Hur länge red ni och när började ni rida igen?

Sv: Hur länge red ni och när började ni rida igen?

En person som vill ut och skritta långa turer i skogen på lång tygel hade varit jätte bra men som sagt, jag sökte någon som ville rida i skogen, alltså alla gångarter, jag sa även i inlägget innan att träna ute oxå gick utmärkt, det går att göra det mesta i naturen.
Ska man rida får man oxå borsta av hästen och mocka, tycker jag. Resten ingår i mitt stall, det är därför jag betalar dyra pengar för att det ska vara så enkelt som möjligt, jag har inte ens krävt någon på pengar då jag tycker att dom får rida för att dom förhoppningsvis vill det och jag får lite avlastning. Och skrittar ut i skogen långa turer gör jag själv någon dag i veckan och tycker det är ganska skönt så att det är tråkigt har jag aldrig sagt, jag har min höst för att jag vill och tycker det är kul, vad det än gäller, jag gör det för hans skull. Tycker många som söker medryttarhäst är så himla kräsna i dagens läge, vill man rida gratis får man oxå hjälpa till det tycker jag är en självklarhet.

Skönt att det löste sej för dej, bra ålder på häst oxå, ett bete är ju bara bra när man är tre och har lärt sej en massa nytt.

Jag kan köpa mej helt fri i mitt stall oxå, men motioneringen av min häst skulle jag inte vilja överlåta till någon av stalljobbarna. Men det känns skönt att veta att jag har möjligheten till det.
Nej bra medryttare växer ju inte på träd, tyvärr, så därför har jag gett upp och inser att jag får göra det bästa av situationen, blir hästen allt för jobbig får han väl gå på lösdrift den tiden jag inte kan stimulera honom. Men det är tur att det är sommar när man kommer vara som störst, då finns ju betet som möjlighet och det finns oxå här på anläggningen.

Du bor i Stockholm, här finns det massor av medryttarhästar som söker vana ryttare. När jag har sökt medryttarhäst (är absolut ingen stjärna, tävlar lite lokala klasser, har jobbat som stallskötare, och har tio års medryttarerfarenhet ungefär) så har jag oftast haft 4-5 hästar att välja på. Då blir det ju lätt så att en besvärlig häst med mycket begränsningar går bort, om man istället kan rida en okomplicerad häst som man får träna. Har man jobb och ok ekonomi, så kan det ju dessutom vara så att man hellre betalar och rider en häst som går att rida ordentligt, än rider gratis på en trasig häst som helst bara ska skrittas, och dessutom är besvärlig från marken.

Så erfarna medryttare i stockholm är kräsna för att man kan vara det. Bara för att man inte har egen häst betyder inte det att man har all tid i världen, och är tacksam för att få vara nära en häst - det finns ju massor av medryttarhästar, och då väljer man såklart den man tycker verkar roligast att rida, som kommer göra det värt att lägga så många timmar som det ändå tar att ta hand om en häst. Och det kanske inte är en besvärlig häst med många restriktioner i ridningen.

Ville bara förklara lite hur saken ser ut från andra sidan.

Ja det är jätte bra med körningen både för hästen och en själv när man inte är på topp. När det blir bättre väder kanske jag kan ha vagnen ute med pressening över så jag bara behöver ta bort den och leda fram hästen för att sen parkera med hästen på samma ställe igen, nu står den i ridhuset.

Hade ju även tänkt att tömköra i skogen en hel del, men efter en timmes tömkörning på vägarna för nån vecka sen så hade jag så ont att jag knappt kom upp efter att jag borstat ett ben.

Självklart förstår jag vad du menar, men du förstår nog inte mej. Jag sa att jag blir irriterad på att folk läser min annons om att få rida i skogen, där nämns även allt annat jag sagt i mina inlägg, sen kommer dom ut och tycker det är konstigt att man inte får träna i ridhuset....., då var ju inte min häst vad dom sökte men lik förbannat vill dom komma ut och provrida.
Jag skriver en annons för att jag söker en viss typ av människa och förväntar mej då inte att såna som tex du dyker upp.

Ja, det är förståss irriterande. Men ni pratar väl på telefon innan ni ses, då stämmer man väl av sånt?

Ville bara förklara varför det kan vara svårt att hitta medryttare som passar din "kravprofil", just detta med att "all träning sköter jag helst själv tack" får mig att dra öronen åt mig ordentligt, såna hästägare är inte så kul att ha att göra med i längden. Dels känns det inte som att ägaren har förtroende för en, dels kan det bli rätt tröttsamt med stora restriktioner när man ska rida (inte den vägen, och inte så, och inte då, och det där vill jag göra själv). Så det kan vara en sån sak som avskräcker många som har varit medryttare ett tag och provat på hästägare av olika slag.

Jo visst pratar vi på telefon men ändå så får man höra att dom vill träna när dom ser ridhuset.

Jag har själv varit medryttare och tröttnade och skaffade då egen häst istället och vet inte om jag skulle kunna gå tillbaka till medrytteriet heller då man la ner hela sin själ i hästen och dess utrustning och allt som hade med den att göra men så var man borta en dag och då fick någon galenpanna rida och förstörde allt jobb man lagt ner. Och nej jag red inga välskolade hästar som var världens snällaste då jag inte tycker det är så kul, utan jag vill ha en häst att jobba med och se framstegen, inte framsteg menat på tävling utan att bara bli en bra och trygg häst som kan det mesta, tävla får andra göra.
Så jag ser mej själv nog som en bra medryttare, någon som vill för att det är kul och som är där för att stanna, tyvärr kan jag inte klona mej själv, men man tycker ju att det borde finnas fler som jag, som inte värderar ridhusträning högst.

Skulle ny häst införskaffas i dagsläget(inte när jag är gravid) så skulle det bli en unghäst/grön häst som skulle utbildas för att kunna tävla dressyr och hoppning(inte med mej) samt kunna ridas överallt och även köras in. Jag vill ha varriation, inte trimma i ridhuset varje dag.

Jag tävlade sista gången v 20 (dressyr, Msv B- nivå), och hade tävlingar inplanerade som jag är säker på hade funkat att rida i någon månad till, men när jag var i ca v 24 hästen fick hosta, ventipulmin och ordinerad skritt under 4 v behandlingsperiod, o sedan skulle vi åka bort i 2 veckor o när jag sedan kom hem igen i v 30 kändes det för klumpigt. Jag orkade bara skritta ut då, och när jag inte orkade mer än så kändes det nara meningslöst o dessutom som en onödig risk. Men klockrent att det fungerade att rida nirmalt till v 25 o antagligen hade det funkat ett tag till. JAg red dock bara hästar jag kände mig helt trygg på o hoppade inte e d under hela grav. Uppe i sadeln var jag 19 dgr efter förlossningen. Kändes bra, men fick lite lätt vanlig träningsvärk, vilket ju inte var så konstigt då jag ändå hade haft 4 månaders riduppehåll. Födde vaginalt och okomplicerat, fick dock sy några stygn.

jo jag kan hålla med om det!

Jag kände bara att jag blev lite imponerad av henne ändå

sen har jag för mig (pratar inte med henne längre så är inte riktigt säker på det här) att dottern kom 2-3 veckor tidigt

*kl*

bekanta passade på att betäcka, vilket funkade bra. Svårt med en valack dock:D

Så gjorde jag oxå den här gången. Lite dålig tajming då jag lyckades få till samma BF på oss båda, men så kan det gå.

*kl*

Mina har fått gå o skrota sen i början av december, men imorgon tänkte jag börja sätta igång dem igen :bump: Eller iaf den ena, den andra är pensionerad och rids bara i skogen då o då. Fast första uppvärmningsturen får nog bli med henne, den andra kanske blir lite vild...

Jag red fram tom vecka 38 dock inte fullt ut utan en till 2ggr i veckan och bara på mammas snälla häst. 11 dagar efter förlossning satt jag på min egen häst igen. Mest skritt eftersom så fort jag travade forsade avslaget...
Förlossningen tog 20 timmar från första regelbungna värken, var jobbig men förmodligen inte pga att jag ridit.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 501
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar