Sv: Hur länge red ni när ni var gravida?
Hmm jag fick barn i början av mars för ett antal år sedan, fram till november jobbade jag med hästar och red 6-8 hästar varje dag, i december tävlade jag sista gången och red då 1.20 och 1.30 vilket är ganska låga klasser för mig. I slutet på januari slutade jag rida alla utom en av mina hästar (en 1.76 stor och kraftig häst, som orkade mig och mina extra kilon, med ett suveränt bra temperament) men honom red jag ända fram till sista veckan, mest skritt förstås.
Min barnmorska rider oxå och jag följde bara hennes råd, enligt henne ligger barnet säkert och tryggt inne i magen så man behöver inte var orolig så länge det känns bra, kan tillägga att mitt barn låg rörligt i bäckenet hela graviditeten, det är kanske inte så bra att rida om huvudet är fixerat.
Min förlossning var helt okomplicerad tog ca 45 minuter från det att vattnet gick och jag hade ingen bedövning.
Det jobbiga var helt klart att börja igen, min barmorska rekommenderade mig att vänta i minst 4 veckor så efter 28 dagar red jag igen, självklart kunde jag inte nöja mig med att rida en häst utan jag var tvungen att rida två, hade nog ridit en till om jag inte hade fått så
ont, det sved inne i magen och nere i ... och bara massor av ajajajajajaj. Sen väntade jag tills jag hade varit på efterkontroll innan jag red igen (6 veckor) och då var det inga problem