Sv: Hur länge rider du?
Med min häst kunde det bli allt från 15 minuter till flera timmar. Om jag ska träna dressyr/hoppning så brukar jag (om jag inte rider för tränare) ha ett hum om vad jag ska göra och träna lite mer på. När målet sedan är nått så slutar jag i princip direkt. Berömmer massor så fort hon gör rätt (hon blir väldigt peppad till att försöka och alltid göra sitt bästa) och när hon har klarat det ca två gånger så får hon göra lätta saker som hon vet själv att hon klarar, och samtidigt varvar vi ner och skrittar av.
Rider jag ut så blir det något utav tre möjliga;
1. uteritt med kompisar och deras hästar = inga större krav
2. konditionsträning/intervaller
3. dressyr i skogen
Med kompisar kan det bli hur länge som helst, fast inget krävande direkt. Kondition/intervall brukar jag köra ganska intensivt och då veta exakt hur jag ska rida för att uppnå detta. Brukar ta ca 1-1,5 h och ganska intensivt som sagt. Dressyr i skogen blir öppnor, slutor, galopparbeten, skänkelvikningar och allt som går att hitta på längs skogsvägarna. Inte så krävande heller (mer lösgörande och bara sådant som hästen redan kan) och väldigt roligt. Brukar bli ca 45 min-1,5h. Beror verkligen på.
Och så får hästen mellan 1-3 vilodagar/vecka då hon står helt/skrittas ute/promeneras/pysslas om.
Kanske ska nämna också att jag bara rider på bana ca 2-3 gånger i veckan, hoppar ca varannan vecka, och resterande blir uteritter. Hästen tävlas också och det är det här sättet som fungerar bäst för oss