hur lär jag mig att lita på min ponny ?

LIICHOO

Trådstartare
Jag har en c-ponny som stannar framför hinder.
På träningar går det hur bra som helst, inga som helst problem, men väl inne på tävlingsbanan så segar hon ihop och spänner sig, och vi vägrar ut oss.

Jag har kommit på att jag inte riktigt litar på min ponny, eftersom jag vet att hon Kan stanna.

Nu undrar jag om någon har bra övningar för att lita på sin häst, och få dit tanken i mitt huvud: att "nu ska vi hoppa det här!!". Ge järnet lixom!
Ska jag ut och springa fort med hästen, så jag känner att jag kan lita på henne ?

(nej, min ponny har inte ont. Det är min tanke och min ridning som måste förbättras)

Väldigt tacksam för svar!

Sv: hur lär jag mig att lita på min ponny ?

Skulle också vilja ha bra tips på det! :)

Jag med, hästen hoppar (oftast) om jag vill. Men så fort hon känner att jag är det minsta osäker vägrar hon...

När man har börjat bli osäker är det jättesvårt att bli av med den där rösten som gnager i bakhuvudet att "nu stannar hon säkert" eller liknande. Jag har själv en d-ponny som blev/blir helt sjuk på tävling. Hon stannar och stegrar och snurrar runt på bakbenen. Så redan när jag skulle gå banan började jag tänka "det här hindret ser läskigt ut, här kan hon stanna" fast istället borde jag tänka "Wow! Det här klarar vi lätt som en plätt!" Jag tycker att du ska åka ut på Pay & Jumper och "lära" dig att tänka rätt. För om man har rätt inställning från början känner oftast hästen det och blir också glad och vill komma runt banan snyggt med en glad matte/husse. Så egentligen är det bara övning och kanske är det så att din häst behöver en riktigt trygg ryttare och i början kanske du inte var det för hon kanske var ny för dig och så. Sen började det här stannandet och du blev mer osäker. Var inte det utan visa vem som bestämmer och att det är roligt. så ska det nog gå. Jag provade också med att prata med barnslig röst, som man gör till föl eller små bebisar, jag sa typ efter varje hinder och/eller innan liksom "Ja! Duktig tjejen! Kom igen nu! Braaa!" Och sånt som gör att hästen blir glad och positiv. Det funkade för mig. men du får helt enkelt prova dig fram. Prata med din tränare om du inte redan gjort det och se vad hon/han har att erbjuda. :)

Senast ändrad av en moderator:

Vilken nivå tävlar ni på då?

Jag tycker också du ska åka ut och hoppa "bebisklasser" ett tag tills erat (som det är nu så litar ni ju inte på varandra!) självförtroende blivit bättre.
Ta så pass lågt att hästen kan hoppa från stillastående om det är så att den stannar, då kan du trycka till den lite om den stannar.

Enl min erfarenhet så får hästarna mycket bättre självförtroende på tävlingsbanan om man börjar lågt.
Även om ryttaren blir osäker så blir det enkelt för hästen på den nivån.

Visst kan man fortsätta traggla på lokal nivå och hoppas på att det går över, men det känns ju lite som bortkastad tid och pengar om det ändå inte ger någonting.

Sen vad är det du är osäker på?
Är det bara själva stoppet eller är du rädd att flyga av?
Testa att bara trycka hälarna i magen på hästen och håll dig i manen ? :p

Mental träning :p
Du får helt enkelt inte tänka att hon kan stanna, det finns bara en väg och det är frammåt, "Över, Under eller Igenom"!
Det kan hjälpa att innan hinderna prata högt: "Det här fixar vi!" eller "Kom igen nu!". Man kännar sig lite dum, men det funkar faktiskt :angel:

Jag var på ett ställe och tränade titthinder med min enormt tittiga ponny. Hon som hjälpte oss sa något riktigt bra som har hjälpt oss mycket. Hon sa att jag inte litade på ponnyn. "Lita på ponnyn, han klarar det. Tänk vad roligt det ska bli att hoppa dessa hinder med dig! Var glad för varje hinder du kommer över och se varje hinder till en ny uppgift att klara av. Han klarar det!" Kanske låter lite löjligt men det funkar enormt bra! Nästa tävling så satte vi placering! :D

Nu kom jag på en sak till, Något som jag märkt är att märker jag att vi kommer fel så får jag INTE tänka bakåt eller göra en förhållning, då blir det stopp. Men kommer jag fel så är det bara att driva på och ta ett stort galoppsprång som sista. Han river aldrig. Bara han lyfter från marken så ligger hindret kvar. Mycket rädd om sig!

Har samma problem jag!

Går super på träning, hoppar lätt hinder på 1.10.
Men så fort vi kommer ut på tävling så stannar vi ut oss i första klassen och
placerar oss (oftast) i andra, just för att det har blivit lite jävlar anamma i mig själv.
Jag rider effektivare och är mer bestämd.
Jag kan annars lätt bli lite passiv och har som sagt den där rösten i bakhuvudet som säger att
"åh, här kommer han säkert att stanna!"

Jag har nu börjat tävla knatteklasser,
LD-LC+5 bara för att vi ska få en positiv upplevelse av att tävla.
Hittills har det funkat super och hoppa mycket titthinder hemma,
så du själv bygger upp ditt självförtroende.

Vi har t.ex hoppat hinder med guldtyg över, vaxdukar, vattenmattor, glitterhinder, koner/sockerbitar m.m.

Tänk inte på höjden, hästen kan hoppa.

Min häst hoppade varken vattenmatta eller trippelbarr ett tag,
nu hoppar han båda två som ett hinder.

Tålamod lönar sig!

Lycka till! :)

Vet själv hur svårt det är när det väl har satt sig i huvudet på en.Om det är möjligt kan det vara bra att få hoppa lite med en "säker" häst som alltid hoppar.
O annars är det bara att säga till sig själv "Att nu jävlar tar vi o fixar det här !".När man klarat det en gång blir det så himmla mycket lättare.Man måste bara inse att det sitter i sitt eget huvud.Då har man kommit en lång bit på vägen.
Lycka till ! :)

Jag tycker att du ska sänka dina hinder.

Hej! Har liknande problem med min häst, hon stannar direkt om jag tvekar, och det sätter sig ju verkligen fast!! Men jag håller med några andra som föreslog att åka på pay and jump, eller dyl. Klubbisar är ju kanon, för då har man ju oftast sina kompisar där som kan hejja på = stärkt självförtroende!

Jag har hoppat massor av pluttklasser med min pålle (storhäst). Vi började på 50cm... Även om typ 70cm verkar lågt så är det ännu bättre att överdriva den låga höjden, för då är man 100% säker på att man kan ta sig över.

En annan grej som min tränare sa till mig är att tänka på vad jag utstrålar för något när jag rider in på banan. Oftast skrittade jag in på banan, visade hindrena som jag visste att hon skulle tycka var läskiga (för hon hoppade oftare om hon redan hade sett hindret förut), sedan galopperade jag igång henne. Så tränaren sa då att jag istället för att hålla på med allt det där som bara förstärker min osäkerhet, bara ge järnet rakt in på banan. Alltså fullt ös som om att ingenting bekommer oss.

Så sist vi var ute gjorde jag precis detta, kom in i en kraftfull galopp och upprepade för mig själv "nu jäklar!!!" Och red bara rätt an på hinder nr1. Det funkade bra!! :banana:

Hoppas att något av detta hjälper! Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2