Hur länge?

Tussilago

Trådstartare
Har läst trådar om hur länge man kan / bör sitta på unghästar mm, och man har ju rätt bra hum om det hela.. MEN jag funderade på en sak..
Får hem en 5 årig travare typ direkt från banan som skall skolas om.. Min grundtanke var att börja som om det var vilken bebis som helst som ska ridas in.. korta korta stunder.. Men kan man egentligen sitta lite lite längre på en sån här häst som har muskler, gått i hårt arbete osv? Den är ju inte like "grön" som ett halvblod ex (i många fall) är då den skall börja ridas in? Åsikter o synpunkter tas gärna emot..
 
Sv: Hur länge?

Hej!

Ja, om hästen kommer direkt från banan och kanske till och med har gjort flera starter under den senaste perioden, då är den ju musklad för att dra och springa fort.

När jag själv rider in f.d. travere så brukar jag nog behandla dem som unghästar, men inte bebisar. En travhäst räknas oftast som vuxen vid 3 år och bebis, det är de bara fram till dess att vagnen sätts på mellan 6-12 månaders ålder.

Men det innebär inte att hästen är vuxen de uppgifter som du som ryttare kommer att kräva. Inte mentalt och inte kroppsligt. Så ta det varligt, behandla hästen som en unghäst. Rid kortare stunder och ha roligt innan kraven kommer. Att ställa om hästen från travet till den miljön som du erbjuder den som ridhäst tar ca: 1 år. Ibland ännu längre, och under den tiden tycker jag nog att umgänge, avslappnade ridturer och "lära-känna-varandra övningar" är viktigast. När du sedan märker att hästen har ställt om sig (det brukar märkas tydligt!) är det dags att komma med kraven och rida lite mer för att utbilda hästen mot den inriktning som du vill att den skall ha.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Hur länge?

Tack för ditt svar! Bra åsikter tycker jag! Jag har påbörjat jobbet med hono från marken, han står inte så långt härifrån.. Hästen har lätt att gå upp i stress, så steg ! är nu att bara finna lugn i "jobbet". Ska tänka på det du sade om att ha kul med hästen, viktigt! Är det helt fel att låna en sån här häst att nån enstaka gång få "travartrava" under ryttare? har funderat lite på den frågan.. tusen tack!
 
Sv: Hur länge?

Jag har ridit travartrav på hästryggen med min pålle men bara 1 gång som liten kul grej, men sen har jag inte gjort det eftersom det inte är nått man vill att dem ska göra med oss på ryggen (om man inte rider monté). MEn det var ganska länge sen, nu när man driver honom faller han in i galopp av sig själv vilket jag tycker är jätte bra och kul eftersom det är det jag har eftersträvat hela tiden! :)
 
Sv: Hur länge?

Tänkte oxå lite så, att det är något man vill ta bort från dem när ska bli ridhästar.. Men samtidigt känns det ju lite så att hästen lär tycka det är jättekul, o d känns ju inte helt fel att ha kul med hästen.. men jag avvaktar, jobbar först o främst med att få en lugn trav såklart..Tack för svaret!
 
Sv: Hur länge?

Jag har med travartravat med magicen (o gör det fortfarande ibland) Tycker inte att det gör nån skada på honom han får mer motivation och tycker att det är kul att jobba då :D
Och han vet när han får görat och inte :p Men det är juh olika från häst till häst :)

//Lollo
 
Sv: Hur länge?

Tack för ditt svar! Bra åsikter tycker jag! Jag har påbörjat jobbet med hono från marken, han står inte så långt härifrån.. Hästen har lätt att gå upp i stress, så steg ! är nu att bara finna lugn i "jobbet". Ska tänka på det du sade om att ha kul med hästen, viktigt! Är det helt fel att låna en sån här häst att nån enstaka gång få "travartrava" under ryttare? har funderat lite på den frågan.. tusen tack!

Hej!

Hm.. det där med att rida i "travartrav" är nog lite från häst till häst tror jag. Min första travare som jag red in var en helt underbar liten dam som skulle ha gått genom eld för mig om jag bett henne om det. Med henne travade jag flera kilometer "travartrav" utan att hon stressade upp sig det minsta. men hon hade väldigt svårt för att lära sig galoppera. Det var någon hon nästan aldrig gjorde självmant i hagen heller, så kanske hon faktiskt hade svårt med just galoppen.

Senare har jag ridit in travare som fortfarande gått på travet som körhästar. Även dem har jag ridit i "travartrav" om hästen inte stressat upp sig när jag provat det.

Nu är jag delägare i en f.d. travare och honom låter vi inte trava i "travartrav" under ryttare. Vi har nu haft hästen (och ridit honom) i lite drygt 1 år och det händer nästan aldrig att han "travartravar" självmant i hagen. Han väljer i stället att galoppera. Anledningen till att vi från början sa att vi inte skulle låta honom "travartrava" under ryttare var att han blev stressad av det och gärna gick i passgång. Och inget av det ville vi som ryttare befästa.

Så mitt råd till dig blir: Prova och se hur din häst reagerar om du nu skulle vilja rida riktigt fort i trav. Men det är mycket bekvämare att galoppera fort ;)

Lycka till med din häst!
 
Sv: Hur länge?

ok, tack! ni som svarat, ni har ingen åsikt om fråga nr 1 i tråden? Se (första inlägget) tacktack!
 
Sv: Hur länge?

Hej!

Med fråga ett, menar du då själva tiden du kan sitta på hästen?
Om det är det du menar så tycker jag att du absolut kan sitta på hästen längre stunder än om det hade varit en helt "grön" häst som skall ridas in.

Alltså, en unghäst på 2-4 år som rids in kanske du inte sitter på mer än ett par minuter till att börja med. För att sedan sitta längre stunder allteftersom. När du börjar med en f.d. travhäst som gått löp, så tycker jag absolut att du kan sitta längre stunder (i vart fall 30 minuter) redan från början. Men det skall vara under postiva former för hästen, utan krav. Till att börja med kanske du behöver vänja hästen vid att bära ryttare, och då gör du som med vilken annan häst som helst som skall ridas in. Oftast går det dock fortare med travhästen eftersom de är så mycket hanterade sedan tidigare och det helt nya är ju igentligen bara att se ryttaren (och bära den samma) på ryggen.

Många travhästar blir också insuttna då de tränas/tävlar som travhäst. Detta eftersom många tränare vill ha en mer allsidig träning på sina hästar. I så fall så är ju hästen redan klar för att börja ridas så smått. ´

Mvh Myy
 
Sv: Hur länge?

ok, tack! ni som svarat, ni har ingen åsikt om fråga nr 1 i tråden? Se (första inlägget) tacktack!

TÄNK på att även om hästen har muskler, så är det TRAV o KÖR musklerna som utvecklats, ryggmusklerna (som ska ha en ryttare på sig) är inte allt för välutvecklade (om nu hästarna inte ridtränats på sidanom o på såsätt fått ryggmuskler) jag skulle börja med kanske 10-15 min uppsuttet o sen sitta av o göra ryggstärkande övningar för hästen (om de inte är bättre o göra de före förstås...) ELLER rakt spår, skritt, lång tygel i skogen max en halvtimme, o sen öka allt eftersom o ja skulle inte rida varje da heller utan variera med tömkörning promenader osv :rofl: men de är ju hur ja skulle göra, hur ni väljer o göra är ju upp till er...o hästen såklart:D :o
 
Sv: Hur länge?

Har läst trådar om hur länge man kan / bör sitta på unghästar mm, och man har ju rätt bra hum om det hela.. MEN jag funderade på en sak..
Får hem en 5 årig travare typ direkt från banan som skall skolas om.. Min grundtanke var att börja som om det var vilken bebis som helst som ska ridas in.. korta korta stunder.. Men kan man egentligen sitta lite lite längre på en sån här häst som har muskler, gått i hårt arbete osv? Den är ju inte like "grön" som ett halvblod ex (i många fall) är då den skall börja ridas in? Åsikter o synpunkter tas gärna emot..

Börja med jättejättekorta stunder, för en häst från banan är tränad för att springa fort och långt och inte för att bära vikt på ryggen. Dessutom har jag lärt mig när jag har ridit in min häst att det är MYCKET effektivare ur inlärningssynpunkt att öva jättekorta stunder ofta och att alltid sluta direkt när det går bra :)
 
Sv: Hur länge?

Tusen tack för era svar! Ni tänker som jag, han har muskler, men inte rätt muskler.. kanon! Vi kommer ut o gå klätterpromenader mm för att stärka honom, skritta i skogen o då han lugnat sig även tömköra.. tacktack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 682
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp