Hur länge står era hästar ute?

B

biven

Ja du.

Denna ständiga fråga.

Men jag börjar bli lite smått frustrerad när jag tänker på det.
Är det verkligen humant (hästomant) att en häst ska stå inne 2/3 av dagen?
Att ta ut vid 8 och in vid 16?
Jag tycker det känns som riktigt djurplågeri.
Okej att dom i slutet på dagen bara står och hänger, men då har dom i allafall valmöjligheten.

Är det bara jag som är dum?
Men på kvällarna sopas det och donas i stallet och hästarna får i sig alla dammpartiklar..

Jag blir upprörd.
Jag kan dock inte ha min häst på lösdrift annars hade jag inte tvekat. Men hon skulle rasa i vikt av det.
Optimalt hade varit att ha henne ute från 6-7 på morgonen och in vid 19-20 med hö i hagen vid 16.30
Men hur många stall har det så?

Nej då, utan i vårt stall är dom rädda att hästarna fryser..
HALLÅ?? Hästar?? fryser??
samt att det är mörkt ute. Det är exakt lika mörkt vid fyra som vid sju på kvällen...

mutter mutter

Sv: Hur länge står era hästar ute?

Därom tvistas det ;) ...

De flesta vill ju göra det bästa för hästen men alltför många utgår från sig själv som människa. Vad vi som människor tycker är bra för oss och så appliceras det på hästen. Sen använder vi ju hästarna till så mycket olika saker och på olika nivåer och någonstans måste vi jämka för att det ska funka med oss och hästen. Jag dömer inte någon som inte gör som jag gör. Vi har alla olika förutsättningar. Men, om en häst blir sjuk och det är något som kan ha med själva hästhållningen att göra säger jag till och ger förslag på hur det kan lösas på annat sätt.

Min hästhållning idag ser ut som så här:
Ut kl 7-8, hösilage i hagen=frukost

Lunch mellan 13-14 av mig, under tiden dit har stallägaren koll så att dom inte är utan ;) så det fodras lite oftare...

Under eftermiddan kollar stallägaren att allt är bra och att dom har att äta.

Intag vid 20-21 (tidigare ibland när regnet har hällt ner hela dagen) och då får dom fritt med grovfoder i stort sett samt lucernpellets uppblött i mycket vatten och mineraler.

Stallet är välventilerat, golven sopas aldrig då det är spån utlagt överallt.

Det ser ut så för att det är det jag fått tag i här. Söker gård att ha själv så hästarna kan vara "hemma". Målet är att ha en vettig lösdrift med ett bra stall till det. Jag vill kunna ta in hästarna några timmar varje dag och kolla upp dom och sen ha dom ute resten av tiden. Jag tränar dom varannan dag ungefär. Dom är oklippta och täckas vid behov (regn och blåsväder t.ex.). De ska också tävlas men huvudsakligen går våra tävlingar under sommaren så det blir mest underhållsträning så här års.

Detta är således mitt sätt...och det passar inte andra. Så länge hästarna inte blir sjuka av hästhållningen och klarar att prestera är pigga och glada så finns det inte någon orsak att "hosta till" bara för att någon väljer ett annat sätt.

ja du.

Denna ständiga fråga.

Men jag börjar bli lite smått frustrerad när jag tänker på det.
Jag tycker det känns som riktigt djurplågeri.
Okej att dom i slutet på dagen bara står och hänger, men då har dom i allafall valmöjligheten.

Är det bara jag som är dum?
Men på kvällarna sopas det och donas i stallet och hästarna får i sig alla dammpartiklar..

själv soppar jag inte i stallet när hästarna är inne eller mockar, skulle inte villja hyra in mej på ett stall som gör det häller.

jag blir upprörd.
Jag kan dock inte ha min häst på lösdrift annars hade jag inte tvekat. Men hon skulle rasa i vikt av det.
Optimalt hade varit att ha henne ute från 6-7 på morgonen och in vid 19-20 med hö i hagen vid 16.30
men hur många stall har det så?

nä inte många men det beror på att hästägarna oftas kommer och rider vi 17tiden och då är man ju klar tidigast vid 19tiden med hästen.

Om det nu inte handlar om kolektivstall så kan ju förstå jag skulle inte vilja börja jobba vid 5-6 tiden 7 dagar/veckan

nej då, utan i vårt stall är dom rädda att hästarna fryser..
HallÅ?? Hästar?? Fryser??
Samt att det är mörkt ute. Det är exakt lika mörkt vid fyra som vid sju på kvällen...

Mutter mutter

101010101010

Våra kommer ut mellan 7-9 och in mellan 17-19 beroende på väder och vem som tar ut/in! :)

Då får dom hö inne som frukost.
Sen har dom en bal ute i hagen att äta på så mycket dom vill. (Dräktigt sto och unghäst) + vatten såklart.
Sen när dom kommer in så får dom hö och kraft, höet räcker alltid tills på morgonen.

:)

Senast ändrad:

Är ju väldigt olika mellan hästar.

Tidigare tyckte jag att hästar skulle vara ute så mycket som möjligt, hade då en häst som gillade att vara ute och var otålig i boxen. På sommarbete trivdes den hästen bäst.

Den hästen vi har nu går ut vid ca 6.30 på morgonen och in vid 17-18 så blir ju lite mer än 1/3 av dygnet ute. De har gräs och hö i hagen. Hon vill gärna gå ut på morgonen men skulle inte ha några problem med att gå in igen efter två timmar. Hon trivs jättebra i sin box och har svårt att slappna av ute. Måste hon vara ute dygnet runt så trivs hon inte. Har svårt att tro att hon skulle trivas på lösdrift heller.

Många som tar in sina hästar vid 16 rider ju den och åker kanske inte från stallet förrän vid 19 så hästen behöver inte stå själv i boxen mer än ca 12 timmar En stor del av dessa timmar har hästen förhoppningsvis hö att äta.

Men att stå inne 2/3 av dygnet mer eller mindre varje dag utan att ha nåt att syssla med större delen av tiden tror jag inte att de flesta hästar skulle trivas med.

Min går ut 7-8 på morgonen och in 17-18. Då äter han innan han går ut och när han kommer in. Han får ett mål mat i hagen och det är max vad som fungerar utan att han blir för tjock (jag har ett stort halvblod som behöver mindre mat än ponnyerna som äter långsammare, svår kombination).

Han rör sig mera i hagen nu än han gjorde på lösdrift. Där vandrade dom i princip bara mellan foderbordet och vattnet. Nu strosar han runt under dagarna.

Lösdrift är svårt och mycket jobb med att sköta! Bara att få en fodermängd som fungerar för alla inblandede hästar och ägare är inte det lättaste. Hålla rent i en lösdrift är inte heller helt enkelt...

Jag kanske har honom på lösdrift någon gång till, men inte förres jag skaffat mig en egen och kan styra allt själv! Jag har tittat på ganska många olika och problemet som jag oftast stött på lösdrifter med leriga hagar och mycket mat och att hästarna rör sig lite i hagen samt svårmockat. Det kanske är skillnad om man kommer utanför stockholm. Men här finns det få välskötta.

I vårt stall kommer de ut vid 07, och in lite beroende på väderlek men oftast vid 19-20. Efter detta motioneras åtminstone min på vardagarna (helgen är det vanligare med en uteritt dagtid), så boxtiden per natt är omkring 10 timmar.

Tror nog att min häst hade trivts bra på lösdrift, aktiv som han är, men det är väldigt ont om (ffa bra) sådana i trakterna.

Mina hästar går på lösdrift och går ute dygnet runt. De har en stor ligghall så de får gå in och ut när de vill, vilket de uppskattar väldigt mycket. Ofta ligger de och vilar där en stund mitt på dagen! :)

Jag ser inget onormalt i detta ..vår häst kommer ut 07-08 in ca 16-16,30 går i en stor kuperad hage med kompis och är van detta står och väntar vid grinden om man skulle va sen . Och när det regnar , trotts täcken på sig , skrik o väsen i hagen , hatar regn--in nu:p
Själv skulle jag alldrig ställa henne på lösdrift skulle inte fungera vintertid möjligtvis sommaren då vädret är fint , hon blir alldeles för trött ute sover bäst inne..bortskämd sen barnsben,,ja:p

Våra hästar går ut runt 7 och kommer in 21-22. På helgerna kommer de ut runt 7-8 (ibland tidigare) och in oftast runt 24.. Onsdagar är enda dagen som de står inne länge, då kommer de inte ut för 10 (då gick de runt kl 19 kvällen innan), vi kan inte lösa det bättre då.

De gick ut på "bete" i april i år och några går fortfarande kvar ute (självklart får de hö och kraftoder samt har vindskydd). Jag tog in min den 24 november eftersom hon behöver äta mkt mer.

Det sopas ALDRIG i stallet om det är hästar inne, då får det vara skitigt till nästa dag.

Det där med att hästen står och hänger i hagen är ganska vanligt vilken tid det än är på dygnet. Jag tycker det känns lite upprörande att hästarna bevisligen har så fruktansvärt tråkigt. Leriga platta hagar med inte ett träd i sikte! Hästar är gjorda för att beta i skogsmarker och på näringsfattig terräng.

Nu gick jag lite off topic.
Hur som helst. Våra hästar kommer ut vid 8 på morgonen och in vid åtta på kvällen. Så dom står inne halva dygnet, och jag tror dom trivs rättså bra med det ;)

utan att ha läst tråden bara ts och även inte vet hur din häst står uppstallad

men

så är det väll kanske att några hästägare inte har möjlighet att ha egen stall (ékonmi, boende arbeta mm) och står då uppstallade och i några av dessa stall finns det personal som har arbetstid vilket i mångt och mycket innebär att hästarna får gå in vid kl 16 i bandl ännu tidigare i fall man har otur

nå hur ser det ut för mina hästar då har eget stall

på morgonen kommer dom ut vid 05:30 och in vid 18:00 sedan beror det ju på hur kallt det är vintertid, regn och annat men på ett ungefär

men ett tips är väll kanske i fall TS har möjlighet att plocka in sin egen häst senare, eller i fall det finns stallkompisar som oxå tycker tiderna är klugiga så kanske det finns möjlighet att göra något åt det

Våra går ut mellan 05-08 beroende på hur sambon jobbar. Och in mellan 20-22 beroende på när de gick ut.

De går i kuperad skogshage så länge det inte är alltför halt, och en platt hage utanför stallet när det är isigt.

Vi ger dem hö ca 3 ggr ute.

Jag sopar stallet på eftermiddan när jag mockat.

Härstarna har inget emot att gå in tidigare, de kommer direkt när man ropar, men man märker att de lever om i boxarna på morgonen när de tycker att det gått för lång tid.

Hästarna är ju vanedjur. Så jag tror inte de "lider".

Hos oss tas de in vid 16-16.30 nu. På de ljusa månaderna senare.

Jag tycker det är bra att de får komma in och äta o smälta maten innan man rider på kvällen.

T.ex. om jag ska träna kl 20.00 är det ju lagom att han äter vid 16.30 eller 17
och får kvällshö vid 21.30 eller 22 efter träningen.

Nej det tycker jag inte. Det är alldeles för mycket tid på box.

Jag förstår verkligen inte varför folk är så hetsiga med att plocka in sina hästar på em. Det går ju precis lika bra att slänga ut em-höet i hagen och sedan ta in dem till kvällsfodringen istället. Är det mörkt vid hagen så får en väl sätta upp en lampa så att en ser hästarna vid intaget.

Förr när jag hade häst så hade jag dem ute mellan 7-20. Året runt. Ofta ville de knappt komma in på kvällarna, trots kolmörker och väntande mat i krubborna. I framtiden när jag skaffar häst igen så kommer jag definitivt att ha dem på lösdrift!

Sopa i stallet när hästarna står inne tycker jag hör till vanligt hästvett att INTE göra!

Det där med att hästen står och hänger i hagen är ganska vanligt vilken tid det än är på dygnet. Jag tycker det känns lite upprörande att hästarna bevisligen har så fruktansvärt tråkigt. Leriga platta hagar med inte ett träd i sikte! Hästar är gjorda för att beta i skogsmarker och på näringsfattig terräng.

Word!

tio

Jag håller med att det är lite konstigt, men det är ju lite inviduellt från häst till häst. Min häst går ute ca 7 timmar per dygn, och mår prima av det. Han tycker det är sjönt att stå och mumsa på hö inne i boxen och se på allt som händer i stallet. Därimot bli han galen om han inte får gå ut en dag. Men som sagt är det nog ganska inviduellt från häst till häst. Vissa hästar mår säkert dåligt av att bara vara ute 7 timmar per dag. :(

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
T
Hästvård Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow: Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna...
2
Svar
31
· Visningar
2 114
Senast: Boom
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama