Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

ja, de är ett westernträns. Hade tyglar (bruna :banana: ) sen innan, så då passade de perfekt! Va på rea oxå, 100 spänn :bow:

Det viktigaste är ju att hästen är väl invand vid betet. " kg gräs är väl inte så mycket? Har faktiskt ingen koll på hur mycket de äter på ett dyng om de går ute hela dygnet :o Jag hade ju iaf velat att min häst var van att gå antingen hela långa dagen eller dynget runt om det fanns möjlighet INNAN jag släppte på bete någonannanstans.

Dessutom är det viktigt att de inte får blir feta. Lite runda om magen går nog bra men inte direkt feta. Min granne fick fånf på sin ponny som inte gått på mycket gräs o som stod inne på natten o hon var ändå inte så himla fet. Lite mycket över revbenen o på nacken bara.... Men hon är 5 år, nybetäckt o hålls inte igång för fem öre.

Gud vad skönt att ha en pålle som inte blir rund i onödan. Blivit lite rundare (positivt sett med muskler i liiite mer hull - allt önskvärt) på 1 månad totalt vila i gräshage men inne på natten (knott). Dock har han alltid varit "svår"född, för mycket i vissa perioder.

Jo jag menade inte att jag tyckte att 2kg var mycket. Jag hade helst oxå släppt dagtid först självklart men hade inte den möjligheten och det fanns inte så mycket gräs att riva till dom så det blev ca 2-3kg per dag innan vi släppte.

Igår var jag och Lasse med på en Polishästträning för ridande polisen Linus Andler. Vi var i ett ridhus som var skitvarmt! Ca 35grader och ett pass på 2 timmar, så både jag och Lasse liten badade i svett *blä* Men duktiga var vi, både Lasse och jag :D Skitnyttigt, kan verkligen rekomenderas. Speciellt till 3åringar, för att lära känna varandra och veta hur de reagerar och liknande!
Först fick vi gå förbi ett parasoll, gick ok, men han hade lite överskottsenergi och tramsade lite i början. Sedan fick vi en flagga som vi skulle vifta med över huvudet/ögonen på dom medans vi red. Gick kanon! Skulle även gå mot Linus när han lekte fotbollssupporter och klatscha med flaggan och skrek :rofl:

Sedan blev det pressingträning, först fick vi skutta över en vikt pressening. Lasse hoppade som en känguru. Men efter ett par gånger tyckte han det var kul och gick snällt över. Slutade med att pressenningen vecklades ut till ca 5 meter långt och 4 människor stod i varsin hörna och viftade med den, så det blev som att gå genom ett böljande hav! KUL!
Sen fick vi gå under en pressenning som var upphängd i taket som ett tält. Det var lite skrämmande, men gick bra! Efter ett tag skakade de pressenningen när vi red under.
En pressenning hängde ner från taket som en vägg och vi skulle rida rakt igenom :banana: Gick oxå bra!

Sen fick vi varsinn lång bit pressening som man skulle sitta på i sadeln samtidigt som den släpade efter hästen där bak (som en lååååång klänning) Det tyckte Lasse var äckligt och försökte springa ifrån den 2 gånger. Men han sansade sig tillslut och travade runt med den om benen! :love:

Sista momenten var rökmaskin! Där fick Lasse stjärna i kanten. Alla de andra "vuxna" hästarna vågade inte gå genom röken. (man såg inget) Men Lasse klev på först igenom som om han aldrig gjort annat!
Som avslut, fick vi leka med stoooor mjuk boll som man skulle rida mot så den rullade. Det var Lasse duktig på, han har stor bollvana sen hemma ;) Så han nickade iväg den och dribblade och hade sig :D

JÄTTEKUL!
(förlåt om det blev långt, behöver ju inte läsa om man inte är intresserad av övningarna :o)

BILDER!
Demonstration om hur man viftar på flaggan
IMG_6353.jpg

"tältet" Man skulle rida under, medans det vajade
IMG_6374.jpg

Väggen, som vi travade rakt igenom
IMG_6388.jpg

Pressenning på rumpan
IMG_6400.jpg

IMG_6417.jpg

Rökmaskin, Lasse först, och de andra följer efter
IMG_6431.jpg

Lekboll
IMG_6443.jpg

Jättekassa bilder, men kameran och min mamma kommer inte överrens :angel:. Men bättre än inget, och lite lättare att förstå vad jag menar med övningarna om man får se bilder!

Fan va kul de lät!! De skulle va skitkul å prova me Nettan. Blir bara lite långt att åka :crazy:

Verkar som att din grabb litar på dig till 100%, kul :bow:

Kanke en blivande polishäst? :banana:

gud vad kul!!

De där vill jag oxå göra.
Q skulle bli överlycklig över presenningsövningarna.. sånt gillar han :rofl:

Måste plocka fram en presenning o leka lite med mina.

Men att du vågar rida under en skakade presenning.. tufft gjort.
jag skulle nog ha varit lite orolig för att skrämma dom.

Det var verkligen Superkul! :banana:
Men tuff, det e jag då verkligen inte :rofl: Darrade rätt bra i händerna :angel:

Så kul att läsa om alla er. har precis köp en 04. e.bellonard-bernstein-napoleon ue. Le Miserable xx. Men han saknar några kilon och musklewr just nu men det blir till att gå ut på bete för han och äta upp sig ordentlig så ska vi börja med träningen i höst för en så länge är han bara skrittad på. men han rörsig jätte trevlig:love: och är en jätte charmig kille, ska läggain bilderpå han så fort jag fått hem han och hinner ta några:)

Tack:), ja dom kommer så fort han kommer hem blir eventuellt tisdag eller onsdag nästa vecka, längtar så:p ska ta några kort då när han går ut på betet första gången;)

Ställer mig till skaran av 04 er :D

Tänkte presentera Simbelmyne "Simba" E: Simsalabim U: Mona (Import Lett.) Har honom på foder sedan mitten av April och han ägs av en annan Bukemedlem

Vi har ägnat mesta tiden åt att bekanta oss med varandra men nu är vi igång lite mer.

Tömkör i alla gångarter på volten och i skogen + att jag nu suttit på honom två gånger varav jag ridit ett helt varv på volten själv

Tanken är att han snart ska sättas för vagn och även fortsätta ridutbildningen ...har en dröm att kvala till 4:år championatet i dressyr till våren

Bifogar lite bilder :

hage.jpg

Galopp i hagen

hage2.jpg

Trav i hagen

rid1.jpg

Första gången jag satt på honom

tom.jpg

Tömkörning på vägen

tom5.jpg

Tömkörning på volten

Och slutligen en sötis bild

Untitled-1.jpg

Har var verkligen jätte fin:), 4 år championatet när går det va stapeln, hur kvalar man , vilka får vara med?:confused:

Vilken snygging! :love: Ska bli roligt att höra uppdateringar om hur det går!

Alltid roligt när det kommer nya till tråden! Jag fullkomligt älskar den här tråden, en stort :bow: till alla som håller till här när jag ändå håller på! :D Det är inspiration och för den delen väldigt roligt att höra vad alla andra gör med sina :banana:

Tack så jättemycket :)

Idag har jag ridit själv på volten i båda varven. Bara gjort halt och skrittat i en liten stund bilder kommer :p

Okej tack så mycket :bow:
Ungefär vad är det 4 åringarna ska kunna da?
Sikar du på att rida kvalen i agusti eller sempetember?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?