Hur länge ute??

Nuzzan

Trådstartare
Hej svejs!
Nu är jag tillbaka efter några års uppehåll!
Fattar inte varför jag inte varit här på forumen, för jag älskade det. Men nu är jag tillbaka & den här gången för gott!:D

Min fråga denna gång är, hur länge går era hästar ute/dygn?? Ni som har era hästar på lösdrift behöver inte svara!:D

Vänliga hälsningar
Susanne

Sv: Hur länge ute??

Mina går ute 7-10 timmar nu när det blir mörkt så tidigt, annars längre! Är det regn och rusk en hel dag så äter de ibland lunch inne.

8-11 timmar är min häst ute! Tiden varierar lite beroende på vädret...

från ca halv sju till sex-sju nu när det är så mörkt och ruskigt..det bli 11-12 timmar det..ibland kortare:D

Jo men jag släpper ut dom igen så det räknar jag inte som intag. Så tror jag de flesta som svarat tänkt.

KL
Mina hästar går ute från 7-20,21. Rider jag så släpper jag ut dom igen efteråt

Den här tiden på året är de ute från ca 8 till ca 18 lite beroende på vem som sköter in- respektive utsläpp. Ljusare tider på året går de ute till 20-21 och då rider jag och släpper ut igen (förutsatt att jag inte är klar en halvtimma innan insläpp, då får hästen stanna inne...) De går i stora härliga beteshagar maj till ca oktober (beroende på väder) och är då ute dygnet runt :D

D ponnyn ska troligen lånas ut till en ridskola och där kommer han gå ute mellan 6-7 timmar under vintern, vet dock inte tiderna än. Sen går han ju även lektioner.

Araben som jag har hemma kommer gå ut vid 05:00 och kommer in vid 20-22 "rider" gör jag antingen på kvällen efter intag eller under dagen. Han går dock ALLTID ute minst 12 h i hagen. Han är endast 3,5 år så jag rider ungefär 15 min varannan dag så tiden han är ifrån hagen är 1-2 h.

jo men då är vi ju ute..men okej då, rider fem dagar i veckan, han är kanske ifrån hagen typ två timmar så minst nio timmar iaf;)

Mina hästar är ute ca 12 timmar per dag. Om jag ridit får han gå ut igen om jag inte rider precis innan som ska in på kvällen. 1 åringen går ju i hagen hela tiden :)

Våra är inne på natten och äter frukost inne sedan ut 3.5-4 h, inne och äter lunch 1 h, ute 3.5-4 h, äter middag inne ca 1.5 h, ute 2.5-3 h och tas in för sista fodringen.

De gillar att komma in och torka upp/bli varma och äta i lugn o ro i sin box och sedan komma ut igen. Jag skulle aldrig vilja släppa ut min här i gryningen och ta in den sent på kvällen.

Rids gör de alltså mellan mattiderna. Oftast direkt efteråt och släpps ut 0.5-1 h i hagen efteråt med täcke om de blviit varma/svettiga. Jag ställer ogärna in en häst direkt i boxen efter träning även om jag inte tränar varken hårt eller länge (unghäst) och alltid varvar ner och skrittar av mycket noga. Efter ex galoppträning låter jag ALDRIG hästen går direkt in för natten, samma efter tävling om man inte är hemma precis mitt i natten. Jag tror hästen mår bra av att röra sig lite fritt i hagen efter ansträngning.

Senast ändrad:

Mamma jobbar natt just för att hon ska kunna ha djur. Hade jag inte haft möjligheten att ha hästen hemma hos henne är jag hellre utan häst. Jag är väldigt noga på den punkten. Skulle aldrig klara av att se min häst 3 h per dygn - då har man ju INGEN koll alls. Hemma ser vi ju tom om hästen är olika mycket o olika delar av hagen osv. Och allt med när de äter/dricker/kissar/bajsar osv. Man upptäcker på några timmar om minsta lilla är fel och kan direkt koppla till vad som hänt. En självklarhet för mig. Min mamma är bäst :love:

Dessutom ligger vinterhagen i anslutning till stallet, bara att öppna ytterdörren och boxdörrarna (som ligger precis innanför) och ropa. De vet sina tider och rutiner och är väldigt trygga med dem.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur