Hur länge rider ni?

EmmaElina95

Trådstartare
Visste inte vad jag skulle döpa tråden till!

Jag praoa två veckor i ett stall för första gången, och en av arbetssysslorna är att rida. Så det blir självständig ridning. Men då jag endast ridit på ridskola i fem år, och inte så mycket privat så är jag lite osäker på hur länge man ska rida, hur man ska rida och så. Det är ändå en stor skillnad mellan ridskolehästar och privathästar!

Även fast alla hästar/dagar är olika:
Ungefär hur länge rider ni, och hur stor det av den tiden rider ni fram?
Hur ser ett "vanligt" rispass ut för er? Övningar etc?
Gärna övriga tips också, då jag nervöst längtar till att göra dessa två veckor så bra som möjligt! :D

Kram!

Sv: Hur länge rider ni?

Jag bestämmer nog aldrig innan ett ridpass hur länge jag skall rida, vad jag skall träna på har jag däremot bestämt.

Blir svårare för dig som säkert kommer rida lite olika hästar varje dag, jag rider ju samma häst varje dag.
Hur länge beror på hur det funkar, jag är av den åsikten att funkar allt och det känns bra så slutar man rida. Vad jag gör beror lite på vad jag tycker vi behöver träna på samt för att skapa variation på arbetet.

Förhoppningsvis kommer du få hjälp med detta, ex dom ber dig skritta ut hästen en dag, nästa dag lite dressyr/markarbete.

Lycka till
/B

Antagligen kommer du få hjälp när du rider iaf. med vad hästen ska göra. Annars fråga!

Annars så tänk på att vara framåt och fundera hela tiden på vad du kan hjälpa till med och göra! Vet du inte så fråga, hellre en praktikant som hela tiden frågar än någon som bara står och tittar när de är färdiga med en uppgift :laugh:

Jag rider för det mesta unghästar och då ska man helst inte rida så länge, max 20 minuter ungefär (om man inte rider ut) ..
Men om jag rider en lite äldre häst så ser ridpassen ut lite olika.. Jag bestämmer aldrig hur länge jag ska rida, utan jag börjar alltid med att skritta fram, testa om hästen är lydig för alla hjälper, kontrollerar att jag sitter bra och har korrekt sits. Sen börjar jag jogga igång när det känns ok.. Jag rider oftast på i lite friskare tempo eftersom jag inte tycker om lite sega hästar. Utan jag försöker alltid väcka upp hästen i början istället för att lunka på och rida hästen seg.. När jag rider fram och joggar igång så känner jag oftast vad hästen behöver träna på. Är den lite okänslig så tränar jag på att få hästen mer lydig.. Är galoppen lite ostadig så tränar vi ex. galoppfattningar..
Men om du nu inte ridit självständigt så ofta så kan du planera i förväg vad du ska göra. Skritta fram på c:a 5-10 min är väl alltid bra, känn lite på hästen, svarar den för framåt drivande & förhållningar? Sen kan du jogga igång lite i alla gångarter, flytta hästen lite, både fram & bakdel.. sen kanske träna lite galoppfattningar? det är alltid nyttigt ^^ Men ja, gör upp en någorlunda planering innan ridning ..
Sen måste du alltid tänka på ridhus reglerna om flera rider samtidigt! Håll till höger, rider du på volt så ska du hålla dig innanför..

Om du inte har kunskapen att själv bedömma vad en häst behöver för träning och hur länge den bör gå så tycker jag du gör rätt i att fråga. Det finns ingen regel som säger att alla 13-åringar orkar si och så länge och bör träna på just detta eller alla 7-åringar ska göra det och det så ofta.
Man får lägga upp träningen efter individ. Vissa 10-åringar orkar mindre än vissa snudd på oridna 4-åringar eller gamla 27-åringar. Och de kan också vara väldigt lite utbildade för sin ålder eller tvärtom.
Och de kan ha stelheter eller gamla skador man måste ta in i beräkningen.

Jag rider och tränar en del olika sorters hästar. Och vissa saker måste alla kunna och börja med. Man kollar av att de svänger och balanserar upp sig i sidled. Man ska kunna placera hästen på linjen. Därefter kollar vi att gas och broms fungerar. Att man kan reglera farten och balansera upp hästen framåt/bakåt. När det fungerar fixar vi till formen. Hur man få till det på alla olika hästar varierar en del. Och även med ryttaren och med kombinationen av dessa två individer.
Får man övanstående att fungera kan vi sen rida övningar och krumelutter.

Jag vet inte vilken nivå du rider på. Men ovanstående är bra att börja med.
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite. Har du bara vilja att arbeta och ödmjukhet så har du vunnit mycket.
Se till att tänka på säkerhet för dig och hästar och håll stallet, hästar och utrustning snyggt om du vill kamma hem lite plus.

Lycka till! Hoppas du får en lärorik och rolig praktik!

när jag rider självständigt för att motionera (inget allt för krävande) så lägger jag ofta upp det så här:
10min framridning ( skritt/ jobba i form)
5min trav (jobba med tempo och eftergift, bytar vägar, jobba på volt)
2 varv galopp i båda varven,
paus, (skritta ca 2 varv på långa tyglar)
trav, (eftergift i ngt varv)
skritt, ( jobbar med öppnor, slutor, skänkelvikningar)
galopp, (tempo växlingar, byta galopp)
trava/skritta av låta hästen slappna av på lång tygel, tills hästen slutar svettas och pulsen är normal.

även om ja ggår efter detta shemat så anpassar jag det till hästen, dvs en unghäst gör jag inga skolor på, utan jobbar med rak ställningen och tempot.
brukar rida mellan 30-45 min beroende på vad jag gör. aldrig mer än en timme då jag jobbar, uteritter och sånt rider jag tills häst och jag fått nog (skritt) det är då mellan 15 min´s skritt fram och tillbaka på vägen till en och en halv timmes skritt på åkrarna med grannen.

Ungefär hur länge rider ni,

tills jag är nöjd vilket brukar vara vid en 30-40 min

och hur stor det av den tiden rider ni fram?

jag leder för hand i ca 10 min och när jag sitter på så är det skrittjobb på kort tygel tills det känns bra men 10 min är skritt på lång tygel (fast jag går bredvid då)

Hur ser ett "vanligt" rispass ut för er? Övningar etc?

först skrittjobb tills allt känns bra och då går vi över till trav och eventuellt galopp.
I skritten är vi på volt, stora och små. Gör lite halter och flyttar lite åt sidorna och ibland gör jag liten fyrkant med fram/bakdelsvändning i hörnen. Lite olika. Beror på hur han känns för dagen och vart det mest behöver jobbas.
I traven så jobbar vi först på stor volt tills vi fått den bra och då rider jag på fyrkanten och ställer inåt och utåt och ökar/minskar. Försöker oss på lite öppna osv.
I galoppen så är det bara på volt just nu och bara ett varv i båda galopperna

Framridning ca 30 minuter, omväxlande skritt trav galopp, uppmjukande övningar/förflyttningar o.s.v i rätt ledig form.

Arbete ca 10-30 minuter beroende på vad som jobbas för dagen. Om hästen gör finfina moment avslutar jag när det är på topp.

Skrittar av ca 20 minuter och går sen en stund bredvid.

Det här är ren banträning och sker någon gång varannan vecka. Som regel rider jag ute i naturen och då gör jag samma träningsmoment som på banan men är ute upp till 2 timmar. Allt varvas med långa skrittpass i skön terräng.

Åker på clinics då och då. Det brukar vara flera ridpass per dag. Hästen rids fram ca 30 minuter och sen är själva träningen på mellan 45-60 minuter. Ett på förmiddan och ett på eftermiddan.

Åh, tack så mycket för alla svar! Verkligen hjälpsamt!

Och märkte nu i efterhand att jag råkat skriva "rispass" istället för "ridpass", jag som dubbelkollade efter stavfel. :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama