Hur länge ungefär håller en rundbal på hösten?!

P

Poesia

Hej!

Någon som har en aning hur länge en rundbal håller på hösten om den utsätts för lite regn ibland, på ett ungefär. Täcker för den på nätterna. Men det kan ju regna på dagarna också.
I vintras hade jag rundbalar och de höll ca 2 veckor om det var rätt temperatur.
Tacksam för råd.

(självklart kollar man ju höet och luktar på det, men jag tänkte bara om nån vet på ett ungefär)

Sv: Hur länge ungefär håller en rundbal på hösten?!

ingen som vet.. kanske är svårt att svara på.
Kan ju tillägga att jag bor i norrland, så det är KALLT på hösten.

Man ska väl alltid göra åt hela rundbalen med stråfoder inom ca 3 dygn.
Om det är riktigt blött, förmodligen kortare tid.

Man ska väl alltid göra åt hela rundbalen med stråfoder inom ca 3 dygn.
Om det är riktigt blött, förmodligen kortare tid.

Har du någon *källa* till det här?

Mvh Mia som har öppna balar i 5-7 dagar när det inte är sommar :) 3 dagar låter väldans kort.

Jag räknar med att balen håller sig i ca 1 vecka på hösten, och jag täcker inte över den på natten.

Tack för era svar!
Tror nog också på typ en vecka..
men man får ju lukta och kolla :)

Ingen källa mer än att det är vad som sägs av flera veterinärer och är praxis bland många jordbrukare med nötkreatur.
Det är väl som med de flesta "bästförestämplar": det finns en rejäl säkerhetsmarginal.

Har även hört att på vintern när fodret förvaras fruset, är hållbarheten längre (mögelsvampar och gasbrandsbakterier växer inte till i minusgrader).

Hej!

Någon som har en aning hur länge en rundbal håller på hösten om den utsätts för lite regn ibland, på ett ungefär. Täcker för den på nätterna. Men det kan ju regna på dagarna också.
I vintras hade jag rundbalar och de höll ca 2 veckor om det var rätt temperatur.
Tacksam för råd.

(självklart kollar man ju höet och luktar på det, men jag tänkte bara om nån vet på ett ungefär)

Som du säger själv kommer man långt genom att använda näsa och ögon! Det ska inte lukta konstigt och du ska varken se jäst- eller mögelsvampar.

Man rekommenderar inte att använda ensilage mer än 3-4 dagar efter att balen öppnats. Dessa rön härstammar från SLU. Risken för bakteriell överväxt ökar sedan dramatiskt eftersom balen inte längre är anaerob, lufttät. Tyvärr är det inte alla bakterier och svamparter som ger sig till känna, vare sig via lukt, smak eller synliga tecken.

Är det minusgrader kan man räkna med att balen håller längre, upp till en vecka.

Sedan är det förstås upp till var och en vilka risker man vill utsätta sina hästar för.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 037
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025