Hur länge rider du?

Sv: Hur länge rider du?

Jag brukar max rida dressyr 40 - 50 min, tycker det blir lite enformigt att rida längre på bana men i skogen varierar det från 10 minuter ändå upp till 2 - 3 timmar, brukar rida mellan 6 - 7 dagar i veckan, ponnyn blir tokig om han inte får gå..

På banan rider jag ungefär 45-60 minuter.

I skogen blir det varierad terräng, mycket dressyrjobb och styrketräning, ca 1,5 till 2-3 timmar.

I nuläget blir det skogsturer på ca 2 timmar.
Träning på bana (mest dressyr) ca 1 timme.

Med min häst kunde det bli allt från 15 minuter till flera timmar. Om jag ska träna dressyr/hoppning så brukar jag (om jag inte rider för tränare) ha ett hum om vad jag ska göra och träna lite mer på. När målet sedan är nått så slutar jag i princip direkt. Berömmer massor så fort hon gör rätt (hon blir väldigt peppad till att försöka och alltid göra sitt bästa) och när hon har klarat det ca två gånger så får hon göra lätta saker som hon vet själv att hon klarar, och samtidigt varvar vi ner och skrittar av.

Rider jag ut så blir det något utav tre möjliga;
1. uteritt med kompisar och deras hästar = inga större krav
2. konditionsträning/intervaller
3. dressyr i skogen

Med kompisar kan det bli hur länge som helst, fast inget krävande direkt. Kondition/intervall brukar jag köra ganska intensivt och då veta exakt hur jag ska rida för att uppnå detta. Brukar ta ca 1-1,5 h och ganska intensivt som sagt. Dressyr i skogen blir öppnor, slutor, galopparbeten, skänkelvikningar och allt som går att hitta på längs skogsvägarna. Inte så krävande heller (mer lösgörande och bara sådant som hästen redan kan) och väldigt roligt. Brukar bli ca 45 min-1,5h. Beror verkligen på.

Och så får hästen mellan 1-3 vilodagar/vecka då hon står helt/skrittas ute/promeneras/pysslas om.

Kanske ska nämna också att jag bara rider på bana ca 2-3 gånger i veckan, hoppar ca varannan vecka, och resterande blir uteritter. Hästen tävlas också och det är det här sättet som fungerar bäst för oss :)

När jag rider dressyr brukar det bli ca 1 timma. Brukar dela upp passet i tre delar; med 20 minuter uppvärmning, 20 minuter intensiv träning och 20 minuter nedvarvning. Ofta försöker jag lägga antingen fram- eller avskrittning utanför banan för variation.

När jag rider ut beror det helt på vad som ska göras, vad hästen gjort tidigare i veckan, hur mycket tid jag har på mig osv men mellan 20-90 minuter brukar vi vara ute.

Från 10 min upp till 3 h. Kortare pass på unghäst, längre pass för uteritt på rutinerad häst.
Oftast 30-60 min på en rutinerad häst. Och det är träning (dressyr/hopp) +pauser.

På min förra blev det oftast 10 min skritt ute, 30-40 min på banan med uppvärmning och arbete och nedtrappning och avslutningsvis 5 min ute.
Eller 40-90 min uteritt.

Om jag skulle slå ut det hela så blir det väl 1 timma om dagen kan bli mer och det kan bli mindre. beror på väder och vind. Hur hästen mår hur jag mår. vad vi gjort dagarna innan.

Jag rider alltid ut då jag varken har tillgång till paddock eller ridhus, en kort tur (då vill min häst inte gå hem) är ca 1 h och en normal tur ca 2h, varannan eller var tredje dag. Skritt är gångart nr 1 med kortare inslag av trav och lite galopp. Hästarna känns alltid lagom trötta efter ridning så jag tror att vi hittat en bra balans. Att sitta till häst mer än 3 h känns inte ok, då måste de få en paus (och jag med för den delen). :)

Senast ändrad av en moderator:

jag rider mest i skogen och då blir turerna allt mellan 30 min till 2 timmar. skrittar dock nästan hela tiden. på ridbanan rider/tränar jag aldrig mer än 30min.

Det är oftast olika men mellan 40-70 min beroende på mig och hästen. Jag rider mkt dressyr, hoppning, koorditions träningar och självklaart markarbete nån gång i veckan.

När jag tränar bryr jag mig inte om tiden utan hästens arbete när det går som bäst slutar jag rida. På det sättet har jag alltid en positiv häst som ser fram emot nästa träning. självklart måste man sätta olika höga krav efter hästarnas kunskap och ålder.

mina pass brukar vara mellan 45 minuter till 1½ timme långa
och ganska så myckete galopp arbeta då hon nu fått värdens gräsmage ;)

*kl*

Varierar väldigt mkt hur länge jag rider.
Brukar oftast kombinera en sväng ut med banan. Rider allt mellan 20 min - flera timmar.

Rider mkt ute i naturen, uteritterna brukar variera mellan ungefär 45 min - 2 timmar. Skritt, trav och galopp blandat. Gärna både öka och minska alla gångarterna.

Spinner vidare lite, många skriver att vid uteritt så är det mest skritt, varför? :)

Min häst är sällan så glad som när han får komma ut och springa i skogen.

Hobbyponny: kombinerad uteritt och träning på banan: 1-1,5 h. Uteritt med varierande tempo på varierande underlag: 1-2,5 h.

När vi kommer hem igen är ponnyn knappt svettig! Jag har funderat på att rida honom trött någon gång, men har insett att jag förmodligen skulle tröttna först!
Ibland blir han dock liksom trött i huvudet, och då får man ta det snällt just det ridpasset.

Jag vet inte varför många mest skrittar ute. Det kanske har att göra med rädsla/försiktigthet samt underlag (eller brist på dito!) att göra?

Hästen jag rider (inte min egen), brukar jag försöka vara ute minst 40 min, då han annars tycker det är för kort stund ;)
Jag har inte tillgång till ridbana eller ridhus, så jag rider alltid ut, och tränar markarbete/dressyr på en ex: bra äng.

Jag variera tempot mycket när jag är ute, (efter underlag då.) :)

På ridbanan, minst 30 minuter. Rider oftast dressyr, ingen tränare.
Slutar när allt är bra så både jag och häst är nöjda efteråt. Hoppa försöker jag göra 1-2 ggr i veckan.

Är vi ute i skogen så är vi ute minst 1 timma. Nu har vi flyttat till ridskola och där finna bara två ridvägar. Hemma hos mamma finns det upp till 10 olika ridvägar. Allt från 1 timma till 3 timmar långa. Och det allt från skritt till galopp. Skrittar mest. Finns även en riktigt lång runda som tar runt 5 timmar tippar jag på, har aldrig ridit den. Dem rundorna får vi nu bara rida på somrarna då han går på bete hos henne.

Vi rider i skogen och det blir minst en timma var gång. Varierat skritt, trav och galopp.

Det varierar mellan 1 timme till 2 timmar. Beroende på dagsform hos hästen, mitt humör och vilken häst jag har.

Rider mest ut i skogen och då blir det lätt 2 timmar.
Rider ibland på banan men då värmer jag upp ute i skogen först samt som avslappning efteråt. Kanske 30 min på banan. Varierande mellan skriit, trav och galopp.

Unghästen blir det mest kortare turer på då jag försöker bygga upp hennes muskler. skritt och möjligen lite trav.

När jag rider dressyr/hoppning hemma på ridbanan så blir det väl en 30-60min.
Beror på hur hon är och hur tröt o.s.v men brukar inte sluta fören jag har en bra känsla. T ex hon stressar i galoppen då ska hon gå lungt och fint en gång innan jag slutar. :d

Uteritt blir oftast 2h.

Backträning ca 30min.

jag rider nästan aldrig mer än en halvtimme åt gången (nu är iof hästarna i dålig kondition men det brukar bli runt där i vanliga fall också) om det inte är långritt på g, då kan det bli flera timmar förstås.

Däremot rider jag gärna flera gånger per dag istället.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023