Hur långt orkar man ha till stallet?

Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag har numera 15 km enkel väg = 12 minuter och det tycker jag räcker
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag har 1 h 10 min enkel väg till stallet och är där 7 dagar i veckan just nu. Javisst, ASJOBBIGT rent ut sagt, men jag vill mena att 45 min enkel väg ett par dagar i veckan, det fixar man enkelt. Allt hänger ju egentligen på hur mycket motivation det faktiskt finns för att komma upp till stallet. Min medryttare hade lika lång resväg och slutade eftersom det tog för lång tid att resa dit trots att hon bara var där två dagar i veckan, men hon har ju inte en relation till hästen eller känner ansvar på det sättet jag gör.

Kan ju tillägga att jag pluggar heltid, jobbar extra en del och har pojkvän på annan ort...

Men jag tror inte att 45 min är för långt.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Som värst har jag haft ett par timmars resa till medryttarhäst med buss, tre byten, plus 4 km att gå. Det var jobbigt men eftersom det bara var ett par dagar i veckan stod jag ut i dryga halvåret.
Det är bara du som kan bestämma om det är för långt. Allt beror ju på hur du har det resten av dagarna, jag hade skiftjobb och var helt ledig de dagar jag åkte ut. Det underlättade!
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Skulle kompisen kanske tycka att det vore okej att du bara kommer en dag i veckan, och sen kanske nån dag extra ibland efter överenskommelse? Eller att ni börjar med 2 ggr i veckan och ser hur det känns, och minskar ner om det blir för mycket?
Jag har 1 timmes restid till medryttarhästen, varav en halvtimme är promenad eftersom hållplatsen ligger långt från stallet. För mig funkar det utmärkt, men jag rider bara en dag i veckan, skulle jag rida två dar skulle det nog kännas lite drygt, eftersom det nästan blir som ett heldagsäventyr att åka dit.

Om du nu åksjuk av att läsa och inte kan utnyttja restiden till plugg - se det i stället som din avkopplade stund och lyssna på ljudböcker och go musik. Kanske kan du ibland hoppa över ett av bussbytena och gå den biten, kanske finns nån trevlig genväg. Att stå och vänta på en buss känns i alla fall för mig långt mycket segare än att röra på mig, men det beror såklart på hur vägen ser ut.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Vi har möjligheterna till stall ganska nära i området (bor ändå i mindre stad) men att åka längre än en mil skulle jag nog inte göra sen vet jag att många måste göra så i vissa förhållanden, storstäder m.m. Själv har jag 5 km till min häst idag och en medryttarhäst som jag har hand om 1-2 ggr i veckan 1 mil utanför.
Jag tycker du bara ska tänka dig in i om du hinner med det med tanke på skola, osv. jag har alltid haft skola eller jobb men just nu är jag arbetslös=mycket tid över.
Men alltid fått offra mycket för att kunna hinna med stallet. :) Hoppas du kommer fram till rätt beslut! ;)
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

När jag hade foderhäst och pluggade heltid mån-fre (och dessutom jobbade deltid) så tog det mig ca 1,5 timme enkel väg till stallet. Var i skolan 8-17 och hann vara i stallet 2 timmar innan jag skulle hem igen. Sen var det direkt till sängs såfort ag kom hem för att åka upp kl 7 morgonen därpå. Allt gick ihop men hade inte särskilt mycket tid över. Är glad över att jag hade mina lediga helgdagar.. :p
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Beror ju lite på vad du ska göra i stallet i övrigt. Hade 20 min i bil till förra hästen jag red, närmare om jag åkte direkt från skolan. Funkade jättefint, utom i somras, då hon stod i sommarhage och det dessutom blev en kvarts promenad för att hämta henne. Låter inte jättemycket, men det blev ju ändå 70 minuter som jag lade ned utöver det jag faktiskt pysslade i stallet och red vilket var jobbigt de dagar jag försökte hinna ut och rida på förmiddagen innan föreläsningar/annat.

Nu har jag knappt 15 minuter till båda "mina" stall med bil, möjlighet att cykla på någon timme, och tycker att det är alldeles lagom och vill inte ha särskild mycket längre. Annars hade det blivit sådant väldigt trixande med att få in det i schemat (speciellt under vintern när man gärna vill klämma in det dagtid, tillsammans med föreläsningar, för ljusets skull). Nu hinner jag med allt annat pyssel/fix som ska göras i stallet utan problem och slipper oftast det där med att bara ta en kortpromenad för att det inte hinns så mycket mer. Om det t.e.x bara hade gällt En dag i veckan, på helgen, och en häst jag klickade med hade jag dock kunnat tänka mig betydligt längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag åker alltid kollektivt till stallet och har 35-40 minuter från dörr till dörr, enkel väg (ca 17 minuter tåg, resten promenad till och från tåget). Tycker det funkar bra, känns inte alls speciellt långt och jag har blivit van.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 829
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp