Hur långt på förhand....

finapina

Trådstartare
kan man packa hösilage från rundbal i ikeapåsar? Om det står i minusgrader, samma förvaringsplats som rundbalen? Blir det fortare dåligt/ mögel på sommaren om man packar det i påsar än i kyla?H. Frågvis

Sv: Hur långt på förhand....

På vintern och om påsarna är rena och torra så håller det ungefär lika länge som balen gör. Men om det blir varmt ute och/eller fukt i påsarna kan det påskynda processen som gör det dåligt. Speciellt om man packar det hårt i påsarna har jag märkt själv.

Lika länge som balen håller. 5-7 dgr brukar vara ett bra riktmärke. Sen får man ta hänsyn till ts. Lukta och titta på höet så märker du om det blir dåligt.

Jag packar alltid i förväg, men säger som övriga att hålla koll på väder och temp.

Är det kallt kan jag packa för 7 dagar annars max 3 kanske och hålla koll på läget som vanligt hur silaget ser ut för dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 586
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar