Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

KL

Alltså när ska min lilla snutta ge sig? Igår skulle jag hoppa upp och rida en liten bit, har inte ridit på två veckor men tömkört och promenerat och så. Vi tog en promenad som vanligt innan och sen hoppade jag upp. Två! rodeo turer tyckte hon var lagomt den här gången och sen en liten spännis som ville mer och sen lugn och fin..? Å nu skulle ha hört avgrundsvrålet.. hon låter som ett monster när hon kör sina race! Hon ger ju upp iallafall när hon märker att hon inte får av mig men varför måste hon prova vaaarje gång? Borde hon inte fatta snart att det blir samma visa alla gånger??

Jag är iallafall stolt att jag sitter kvar :D

Låter som att du har otroligt bra balans :D

Jag är inte mkt för o bestraffa utan mera berömma.
MEN de låter som att din donna satt de hela i system.
Om hon inte har ont eller sadelgjordstvång så får du se till att göra de obekvämt för henne när hon sätter igång.
upp med huvet , även om de betyder att du får ta i ordentligt o sen rejäla sparkar i sidorna så du tvingar henne framåt.
Ibland kan de hjälpa o ha nån med pisk på backen för o jaga på henne så hon glömmer bort sig o konc sej på o springa framåt.

när hon slutar, massor av beröm :bow:

Ska börja sita upp på min i slutet av sommarn hoppas jag slipper rodeo turer;) Nu kommer han i över morgon, jag längtar så:D

Det låter ungefär som jag brukar göra. Jag river i väldigt bestämt med rösten, drar upp hennes huvud och driver på framåt. Hon får inte så mycket chans att göra det hon vill och ger upp efter en liten stund bara, det hela går fort och sen är hon ju jätte duktig. Jag gör allt jag kan för att hon ska skritta framåt och ger henne alltid långa tyglar med säkerhetsgrepp så fort hon rör sig framåt och självklart berömmer MASSOR! Och det handlar alltid om första gången jag hoppar upp. Om jag hoppar upp och rider en sväng, hoppar av och hoppar upp igen, då har hon aldrig gjort något.

Det bör inte heller vara sadelgjordstvång för vi promenerar alltid ganska länge innan jag hoppar upp och drar gjorden eftersom under promenaden samt så brukar hon även få jogga av sig runt mig.

Frågan är... är jag endå för snäll... ska jag försöka chocka henne lite eller vad man ska säga så att hon tycker att det är "riktigt" obehangligt och därför slutar...? Tolka mig inte fel, jag vill inte alls göra illa henne men ibland kan det ju behövas något smart som får dom små liven att tänka till. Det skulle inte hjälpa att ha någon på marken för jag får tag på henne så pass snabbt endå eftersom jag vet att det kommer att det inte skulle gå bättre om någon annan drev på också. Har du nått mer tips mån tro?:D

Tack så mycket kommer upp fler bilder imorgon eller ikväll, ska åka och hämta han om några timmar:D

självklart ska man inte vara elaka på de små liven men precis som du säger.. ibland behöver man ta i mera och framförallt chocka dom så dom kommer av sej.

de kan inte vara så att sadeln flyttar lite på sej när du hoppar upp så den trycker mot sidan av manken eller nån annanstan?
red en ponny som hade problem med ryggen (visade de sej sen) så varje gång man hoppade upp försökte han bocka o tyckte de var obehagligt.

provat att svänga när hon konstrar... så hon tappar balansen.

ska klura lite mera :D

rider du en 3 åring utan hjälm :eek::eek:

hittade en intressant anteckning.. på torsdag 21 juni är de exakt ett år sen jag satt på mina grabbar för första gåången.

Det är faktiskt första gången, va bara för bildernas skull. Annars använder jag hjälm.

Grattis på (nästan) årsdagen :banana:

Nu har jag fåt hem min snygging:love:
Måste bara få lägga in lite bilder från när han släpptes ihop med sinna nya kompisar första gången, Han kom och busade upp dom ordetligt så vart en del springandes, och stona i hagen brevid tyckte han var dö snygg:p
Lite dålig kvalite på bilderna taget med mobil.

Här kommer länken
http://www.pixbox.se/alb444283

:bump:

Det borde inte vara att det det trycker någonstans för hon bockar ju inte när jag hoppar upp andra gången om jag gör det två gånger på en tur. Och hon gör det inte när jag hoppar upp utan jag kan hoppa upp och sätta mig och sen när vi ska iväg så kommer det. Det är som att hon måste få göra ett försök för att se om hon kan slippa det... men det stämmer ju lite med hur hon är annars oxå då hon är väldigt dominant och vill bestämma så fort hon har möjlighet.

När hon väl har gett sig sen så tycker hon ju att det är jätteskoj, det bara lyser om henne när hon är på äventyr i skogen med matte på ryggen.

Jag brukar svänga när hon bralla, för det har vi tränat när vi tränade pnh, att hon ska stanna när jag vänder in huvudet på henne så att säga, men kanske ska jag prova att göra det på ett lite annat sätt så att jag svänger henne så fort jag känner att det är på väg, så att jag förekommer henne så att säga...

Ska nog rida imorgon igen så vi får la se hur det går då :D

Å, va roligt det måste vara att ha fått hem han! jag minns när jag väntade på Saga, hon kom med lastbil. Gud, jag höll nästan på å hyperventilerade :angel: hihi, min sambo trodde nog att jag var på väg att få en psykos eller nått:p Hoppas det går bra nu!!

Fina bilder! Men jag vart oxå lite rädd när jag såg ditt bara huvud! Det skulle vara som ett självmordsuppdrag att sätta sig på Saga utan hjälm (och säkerhetsväst) :p

Men jättefina bilder, ser väldigt härligt ut!!

tack :bow: Men att rida Nettan utan hjälm är lika farligt som att rida en "vanlig" häst. Har aldrig varit med om att hon blivit rädd och gjort något annat än "försvunnit" under mej. Lärde henne när hon va bäbis att stå still när hon vart rädd, så nu gör hon fortfarande så ;) Kul ändå att de man lär dom som föl sitter i än!

Verkar som din Saga är en bestämmd liten dam! Tror bockandet kommer att ge sej med tiden. Har du provat longera några varv innan du sitter upp?

Jag tror att din häst har uppfattat att hon SKA göra så när du sitter upp. Precis som min måste bralla iväg när jag släpper henne i hagen. Det blev hon "lärd", av misstag alltså. Sedan dess måste jag alltid bryta mönsteret och göra på ett annat sätt, så gör hon inte det "inlärda". Mitt tips är alltså : sitt upp. Mata henne med en bit gott. Rid några steg mata igen osv. Bryt mönstret. När min häst var ung och inte ville stanna. Brukade jag käka äpple och mata henne ibland på vänster sida och ibland på höger sida. Från hästryggen alltså. Snacka om att hon blev uppmärksam och lyssnade bakåt.
Lycka till. Men låt inte hästen bli en "rodeo-kung".:idea:

Lägger mej i tråden -
Det är inte så konstigt att hon bockar iväg första gången. Oavsett hur noggrann du tycker dej vara innan, så kan man konstatera en sak - hästar är flykt och bytesdjur och en av deras fiender är kattdjur i olika befattning. Människor är rovdjur.
När kattdjur ska fälla ett hästdjur, så flyger de upp på hästens rygg och river därifrån närmre ögon/huvud. När en häst får ett sådant djur på sin rygg så har de instinkter att bocka, tills att det som var på ryggen flyger av. Rovdjurens kännetecken är att de griper tag och håller sej fast utav bara livet på ryggen. Hästars kännetecken är att de försöker bryta sej loss - och kunna fly, släppa allt och rusa.

Hästarna vet från dag ett mycket väl att vi människor är precis som vilka rovdjur som helst, en häst ser det i vårt kroppsspråk, de känner det i vår lukt, och i vårt beteende (grabba tag och hålla fast när vi blir rädd.... Till exempel). I hästens ögon ÄR det inte så stor skillnad på oss, och ett Lodjur.

Man kan ju förstå paradoxen i det hela, att vi människor - rovdjuren - ska sitta på hästarnas - bytesdjuren - ryggar, och på något vis kommunicera. Allt i naturen talar emot ett sådant arrangemang!

När man rider och sitter in hästar är det jätte-jätte-viktigt att förstå detta, för det är nästan alltid så att om man har en häst som far iväg och bockar när man suttit upp (precis som du beskrivit) - så är det för att hästen för ett ögonblick blir rädd, och missuppfattar vad du gör på hennes rygg, antagligen förstår hon inte ens att det är DU - utan instinkterna sätter in.

Det är konstigt att inte fler hästar har större problem vid inridning & insittning, faktiskt! Men det hänger lite på domesticering - vissa hästar är väldigt vana vid att folk klänger och hänger runt och på deras ryggar och bakdelar sedan fölsben, ytterligare andra hästar är svårdomesticerade, deras instinkter är extra svåra att komma förbi.

Det handlar om att hästen måste få chans att lära sej och förstå att även om du är på hennes rygg, är du hennes snälla matte, som inte tänker äta upp henne eller försöka fälla henne. Hon ska inte finna någon anledning att skicka av dej helt enkelt.
Och för det gäller kanske att du måste göra sjukt mycket förberedelse med att hoppa och studsa runt henne, hänga & klänga från båda håll och samtidigt be henne vända bak huvudet och kika på dej - låt henne med ögonen förstå att det är du, klia henne gärna på huvudet samtidigt. Viktigt att göra från båda håll - hästar har som bekant ingen koppling mellan höger och vänster hjärnhalva -det kan ju vara så att hon får en chock när du sitter upp och helt plötsligt dyker upp på "andra sidan" där hon inte sett dej tidigare......
(Viktigt att göra ALLT arbete från båda håll - även från marken, till exempel att leda henne från båda håll INNAN du sitter upp)
Och så vidare, förbered "in absurdum" innan du sitter upp och sitter - se då till att hon alltid vänder bak huvudet när du just suttit upp - själv ger jag gärna unghästarna en godis när jag suttit upp (detta för att de alltid ska stå still och vänta på godisen) så du kan hälsa ordentligt, klia henne överallt där du kommer åt och kläng mycket över, runt och på hennes rygg. Det ska vara fullt normalt att du sitter baklänges, nästan på bakdelen osv

Sedan bör det inte vara några problem :bump:

Men detta är bara min uppfattning, vi har ju olika erfarenheter förstås, och du väljer själv hur du löser det :)

Långt svar! Roligt att läsa! Jag är med på vad du säger och förstår självfallet varför hon tycker att det är konstigt. Grejen är den att jag har hållt på huuuur mycket som helst och jobbat med henne för att inridningen ska bli så bra som möjligt. Hängt, hoppat, stutsat runt omkring henne, nästan lekt aerobics runt henne. Jag har tränat allt från båda håll. Jag har tränat PNH med henne och därigenom tränat att hon är van att grejer och saker kommer på henne över hela kroppen osv. Jag har tränat väldigt mycket med att klänga på henne. Hänga på henne, ligga raklång på henne med fötterna rakt ut bak på rumpan till att hänga över till andra sidan och hoppa ner där. Sex månader höll jag på med sånt innan jag hoppade upp första gången. Det finns bilder tidigare i tråden på när jag ligger på henne och hon ser coool lugn ut. Men det är en annan femma när vi ska skritta iväg. Nu när jag sitter på henne så försöker jag också göra mitt bästa för att hon ska förstå att det är jag som är där.

Men men... tro inte att jag misströstar!! ;) jag älsklar min lilla skrutt och kämpar på, hon ger sig nog förr eller senare! Men det är jätteintressant att höra andras reflektioner.:bow:

Jo jag har läst om ditt arbete! :) Så jag förstår att du varit grundlig.
Men jag tänker att det kan behövas repetition inför varje pass. Till exempel att du hoppar lite bredvid och lägger "tyngd" över ryggen, på båda sidor - sedan hoppar upp och hänger över ryggen och ber henne hälsa på dej på "bortresidan" (dvs där du har dina händer), från båda sidor - och allra sist hoppar du upp, kanske 4-5 gånger från vardera sida, innan du ber om skritt.
Det kan ju handla om att hitta proceduren som funkar för just henne jsut nu. Hon verkar ha en extra stor "spärr" vad gäller att tillåta ryttare på ryggen, helt enkelt! (Jag skulle tolka det som att hon vill vara vildhäst :D - såna hästar är bra!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama