Hur länge låter ni era hundar vara ensamna hemma?

Kalaspinglan

Trådstartare
En kollega till mig har sin hund ensam varje dag 8 h när hon är på jobbet. Jag reagerade starkt på detta, eftersom jag själv aldrig skulle lämna en hund ensam längre än 4 h i sträck. Hon å andra sidan påstår att detta inte alls är ovanligt, att man låter sina hundar vara själva hemma under en hel arbetsdag.

Vad tycker ni? Självklart är det individuellt hur länge man kan lämna sin hund ensam, men finns det någon gräns för hur länge den kan vara ensam? Om den har sällskap av en annan hund/katt, klarar den sig längre då ensam?

Pinglan

Sv: Hur länge låter ni era hundar vara ensamna hemma?

Dom klarar det säkert,men gud va tråkigt.Hoppas att det inte är en valp bara.

Helst inte mer än 4 h och de är tre. Någon gång har det hänt att de fått vara hemma längre själva. Ett ex är i måndags, min sambo är på älgjakt i Jämtland och med sig har han jämten. Hans son (17 år) har då lovat släppa ut de andra hundarna efter skolan eftersom jag jobbar eftermiddag (13.18 - 22.00). När jag kommer hem verkar det inte som om han har varit där och ringer och frågar honom, då är han sjuk och har inte kunnat. Blev sur på honom och menade att då kunde han ha ringt och sagt det så hade min mamma släppt ut dem. Hundarna hade varit jätteduktiga och inte gjort något inne. Dåligt samvete hade jag ändå fast det inte var mitt fel.

Det är tyvärr inte ovanligt att hundar får vara själv så länge. Jag har haft mina själv högst 6 timmar i streck. Men då jag haft skola eller jobb (nu är jag heltidssjukskriven) så har jag oftast kommit hem och aktiverat och rasta dom efter 4-5 timmar för att sen åka igen. Mina små verkar klara det himla bra, dom är slöa soffpotatisar och sover mer än gärna då jag är borta. Jag kommer dock vilja hitta en dagmatte då jag kommer igång nästa gång, speciellt då jag vill ha en lite större hund i framtiden. Grejen är att jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ beskyddande med mina att inte vem som helst får handskas med dom. Bina bebisar ;) Men som sagt nu för tiden är det sällan dom får vara själv, kanske en timme här och där då jag måste iväg och träna eller på arbetsterapi osv.

filiduttan skrev:
Men då jag haft skola eller jobb (nu är jag heltidssjukskriven) så har jag oftast kommit hem och aktiverat och rasta dom efter 4-5 timmar för att sen åka igen.

men du kan ju inte läman dom hensamma i 4-5 timamr sen gå ut med odm och sen åka och vara borta igen stackars hundar... :mad:

Måste fråga.. Är det skillnad när på dygnet man lämnar de?

Om de är ute hela dagen och motioneras, klarar de att spendera kvällen/natten själv då i 4-6 timmar om de får komma ut och kissas en gång?

Just nu har vi ett par veckor då hundarna måste vara ensamma hemma 8-9 timmar ett par dagar (inte hela veckorna alltså). Vi får inte plats på dagis igen eftersom vi utnyttjar för få dagar och dessutom trivs inte Doris på dagis. Hundvakten går i skolan och vi har 6 mil att pendla enkel väg till jobbet så det går inte att släppa ut på lunch.
Det har faktiskt funkat bra. Hundarna reagerar varje gång vi kommer hem eller lämnar dem så det kanske är lugnast att de får hela tiden i ett sträck. De har sällskap av varann och av de tre katterna, gott om plats inomhus och ofta får de titta på Tom&Jerry på CartoonNetwork så att det inte är helt tyst och ödsligt. De rastas ordentligt på morgonen och verkar inte vara överdrivet nödiga då vi kommer hem. Skulle de bli nödiga så är de inte så finkänsliga att de inte hade gjort ifrån sig inomhus :crazy:

Nån hållbar lösning i längden är det dock inte. Denna veckan är de ensamma två dagar och för mig är det jobbigt att veta att de ligger ensamma så länge. Nästa vecka blir det en dag - sen tror jag inte att de behöver vara själva mer.
6 timmar tycker jag kan vara ok, men helst inte ens det om det gäller 5 dagar i veckan. Vi har helt enkelt haft tur att kunna pussla ihop våra arbets- och studietider så att hundarna knappt behövt vara själva alls. Måste vara jobbigt för dem som inte har något val.

Det beror helt på hunden och hur hunden beter sig.

Jag råder aldrig folk som vet med sig att det kommer lämna hunden mer än 5 timmar/ dag att skaffa hund.

Att det händer någon gång är inte hela världen, beroende på hur hunden reagerar.

Under 5 timmar håller sig en vuxen och ordentligt rastad hund, tycker nästan att det då är värre att komm hem efter halva tiden och sedan lämna hunden igen.

Jag studerar nu och den enda gång min hund är ensam är när både jag och husse har samma pass i skolan ( 2 timmar )

Men jag har inga problem med att lämna honom i 4-5 timmar om det skulle behövas, det klarar han utan problem om han är ordentligt aktiverad och rastad

cämela skrev:
men du kan ju inte läman dom hensamma i 4-5 timamr sen gå ut med odm och sen åka och vara borta igen stackars hundar... :mad:

Så gör jag med, med mina vovvar..
Åker till skolan kl 8, åker hem runt kl 12 och går ut med dom, sen tillbaka till skolan igen!
är hemma senast 14.00 varje dag.
Och dom lider inte av det.. Tycker nog snarare att det är skönt att vara utan matte ett tag.. :smirk:

Det är ju så olika på hund. Vår gamla rottishane såg ut att trivas mycket bra utan oss, han fick hela soffan för sig själv och det var lugn och ro. Vår rottistik vill helst ha sällskap hela tiden men klarar sig 8-9 timmar om hon måste. Vår korsningshane kissar inne efter fem timmar, vet inte om det är en protest eller om han blir stressad.

Brukar sträva efter max fem timmar, är mammaledig nu så då är de sällan hemma mer än max tre timmar själva oftast inte alls. Men när jag pluggat heltid och sambon jobbat har det undantagsvis varit 8-9 timmar (men då hade vi inte korsninsplutten).
mvh Maria

Hur många kan vara hemma hos sina hundar hela dagen?? Man måste ju jobba, för tillfället är mina två hundar hemma ensamma ca 8 timmar för jag inte har någon möjlighet att åka hem på lunchen, men det är inte alla fem arbetsdagar i veckan utan kanske tre. Min sambo har olika arbetstider och är ofta hemma i veckan eller jobbar kvällar. När vi bodde i hus fick hundarna vara ute i hundgård om dagarna men de trivs bättre inne. De har sällskap av varandra och radion står alltid på. Under sommaren har balkongdörren stått öppen så de kan gå ut och kolla läget. De får en regäl promenad innan jag åker till jobbet och de har en låda med leksaker som de har kul med.
När det finns möjlighet så får de föjla med till jobbet och de är ofta med om kvällarna i stallet.

detta var för flera år sedan ;) och inte ofta och dåvarande sambo jobbade skift så det löste sig bra, dom gillar dessutom vara själv och ligga och sova. Det är två latmaskar ;)
Nu har jag vart heltidssjukskriven över ett år, så dom lämnas aldrig mer än 4 timmar max ;)

Så lugna ner dig, sålänge hunden inte mår dåligt.....

Olika från dag till dag. Jag jobbar endast deltid, 3 dagar i veckan. 5/h.... och dom dagar jag jobbar så kommer sambon hem på lunchen, så då är han själv 2 timmar, ut en promis och sen själv 2 timmar till. Dom andra dagarna är jag hemma men kan lämna honom utan problem

Jag har redan skrivit många ggr vad jag tycker, och hade egentligen inte tänkt skriva igen.
Men jag blir lika förvånad varje gång jag läser *alla måste ju jobba, eller de tycker det säkert är skönt att vara utan sin matte några timmar*
Vad menas? Jobbar man för mycket så skaffar man helt enkelt inte hund. Finns inget försvar att säga*jag måste ju jobba*
Och bara för hunden får ligga i soffan när ni jobbar, vad är det som säger att den helst gör det? Vad har den för val? Sen kan det självklart hända saker i livet som gör att man måste lämna hunden själv en tid, men då ska det vara under en tid och inte för alltid, varje dag. Utan då får man helt enkelt fixa så situationen blir bättre så småningom.
Ingen är oumbärlig, och det finns säkert dom som kan sköta min hund lika bra som jag. Så skulle jag hamna i en sits där min hund skulle få vara själv 8-9 timmar per dag, så skulle jag allvarligt börja fundera på att placera om henne.

Jag tycker 4-6 timmar per dag är ok, men inte mer om det är varje dag. Kan också acceptera så som mian skrev, att det kan bli någon lång dag i veckan. Men inte så långa dagar varje dag. Då får man vara utan hund.

Filiduttan skriver...*så länge hunden inte mår dåligt* Det förstår jag inte riktigt heller. Min hund skulle säkert klara av att vara själv 10 timmar per dag. Tråkigt skulle hon ha, men inte må så dåligt tror jag inte. Hon är en lugn hund som säkert skulle fixa det. Men det är väl heller inget försvar. Att säga att så länge den inte mår dåligt? Då kan man ju göra vad som helt, så länge hunden inte protesterar.

Min ena hund ser det som dagens höjdpunkt när vi tar oss upp ur sängen på morgonen - efter en promenad så hoppar hon glatt upp i sängen, breder ut sig så mycket det går, och ligger där och sussar ända fram till sent på eftermiddagen.
Ska man ut och rasta hunden däremellan så får man TVINGA upp den.
Hon bryr sig inte ett smack om vi är hemma eller inte, bara hon får sooooova.

Är det då fel att lämna en sådan hund ensam hela dagen då den verkar trivas alldeles utmärkt med situationen, eller?

De andra tre hundarna i familjen däremot kan man inte lämna ensamma ens en sekund, börjar yla och gapa så fort man stänger ytterdörren.

Är jag ute och cyklar om jag säger att det är högst individuellt?

Anledningen till att jag funderar på hund nu är att jag har möjligheten just tidsmässigt.

Var bara nyfiken på dag/kväll.

Tänkte att en hund som sysselsatts hela dagen kanske tycker det är skönare att sova själv på kvällen jämfört med en hund som sovit på natten och sen sitter inne och väntar på dagen.

Våran hund är ensam ca 4 timmar per dag, sedan är han alltid med mig eller sin husse.

Pontevecchio skrev:
Anledningen till att jag funderar på hund nu är att jag har möjligheten just tidsmässigt.

Var bara nyfiken på dag/kväll.

Tänkte att en hund som sysselsatts hela dagen kanske tycker det är skönare att sova själv på kvällen jämfört med en hund som sovit på natten och sen sitter inne och väntar på dagen.

Det är säkert individuellt, men mycket troligt.

Min hund ( schnauzer ) passar det utmärkt att vara ensam på kvällen/natten, mycket hellre än på dagen...

Han är en riktigt sömngris och går helst och lägger sig för natten runt 20.00 ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 014
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur