Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skrev nyss att jag aldrig sett en fin lekappotering så därför tycker jag det är totalt vansinne o köra lek.
Fast det kan ju funka om man bara vill göra det för skojs skull.
Ska man inte tävla utan bara tycker det är roligt att hunden kommer med den när man kastar så spelar det inte så stor roll om det blir lite omtag.
Det beror ju på vad målet är.
Ska man hjälpa ett ekipage får man nog lägga sig på den nivå de är, oavsett vad man tycker om det. Vilka man väljer att hjälpa är ju däremot fritt.
Ja men trodde vi iaf prata om att träna seriöst för o appotera till tävling annars kan jag lika gärna lämna tråden för då finns det inget intresse o förklara mer för leka med sina hundar det gör jag med en kampdutt eller brottnig inte appotering...
Jag som ex håller på med IPO skulle ju knappast gå till en tjej med sin lilla cavalier ser ingen glädje o hållas med sånt överhuvudtaget passar inte mina metoder ekipaget leta efter nån annan. Ska jag som dressör kunna alla spektra i alla träning skulle allt bara bli halvdant.
Just därför det finns så många olika träningssätt säger inte att mitt alltid är rätt. Men på de brukshundar jag ser o hjälper vet jag att det funkar, varför tror du jag ex bara valt Gabbi o Mrsscabtree här på buke för?
De har vad jag vill se i en hund. De hundarna passar mig o förarna har inget i mot det utan de får resultat o den hjälp de förhoppningsvis behöver.
Lika flera på lägret berömde sina hundar i platsliggningen men det inte folk ser på sina egna hundar är att de tyckte det var jobbigt.
För hunden ligger där självständigt o tryggt sen kommer föraren fram o kletar o klappar o då blir hunden åååh var det farligt att ligga här.
Såg nog 3 av de hundar som låg där som slicka sig kring munnen o la öronen bakåt när föraren kom tillbax.
Man berömmer aldrig en platsliggning för det finns inget slut med fart. Hunden ska ju bara ligga där du kan ha riktigt höga krav i platsliggning o belönar du aldrig finns det ingen risk att hunden själv belönar sig o reser sig eller har stor förväntan på boll. Utan man sonika går upp till hunden sätter den går därifrån sen ger den bollen.
Nej ser ingen glädje alls i o stå där o visa förklara för några som inte har rejäla hundar som man kan ta i o vara lite burdus det lämnar jag till andra. Men blir gärna instruktör åt ex skyddshundar det passar mig som person.
*kl*
Allmänt om tvångsapportering:
Det jag har fått lära mig är att det enda du tvingar hunden till är att bibehålla apporten i munnen men du gör det med en fin linje mellan: hunden vill inte: NEJ, när hunden slappnar av: Duktig vovve, smeka över halsen, underkäken osv.. Så med andra ord så görs det till något lustfyllt innan övningen är över!!
Detta med att nypa i örat har jag aldrig ens hört talas om
Varför tillfoga hunden smärta när man vill lära in ett moment???
Min filosofi går ut på att inlärning ALLTID ska vara lustfylld men därefter SKA en kravfas komma....
Totalt galet o leka med en apport, hunden tror det är nån jäkla leksak man gör hur som helst med. Den ska hunden fan veta att den är man lugn med o den håller man mjukt annars går den sönder o Husse/Matte blir förbannade så kommer hunden snart inse att den är värd en massa .
Apporten ska inte vara rolig det är först o springa till den som är rolig för det är jakt sen springer vi in så fort som möjligt med den o avlämnar den för då får jag mitt roliga inte innan dess.