Hur långt har ni kommit med era treåringar?

S

Sara87

Har ett treårssto som bara är "åkt" på ett par gånger(växer) men är supersnäll och VILLIG! Har inte tänkt böra jobba henne ordentligt förrän om tidigast ett halvår, vill gärna ha en häst som gå att rida på om 10 år också.

Min fråga är, hur långt har era kommit? Ni som ska vara med i tre-årstesterna har som jag förstår, kommit en bra bit :smirk:
men ni andra?

"feel free to brag"

Sv: Hur långt har ni kommit med era treåringar?

Hej!

Jag har en tre årig vallack. Har åkt på honom ca 5-6 gånger med sadel. Innan sadeln kom på satt jag korta biter på honom barbacka. Just nu lullar vi bara runt ngra minuter på banan, lr på vägen. Försöker hitta start och stopp, höger och vänster osv. Han är jätte duktig. Sista gången jag red gjorde han mkt fina, mjuka halter. Har travat på honom ngra steg, och även galopperat ett halvt varv. Galoppen var verkligen inte planerad, men eftersom jag just innan sagt till honom att jag ville att han skulle trava några mer steg, så lät jag honom galoppera på. Han tog ju iaf den framåtdrivande hjälpen perfekt:) .

Just nu kommer jag rida ca 2-3 gng veckan (mkt korta turer).
I mellan det så blir det vila, lr promenader. Vill att styrningen osv ska sitta lite granna innan sommarvilan, så vi kan börja med lite mera ridning till hösten, eftersom han kommer få vila hela sommaren, med endast lite promenader. Hur planeringen blir, beror ju iofs helt på hur han kommer att växa. Just nu har han stått stilla i höjden ett tag, men kommer växa mera, så när han drar igång och växer, så blir det vila, även om det blir till hösten.

Åhhh vilken rolig tråd!!!!!!

(glömde skriva att vi inte ska vara med på ngt treårs test. Han har växt alldeles för mkt, för att jag skulle ha kunnat börja träna/rida honom tidigare. )

Min (IC-korsning, valack) är riden 5-6 gånger, red ut första gången idag :) . Rider ca 5-10 minuter en gång i veckan och kommer att göra det fram tills betessläppet om tre veckor. Han är och har alltid varit väldigt okomplicerad, bara att hoppa upp och rida i princip :D . Han arbetas ca 3 gånger i veckan, en gång ridning, de andra gångerna varvat tömkörning/promenader/löshoppning eller något annat kul vi hittar på just då.

Han blir inte tre förrän i september så jag har inte så stora krav på honom nu, styrning, start och stopp och stå still vid upp- och avsittning är det vi tränar på. Provade några steg i trav sist jag red också, inga problem :) .

Han ska gå på bete och vila juni-augusti och om han inte tänker sätta igång och växa så tar vi upp ridningen igen i september. Han är ju korsning och dessutom född flera månader efter de flesta i hans årskull, så något treårstest var ju aldrig tänkt att vi skulle vara med på.

min är även inkörd, så det var ju ett himla stort plus när man hoppade upp att höger vänster riktningarna fattade hon . hon är humla smart min lilla, redan första gången stod hon stillanär vi hoppade upp.

Puttar upp denna tråd lite. Vet att det finns en annan tråd om 04:or, men tycker den blivit så lång, så jag tycker TS gjorde jätte bra i att skapa en ny, liknande tråd.:) :bump:
Så kom igen nu, ni med tre åringar, hur går det för er? Tycker det är himla skoj att höra hur det går för er andra, med "bebisar" i samma årskull:bump:

Har ett 3årigt sto e: Bugatti Hilltop - Pajazzo.
Vi har varit med på treårstestet, dock var det inte hennes dag så klass 3 gångarter och klass 4 hoppning. MEN, vi vet ju att hon kan bättre och löshoppa ska hon inte göra hela livet heller. :) så vi tar igen det tills kvaliten nästa år, om hon är mogen.
Januari- April har jag ridit 1gång/vecka i ca 10-15 min. Löshoppat en gång varannan vecka. Tömkört/longerat max en gång/veckan.
Alltså, arbetat henne 2 dagar/veckan. Ibörjan på April vilade hon en vecka, sen likadant fram till testet 6 Maj.

Det har fungerat bra för min Donna, tycker inte att jag överarbetat henne iaf. Pigg och glad hela tiden har hon varit. :)
Slänger in en bild också. :bump:
http://www.pixbox.se/pic_show_id9944787.html

Har precis börjat jobba med min. Försöker mest få henne att fatta det där med longering. Det har funkat bra de 2 senaste ggr. Men lätt var det inte. Hon stod mest och stirrade på mig med sina jättelika ögon och undrade vad matte höll på med... ville inte lämna min sida :angel:
I torsdags satt jag upp för första gången utan problem. Vill ha grov inridningen klar innan sommaren. Sen får hon vila ett år till. Kommer väl rida nån gång i månaden mest för att hon inte ska tappa allt...hmmm.. hon har lärt sig.

Confidence har nu växt förbi mamma med sina 163 cm men kommer nog växa nån cm till eftersom rumpan fortfarande sticker upp över manken. Hoppas hon landar på 165.

Vad har enligt er varit det knepigaste att lära era pållar? Några tips ??

Ok. :)
Bäst att ta det lugnt.
Det som varit svårast att lära min donna var longeringen, hon ville inte alls springa runt halmbalarna när jag stod kvar i mitten, men hon är väldigt lättlärd så det tog inte så många gånger innan hon hajade var matte menade. :) Nu går det som en dans med den, lyssnar jättebra.
Annars har allting gått fin fint. :banana: Än så länge iaf. ;)

Jag har en treåring hemma som inte är min, jag har haft honom i snart två månader och han var lite felhanterad när han kom. Vi fick börja med att låta honom lära sig att lita på människor, han gör det inte fullt ut än, men vi har kommit en bra bit på väg eftersom jag inte pressat honom utan låtit honom ta det i sin egen takt. Har suttit på honom 4 gånger och den sista gången så fick jag honom att skritta en liten bit också. Jag ska nu börja jobba lite med honom och kommer göra något med honom ungefär var tredje dag räknar jag med. Målet är att han innan sommaren är slut ska kunna gå en bruksbana, alltså inte att jag rider den utan att han följer mig runt banan. Han ska acceptera läskiga saker om jag säger att det är okej och han ska kunna ridas i skritt och trav ute i naturen.
Förhoppnngsvis får jag tag i en sele så han blir inkörd också, men det lämna vi ett tag just nu, viktigare att han litar på mig och sambon.
Anledningen att jag satt målet i slutet av sommaren är att han då troligen ska tillbaka till sin ägare, om inte det händer så kommer jag tala med ägare så att hon säljer honom. Anledning till att jag har hästen är att hon inte mår bra just nu och det märktes verkligen på hästen när han kom. Så vi får väl se hur hon mår.
Själv tycker jag det är otroligt underbart att få jobba med unghästar. De är ärliga, nyfikna, lättlärda och helt underbara.

/M

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 358
Senast: Sel
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 057
Senast: Sofie_B
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II