Hur länge ska man vänta?

Lycanthrope

Trådstartare
Innan valpen får följa med på äventyr? Såsom snabbisar till stallet tex? Åka med till affären o sitta kvar med en av oss i bilen? :)
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Sådant gjorde vi redan efter ett par dagar. Han var lite drygt åtta veckor när vi fick honom, han blir tio veckor på tisdag. Vi går ner och handlar och han väntar utanför med en av oss, vi går till ängen och springer lite i gröngräset, nästa helg ska vi ta tåget till svärmor etc.
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

det är ju bara bra om dom får vara med så mkt som möjligt o lära sej det sociala livet däremot tycker jag att man ska vänta i någon vecka då steget från trygghet hos mamma till nytt hem o ny miljö är väldigt stort för en sådan liten valp... Efter en vecka hemma hos er tycker jag att det är okey att ta med den ut på nya äventyr - kanske ett i taget så intrycken inte blir för stora på en gång...:smirk:
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

så fort som möjligt är mitt tips. bara valpen har kommit till rätta med nya matte och husse. ett tips är oxå att låta samma person hela tiden präglas med valpen, den har lättare för att acceptera trygghet och en än två. men två går oxå.
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Jag väntade ca en vecka innan jag började åka på "äventyr" med vovvan när hon var valp. Då började vi åka och hälsa på hos mina föräldrar, åka till stallet osv.
Sedan bor jag i stan, så miljöträning vad gäller bilar, lastbilar, mycket folk mm började egentligen dagen efter att hon hämtades hem. Var svårt att undvika det. Det blev korta promenader med henne i famnen och så lite bus på någon avskild gräsmatta emellanåt.

Och så började vi på valpkurs redan när hon var 12 veckor.

tror det är bra att börja så tidigt som möjligt i lagom små doser. Vovvan är totalt orädd för det mesta. tror det är mycket tack vare att hon stötte på så mycket redan som liten valp.
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Hej... Jag tog med min bebis nästan direkt när jag fick hem henne till stallet, visserligen så ligger stallet endast 200m bort men iaf... Hon fick även då träffa svärmors hund en hanne på 6 år, gick kanon förutom att han är lite smått klumpig ( är rätt så stor)

Nu är hon 4 månader och gör följande * Är med på tävlingar (häst) * Åker bil längre stäckor * Med på jobbet * Leker med kompis dagligen * Är annars ute dagligen, lös * Valpkurs * Kortare promenader * Är alltid med i stallet in/utsläpp samt fodring mockning * Leker med kossorna/grisarna på gården
Vad jag märkt så har hon INTE tagit skada av detta... Men jag väntar med att hon ska följa med på ridturer samt mer krävande tills hon fyllt 1 år då skelletet börjar bli färdigt utveklat. :bump:

Calima med svärmors hund
calimatrullered.jpg


Calima verkligen ÄLSKAR grisarna :love:
calimambebisarred2.jpg
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Jag hade tänkt vänta nån vecka innan det blir stallet.

Idag blev han jätterädd för en liiten pudel som tittade på honom! Han pep och gömde sig bakom mig och klängde.. kommer det bli bättre när han blir äldre om nån vet? :angel:

Hur lång kan man promenera med honom tror ni? Om man bär ibland också....
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Jag hade tänkt vänta nån vecka innan det blir stallet.

Idag blev han jätterädd för en liiten pudel som tittade på honom! Han pep och gömde sig bakom mig och klängde.. kommer det bli bättre när han blir äldre om nån vet? :angel:

Hur lång kan man promenera med honom tror ni? Om man bär ibland också....

Om du hanterar situationen rätt när han blir rädd för andra hundar nu, så kommer det bli bättre. Lyft för guds skull inte upp honom och trösta utan sätt dig ner och låt glad istället så märker han att det inte är nått farligt. Eller så går ni bara förbi hunden, man kan ju inte hälsa på alla.

Nu tillhör jag dem som tycker att man inte ska promenera med små valpar alls, utan valpar ska leka som motion och bara gå ut på gräsmattan/diket för att rastas. Men såklart så börjar man gå korta kissrundor som valpen växer. Du märker ju hur mycket valpen orkar.
Men nu betyder ju inte det att jag tycker att man inte kan gå med en liten valp alls, utan ska man gå nånstans, till affären eller nått så kan ju valpen gå så mycket den orkar:) .

Mvh Anna & Douglas
 
Sv: Hur länge ska man vänta?

Jag hade tänkt vänta nån vecka innan det blir stallet.

Idag blev han jätterädd för en liiten pudel som tittade på honom! Han pep och gömde sig bakom mig och klängde.. kommer det bli bättre när han blir äldre om nån vet? :angel:

Hur lång kan man promenera med honom tror ni? Om man bär ibland också....


när vovven blir rädd för något så ignorera det bara. blir väldigt fel om man ska "trösta" lilla valpen. han måste få lite självförtroende, och det får han inte om matte lyfter upp honom och ska rädda. beröm när han visar att han inte är rädd. antagligen så vet du redan det men säger det iaf. hoppas du inte tar illa upp :smirk:
långprommisar ska man ju inte gå. eftersom det kan förstöra valpen.
men går det att bära den lilla så kan man ju iaf ta en liten extra sväng än bara till gräsmattan runt hörnet :) så han slipper gå själv
Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 246
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp