Hur länge red ni och när började ni rida igen?

Sv: Hur länge red ni och när började ni rida igen?

Hej,
Detta har jag också funderat lite på innan...
Är gravid i vecka 18. Har varit helt instäld på att rida så länge allt kändes bra dvs så länge som möjligt... Efter utraljudet förra veckan har allt med hästar dock börjat kännas annorlunda.
Pga snön har det blivit lite dåligt med ridningen ngr dagar. I går åkte vi och skulle rida i ridhus. Hästen var pigg och lite tittig (inte konstigt då han vilat). Kände obehag nästan med en gång. När jag ridit ett tag kommer andra med en unghäst som de ville longera innan de sitter upp. Den hästen bockade och reste sig om vart annat. Min häst blir ännu mer spänd, tittig och skuttar lite själv.
Jag försökte verkligen bita ihop och fortsatte rida men till slut fick jag ge upp pga vad jag kände inombords.
Väl nere på marken igen började jag storgråta. Hade varit så himla rädd för att trilla av och skada den lilla i magen att det kom som en lättnad att få slappna av igen.

Det var alltså inget kroppsligt fel på mig och har egentligen aldrig varit när jag ridit men som det känns nu vill jag inte rida mkt längre.
Ska till ridhus ikväll igen och känna efter hur det känns men får nog försöka leta rätt på ngn annan som kan motionsrida min häst.

Ja jag slutade omedelbart att rida när jag visste att jag var gravid, trots stallet fullt med 5 st tävlingshästar så kändes det inte ok för mig. Jag ansåg inte att jag kunde lite fullt ut på att inget skulle kunna hända och då kändes det bäst att inte rida alls.

Dessutom så kräktes jag iof dygnet runt i 9 månader så rent praktiskt var det inte heller möjligt att rida om jag inte ville spy ner hela hästen.

Jag tror rent allmänt att känner man sig osäker så skit i att rida, det är så kort tid i ens liv man är gravid så det andra kan vänta.

*delviskl*

För att återgå till ts inlägg så var jag uppe på hästen 6 veckor efter förlossningen och jag var sydd på 3 ställen och det var inte så mysigt att rida. Red lite sporadiskt för att komma igång och han rida 3 st tävlingar innan dec. Första tävlingen red jag faktiskt då 6v efter då min gamla tävlingshäst kom hem från fodervärden :D

Jag säger som andra i tråden tycker det är rätt mycket "tävling" om hur snabbt och hur länge man red i samband med grav och förl

Jag säger som andra i tråden tycker det är rätt mycket "tävling" om hur snabbt och hur länge man red i samband med grav och förl

Inte bara i tråden tror jag. Man ska fixa hästen och förlossningen, sen ta hand om bebisen, hålla snyggt hemma, baka, laga mat och vara snygg, ha världens bästa sexliv och gå i snygga kläder!

smyger in här och måste bara säga att jag hade en dressyrtränare som tränade och tävlade med sina 3 hästar på SB:1 nivå och hon trimmade sina 3 hästar på förmiddagen, var klar ca 12.00 och hennes dotter är född ca 20.30

Inte bara i tråden tror jag. Man ska fixa hästen och förlossningen, sen ta hand om bebisen, hålla snyggt hemma, baka, laga mat och vara snygg, ha världens bästa sexliv och gå i snygga kläder!

Ja och lägg till lite på det med ;)

Vi är alla superkvinnor idag :D

Jag red tom v26, sen började jag få ont i magen som satt i några dagar varje gång. Var även lite läskigt med sadelhornet (westernsadel) och svårt att sitta av.

Vattnet gick för mig redan i vecka 33, men jag tror inte att det hade med ridningen att göra. Men eventuellt med för tunga lyft i stallet? Eller också hände det bara (okomplicerad graviditet fram tills dess och ingen infektion ed).

Är i vecka 22 nu och börjar känna att det tar emot att rida. Jag känner mig klumpig och ridningen blir mindre effektiv. Det blir mera rida runt runt och inte så mkt träning. Dessutom känns de som om jag ska kissa på mig ? Men det är kul, och jag hoppas på att kunna fortsätta ett tag till. Har vänner som ridit långt in i graviditeten och en som tom tävlat samma dag som förlossning. :o Min 3 åriga unghäst har jag lämnat i väg för jag tyckte det kändes dumt att rida in unghäst när man är gravid. Men längtar tills jag själv får rida henne till hösten.

smyger in här och måste bara säga att jag hade en dressyrtränare som tränade och tävlade med sina 3 hästar på SB:1 nivå och hon trimmade sina 3 hästar på förmiddagen, var klar ca 12.00 och hennes dotter är född ca 20.30

Som sagt, det blir lätt lite tävling i duktighetspoäng...

Känner igen det där med att kissa på sig, men det har mer eller mindre gått över nu faktiskt. Var värre i v.20-24 typ.

KL
Jag vill understryka att jag inte är ute efter att tävla med andra hur länge det går att rida. Anledningen att jag undrar är som jag skrivit tidigare jag vill veta om någon har fått några komplikationer som läkare har misstänkt kommer från ridningen och att man då ridit länge. Jag vill höra vilka signaler i kroppen jag ska lyssna till osv. Detta endast pga att min planering med hjälp av hästen har spruckit och just nu är jag mer eller mindre ensam att ta hand om honom. Och iom att jag inte känner obehag av ridning ville jag vädra hur "farligt/ofarligt" det är att rida länge in i graviditeten... Och i den mån jag kan försöka planera för honom :)

Skriver denna tråd då det skulle vara intressant att höra hur länge in i graviditeten ni som ridit länge red? Oavsett när ni var gravida...

Jag räknade mer eller mindre med att jag inte skulle kunna rida längre än till allra längst v 25 eller något sånt... Nu är jag i v.29 och det går helt ok att rida fortfarande. Det största problemet är att ta sig ned efteråt, men det är inget stort problem...

Anledningen att jag undrar är dels att nu börjar jag fundera på hur det är för bebisen att kuska runt på dressyrpass (jag känner alltså ingenting speciellt varken under eller efter) etc. Finns det några som har tränat/tävlat långt in i graviditeten? Finns det några samband (som du har upplevt isf) med att förlossningen skulle bli svårare/lättare?

Undrar också när ni har kunnat börja rida igen, efter förlossningen? Oavsett hur länge ni red när ni var gravida. Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter som sagt! :)

Jag red till 2 dagar före BF :D Då vart det som sagt svårt att komma ned, trots pall... :angel:

Efter tog det längre tid.... det syddes lite snett och jag var rädd att det skulle vara obehagligt. Sen fölade hästen, så då drog det ut ännu längre.... så, det tog säkert en 5 - 6 månader?

Lycka till ;)

Jag jobbade i stall och red upp till 5 hästar om dagen till vecka 31. Sen vågade jag inte mer, men sista veckorna blev det instinktivt så att jag red lite mer framåtlutad och höll liksom armarna intill magen för att skydda den (som att det skulle hjälpa vid ett ev fall:p)
Började rida igen tre veckor efter förlossningen.

Så länge man vet att det är trygga hästar man sitter på (visst allt kan ju hända ändå) och man mår bra är det bara att tuta och köra tycker jag! sen att man slutar när det inte känns bra längre är viktigt.

Jag red fram till v.23 (tror jag, minns inte riktigt) då hade jag svårt att stänga ridbyxorna :D.
Jag ramlade av i v. 7 och blev först jätterädd för fostrets skull, men blev lugnad när jag insåg att fostrets då var så litet och låg så skyddad.
Okomplicerad graviditet rent fysiskt (dock inte mentalt).
Blev klippt och syddes endel vid förlossningen, började rida igen efter ca 11 v.

Lyssna på dig själv, du vet bäst. Känns allt ok så behöver du inte vara orolig.

*kl*

Jag har länge funderat över detta och har då en fråga till er alla som inte kunnat motionera hästen fram till förlossningsdagen: Hade ni egen häst, om, vad fick den göra då, gå i hagen, medryttare osv?

Jag själv har räknat med att inte kunna ta hjälp av någon när det gäller motionen av djuret, eller jo, sambon kan rida lite (måste bara börja våga rida korta snuttar ute i skogen själv först, då jag tvivlar på att jag kommer kunna gå med, kanske man kan cykla...:confused:)
Jag kan köra hästen men i dagens läge så kan jag inte dra fram vagnen själv då jag får så ont i fogarna bak eller om det är ischias(stavas?) nerven som spökar, så jag måste iaf ha hjälp av någon.
Rida går jätte bra än så länge, dock så är formen på hästen super viktig då jag får ont i fogarna eller vad det nu är om det blir för stötigt(jag rider alltid utan sadel). Försöker se till att han får ett pass med träning varannan dag för att spara på mej, dagarna emellan står han i hagen länge alt kommer ut och skrittar.
Stallarbetet funkar oxå ganska bra, men att skjuta tunga skottkärror funkar inte för min del, inte heller lytfa tungt. Så sambon hjälper även till där om det behövs annars har jag en underbar boxgranne som hjälper till.
Jag hade räknat med att vara som vanligt tills den dagen bebisen kommer, men har nu insett att kroppen gör som den vill trots att jag bara är i vecka 12(13 på torsdag) och jag känner att jag tänker spara på den så gott det går.

Tur det blir sommar så Fabian kan gå ut på bete om det skulle krisa helt. Dock så är betessässongen över när det är dax för mej att föla. Tilläggas ska väl kanske att min häst blir lite extra jobbig att ha o göra med om han får stå för mycket därför känns det lite jobbigt om kroppen bli sämre än idag.

Jag har fått lösa det med två medryttare för tillfället. Min häst mår inte bra av att bara stå i hagen. Tanken var att bara ha en medryttare, men min första fick så mkt med utbildningen, fast hon är toppen för övrigt, så jag fick ta in en tjej som jag känner sen innan. Dom har två dagar var just nu(första medryttaren kan ibland bara ta en dag vissa veckor)

Jag red själv till v. 28 tror jag det var, sen blev jag sjuk i kraftig UVI, sen kom massa snö så jag struntade i att rida(hoppadee dock upp en gång i v.33 när snön smält bort, och skrittade ut)

Jag har hjälp av min syster, en god vän och mina två medryttare, så är jag riktigt dålig i fogarna eller har mycket sammandragningar någon dag så kan jag alltid få hjälp.

Dock vill jag gärna ha några dagar i veckan där jag kommer upp och får borsta och mysa med min häst, blir deppig annars. Plus att jag vill ha koll på vad som görs(har en bok där dom skriver hur han varit, vad dom gjort osv)

Är i v.36 nu, och när jag orkar tömkör jag pålle på en volt, annars blir det bara mys.

Men medryttarna håller igång honom, så det har löst sig bra!:)

Det låter ju toppen att det löst sej så bra för er:)
Själv vågar/vill jag nog inte ha någon medryttare då det först och främst är svårt att hitta någon som vill rida i skogen till största delen och sen desutom barbacka. Hästen är ganska okomplicerad att rida på men kan vara väldigt jobbig från marken innan man lärt känna honom och han vet vart gränsen går så en ev medryttare måste då oxå vara tuff, orädd och bestämd men ändå snäll och ödmjuk, så jag har nog gett upp det där med medryttare.
Sen tycker jag när man haft folk ute för provridning förr så tycker då dom att bara för att hästen står uppstallad på en fin anläggning med ridhus, ridbana och terränghinder så ska man självklart få rida där oxå, trots att annonsen innehållit ord som "för dej som vill rida i skogen".

Det låter som ett ställe med utmärkta träningsmöjligheter, rider du aldrig själv på ridbanan? Hade jag varit provryttare hade jag nog tyckt det var lite småmärkligt att ha ridbanor och ridhus på knuten, men inte få använda dem alls, utan man ska ut i skogen även om det är beckmörkt och blankis. Allrahelst om ägaren själv använder dem, men bara tillåter skogsridning för mig som medryttare - där skulle nog min betalningsvilja minska rätt rejält.

Men varför svarar man på en annons om skogsridning om man egentligen hellre vill rida på bana/ridhus?
Min häst får gå i ridhuset en gång/vecka ca 20 min pga pålagringar och den dagen vill jag träna där själv, det ska väl inte vara så svårt att acceptera när man inte bett om någon som ska rida där inne utan man kom ut för att man ville rida i skogen då annonsen vände sej till skogsryttare?

Hoppa ska han defentivt inte göra. Ibland kan det dock hända att jag inte rider i ridhuset en vecka utan att han då istället får löshoppa på mycket låg nivå för gymnastiserandets skull.

Han rids/körs och tränas regelbundet men underlaget är viktigt och att man inte rider på böjda spår så mycket. Så träna i skogen och på grusvägarna och ängarna är tillåtet men helst ville jag ha någon som tyckte det var skönt att få komma ut och kunna sitta på en häst på lång tygel och känna av skogen och allt som finns att uppleva där för att det är mysigt, tränar gör jag bäst själv.

Sen kan jag ju tillägga att jag själv är ute på blankis och i bäckmörker just för min hästs skull. Han har inte några problem med det utan är van att vara ute i ur och skur, som ryttare så får man klä sej efter väder om man vill rida.

Om du vill ha en hästvan person som vill skritta din häst på lång tygel (vilket i princip alla, du själv inkluderad förmodligen, tycker är rätt tråkigt) får du nog vara beredd att betala, i alla fall om personen dessutom ska ta stalltjänst de dagarna (mocka och göra höpåsar). Visst är det mysigt att komma ut i skogen, men skritt på lång tygel tycker nog de flesta är rätt tråkigt i längden, särskilt vana ryttare. Möjligen att du om du har tur kan få någon som gör det gratis, om man bara behöver borsta och rida. Du tycker ju som sagt inte det är kul själv, och det är ändå din häst - varför ska någon annan tycka det är roligare?

Och dessutom - ska medryttaren bara skritta på lång tygel, skriv det i annonsen! Skogsridning skulle jag tolka som vanliga uteritter, dvs i alla gångarter.

Som jag skrivit tidigare har jag lämnat bort min unghäst på inridning. Dels för att jag inte anser det lämpligt att rida unghäst som gravid och för att jag står i ett halvkollektiv. Jag hade de lite jobbigt i vintras när jag fick väldigt ont i ryggen och skulle bära vatten till hagar och ta in stora bråkiga hästar i snöstorm. Min sambo var snäll och hjälpte mig med tunga sysslor men han är allergisk mot hästar och kan inget om hästar och var därför inte till så stor hjälp att hantera hästarna. Nu åker jag till min häst ca varannan dag och hon är då riden och jag behöver inte mocka. Jag väljer vilka dagar jag orkar åka, och det känns super skönt om man på EM känner sig trött att kunna välja att åka hem i stället. Sen har jag bara kvalitets tid i stallet med mys med hästen utan massa tunga måsten. Mkt lyxigt. Det kostar en extra slant, men sen kommer hon att få gå på ett långt bete och då blir kostnaden lägre än normalt i stället. Hade jag haft en äldre häst skulle jag försöka fixa en medryttare som kunde rycka in om det behövdes, och avlasta ett par dagar i veckan. Men tyvärr växer ju inte såna på träd….

Men du kan ju köra, det är ju kanon:) Klart svårt om det är knepigt att få fram vagnen själv, annars är det ju härligt och skonsamt!

Önskar att jag hade den möjligheten. Min häst är inkörd, men jag har ingen körutrustning tyvärr. Annars hade jag nog varit ute alla mina dagar med kuse och vagn just nu!:)

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 501
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar