Hur långt kan en 10 mån valp gå?

Fibusen

Trådstartare
Jag och sambon hade planerat att ta en veckas vandringssemester med våran hund i sommar,ha med oss tält och lite lättare packning. Vi har inte planerat någon rutt eller nått,inte ens hur långt vi ska gå per dag än,men nu har vi plötsligt blivit med valp,och han kommer vara ca 10 månader när vi tänkt utföra detta.

Nu till frågan,är det någon ide att ta med "valpen" öht? Att kanske gå kortare streckor än vad vi tänkt från början,eller antingen fixa hundvakt åt han en vecka? Hur skulle ni ha gjort? Hur långt hade ni vågat gå med en 10 månaders valp?

Sv: Hur långt kan en 10 mån valp gå?

Staffordshire bullterrier. Så jag är orolig att höfterna ska ta stryk...

Men känns samtidigt så tråkigt att han ska få vara kvar hemma när resten av familjen ska ut på massa kul... Vi kan så klart anpassa oss helt och hållet efter han eftersom det bara är jag och sambon som ska gå (och äldre hunden också då,men där ska det inte vara några problem),men helst så vill vi ju gå iallafall några timmar om dagen,annars så blir det så mycket slötid. Blir mycket blandad väg med både grus,åker asfallt och skog,kommer ta raster under hela dagarna,och vila kanske en gång i timmen och stanna och svalka oss i sjöarna.

Hur ska vi bäst kunna anpassa våran rutt till valpen,eller som sagt,ska vi lämna han hemma?

Vi funderar på att korta ner tiden så att vi kanske bara går 4-5 dagar. Såg att man kunde gå vasaloppsleden på sommrarna,9 mil är den,kortare än vad vi tänkt,men frågan är om den är för lång endå,blir ca 2 ½ mil om dagen,fördelat över dygnets ljusa timmar. Om det är varmt och soligt så blir det så klart mer vila på dagen,och mer vandring på morgon och kväll.

Senast ändrad:

Jag skulle nog ha tagit med min staffe när han var 10 månader.
Personligen tror jag att det är hopp och höga tempon som påfrestar lederna mest. Dessutom är staffar väldigt välbyggda med supportande muskler.

Alltså, ett vanligt promenadtempo ska inte vara något problem om hunden är frisk för övrigt. Har ni dessutom låtit hunden röra på sig normalt och den har byggt upp muskulatur så kan jag inte se nåt bekymmer.

HD-fel uppkommer inte bara sådär av att vandra en vecka.

Tror min Loka var 10-11 månader när hon fick börja följa med på ridturer. Hon har HD A och ja, du ser ju på avatabilden att hon inte saknar muskler i vuxen ålder;)

Ja,han får röra på sig mycket,vi har ett stort hus med egen tomt att springa på,samt att han är med ut och går när vi går korta promenader med den äldre hunden,så till sensommaren så borde han vara i bra kondis,och som sagt,vi behöver ju inte alls gå långa streckor åt gången,eftersom det bara är jag och sambon som ska gå,så kan vi anpassa takten hur vi vill. Blir mycket mycket raster också som sagt med både vila,bad och lite lek.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 024
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 981
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025