hund och då är det vanskligt att säga att enda som gäller är att lydnadsapportera.

När en fråga ställs kan man inte utgå från att frågeställaren har en hund som fungerar som den man själv har. Man kan berätta hur man själv gör, men har inte frågeställaren en liknande hund är det bara till att föreslå alternativa metoder. Då spelar det ingen som helst roll vad du anser vara en brukshund eller vad du vill ha. Ett vidare perspektiv krävs.

Eller så kan man svara att Ts bör åka hem och gosa i soffan,men det tillfredställer mer ens eget ego och är inte till någon hjälp för TS. Det är som att säga åt någon att köpa ny bil när denne undrar hur man fixar bromsarna.

Senast ändrad:

Men om man då har en icke-brukshund som man vill lära att apportera? Min hund är av den typen att han hade försökt krypa iväg om jag hade prövat med "tvångsmetoden", men jag hade gärna lärt honom att apportera ändå.

Hur hade du gjort då?

aldrig sagt i denna tråd hur man gör men aldrig sett några fina lek appoteringar heller... de springer in med apportbocken som mina gör med bollen de tuggar o rullar den i munnen biter hårt ena stunden löst andra. De får helt enkelt aldrig nån kravfas där hunden fattar att det är allvar o appotera.

Men om man då har en icke-brukshund som man vill lära att apportera? Min hund är av den typen att han hade försökt krypa iväg om jag hade prövat med "tvångsmetoden", men jag hade gärna lärt honom att apportera ändå.

Hur hade du gjort då?

Man kan ju ha olika nivåer på krav det är ju bara en dålig hundförare som får sin hund o vilja fly krypandes där ifrån.

Att dom vill i väg är en annan sak men då har man ju bara kopplet på det hade jag på escodobes för dne inte skulle sticka iväg för mig.

Men o strypa upp den är ju minimalt krav om jag får säga så för jag har sett mycket brutalare sätt o appotera men ingen av dom har varit losers o misslyckats med sånt heller.

Men jag skulle på en vekare typ av hund bara blivit arg o skällt ut den o lagt in apportbocken i munnen igen o sen berömt den för o hålla den ändå i svart & vitt

Totalt galet o leka med en apport, hunden tror det är nån jäkla leksak man gör hur som helst med. Den ska hunden fan veta att den är man lugn med o den håller man mjukt annars går den sönder o Husse/Matte blir förbannade så kommer hunden snart inse att den är värd en massa .

Apporten ska inte vara rolig det är först o springa till den som är rolig för det är jakt sen springer vi in så fort som möjligt med den o avlämnar den för då får jag mitt roliga inte innan dess.

Här beskriver du ganska bra hur man ska och inte ska göra, så visst gör du det. Det du glömmer att skriva är dock vilken typ av hund det fungerar på. TS kan ju mycket väl gå hem och testa och så skiter det sig totalt. Förvisso TS eget ansvar att läsa sin hund, men vet man inget annat och får läsa att det här är det enda rätta....vad gör man.

Jag skrev nyss att jag aldrig sett en fin lekappotering så därför tycker jag det är totalt vansinne o köra lek.

Fast här pratar vi inte vad du vill ha utan i generella termer och apportering i allmänhet. Du vet ju inte alls vad TS har för typ av hund och då är det vanskligt att säga att enda som gäller är att lydnadsapportera.

När en fråga ställs kan man inte utgå från att frågeställaren har en hund som fungerar som den man själv har. Man kan berätta hur man själv gör, men har inte frågeställaren en liknande hund är det bara till att föreslå alternativa metoder. Då spelar det ingen som helst roll vad du anser vara en brukshund eller vad du vill ha. Ett vidare perspektiv krävs.

Jag tror jag berättade om när jag testade att lära in "ta ej kattmaten" enbart genom "utvisning". Inte ett ord, jag tog inte i hunden en enda gång. Det gick på ett par timmar. Det såg säkerligen "mjukt" ut men det är i själva verket en ganska hård metod. Nu är inte min så matdriven men han är i andra sidan rätt trygg i sig själv. Hade jag gjort samma sak med Ceasar så hade det varit en rent ut sagt GRYM metod. För honom skulle det vara tortyr att bli bestraffad med att vara ifrån mig.
Å andra sidan så tror jag inte det funkar att rycka i honom - men honom är det nog bara motivation som gäller. Mat och kel.

Poängen jag vill säga är just - olika don för olika hundar. Och att en metod ser snäll eller elak ut behöver inte innebära att den är det för just den hunden.

Det finns hundar som hade vikt undan huvudet och vägrat öppna munnen. Där hade du fått tvinga in den med våld och fått en hund som legat vikt som en ostbåge i lugnande signaler. Till slut blir de passiva och då kan man bli hur arg man vill för hunden agerar inte ändå.

Veka och passiva hundar verkar svara bäst på operant inärning där man så att säga tvingar dem att bli aktiva. När glädjen och självförtroendet kommit, då kan man börja ställa lite krav. Men man måste börja med att "lyfta" hunden.

Ja men nu får du ju hejda dig du går ju bara in hur din hund är nu. O viker sig som en ostbåge för den hunden är tomt skal o saknar nästan allt.

Det är ju få som är sån som hon är.

Sen att det finns vekare men man behöver väl för gudsskulle inte köra så mycket krav på en hund. För det finns ju faktiskt olika nivåer på kravfaser också.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
18
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka