Hur länge vara "mammaledig"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Insanity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 7 457
I

Insanity

När börjar ni sätta igång era ston efter fölningen?

Mitt sto har inte alls varit sugen på ridning under dräktigheten, och pga sjukdom hos min son har vi legat lågt med motioneringen öht sen september :(

Hon ska föla i mars och jag har börjat fundera lite på när jag kan börja sätta igång henne. Såklart väldigt lugnt och bara promenadridning, mest då jag vill få igång henne igen och få upp konditionen lite.

Till hösten vill jag börja träna på allvar med henne iaf. Hon är relativt grön i utbildningen och jag vill komma någon vart med henne :)

Sv: Hur länge vara "mammaledig"

Mitt sto sade ifrån till ridningen när hon var i månad 7. När väl lilla kotten kommit till världen fick hon vara mammaledig tills avvänjningen (gick på lösdrift),tills lilla killen var nästan 9 mån.
Att vara mamma anser jag vara ett heltidsjobb, ffa tog han det mesta av mitt svårfödda stos hull så det fanns liksom inte möjlighet att hon skulle räcka till att både ge di och bli riden.
Nu har hon ätit upp sig och är under igångsättning 1 år och 3 mån senare:)

Stressa inte., låt henne vara mammaledig sålängt det går. Det tar på kroppen att föda en liten.

Vad jag menar med ridning är liksom mer skrittpromenader, det är absolut inget överansträngande, utan mer bara så att hon får komma ut och röra på sig och hålla konditionen någorlunda igång.

Hon är 8 år i år, och är ganska så grön utbildningsmässigt så jag vill inte komma igång för sent på året med träningen av henne. Speciellt inte när hon fått stå hela dräktigheten i princip...

Mitt sto betäcktes som 4-åring och fölades således som 5-åring.

Hon blev (in)riden i början av dräktighet, dvs nångång efter 45 dagar. Sedan gjorde hon ingenting fram till att ungen var avvand. HOn gick på lösdrift hela tiden. När hon väl sattes igång var konditionen igång ordentligt efter ungeför 2 månader. Visst ligger hon efter utbildningsmässigt, men hon mår bra i skallen så jag skiter i vad en numera 7-åring "bprde" ha gjort.

Nej, alltså, jag bryr mig inte så heller. Jag är inte ute efter att komma ut och tävla, men samtidigt vill jag ju komma någonstans med henne också :)

Mitt sto fölade 9 aug,jag började skritta henne 30 aug,och då var sonen med i grimskaft och ledare.När han var ca 1.5 mån började han vara hemma själv i boxen,och jag har sedan dess ridit på mer och mer.Allt har funkat kanon,nu är han lite mera än 6 mån och ska flytta i slutet av feb,och första träningen för "mamma" är 9 feb,ska bli skoj.

Mitt sto fölade 9 aug,jag började skritta henne 30 aug,och då var sonen med i grimskaft och ledare.När han var ca 1.5 mån började han vara hemma själv i boxen,och jag har sedan dess ridit på mer och mer.Allt har funkat kanon,nu är han lite mera än 6 mån och ska flytta i slutet av feb,och första träningen för "mamma" är 9 feb,ska bli skoj.

Ska man verkligen lämna en 1,5 månaders bebis ensam i box? :eek:
Låter vansinnigt enligt mej.
Om man har så bråttom med att komma i gång med stoets ridning så kanske man ska vänta med att ta föl :cool:

Ja, så bråttom har inte riktigt jag iaf. Men jag hade ju hoppats på att åtminstonde börja rida lite smått framåt juni-juli, men då får fölet gå med brevid..

Tror du kommer få mycket olika svar här!

Har hon stora hagar att röra sig i med fölis så tror inte jag att skrittpromenader gör så stor skillnad konditionsmässigt.

jag som är helt novis med detta och får min första föl om några månader undrar över den starka reaktionen... du får gärna motivera den så att jag förstår, jag vill gärna inte göra några misstag, men jag vill veta argumenten bakom ett påstående innan jag väljer att lita på personen eller inte.

själv hade jag faktiskt tänk börja lämna fölis själv så fort det bara går, i början med mamman bara utanför boxen men senare uppställd och tillslut ute på promenad rätt tidigt, jag är inte rädd för att hon ska gå ner i vikt hon har ett rejält späcklager och tittar man bakåt i stammen så har ingen haft svårt för att gå upp i vikt (mamman till min märr hade fett valkar mellan ganasherna när jag var och kollade på henne och då var hon digivande).

själv skulle jag hellre lämna fölet hemma i boxen eller i hagen då jag har trafikerade vägar överallt och det känns inte som ett alternativ att ta med fölet.

och jag kommer inte låta min märr stå tills ungen är avvand, hon ska ju gå 5 milare 2010!

ang hur stor skillnad skritt promenade gör så kan de göra en himla skillnad om man skrittar i bra takt och i form där det är kuperat, skrittar man då dessutom 2 timmar tex så ger det en hel del.

Hagarna är inte överdrivet stora och ganska "plana".
Jag vill ju liksom ha henne åtminstonde någorlunda igång när det sen är dags att börja rida igång henne på allvar efter avvänjingen.

Det är heller inte direkt några långa sträckor jag vill rida, men iaf så hon får komma ut och röra på sig, samt se lite mer än bara hästhagarna här hemma :)

Så ser min plan ut också. Några månader efter fölningen har jag tänkt skritta igång mitt sto, i början med fölet med. Jag har tänkt att sedan successivt öka på ridningen under förutsättning att både sto och föl mår väl av det. Vill heller inte att stoet ska tappa för mycket av formen..

*KL*

Varför betäcker man sitt sto om man inte har tid att låta henne vara mamma åtminstone på heltid de 4 första månaderna?

det tar oftast väldigt mkt på stona att vara mammor speciellt om dom är "bra" mammor och ger mkt di till sina föl, Samt hormonomställning etc

Ska man verkligen lämna en 1,5 månaders bebis ensam i box? :eek:
Låter vansinnigt enligt mej.
Om man har så bråttom med att komma i gång med stoets ridning så kanske man ska vänta med att ta föl :cool:

Han hade naturligtvis sällskap,-av en människa,de första 3 v rörde de sig om väldigt korta stunder,så i det stora hela var han 2 mån innan han stod i boxen längre stunder utan mamma.Jag tror inte han farit illa av det,fått tips och råd av hans ägare hela tiden(uppfödare).Han har hela tiden varit kolugn i boxen,ätit hö osv,å så lyssnar han på radio :idea:

Jag tycker det räcker med förklaringen att jag tycker det är viktigt att mamma får vara mamma och bebis får vara bebis på heltid i minst 4 månder. Kan man inte ge sina hästar det så kan man vänta med att betäcka.
Förstår att man vill rida och få igång stoet... men som sagt, då kanske man ska vänta med fölis.

frågan jag vill ha svar på är varför? och det vill du inte svara på så därav väljer jag att tro att du inte har nåt belägg för ditt påstående i form av fakta.

och det är det enda val du ger mig när du inte ens svarar, jag jämför med människor som har den svåraste förlossningen, många tränar till sista dagen och börjar träna någon vecka efter att ungen är ute, min dam kommer inte få stå de första 4 månaderna, verkligen inte, hon skulle inte trivas ett dugg med det. Sen får man givetvis hålla koll så att hon inte faller ur, men jag tror snarare att jag får hålla koll så att hon inte rullar fram i hagen :cool:

Mitt sto älskar att arbeta, men även att vara mamma är ett heltidsarbete. Glöm inte det.
Sen är ju både sto och föl individer, endel klarar alldeles utmärkt att arbetas lätt även när fölungen är född, men man måste vara lyhörd och inte gå på hur stoet var innan bebin var född. Endel är otroligt mammiga och jag tror att det INTE är bra att ta dem ifrån sin fölunge, samma sak med fölen endel är mammiga, medan andra kanske bara ser mamman som mat-station. Allt är beroende på hur just dessa individer är och om man har en bra trygg flock där fölungen kan vara kvar. Idén att låta fölet stå ensam i box ser jag personligen som ganska motbjudande.

Jag tycker att 4-5-6 månader är väldigt kort tid. Jag skulle aldrig ha så bråttom med jobb/ridning att jag inte kunde låta stoet få den tiden med fölungen. Har stoet en bra grundkondition så går det snabbt att få igång sedan.

Fakta eller erfarenhet. Om man frågar uppfödare som fött upp många hästar, så säger de ganska unisont, låt stoet vara, låt fölet vara. Medan folk som kanske bara tar ett enstaka föl gör precis tvärt om. Jag personligen tror att de med erfarenhet är värda att lyssna på.

det är inte konditionen jag är orolig för, det är träningen av senor, leder och ligament som tar jätte långt tid.

konditionen är jag väl medveten om att den tar bara några månader att få upp (men hur nyttigt är det?).

jag tycker dock att ingen ger mig någon anledning till att stoet inte skulle kunna ridas, och då måste jag anta att ni inte har nån mer än att det är av eran åsikt att stoet ska vara ledig, och en åsikt utan motivation lyssnar jag aldrig på (fråga min tränare, hon har fått fundera en hel del när hon håller lektion för mig :p )

Sen får man givetvis kolla på stoet som individ, om det inte går så går det inte helt enkelt, men jag kommer ändå träna att ta bort stoet och borsta på henne ensam rätt tidigt, likadant som jag kommer ta in fölungen och pyssla med den. Dessutom har de med erfarenhet ofta många ston och kan helt enkelt inte motionera dem och ofta går de bara som avelsston då och det gör ju inte min märr, hon betäcktes för att hon ändå inte får starta innan hon är 5 år och att de får bättre puls när de har haft föl.

Jag tror att vi diskuterar ur helt olika perspektiv, jag ser till sto/föl alltså uppfödarbiten, du ser till - ridning/träningsbiten. Till och med syftet med betäckning är att hon skall prestera bättre vad det lider. Olika infallsvinklar alltså. Vi kommer inte att komma till konsensus.
För mig är det psykiska välbefinnandet hos sto och föl det viktigaste - och det jag har sett är att de flesta mår bäst av att inte "störas" i mamma/barn tiden. Samma sak med att pyssla med fölen, less is more. Våra åringar är väldigt lätta att dona med, de har respekt för människor och är inte pysslade med alls den första tiden såvida de inte själva tar kontakt eller att man måste av någon anledning. Men det är ju samma sak där, olika filosofi. Och jag väljer att lyssna på de som har stor erfarenhet. Att avfärda de med erfarenhet som att de inte Kan motionera dem tycker jag är väldigt konstigt.

Dessutom om märren bara är 5 (eller 4?) så vad spelar ett år för roll ? Ni har många år på er.

märren är nu 4 och fölar i april och jag vill gärna att hon ska ha blivit riden i ett år innan jag startar henne just för ligamenten och ryggen. Som 5 åring får hon gå clear rounder, och som 6 åring får hon starta tävling.

du må tycka att det är väldigt konstigt att avfärda nån som inte kan förklara sig, men för mig är det väldigt logiskt, precis som när en forskare forskar så ska allt kunna förklaras och bevisas, delvis för min del för att jag kommer ihåg det betydligt lättare då. Du anar inte hur många tränare jag har avverkat då de inte har kunnat förklara sig eller blivit sura när man ifrågasätter, den jag har nu ger mig billigare pris då hon tycker att hon utvecklas så mkt själv när hon undervisar mig.

Sen måste jag säga att vi verkar ha helt olika erfarenheter vad gäller hanteringen av fölen... alla erfarna jag pratar med säger att första dygnen pysslar de massor med fölet, lär den gå i grimma, att man får ta överallt osv osv, sedan låter dem vara. Men vi pysslar väl med olika raser antar jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
10 502
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka