Hur långt bör man ha kommit för att åka på kurs?

E

eldhroka

Jag har en varmblodstravare som jag håller på att skola om. Efter diverse skador på honom och mig så känns det äntligen *peppar peppar* som att vi är på rätt väg. Skulle vilja åka iväg på en AR-kurs nu när jag har en lättlastad häst men känner mig tveksam om vi kommit nog långt. Förra året red jag för en tjej som tränat lite AR och då påpekade hon att vi iaf måste få igenom böjning innan det var någon idé att åka på kurs. Böjningen finns nu även om man får arbeta lite stegvis för att få genom böjning i hela kroppen.

Så hur långt bör man ha kommit i utbildningen innan man åker på kurs? För min del känns det som att jag gärna skulle åka på kurs nu när vi inte kommit så långt, för att få en bra och stabil grund från början. Tänker jag fel då?

mvh Anna

Sv: Hur långt bör man ha kommit för att åka på kurs?

Tvärtom, du tänker helt rätt! Eftersom grunderna ändå är grunder så bör man jobba på dem korrekt från början. Om en duktig tränare hjälper dig från början blir det också rätt från början så slipper du skola om något som gått galet. :idea:

Sen är det också himla roligt att åka på kurs och inspirerande att se andra ekipage träna.

Lycka till!

Åk på kurs du! Aldrig fel att få in rätt grund från början med hjälp av en bra tränare, oavsett hur långt man kommit.

Självklart ska du åka på kurs! Det kan ju vara himla svårt att träna ensam i början. Man vet kanske inte riktigt vad man ska göra.
Kanske har du och din häst något eget specifikt problem som man bör ta tag i från början. Det kan en bra tränare se.

Hoppas du kommer iväg på kursen. Och ha så roligt!

Hur brukar stämningen vara på kurserna? Skrattar folk åt en om man rider dåligt? Som jag har förstått det så verkar inte AR vara lika prestigeinriktad som engelsk dressyr.

mvh Anna

Min erfarenhet av kurser av olika slag är att folk inte skrattar åt en. Däremot händer det att folk skrattar med en, om tillfälle ges. :)

Åk du på kurs med din häst, och tänk på att eventuell publik ofta uppskattar att det finns en bra blandning av nivån på ekipagen. Om man själv är med som fotfolk och precis ska komma igång med sin häst så är det ju väldigt matnyttigt att titta på andra nybörjarekipage.

Den erfarenhet jag har är att alla förtjänar respekt på den nivån man befinner sig. Det är ju inte möjligt för en persom som är ny att kunna allt som en erfaren kan. Däremot brukar publiken le med ekipaget av glädje då de har förstått och lärt sig det som var tänkt för den lektionen. Det är ashäftigt att bevittna när både ryttare och häst får den stora AHA-upplevelsen :idea:

Jag tycker också att det är en bra idé att åka för att sätta grunder. Annars kan du få traggla i flera år kanske utan att veta hur det SKA se ut och kännas och hur man eventuellt ska korrigera för att det ska bli bättre, och så när du äntligen tycker att hästen är färdig och man kommer ut på en kurs så får du lära om allt från scratch ändå :p (det är svårt att inte missa något om man inte har någon som kan påpeka vad som bör förbättras).

Det man får tänka på bara är att hästen bör vara hyfsat fräsch muskulärt, inte för sned, inte väldigt spänd någonstans, och man bör ha tränat på lång och låg ganska mycket så hästen fått lära sig länga ut och slappna av i sina ryggmuskler. Har du inte gjort det tidigare kan jag rekommendera att du tar ut en massör eller ET mest för att checka av läget och se om det finns något att förbättra/rätta till. Hästen MÅSTE såklart inte vara 100% fräsch (för det är i mina ögon något som förbättras under träningens gång om det bara är muskulärt) och den MÅSTE inte ha lärt sig framåt/nedåt bra, men jag upplever det som mycket bättre.

En grej till man kan uppleva är att man får ta längre tid mellan kurserna för att hinna befästa det man lärt sig om man vill få ut max av kurserna. Därför är det perfekt att också ha en tränare (eller kompis som också är insatt i AR) på hemmaplan att rida för regelbundet emellan kurser. När man säger "kurs" är det i mitt huvud för en väldigt duktig tränare som är duktig på att ta betalt :p

Glömde säga att eftersom tävlingsmomentet inte finns in AR så finns inte heller (eller åtminstone BÖR inte finnas) jämförelsebehovet som tävling innebär. Man tränar med delvis andra mål än inom tävlingsdressyren där man faktiskt ska ut på banorna och jämföra sig med varandra.:smirk:

Det är tyvärr långt ifrån första gången man hör nån som undrar hur mycket man måste kunna mm.

Folk tror att dom måste ha kommit så och så långt och ha den och den hästen men det är ju vanssinnigt:eek: OBS!!! Menar absolut inget illa:)

Man är ju med på kurser för att lära sig!! det är ju det som är hela poängen:idea: man är ju inte med på kurs för att man redan kan och bara ska visa upp sig, då är det ingen kurs sånt kallas för uppvisningar;)

Samtidigt kan det för vissa topptränare (Bent? ;) ) kännas fånigt att komma med en helt oskolad häst och ryttare. Just för att det i regel är instruktörerna eller de som kommit långt som behöver en bättre tränare att rida för.
Rider man för en lite billigare instruktör känns det nog bättre, sen när man kan det mest grundläggande kan man ju avancera i tränarval eller testa på några olika för att hitta rätt! :idea:

Tack för era svar :) Har hittat en kurs som jag funderar på att åka på i sommar. Har mailat arrangören om hur mycket det kostar. Min tanke är att åka som "staketryttare" på denna kurs och se vad jag tycker. Om jag gillar det jag hör och ser så funderar jag på att kontakta närmaste tränare (ca 30 mil härifrån) och höra mig för om privatlektioner någon helg då och då beroende på kostnaden.

mvh Anna *filosoferar och planerar för framtiden*

Iaf här i Stockholm så är det gott om relativt gröna ekipage även på Bent-kurser. Så jag tycker inte man ska låta sånt hindra en. Får man chansen att rida för en tränare man tycker är bra så ska man ta den!

Jag red min första lektion när jag var helt grön på AR. Fick i princip grunderna, lång-låg, böjning, ställning och en snabb snabb inblick i vad en öppna är... Det tog mig ett år innan jag kände mig klar med det för att ta nästa lektion ;) Men jag tycker att det är otroligt viktigt att ta de första lektionerna för en riktigt bra tränare!

Det finns avarter inom AR precis som inom annan ridning, en del tränare slänger på en stång, får krök på nacken och nöjer sig där... tyvärr red jag under en längre period för just en sån "fuskare". När jag ville ta steget vidare på skalan från det vi gjorde på h*ns lektioner så visar det sig tydilgt att grundarbetet var fuskat med... Genvägen blir en senväg.

Åk som fotfolk på så många kurser du kan, det är otroligt givande! Ta med penna och papper och anteckna så det glöder... känn av tränarna och ställ frågor. Man märker snart vilka som vet vad de pratar om och vilka som inte gör det... och man känner av personkemin, vilket är kanonviktigt!

Ja det är ju det där med "iallafall här i stockholm".... ;)

Det blir tyvärr så att man har olika förutsättningar beroende på vart man bor. Vi har långt både till Uppsala, Umeå och Stockholm där flest tränare håller hus. Och dom få tränare som kommer hit brukar det vara få platser kvar till, blir ju för dyrt för arrangörerna om de inte vet att det finns folk nog så då vill man väl inte ens ta hit någon.
Ska man åka till en riktigt bra tränare (läs: Bent) blir det svindyrt, då har man inte råd att ta med kuse :p

Ja, det förstår jag absolut. Jag menade bara på att man inte ska känna att man inte vågar rida för att alla andra är så bra. Har man råd och möjlighet tycker jag man ska ta chansen. Om det så är för Bent eller någon annan, så har tränarna sannorlikt haft elever från nästan nybörjare till högre nivå.
Alla måste vi ju börja någonstans. Och alla har vi varit där.:)

Jag skulle nog inte gjort det, men det beror på hästarna. I början av träningen har de ofta fysiska begränsningar (korta ryggmuskler, allmänt omusklade för ändamålet, mer eller mindre ojämna = inte rakriktade) vilket gör att jag inte vill träna "för bra". En duktig tränare som kan få ut mycket ur hästen riskerar i högre grad att göra det obehagligt för hästen eller t o m orsaka hälta. Det troligaste är inte ens att det är tränaren i sig som gör det utan man själv när man kommer hem och försöker få det lika bra :p

Men det handlar nog mycket om inställning och vilken häst man tränar med. Jag vill t ex inte dra till en alltför seriös tränare med en häst som vägrar fångas in från hagen så fort den har träningsvärk efter 10 minuters skrittjobb för hand. Att ta ut en "billigare" tränare däremot där man kan sätta tydliga gränser - nej, nu tror jag inte han orkar mer! - är mer tänkbart.

En bra tränare lägger utbildningen på en nivå som passar häst och ryttare, oavsett var de ligger i kunskap/styrka etc.
Det går att göra träningen lätt eller avancerad, allt efter vad ekipaget klarar av.
En tränare bör ha öga att se om en häst har svårt för sig och tröttas ut lätt. Vet man dessutom med sig att man har en häst som så lätt får träningsvärk så bör man ju tala om det. Och tränaren kan då anpassa träningen efter hästens fysiska förmåga.

En hel del varmblodstravare tex kan ju bli väldigt trötta av jobb som för en häst typ PRE är plättlätt. Men det finns så himla mycket man kan träna på, som inte alltid kräver så himla mycket styrka eller uthållighet.

Jag tror dessutom att man har lite mer problem än enbart träningsvärken om hästen vägrar låta sig fångas i hagen.
Jag har också en häst med extremt oferdelaktig fysik för ridning. Visst kan han få träningsvärk. Men om han inte kommer till mig i hagen så vet jag att vi har ett djupare problem än så.

Senast ändrad:

Tja!

Ja nog tycker jag att du/ni duger till att åka på kurs. Jag var på min första kurs i Mars som "fotfolk" då men tyckte att det var jätteintressant och nu är det dags igen den 26-27 maj (nästa helg alltså) och då åker gröna jag och min oskolade travhingst som bara vart borta från banan i 2 år.
JAg börjar väl bli lite nervös nu veckan innan men man får ta det för vad det är och försöka att inte göra så stor grej av det hela.
Frågade också arrangören eftersom hon jobbat mycket med kursledaren om vad jag skulle ha för utrustning eller för grunder då vi inte kan nånting pållen å jag, men hon svarade bara att ta bara din vanliga utrustning med dig. De kollar på hästen hur den ser ut att må med den vanliga utrustningen och har alltid med sig extra grejor för att se om den ev. trivs bättre med något annat så få man prova sig fram med experthjälp. Plus att hon även nämde att de andra uppskattar variation i gruppen, roligare att se hur man börjar med några gröna än om alla kommit till piaf å halva steg liksom.
Så det känns trots allt helt okej.. :D

Oj det vart en hel essä det här men hoppas du får lite mod till dig och åker på kurs du med fastän NI inte kommit "så långt".

Hur brukar stämningen vara på kurserna? Skrattar folk åt en om man rider dåligt? Som jag har förstått det så verkar inte AR vara lika prestigeinriktad som engelsk dressyr.

mvh Anna

Igår hade vi kurs där jag håller till. Stämningen mellan oss är jätte bra och jag upplevde inte något alls så att man skrattade åt varandra utan bara med varandra! Dom flesta av oss "känner" varandra sedan tidigare eftersom vi bor i samma område så jag vet inte om det kan göra någon skillnad. Men vi är i alla fall en stor variation på både häst och människor, allt ifrån shetlandsponny till stora halvblod.

Första kursen jag var på så hade jag tränat min shetlandsponny själv i 3 år. Hade tagit en tömkörningslektion och en lektion i AR. Resten hade jag tränat själv. Både jag ochhästen var (är:angel: ) feta och omusklade och hade inte koll på något alls. Jag hade under en lång period träna att hon skulle gå emot tryck vilket ju är helt fel och nu mellan kurserna har jag bara tränat att hon ska flytta sig från tryck med tömmen. Hade jag tagit hjälp tidigare så hade jag inte behövt träna på det nu.

Jag tycker absolut att du ska åka på kursen! Varför annordnas det kurser? Jo för att man ska få hjälp att utvecklas med sin häst!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30