Hur lär jag min hund att aportera?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Borin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 766
Sv: Hur lär jag min hund att aportera?

Fast det är inte alltid det finns så många alternativ. Antingen är det dålig apportering eller så blir det ingen apportering alls.

Det är inte mitt förstahandsval att leka in det, men det är ett alternativ om inget annat passar bättre.

Jag skrev nyss att jag aldrig sett en fin lekappotering så därför tycker jag det är totalt vansinne o köra lek.

Fast det kan ju funka om man bara vill göra det för skojs skull.
Ska man inte tävla utan bara tycker det är roligt att hunden kommer med den när man kastar så spelar det inte så stor roll om det blir lite omtag.

Det beror ju på vad målet är.

Jag är lite sugen på att köra ettan, (vilket vi egentligen borde klara om vi skärper oss och flinslipar två månader) men har egentligen ingen lust att tävla så då "spelar det ingen större roll" hur noga momenten och man får själv se vilken nivå man väljer att lägga sig och hunden på (och därmed träningsnivån).

Men jag är sån som person att jag är ständigt nyfiken och vill lära mig mer, och det har stört mig att vi inte lyckats med apporteringen. "Ill try everything once" lite granna så att man vet vad som fungerar eller inte. Jag suger på att använda klicker men har ändå testat. Bara "för att".

Senast ändrad:

Jag utgår faktiskt inte från min direkt utan flera kurshundar som jag haft. Det är inte direkt ovanligt att det inte går att köra lydnadsapportering på sällskapshundar, utställningsavlade apportörer osv. Med brukshundar fungerar det nästan alltid, men många andra raser är hur mesiga som helst.

Man får heller inte glömma föraren. Oavsett hur bra en metod är så kommer den inte fungera om det inte känns bra för föraren.

Ja sista val för min del men jag vet själv att jag aldrig kommer o komma till den nivån att man måste leka in det.

Sen att andra gör det är ju upp till dom men det får även stå för dom.

Kolla Gabbi som jag också körde appotering med den hunden är ung även hon fick lite krav på sig men väldigt lite krav för hon har redan stor respekt för mig så bara vara i närheten är ett krav för henne så hon skärper alltid till sig när jag kommer.

Tvingar man nån till nåt så det man alltid ska tänka på är att man ska kunna lösa upp det efteråt så hunden är i samma drift som innan annars är det värdelöst. Men under själva tvånget gör det ingenting satt hunden går ner sig för det höjer man upp när man är klar.

Fast det kan ju funka om man bara vill göra det för skojs skull.
Ska man inte tävla utan bara tycker det är roligt att hunden kommer med den när man kastar så spelar det inte så stor roll om det blir lite omtag.

Det beror ju på vad målet är.

Ja men trodde vi iaf prata om att träna seriöst för o appotera till tävling annars kan jag lika gärna lämna tråden för då finns det inget intresse o förklara mer för leka med sina hundar det gör jag med en kampdutt eller brottnig inte appotering...

Ska man hjälpa ett ekipage får man nog lägga sig på den nivå de är, oavsett vad man tycker om det. Vilka man väljer att hjälpa är ju däremot fritt.

Ska man hjälpa ett ekipage får man nog lägga sig på den nivå de är, oavsett vad man tycker om det. Vilka man väljer att hjälpa är ju däremot fritt.

Jag som ex håller på med IPO skulle ju knappast gå till en tjej med sin lilla cavalier ser ingen glädje o hållas med sånt överhuvudtaget passar inte mina metoder ekipaget leta efter nån annan. Ska jag som dressör kunna alla spektra i alla träning skulle allt bara bli halvdant.

Just därför det finns så många olika träningssätt säger inte att mitt alltid är rätt. Men på de brukshundar jag ser o hjälper vet jag att det funkar, varför tror du jag ex bara valt Gabbi o Mrsscabtree här på buke för?
De har vad jag vill se i en hund. De hundarna passar mig o förarna har inget i mot det utan de får resultat o den hjälp de förhoppningsvis behöver.

Ja men trodde vi iaf prata om att träna seriöst för o appotera till tävling annars kan jag lika gärna lämna tråden för då finns det inget intresse o förklara mer för leka med sina hundar det gör jag med en kampdutt eller brottnig inte appotering...

Det är nog olika skäl för olika personer i tråden. Jag försöker bara förklara att olika personer har olika mål och att man kan anpassa träningsmetoderna och kraven efter vilka mål man har. En del vill bara träna för att det är roligt andra vill vinna SM.

Jag har skojat om att vi ska göra tävlinsdebut när han är tio så jag får nog stå mitt kast och tävla. Men ja du har ju sett resultatet av min nervkonstitution:angel:

Personligen skulle jag kunna köra mera krav och "hårdare"(vad som är hårt för just den hunden) på saker som måste fungera i vardagen jämfört med vad jag skulle göra för en "cirkuskonst" eftersom det inte är ett stort mål för mig men en inkallning måste sitta som berget om du skulle förstår vad jag menar?

Lika flera på lägret berömde sina hundar i platsliggningen men det inte folk ser på sina egna hundar är att de tyckte det var jobbigt.

För hunden ligger där självständigt o tryggt sen kommer föraren fram o kletar o klappar o då blir hunden åååh var det farligt att ligga här.

Såg nog 3 av de hundar som låg där som slicka sig kring munnen o la öronen bakåt när föraren kom tillbax.

Man berömmer aldrig en platsliggning för det finns inget slut med fart. Hunden ska ju bara ligga där du kan ha riktigt höga krav i platsliggning o belönar du aldrig finns det ingen risk att hunden själv belönar sig o reser sig eller har stor förväntan på boll. Utan man sonika går upp till hunden sätter den går därifrån sen ger den bollen.Men hade det varit som läggande under gång med inkallning då får man vara mjuk för då ska hunden avsluta momentet med fart o då har du för höga krav kommer hunden taxa in till dig för den tror du är arg.

Jag som ex håller på med IPO skulle ju knappast gå till en tjej med sin lilla cavalier ser ingen glädje o hållas med sånt överhuvudtaget passar inte mina metoder ekipaget leta efter nån annan. Ska jag som dressör kunna alla spektra i alla träning skulle allt bara bli halvdant.

Just därför det finns så många olika träningssätt säger inte att mitt alltid är rätt. Men på de brukshundar jag ser o hjälper vet jag att det funkar, varför tror du jag ex bara valt Gabbi o Mrsscabtree här på buke för?
De har vad jag vill se i en hund. De hundarna passar mig o förarna har inget i mot det utan de får resultat o den hjälp de förhoppningsvis behöver.

Jo jag förstår hur du menar, jag fick kanonhjälp men jag skulle inte rekommendera dig för att hålla en allmänlydnadskurs för tant asta 68 år med yorken "snutten" och lilla lisa 11 år med sin pappilonvalp.:angel: Jag tror att du hade tyckt det var lika jobbigt som de hade tyckt...
Men det framgår rätt fort så jag tror den situationen aldrig hade uppstått.:D

Nej ser ingen glädje alls i o stå där o visa förklara för några som inte har rejäla hundar som man kan ta i o vara lite burdus det lämnar jag till andra. Men blir gärna instruktör åt ex skyddshundar det passar mig som person.

Lika flera på lägret berömde sina hundar i platsliggningen men det inte folk ser på sina egna hundar är att de tyckte det var jobbigt.

För hunden ligger där självständigt o tryggt sen kommer föraren fram o kletar o klappar o då blir hunden åååh var det farligt att ligga här.

Såg nog 3 av de hundar som låg där som slicka sig kring munnen o la öronen bakåt när föraren kom tillbax.

Man berömmer aldrig en platsliggning för det finns inget slut med fart. Hunden ska ju bara ligga där du kan ha riktigt höga krav i platsliggning o belönar du aldrig finns det ingen risk att hunden själv belönar sig o reser sig eller har stor förväntan på boll. Utan man sonika går upp till hunden sätter den går därifrån sen ger den bollen.

Japp. Jag är väl medveten om att det är mig han reagerar på i platsliggningen. Han ligger ju säkert "egentligen" och har aldrig rest sig. Men han blir osäker när jag är så spänd. JAG har fobi för momentet - just för att OM han skulle resa sig så sabbar man för andra.... Skulle jag tävla avstår jag nog platsen - inte för att hunden inte klarar det utan för att jag blir så gräslig, vilket hunden märker av.

Nej ser ingen glädje alls i o stå där o visa förklara för några som inte har rejäla hundar som man kan ta i o vara lite burdus det lämnar jag till andra. Men blir gärna instruktör åt ex skyddshundar det passar mig som person.

Exakt!

Grejen med forum är att här finns alla typer vilket gör att det ibland blir missförstånd och man pratar förbi varandra.

Jag och Teah hade en sån konflikt vilket löste sig utmärkt när vi pratade om det IRL. Då vi egentligen inte stod så långt ifrån varandra känslomässigt men att jag ville separera känsla från mitt resonomang. Men över nätet så var det som vi huvudbuffade varandra som två arga baggar eftersom vi pratade förbi varandra.

Senast ändrad:

*kl*

just när det gäller apportering har jag inte heller fått det att funka utan milt tvång. och jag har inte sett det tränas, och fungera, utan milt tvång. mina hundar hade nog inte blivit särskilt glada över att få en massa skäll om de spottade ut apporten (eller det vet jag inte, jag har inte provat) men det måste inte vara så extremt. ett "nejdu" och sedan in med apporten i munnen igen och "braaaa" har räckt utmärkt för mig och många andra. tuffare hundar tar helt säkert det hela lite mer på allvar när man tydligt förklarar vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet. det är ett svårt moment för hunden att begipa, den bästa belöningen(boll, godis) kommer ju efter att hunden har spottat ut apporten.

måste säga att det var väldigt klokt skrivet av dig jadzia. det finns många som bara vill tävla i ettan och tvåan med knappt godkänt. deras, och deras hundars behov måste ju också tillgodoses. alla vill kanske inte lägga träningen på hyllan för att de inte kan få en 10:a i det momentet.

*kl*
Allmänt om tvångsapportering:
Det jag har fått lära mig är att det enda du tvingar hunden till är att bibehålla apporten i munnen men du gör det med en fin linje mellan: hunden vill inte: NEJ, när hunden slappnar av: Duktig vovve, smeka över halsen, underkäken osv.. Så med andra ord så görs det till något lustfyllt innan övningen är över!!
Detta med att nypa i örat har jag aldrig ens hört talas om:confused:
Varför tillfoga hunden smärta när man vill lära in ett moment???
Min filosofi går ut på att inlärning ALLTID ska vara lustfylld men därefter SKA en kravfas komma....

Nypa i örat har jag läst om i flera jaktböcker och det är det man allmänt brukar benämna tvångsapportering. Här är ingen som förespråkat detta utan bara förklarat vad uttrycket innebär.

Totalt galet o leka med en apport, hunden tror det är nån jäkla leksak man gör hur som helst med. Den ska hunden fan veta att den är man lugn med o den håller man mjukt annars går den sönder o Husse/Matte blir förbannade så kommer hunden snart inse att den är värd en massa .

Apporten ska inte vara rolig det är först o springa till den som är rolig för det är jakt sen springer vi in så fort som möjligt med den o avlämnar den för då får jag mitt roliga inte innan dess.

Var det där till mig eller glömde du ett knapplån? Jag håller inte på med lekapportering för att lära in apporten...

Gilly

Det håller jag fullständigt med om. Men då är nog inte piru rätt instruktör så att säga. Men det säger han ju själv.

hm.. så tillbaka till min fråga.

jag ska alltså lära min lilla tax att så fort den har nåt i munnen ska jag "klicka" och sedna berömma henne, så när hon lärt sej att när jag klickat ska hon ta upp saken, så ska jag fortsätta med aport ?

Jag är ingen hund tärnar människa på det sättet, men har kul med min hund och leker med henne och går promenader. så är inte ute efter att de ska bara perfect men vill att hon ska plocka upp den iaf;) :D men får tästa med klickingne.
men har jag förstått de rätt ?

Nja.. Halvt om halvt;) Klickerträning är mycket mycket mer än bara det. Det bästa är väl att du hittar någon som kan hjälpa dig med klickern/shejpingen. Det kan vara svårt att bara göra utan att verkligen ha förstått, både för dig och för din hund såklart.

Läste du artikeln jag länkade till i ett tidigare inlägg? Där står det jättebra:)

Men det du alltid kan göra är att alltid berömma henne när hon tar något i munnen. Det ska vara roligt att bära!

Gilly

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
18
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka