Hur långt orkar man ha till stallet?

S

sarabaran

Jag har fått erbjudande om att rida en kompis häst ett par dagar i veckan men jag är tveksam eftersom det är en bit att åka. Kommer ta ca 45 min med ett bussbyte (jag har ingen bil)

Jag pluggar 4-5 dagar i veckan och pendlar en timme till skolan och en timme hem, känns lite mycket att behöva åka 45 min till stallet med?

Hur mycket tid orkar man lägga på att pendla? Hur långt har ni till stallet? Vad är längsta ni kan tänka er?
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Det tar mig cirka en timme till stallet - enkel väg. Jag har valt att bo centralt och då blir det också långt att ta sig till hästen.

Åker cirka 40 min till jobbet, kan dock ta vägen förbi stallet på vägen hem - då tar det ca 30 att transportera sig sträckan jobb-stall. Sedan alltså en timme hem igen.

Åker kommunalt.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

När jag har haft annons och sökt medryttare har jag i princip alltid sagt nej om någon medryttare har över en timmes resväg enkel resa. För av erfarenhet har jag lärt mig att de flesta tröttnar pga resan inom 2 månader.
45 min resväg tycker jag låter helt ok. Det är flera av mina medryttare som har och dom tycker det funkar ok.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag kör bil till stallet och har 35-45 minuter beroende på väglag och trafik. Är i längsta laget eftersom jag åker nästan varje dag, men det går bra. Passar på att lyssna på favoritmusik eller bra radioprogram, något jag sällan hinner annars.

Om du bara ska dit ett par ggr/veckan tycker jag inte det är så farligt, men jag förstår att det blir mycket restid sammanlagt. Passa på att plugga under resan så blir det väl använd tid och så får du färdigt inplanerad tid till att plugga?
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Det är alltså 45 min resväg enkel väg?

Egentligen är det bara du själv som kan svara på om du orkar eller inte. Beror ju lite på hur långa skoldagarna är också, och hur mycket annat som tiden bör räcka till.
Om jag ser till mig själv och tänker tillbaka till den tid när jag själv gick i skola, och åkte buss så skulle jag inte ha gjort det. Eller kanske om det gällde bara en viss tid. Hade ca. 45 min resväg/väg (varierade lite beroende på hur många stop som krävdes per resa). Tidiga morgnar, och de dagar det var "full dag" så var man hem ganska sent.
Men då är jag också en människa som kräver ganska mycket egen tid. Är inte speciellt bra på det där att ha ett fullpackat schema.

Men som sagt, det där kan bara du avgöra. Prova gör upp en ungefärlig "tidsbudget", så ser du ju hur/om det går ihop och du tycker att du klarar av det. :)
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Tyvärr så är jag väldigt åksjuk så när jag åker måste jag sitta och titta ut genom fönstret annars mår jag jätteilla, annars hade det vart super att kunna plugga på bussen!

Verkar som flera åker så långt så det kanske skulle kunna funka ändå, vet inte hur många dagar det blir men inte varje dag iaf.

Tillägg: Ja det är 45 min enkel väg
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Har du testat åksjuketabletter? Jag mår uselt utan sådana men kan läsa på kovägar i skakig bil med :D.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag hade absolut backat på lång restid. 30 minuter är absolut max för mig numera. Blir det längre känner jag att det blir en betungade syssla, och det vill jag ju inte.

För att jag ska orka i längden måste det vara rimlig tid till stallet, det kom jag fram till 2006 när vi flyttade hästen. 30 minuter promenadväg, 7 minuter med bilen. Då svor jag att inte flytta iväg kusen långt, det tar udden av det roliga. För mig.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Tyvärr så är jag väldigt åksjuk så när jag åker måste jag sitta och titta ut genom fönstret annars mår jag jätteilla, annars hade det vart super att kunna plugga på bussen!

Åh, vad jobbigt eftersom du pendlar så pass mycket! I såna fall går ju mycket tid åt till att bara åka. Om inte åksjuketabletter hjälper...
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

1-2 dagar i veckan hade jag kanske orkat ha 45 min restid, men inte oftare.

I somras hade jag 20 min bilväg till stallet, inte så långt men det tog TID i det stallet, bara alla stallsysslor tog omkring en timme innan jag ens tagit in hästen. Står hästen på fullservice så kan man ju orka åka längre.

Nu har jag 10-12 min med bil till medryttarhästen, perfekt! Jag är där 4-6 dagar i veckan och behöver aldrig känna mig stressad, på 3h dörr-dörr hinner jag allt jag vill i stallet utan att hasta med något.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag vill ha stallet/hästarna inkom rimligt gång avstånd, vill inte vara beroende av buss eller bil. Men då är jag "bortskämd" med att ha väldigt nära till vårt eget stall:)

Men de är egentligen bara du som vet om du kommer orka eller inte, vissa gör de säkert och andra inte(där ibland jag);)
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Nu har jag ca 25 till 30 minuter till det tillfälliga stallet och det är lite i längsta laget för mig. Till det rätta stallet tar det max fem minuter vilket är lagom (och affären ligger på vägen också. Mycket smidigt!)

Jag kan tänka mig max en kvart till stallet. Men jag bor på landet, lite annat att bo i en större stad kan jag tänka mig.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag har oftast haft runt 1 timme - ibland 45 min, ibland 1 tim och 15 min. Men då räknar jag också dörr till dörr - inklusive promenad från buss om bussen inte stannar nära stallet.

Jag är van vid såna avstånd, så för mig är det inga problem. Har man inte körkort och bil får man vackert acceptera att det tar lite längre tid.

Men allt beror väl på vad man är van vid, och var man bor. Här i Stockholm är avstånden generellt längre, i en mindre stad kanske man är van vid att det tar kortare tid.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag hade absolut backat på lång restid. 30 minuter är absolut max för mig numera. Blir det längre känner jag att det blir en betungade syssla, och det vill jag ju inte.

För att jag ska orka i längden måste det vara rimlig tid till stallet, det kom jag fram till 2006 när vi flyttade hästen. 30 minuter promenadväg, 7 minuter med bilen. Då svor jag att inte flytta iväg kusen långt, det tar udden av det roliga. För mig.

Så känner jag oxå.
Jag har nog aldrig haft hästen/hästarna längre bort än 15 min bussresa enkel väg.
Och nu när jag har hästarna runt knuten så fattar jag inte att jag någonsin orkat stå å vänta in en buss:p
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag hade nära till stallet under min gymnasietid (ca 10-15 min med moppe), hade 1,5 h enkel resa att pendla till skolan dock. Det gick inte ihop - trots att jag hade lätt för mig i skolan. Det tog för mkt tid. Jag lyckades dock förhandla med min mentor pga hur jag mådde pga stressen iom detta, och fick sköta min skolgång hemifrån 1-2 dgr i veckan. Då gick det.

Har som längst haft 25-30 min till stallet (med bil) och jobbade då ca 1 timme åt andra hållet. Jobbade heltid och hade sambo, men inga barn. Hästen gick på lösdrift så det var inte daglig mockning osv, men kollektiva fodringar och jag drev detta så jag la ner en hel del tid ändå utöver ridandet. Men det fungerade bra då. Man kom hem ganska sent men dhade ju inget jobb hemma förutom lite matlagning och städning så det gick ju. Värre blev det när vi fick barn. Nu vill jag inte ha längre än 5 minuter med bil.

Alla är olika, men kan du ha hästen närmre skulle jag rekomendera det.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag hade aldrig orkat ha stallet längre bort än vad jag har nu, dvs 15 min bilväg hemifrån. Jag jobbar 7.30-16.30 och har ca 30 minuters bussresa hem från jobbet. Hade aldrig orkat lägga mer tid på att ta mig till och från stallet.

Men allting är ju individuellt och hur mycket du orkar och vill lägga tid på pendling kan bara du själv svara på.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Hej!

Jag har ca 50 min med buss till stallet, ett byte. Om jag har ordentlig tur tar det bara 30 min men det är sällan den turen infaller, tyvärr. Sen tar det 10 min att gå hemifrån till bussen och ytterligare ca 7 min hållplats till stall.

Det är precis på gränsen för vad jag orkar, men planen är att jag ska skaffa bil så snart jag fått fast anställning. Jag har stått i stallet i över 4 år, med ett par års avbrott i mitten, då häst bodde närmare hemma, men andra saker i stallet inte funkade.

Om man hittar ett väl fungerande stall lite längre bort är det klart värt det, om det slutar med att man ändå inte tycker det är kul i stallet spelar avståndet ingen roll.

Lavinia
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag har ungefär femton minuters resväg med bil, enkel resa. Eftersom jag måste dit minst två gånger/dag (oftast, ibland på helgerna kan jag slå ihop det till en), så blir det ändå en timme jag måste spendera i bilen varje dag. Det är precis på gränsen för vad jag orkar med, speciellt eftersom jag har 40 minuters resväg enkel resa in till stan, där jag går i skolan, också. Dagar då jag är i skolan ägnar jag alltså nästan tre timmar bara på att sitta i bilen. Jag hade ALDRIG pallat det utan bil och körkort, kollektivtrafiken är usel där jag bor.

Det fungerar nu. Jag pluggar på högskola, och är schemalagd i skolan kanske två-tre gånger i veckan. Det jag behöver plugga på hemma får jag ta på kvällarna. Jag bor hemma, så med handen på hjärtat slipper jag ifrån en del saker som jag hade behövt göra om jag hade haft eget boende. Jag är singel, så jag har ingen annan att ta hänsyn till. Jag har nästan inga andra intressen än hästarna som tar tid. Men skulle jag flytta hemifrån skulle resan till stallet bli längre, och jag skulle ha mindre tid till förfogande. Jag avundas alla dem som har gångavstånd till stallet.
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Jag skulle säga att det är upp till dig. Vad du gör annars och hur ofta det skulle vara. Har själv haft häst som längst 5 mil från där jag bodde. Åkte dit 1-2 dagar/veckan men hade inget större problem med avståndet då (förutom bensinkostnaden) eftersom jag var arbetslös och kunde lägga mer tid på transport.
Nu har jag hästarna hemma på gården men hade dom på bete 1,5 mil bort i somras och tyckte det var långt så allt är ju relativt..

Hur långt som är "för långt" kan ju bara du veta och känna av
 
Sv: Hur långt orkar man ha till stallet?

Det beror på hur många dagar du ska vara där. Jag har lite längre än så till stallet och det funkar eftersom ddr bara är två dagar i veckan varav enda en helgdag
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 829
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp