Hur länge rider du?

E

Em_E_liE

Hur länge brukar du rida/per pass? På ett ungefär, ge gärna exempel på vad du rider, uteritt, dressyr, fö tranare, hoppning osv?!?

Förstår att de kan vara olika från gång till gång, men har du ett minimum och ett max eller liknande?

Sv: Hur länge rider du?

det beror helt och hållet på vilken häst jag rider och vad hästen gjort dagen innan.

Träning för tränare brukar vanligtvis vara 40min. Rider jag någon av unghästarna så kan det bli bara 20 min ibland om det går bra. Uteritt kan bli upp mot 2 timmar med massor av skritt.

När jag sitter upp och rider blir det aldrig mindre än en halvtimme. Sedan beror det på vad jag gör.
Rider jag lektion blir det oftast över en timme med framridning och avskrittning (själva lektionen oftast 45 min).
Rider jag ett dressyrpass på egen hand varierar det mycket. Jag sätter ett mål för passet och slutar när det är uppnått (t ex gå i avslappnad form i båda varven i galopp, galoppfattning från halt, hålla formen i övergångar m m). Har jag ont om tid sätter jag ett lägre mål så jag vet att jag hinner.
Uteritter varierar stort beroende på väder, humör och sällskap.

Har ingen övergripande plan då jag "bara" har en hobbyhäst och ej tävlar. Han rids 5-6 dagar i veckan, max en dag med "totalvila", då han annars blir stel pga sin ålder.

På ridbanan 20-30 minuter, beroende på vad jag har för mål med passet. Jag har alltid en plan över vad jag ska göra under dagens pass, och ser till att genomföra den.

I skogen - en till två timmar. Mycket skritt, men även en del trav- och galoppsträckor. Mycket klättring.

När jag rider för dressyrtränaren så är det 1 tim 45 min. 45 min ridning och en 30 min skritt dit och hem. Dressyr hemma på ridbanan tar runt 50 minuter varav 20-25 min effektiv ridtid resten uppvärmning och avvärmning.
Hopplektion håller vi på 1 timme och rider jag ut så är det aldrig under 1½timme. Snittet brukar nog vara 2 timmar. Att det alltid tar tid och rida ut beror på att vi har inga korta rundor eller de rundor som är kortare tycker jag är för korta. Så tiden brukar ticka på ;)

Nu rider jag inte min egen häst ännu pga skada men när jag hade medryttarhästen alla dagar i veckan så hade vi inte tillgång till ridbana, utan red ut istället. Uteritterna brukade vara en, två eller fyra timmar. De gånger vi red för tränare var det 30 min skritt dit och hem, 30-40 min lektion.

Hur länge brukar du rida/per pass? På ett ungefär, ge gärna exempel på vad du rider, uteritt, dressyr, fö tranare, hoppning osv?!?

Förstår att de kan vara olika från gång till gång, men har du ett minimum och ett max eller liknande?

Mellan 40 minuter och flera timmar beroende på vad jag har för mig. Tränar och tävlar i western. Visst händer det att passen blir väldigt korta när jag håller på och lär in nåt nytt och hästen svarar direkt...ja då finns det inte någon anledning att harva på mer den stunden.

Jag rider aldrig mindre än en timme. Min häst har tävlingskondis, så när jag tränar dressyr blir det en timmes arbete, efter att jag värmt upp i 20 minuter. Efteråt skrittar jag av i 20-30min på lång tygel.
Hoppning varierar, beroende på tränare.
En uteritt tar ca 1-1½timme.

Det beror ju på väder och vind. Men annars brukar jag ta en barbackaritt på förmiddagen och då blir det mest skritt, men lite trav, tölt och en och annan galopp.
Det brukar ta mellan 45-60 min.

Sen på efterm-kvällen tar jag en runda på 1½ timme med sadel och kör lite hårdare. Långa töltsträckor samt klättring.
Det gäller att hålla igång nu när hon har superbra kondis och har gått ner 40kg. :bow:

Rider oftast runt 1 ½ h när jag rider ut och lite kortare när jag rider på banan mer 1h, men brukar då värma upp och skritta av ute, så då blir det minst 30 min på det...

Sen beror det ju på hur man rider oxå, jag skrittar mkt när jag rider ut eftersom underlaget inte är så bra på många ställen + att jag tkr det är viktigt med fram och avskrittning så då tar ju ridturen lite längre tid...

Om jag rider för tränare så blir det 1 timme men om jag rider ut kan det bli i ca 1-2 h, och om jag rider eget pass i paddocken rider jag i typ 30-60min :)

Om jag rider dressyr för tränare brukar det bli ca 30-45min. Hoppning för tränare är 1-1,5timmar beroende på hur stor gruppen är.
När jag rider själv dressyr/hoppning rider jag 45 min i genomsnitt. I skogen är vi ute mellan 1-2timmar, något kortare när vi kör än när jag rider :)

30-60 min. en timme rider jag bara i skogen (då mest galoppträning) eller då jag hoppar. Dressyren lite kortare.

Rider alltid ut ännu (får se hur det blir när han flyttar till ett nytt stall), blir knappt en timme då för de få ridvägar jag vet om är ganska korta.

Jag brukar i snitt rida 60 min, men far jag ut i skogen kan det ta uppemot 2 timmar fast då är det mest skritt ;)

10-50 minuter vid dressyrpass för tränare eller ensam, då inkluderas inte framskrittning och avskrittning.

I skogen brukar vi vara ute i 1-1,5 timmar, men då skrittas det mest.

Dressyr oftast mellan 50minuter och 1h20min. Då är uppvärmning och avskrittning inräknat. Beror på hur det känns och hur vi båda orkar. När vi rider ut blir det oftast kring 1,5h, kortare ifall vi har brottom/dåligt väder och ibland längre ifall vi har god tid på oss:)

Minimum: Har inget minimum men brukar inte rida mindre än 20 min.
Max: Max jag sitter på en häst i sträck är 2 timmar, oftast brukar jag sitta av på längre turer och gå en bit:)
Träning med uppvärmning och allt ca 45min -1 timme, hoppning lite längre pga "dö tid" när hinder ändras mm.

Om jeg rir for meg selv på banen blir det alt mellom 20 min til ca 45 min. For trener rir jeg omtrent en time inkludert skrittepauser. Gjør hesten alt jeg ber om og er gjennomridd etter kun kort tid, ja da sier jeg meg ferdig om det så bare tar 20 minutter. Om jeg rir ut på tur tar det alt fra 45 min til 2 timer. Da veksler jeg mellom skritt, trav og galopp:)

väldigt olika på olika hästar

mellan 10 minuter och 5 timmar..

nämen unghästen till exempel om den int ehar gått/ur kondis men kanske krånglat vid uppsittning så kan jag sitta upp, sköter han sig då så kanske vi bara skritta lite, tar några travsteg sen hoppar av.
eller en "vilodag" utan helvila så kan det bli en 10-15minuters barbackatur i skogen.

dressyrpass/hårdtränign kan vara mellan 30min och 2h (med fram/avskrittning och pauser)

"långritter" görs ut i skogen för att kondisträna och miljöträna då kan det röra sig upp emot 5h.

en häst som varit skadad sätt ju igång sakta och då kan det räcka med att skritta 5min första gången, sen 10..

Men jag försöker att variera underlaget, rider aldrig mer än max 30min i klubbens "djupa" paddock t.ex. varerar uteritter så de får gå på både asfalt, grus och gräs.. tränar dressyr på både ängen, "stabil/hård" gruspaddock osv.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur