Hur länge vänta på hovis?

DarkInNight

Trådstartare
Jag sitter nu här och känner mig lite smått ledsen/irriterad/fundersam.

Hade avtalat tid med hovis att han skulle komma 16.30
Eftersom jag vet att han kan vara lite sen ibland så väntade jag tills 17.10 innan jag ringde honom. Fick dock inget svar.
Sen har jag ringt med jämna mellanrum, någon gång var det upptaget, och resten av gångerna var det ingen som svarade.
När ska man ge upp och inse att han skiter i mig/oss idag? Nu har det snart gått 2 timmar sen han skulle vara här och jag känner mig lite övergiven faktiskt.

Jag blir lite ledsen för man har ju planerat om hela dagen för detta, fixat och donat för att allt ska flyta på så smidigt när han väl kommer. t.om gjort i ordning äppelpaj och kaffe :(

Så, ska jag ringa mer eller hur ska man göra?
Ena hästen klarar sig någon vecka till innan det blir akut (går barfota, hade tänklt sko honom nu så jag kan sätta igång han mer).
Men stoet mitt har tappat två bakskor, och hon blir såå öm utan skor. Hade helst velat haft ut hovis innan helgen som var men han kunde tyvärr inte.

Måste ändock poängtera att det är en super hovslagare, när han väl kommer.

Sv: Hur länge vänta på hovis?

Om han är arrogant och inte svarar när du ringer så byt på en gång. har haft samma problem med 2 före detta hovslagare och det som är att de brukar inte ändra sig och det blir bara värre. Hade bokat en tid med hovslagaren när jag väl står i stallet väntat i en halv timme ringer hon och säger att hon kan inte för hon har ont i ryggen okej vist jag förstår att man inte vill dko om man har ont i ryggen men vet man inte det lite tidigare?? fick en ny tid, va i stallet då vi bestämmt den nya tiden väntar i en timme igen hovslagare börjar ringa inget svar efter två timmar svarar hon och säger att hon varit på ett möte och glömt bort oss.. :S tredje gången gillt kom hon men var dock 30 minuter sen. tycker det är dålig respekt mot sin kund att göra så här. rådet jag kan ge försök hitta en ny hovslagare.

Min fråga blir, är detta ett vanligt fenomen eller har det hänt bara denna gång? Om det är vanligt och återkommande, då skulle jag absolut byta hovis.
Har det hänt bara denna gång, så kan det ju ha inträffat något. Iofs bör man väl då ringa sin kund, men om läget är akut så kanske man inte alltid är så klartänkt.

Jag hade också en super hovslagare. Bokade tider långt i förväg och han komma alltid i tid. Så när det var dags för nästa besök så stod vi där med alla hästar inne, mitt i sommaren. Han skulle vara där klockan tio. När klockan blev elva utan att han kommit började vi bli lite oroliga och vid tolv började vi försöka ringa. Då hade telefonnumret upphört?!

Vi fick senare reda på att han flytt 80 mil norr ut. Så där kunde vi stått väldigt länge.

Jag har lite lindrigare problem. Han kommer lite senare än beräknat men han kan komma tidigare nån gång. Det är värre med att boka tid för han svarar inte alltid på sms så jag får skicka flera ggr innan han svarar, ibland svarar han snabbt. Men jag ger honom en chans för jag tycker att han skor min häst så otroligt bra, hästen har shivering men det märks knappt med honom för han är så lugn.
Sen så är jag nyinflyttad, eller ja, jag har bott här i 4 månader men jag har inte stort kontaktnät så jag vet inte fler hovslagare. I början var jag irriterad men idag känner jag att jag helt enkelt får pusha lite så jag får en tid. Det har blivit lite bättre iom att jag blivit en "fast" kund.

För att svara på ditt inlägg: Jag hade i din situation gett upp och bytt hovslagare.

Var i Dalarna bor du? o vilken hovis har du? Kanske jag kan tipsa om någon... Pm:a gärna om namn

Jag börjar mer och mer inse vilken kanonhovis jag har haft...
KOm aldrig senare än han hade sagt, bortsett från ett enda tillfälle. Då ringde han några minuter innan utsatt tid och sa att han skulle bli 7-10min sen.
Ringde man honom och han inte svarade, så ringde han upp direkt han hade tid. Fick man ngt akut (t.ex tappsko en fredagkväll när man skulle tävla på lördagen) så ställde han alltid upp och fixade det (vid ett par tillfällen mötte han upp på tävlingsplatsen om det var närmre, annars kom han ut redan på kvällen, UTAN att ta ngt extra betalt (förutom de 100kr han alltid tog för tappskor som kom när det hade gått mer än 7 dagar efter skoning)

Gissa om vi var nöjda med vår hovis. :):love:

nja, jag vill inte byta hovslagare.
Oftast kommer han när han ska, inom 30 minuter.

När jag började anlita honom så var mitt sto en mardröm att sko, men nu sover hon nästan medans han sköter hovarna. jag vill inte byta till någon som hon ska bli osäker på, nu när det fungerar så bra.

Sen lyssnar han på mina funderingar och frågor. verkar mer än gärna ena hästen för barfotagång och gör det tokbra.
Han är trevligt och lätt att prata med.

Jag hoppas han inte gjort illa sig och ligger inne på sjukan eller något. För när jag pratade med honom i torsdags (eller om det var i onsdags) så var han rejält krasslig.

Men det skulle ju vara trevlig att han hörde av sig om han inte kunde komma... (fast iofs, är man t.ex inlagd kan det vara svårt)

Min fråga blir, är detta ett vanligt fenomen eller har det hänt bara denna gång? Om det är vanligt och återkommande, då skulle jag absolut byta hovis.
Har det hänt bara denna gång, så kan det ju ha inträffat något. Iofs bör man väl då ringa sin kund, men om läget är akut så kanske man inte alltid är så klartänkt.

Jag har för mig att det har hänt EN gång, att han inte dykt upp alls. Då hade han blivit sjuk.
Annars brukar han komma allt från prick i tid, tills ca 30-60 minuter sen.
Ibland ringer han och berättar att han bli sen, ibland inte. Och är det "bara" 30-60 minuter det gäller att vänta så fungerar det ju, man har lärt sig att inte planera in något annat efter hovslagarbesöket "ifall att det tar extra tid"

Låter som en helt underbar hovslagare :D
Går det inte att flytta över lite av den där hålla-tiden-egenskapen från honom till min hovis månn tro :p

Usch!!
Så trött man blir!
Har stora bekymmer med min hovis oxå.. Dock så kommer han i tid men jag är inte riktigt nöjd med hans kunskaper o letar just nu med ljus o lykta efter en ny..
Ser man inte skillnad på en ardenner och en welsh cob, (bara för att ta ett exempel) hur i tusan har man öga för en korrekt hov eller ett korrekt rörelsemönster då.. :crazy:

ja jag har ju inga problem med min hovis kompetens, tycker han är RIKTIGT bra :bow:

men det var ju det här med tiden . . .

Ja och det är så fruktansvärt irriterande! :devil:

Där har man lagt ner tid, kanske tagit ledigt från jobbet och så kommer h*n inte..
Har haft likadana förut..

ja precis.
man har planerat hela dagen efter det planerade hovslagarbesöket.
Tackat nej till vänner, städning, träningar, allt som bör göras. Även jobb osv . En massa strul helt enkelt, så kommer hovslagarn inte. Då har man gjort allt i onödan. -om måste göra samma sak nästa gång hovslagarn kommer-

Det kan ju faktiskt ha hänt något om han normalt brukar komma i tid! Vänta och se. Jag minns en som skrev här tidigare som ringde och skällde ut sin hovis eler om det var veterinär då det visade sig att frun till personen ifråga hade avlidit under natten. I ett sånt läge hade inte jag tänkt på kunderna i första hand direkt.

Vad jag gillar min hovis. Kommer alltid på utsatt tid. Ringer om han blivit sjuk - i god tid. Typ dagen innan, minst. Händer ibland att han ringer och säger att han kommer tidigare än planerat. Sedan är han nog den bästa jag någonsin träffat på. Han har dragit ner på sina kunder men jag har lyckats hålla mig kvar. Han har numera ett vanligt jobb och skor åt ett fåtal på sin lediga tid. Stannar ofta och fikar med oss. Helt otrolig hovis. Fullständig magiker.

Har tackat nej till jobb på annan ort just för att jag vill behålla honom som hovslagare. Ingen annan får röra min pålles fötter. Han lyckades rätta till vad en galenpanna ställde till när jag bodde på annan ort, gav upp och flyttade hem.

Sådana hovisar växer inte på trän.

För att svara på ditt inlägg: Jag hade i din situation gett upp och bytt hovslagare.

helst vill jag ju inte göra det
har haft honom i 5 år nu, så jag lär nog räknas som stamkund vid det här laget :) .
Jag är såå nöjd med jobbet han gör!

allmänt
Däremot funderar jag om det kan ha något med att jag har flyttat hästarna.
Har alltid haft dem 1-2 km hemifrån honom, så då har det ju varit en kort resa för honom.
Nu har jag flyttat dem 3 mil bort. Iofs så brukar han sko o staden mellan mitt hem och hans hem, så det är "bara" 1½ mil därifrån.
Jag har frågat flera gånger om det går bra för honom att ta sig hit, och det har inte varit några problem alls, eftersom han ändå brukar sko i staden och tar mina hästar på samma veva.

Men jag har verkligen poängterat att ifall han inte vill/kan/orkar ta sig hit, så lastar jag hästarna och åker med dem till honom, så får han sko på hemmaplan.
tyvärr lär jag ha 2 bilar, 2 chaufförer och 2 transporter eftersom jag bara jag B kort, bil som inte får dra så mkt och transport som inte får lasta mer än en häst :P.
Börjar bli dags för BEkort, stor bil och rejält släp :D (finns det någon som kan tänka sig bidra med lite pengar kanske?... Någon?...)

Precis.
Så funderar jag också just nu, är lite orolig men kan ju inte ringa hem till folk senare än nio på kvällen.
Jag hoppas verkligen att det inte hänt något allvarligt.

Klart familjen alltid går före.
jag ska försöka få tag på honom imorrn och se så allt är OK, och om jag kan få en ny tid

en tanke som slog mig, du kan inte transportera hästen till hovis när det är dags för skoning? Ifall du vill flytta till annan stad alltså :)

en tanke som slog mig, du kan inte transportera hästen till hovis när det är dags för skoning? Ifall du vill flytta till annan stad alltså :)

Uhm, senaste jobbet jag tackade nej till var 40 mil enkel väg. Innan dess var det flygresa som hade gällt - för hovis. Eftersom en dårpippi på den orten höll på att skicka hästen till slakt så valde jag att flytta hem.

10-15 mil hade jag lätt kunnat tänka mig att transportera speciellt då man har tillgång till stall. Men det blir ju lite jobbigt om man åker på tappskor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 299
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama