Hur långt ska man gå?

ylvaaskersund

Trådstartare
Vi har flyttat till en ny gård och med oss följde förstås hundarna, en Gd tik, en Kina-puff och vår lilla Rottishane, de är snälla alla tre men inte så sociala!

Den närmaste grannen har jag presenterat mig för plus tikarna, grannarna är en kvinna och hennes vuxna dotter, mamman vägrade hälsa på hundarna men insåg att de i alla fall inte åt upp henne, dottern hälsade med viss tvekan på båda hundarna!

Mamman påtalade att hon var rädd för hundar, för alla typer av djur, och jag blev lite ställd, huset vi bor i har stått tomt ganska länge och mor och dotter har haft som vana att gå förbi gården för att komma in i skogen, nu törs de inte göra det längre:crazy:

De har fått mitt mobilnummer för att kunna ringa så jag kan ta in hundarna om de inte vill gå förbi när hundarna är ute, men de hör aldrig av sig:confused:, nu senast sa dottern i familjen att eftersom vi har en rotweiler så går de inte förbi överhuvudtaget! Han är snäll och är aldrig lös, men vetskapen om att han bor här gör att mor och dotter inte törs gå förbi!

Vad ska man göra? Nu vågar jag knappt gå förbi deras gård med hundarna eftersom de är så rädda, men jag måste ju ha rätt att gå vart jag vill med mina djur? Eller ska jag visa hänsyn och aldrig visa mig i närheten av dom med hundarna eftersom dom är så rädda?

Ska jag aldrig kunna ha mina tikar lösa för att dom eventuellt kanske tre gånger i halvåret ska gå förbi vår gård?

Alla har ju rätt att gå vart dom vill och jag vill inte att någon ska hindras i sitt dagliga liv och leverne pga mig och mina djur, men hur långt ska jag gå?

De har mitt nummer, de kan ringa och jag ser till att alla hundarna är inomhus då de går förbi, vad kan jag mer göra?

Sv: Hur långt ska man gå?

Deras rädsla är deras begränsning och deras problem. Du har varit tillmötesgående och gett dem alternativ och möjligheter, att de sedan väljer något annat är deras problem. Det är väl knappast konstigt att folk som bor "på landet" har hund. Här är det mer regel än undantag.
Man kan inte välja sina grannar. ;)

Angående lösa hundar har det väl mest att göra med om det är inhägnat eller inte. :)

Edit:
De ska nog vara glad att det är du som bor där och inte någon himla folkilsken surkuk som hade blivit tokig för att de gick i närheten eller på hans tomt :angel:

Vi har små hundar, och vår närmsta granne har en GIGANTISK schäfer. Den är snäll, men ung och väldigt yvig. Jag vill inte att våra hundar umgås (främst på grund av skaderisken), så de gör inte det. Easy as that.

Senast ändrad:

Du har gjort allt du ska och lite till. Sån typ av rädsla går nog inte att bota så länge hundarna är i din ägo.

Jag skulle låta saken vara.

Håller med de två ovanstående. Du har gjort det du kan och det som är rimligt att göra.

Jag hade nog inte ens lämnat ut mitt mobilnummer, är mina hundar ute på min (jag tar för givet inhägnade) tomt och inte stör med ex ihärdigt skällande, så ser jag ingen anledning att ta in dem för att någon annan vill det :p.

vad kan jag mer göra?

Inget. En ångest växer ju mer man matar den, ju mer man undviker det som skrämmer. Det är inte ditt ansvar att mata deras fobier, du har dina egna djur att ta hand om. Om du sköter dina hundar enligt lag och sed så att de inte ställer till problem för grannarna så har du gjort din del, sedan måste de själva göra resten.

Tack för era svar!:bow: Känner också att jag inte kan göra mer, törs de inte gå ut pga av mina djur är det ju deras problem och inte mitt!

Jag har gjort vad jag kan, nu är det upp till dom att ta tag i sina problem! Jag måste sluta ta hand om alla andra!:grin:

Tack för era svar!:bow: Känner också att jag inte kan göra mer, törs de inte gå ut pga av mina djur är det ju deras problem och inte mitt!

Jag har gjort vad jag kan, nu är det upp till dom att ta tag i sina problem! Jag måste sluta ta hand om alla andra!:grin:

Exakt :bow:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023