Hur länge låter ni era hundar vara ensamna hemma?

Sv: Hur länge låter ni era hundar vara ensamna hemma?

Det är sällan våran hund är själv. Men vi har max henne själv i 4 timmar eller så följer hon med . Dagtid är Elektra med på sambons företag där hon blir bortskämd av min svärmor.

Tänkte angående hundar som liggar i korgen och sover. Våran brukar bli sån när hon löper men annars är hon med överallt. Tycker det är skitkul att vara med där det händer saker.

Senast ändrad:

Våran hund är d mkt olika för... ibland kan d vara 8 timmar men det är mycket sällan! Kanske 2 ggr i månaden, sen varierar det från ca 1 h-6 h
Han har aldrig dött utav det.
Ett tag då jag gick i en skola bara 2 minuter hemifrån så gick jag hem på den timlånga lunchrasten för att rasta hunden...
Men tror du hunden ville vara med mig?
Nä då, han sov och när jag försökte få igång honom morra han lite försiktigt för att säga "jag vill inte" så det har vi slutat med nu och han mår utmärkt...
Kram

Ferrari skrev:
Ett tag då jag gick i en skola bara 2 minuter hemifrån så gick jag hem på den timlånga lunchrasten för att rasta hunden...
Men tror du hunden ville vara med mig?
Nä då, han sov och när jag försökte få igång honom morra han lite försiktigt för att säga "jag vill inte" så det har vi slutat med nu och han mår utmärkt...
Kram

Hmm, det låter väldigt osannolikt tycker jag. Det måste vara extremt ovanligt att en hund gör så. Jag har svårt att tro det. Om den morrade var det nog av någon annan anledning.

OM nu morrningen betydde "låt mig vara, jag vill sova" så undrar jag som sagt var felet ligger..?

Ungefär min tanke...

Jag förstår inte att folk tar så lättvindigt på att hunden "inte bryr sig"

Skulle min hund bete sig så skulle jag gå till botten med vad det rörde sig om.

Min hund är 8 år men fortfarande en mycket vaken och aktiv hund som mycket hellre följer med ut än att ligga och sova .. ( undantag för dåligt väder )

Exakt. Alla hundar är ju inte på G jämt, utan det finns riktiga latmaskar också. Men att en hund tar sådant kraftigt avstånd från social samvaro är underligt.

Nu var det ju inge val han hade när jag stängsla. Jag menade just det med honom, att fast han var oaktiverad så låg han och sov medans jag var ute dessa timmar.
Hade jag "frågat" honom hade han säkert hängt med eftersom han inte gjort nå tidigare.
Men jag menar med att de gånger han Kan välja så är det inte alltid han väljer att följa med, just för att han har jobbat tidigare.
Nog skulle jag tycka det vore roligare att vara ute och springa efter traktorn (ex) om jag nu inte gillade att ligga i korgen och sova. Alltså bättre än ingenting. (Kanske blev lite luddigt nu.)

Sen så tror jag att hundar kan bli som ägaren är ungefär...
en lugn ägare ~lugn hund
supersprallig ägare ~supersprallig hund
Nu menar jag inte ALLA hundar!!!
Men jag tycker inte man kan säga att dessa hundar mår dåligt och måste tas om hand.
Övertas av någon som har mer tid...
Då blir det måånga pensionärer som blir utan hundar. Deras hundar som bara få gå runt kvarteret med tant och rullator...Knappast nå fläng på bruksklubben eller spårning i skogen. Möljigen lite spårning efter mattes flippflopp tofflor som hon förlagt någonstans... (Ok, liite överdrift :))

För att återgå till gammhunden förresten så kan han oxå "morra" till när han ligger.
Det händer oftast när han har varit ute och stojat mesta utav dagen eller då han gått och lagt sej för kvällen.
Går man då dit till honom och vill gosa så kan han vifta på svansen men samtidigt göra ett morrande ljud. Jag har alltid tolkat det som; Tack, men jag vill hellre sova så var snäll och låt mej vara.
Ser inge fel i det utan gör som han "säger" (oftast :))

Detta inte riktat enbart till Grana!!! :o

Min hund väljer heller inte alltid att följa med fast då är det för att hon inte tycker om det jag ska göra! Annars vill hon vara med överallt. Lat är hon, hon ligger gärna och sover, och det är precis det hon gör när vi inte är hemma, men hon tycker också att det är underbart att vara ute. Hon gillar att sitta på trappan och slappa, men hon älskar också att söka godis, leka med sin tärning eller leta upp matte eller husse i skogen. Eller att bara springa. Just nu ligger hon utsträckt i fåtöljen och snarkar, men om jag frågar om hon vill gå ut så kommer hon att rusa mot dörren, för att efter promenaden slänga sig rak lång på golvet.
Och att sova i min säng är underbart. Men när jag går upp på morgonen blir hon nästan lika lycklig.

Om min hund hade morrat åt mig, hade jag tolkat det på flera sätt. Har hon ont? Varför vill hon vara ifred? Och så hade jag tvingat upp henne för att visa vem som bestämmer och för att kolla att hon beteer sig normalt.
Men min hund har bara morrat åt mig en gång i sitt liv, när hon vid tremånadres ålder satt i min pojkväns säng och jag sa åt henne att flytta på sig. Jag kan väl säga så här att jag inte BAD henne att flytta på sig efter det utan hon flög med min hjälp ner på golvet fortare än f*n! Därför skulle jag tolka det som oroväckande om hon morrade och inte ville följa med ut.

Bra skrivet! så hunden ska sova 8 timmar medans ni jobbar + 8 timmar när NI sover, det blir 16 timmar, då blir det kvar 8 timmar, jag antar att det är massa som ska göras hemma, barn, mm
Det verkar egoistiskt att skaffa hund om man planerar att stackarn ska sova 16timmar...nää istället för att tinga första bästa valp så kan man ju planera för framtiden, dagisplats eller hundvakt?

Grana skrev:
Som med allt annat så har det säkert studerats hur hundar mår av att vara själva för länge.
Inviduellt eller inte. Jag har då allafall inte samvete att min hund skulle ligga själv hela dagarna. Vi människor är så egoistiska så vi absolut ska ha hund, oavsett om det bli bra eller inte.
Och bara för några låter sina hundar ligga själva hela dagarna, så är väl inte det rätt.
Och jag dra inte alla över en kan filiduttan. Förstår inte ens hur det ordspråket kunde komma med här :D Men du skrev att så länge hunden inte mår dåligt så... Ja, det är lätt att skriva och säga så. För hunden har inget val, utan den får acceptera . Sen om den mår bra av det, är ju inte säkert.

Och som ett inlägg skriver. **Min hund tycker det är skönt att få vara själv, för då får den sova** Jag antar den har hela natten på att sova också.
Jag är inte exemplrisk själv om ni nu tror det. Mina kan också få en lång dag ibland. Men jag skulle inte kunna tänka mig att ha det så jämt. Då skulle jag få dåligt samvete.
Jag tänkte själv placera om min hund när jag blev singel och jobbade heltid. Jag t o m lämnade bort henne två månader för att se om jag fixade att vara utan hund. Men jag ville det inte, så till slut ställde min snälla mamma upp och hade henne varje dag.
Innan hon kunde ha henne så ställde snälla vänner upp. Nu är jag inte singel längre och jobbar hemma. Så nu är det perfekt för mig och mina hundar tycker jag. Men självklart förstår jag att alla inte kan ha det så här. Man kan ha hund om man jobbar heltid, men jag tycker man får fixa på något sätt så den slipper vara själv 9 timmar. Folk gör som de vill, men detta är min åsikt :)
Och jag vet det finns hundar som fixar att vara själva och bara sover och kopplar av. Men ska de "staffas" för det och vara själv mycket.

Men det var jobbigt, att vara beroende av andra. Jämt tänka på att hämta och lämna. Nu vet jag hur det är att ha barn som ska lämnas på dagis jämt :D *stress, stress*

Och jag tror att de flesta här gör allt för sin hund och försöker fixa så allt är bra. Jag menar inte att klaga på någon. Alla gör som man vill. Men som sagt. Det finns rekomendationer. Och jag tycker egentligen det borde vara mer än så. Jag vet sånna som kanske åker bort två-tre dagar och låter hunden vara själv. Det kommer bara någon att ge mat och går ut med dom. Men jag är helt övertygad om att det inte är någon idé att anmäla. För hunden/hundarna kommer ut och får mat, så det finns nog inget att göra. Kankse de skulle få ett påpekande, men inte mer tror jag.

Märkst det att jag är engagerad just i denna frågan :D

Norrlänning, nu svarade jag inte bara dig här :)

Har läst att det är okej med ca 4-6 timmar. Det är ju bättre om hunden har sällskap i form av en annan hund fast det hjälper ju inte mot dess behov av att uträtta sina behov. Det beror väl på om man har hundgård eller ej också.

Vår hund är sällan ensam så länge som tur är. Om vi måste vara borta längre stunder så kan vi lämna den hos min sambos föräldrar.

Kalaspinglan skrev:
En kollega till mig har sin hund ensam varje dag 8 h när hon är på jobbet. Jag reagerade starkt på detta, eftersom jag själv aldrig skulle lämna en hund ensam längre än 4 h i sträck. Hon å andra sidan påstår att detta inte alls är ovanligt, att man låter sina hundar vara själva hemma under en hel arbetsdag.

Vad tycker ni? Självklart är det individuellt hur länge man kan lämna sin hund ensam, men finns det någon gräns för hur länge den kan vara ensam? Om den har sällskap av en annan hund/katt, klarar den sig längre då ensam?

Pinglan

Senast ändrad av en moderator:

Det låter lite som du bara vill höra att en hund klarar sig länge hemma, men lite förnuft harman väl ändå? Nej jag kan inte förstå varför en hund ska sitta 8 timmar ensam..Planera hundköpet nästa gång, inte för din skull utan för hundens..

Kalaspinglan skrev:
Säger som filiduttan; bra skrivet, bra fråga!! Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar på den frågan.
Däremot håller jag med om att det är högst individuellt vad en hund klarar av/vill/önskar!

Pinglan

Har nu läst igenom hela tråden och inser att jag kommer få en del skit för mitt svar men sen när har det hindrat mig från att sticka ut hakan?? :smirk:

Min hund är ensam 9 timmar när jag jobbar natt och ibland även när jag jobbar fm (05:00 - 14:00). När jag jobbar em däremot (13:00 - 22:00) är hon på det bästa alternativet till hunddagis som finns, nämligen hos min väninna som äger hennes favvo-hundkompisar. :p Eftersom mitt skiftschema rullar hela tiden så blir det aldrig mer än två dgr i sträck och sällan mer än 3 dgr/vecka (plus att jag har längre ledigheter mellan varje skiftcykel och då är hon med mig dygnet runt).

Jag väntade väldigt länge med att skaffa hund tills jag fick ett perfekt tillfälle (sex månaders avgångsvederlag) så jag kunde vara hemma med min valp dygnet runt och ge henne en trygg start i livet. Men redan då började jag träna henne för att KUNNA vara ensam. Om jag skulle få ett heltids-dagtidsjobb så skulle jag självklart se till att hitta en dagmatte eller lämna henne på hunddagis. Men mitt skiftjobb är ett sommarjobb, (som blev förlängt med ett par månader), så som jag ser det så är det under en kortare period i min hunds liv och då får det bara fungera.

Nu är jag snart arbetslös igen och då är det återigen hon och jag alla dygnets timmar. Min hund följer med mig i stort sett överallt och fungerar bra i alla miljöer vi har provat på. Hon är en glad, social hund som trivs både med mig och när jag lämnar henne hos mina föräldrar, min väninna eller med min pojkvän. Jag aktiverar henne både fysiskt och mentalt och jag har inget som helst dåligt samvete för när hon är ensam hemma när jag jobbar exvis natt.

Mitt liv kommer inte se ut så här i all evinnerlighet. Jag planerar för att bygga mig ett liv och ett yrke där hunden kan vara med mig hela dagarna, men några år är det kvar tills dess, så då får hunden anpassa sig till min verklighet, tills jag lyckats anpassa om den till ett mer perfekt scenario. Att livet kan ändras från ett år till ett annat är inget jag tycker att någon ska behöva be om ursäkt för. Huvudsaken är val vad man gör med den nyuppkomna situationen?

/JES
vars hund ännu inte har rört sig ur fläcken ur sängen idag, där hon myser med min pojkvän (trots att jag varit vaken i tre timmar!). ;) Fast nu är det dags att väcka sömntutan och ge sig ut på en sväng, så nu lämnar jag forumet till sina funderingar. :cool:

Nu vet han redan vem som bestämmer... = Jag.

Hur visar din hund att den vill vara ifred?
Tycker absolut att han har rätt att få sova i lugn och ro om han nu vill det efter en busdag.
Hundens korg är just Hundens tycker jag. Dit ska han kunna gå när han vill va själv.
Det är inte ett elakt morr utan ett som betyder; ge mej lite lugn och ro.
Väljer jag att ignorera hans Önskan så är det naturligtvis inga problem för honom.
Han skulle aldrig bita eller ens visa tänderna.
Det är ju bara hans önskan inte ett krav!

Ett morr behöver inte betyda att han inte vet vem som bestäm.
Så jag sliter absolut inte upp honom ur korgen och skevar iväg honom för att hävda mej som ledare!

När min hund gjort illa sej så kommer han till mej och grinar inte morrar.
Jag får utan problem undersöka ev skada.
Skulle han må dåligt så morrar han inte.

Undra vad veterinären skulle råda mej till om jag ringde och sa;
- Min hund gör ibland ett morrande ljud när han gått och lagt sej efter en hård dag och jag sätter ner mej hos honom. Det måste vara nå fel på honom!
Han låter inte annars så, vad är felet?

Nån som vill leka vet.? :D

Jag är inte förtjust i att lämna hundar ensamma hela arbetsdagar fem dagar i veckan. Jag har alltid propagerat för att hunden inte ska lämnas mer än fem timmar per dag och att det alltid finns alternativ såsom hunddagis och dagmatte.

Dock står jag här själv i dagsläget och har min hund ensam åtta timmar om dagen fem dagar i veckan. Jag har tagit studieuppehåll under hösten och jobbar heltid. Från början så var tanken att Evita skulle vara med i bilen, då jag kör mycket i tjänsten, men hon stressade så förbannat så den idén fick jag lägga ned. Jag kan inte sluta jobba för då blir jag pank och studierna kan jag inte gå tillbaka till förrän till vårterminen. Alltså måste jag få det hela att fungera med hund och helttidsjobb på något vis. För tillfället kliver jag upp vid fem, går en timme i skogen med hunden, äter frukost och dylikt och fem i sju sticker jag till jobbet. Jag jobbar sen mellan sju och tre, hoppar över lunchen för att kunna åka hem så tidigt som möjligt. Då jag kommer hem brukar jag laga lite mat och sen bär det av till skogen igen. Vi kan gå, spåra, träna lydnad eller liknande och är sällan hemma före åtta. Då äter jag någon macka och vid tio snarkar både hund och matte. Nästa dag efter gör vi om alltihopa igen.

Det är ju inget drömläge att ha hunden ensam åtta timmar per dag, men ibland kan man finna att man står utan andra lösningar. Jag anser fortfarande att det inte är lämpligt att lämna hunden hela dagarna på regelbunden basis, men kan vara nödvändigt under korta perioder. Hunddagis var inget bra alternativ för min hund, men nu i veckan ska jag skola in min hund hos en potentiell hundvakt och förhoppningsvis fungerar det hela bra. Då får min hund vara där ungefär tre dagar i veckan och två får hon vara ensam. Inte idealiskt det heller, men acceptabelt när det bara handlar om några månader.

Min hund får vara ensam hemma ganska mycket. Helst vill jag inte lämna honom mer än 6 timmar i sträck. Jag tycker inte att det verkar vara några problem, men ibland tycker jag att det verkar trist för honom. Men jag har provat att ha en hundkompis till honom och han verkade mest tycka det var jobbigt! Han är gammal och tycker nog om att ha lugn och ro. Dessutom passar han på att ligga och ha det skönt i sängen när jag inte är hemma!

att du orkar... det där med supertanten kanske inte var inbillning trots allt...

Ja visst har hunden rätt att vara ifred om den vill det, absolut, och därför går jag inte fram till henne mer än nödvändigt och därför tycker inte jag att det är ok att morra på mig, oavsett hur väl hon menar. Säger jag åt henne att flytta sig ca 100 gånger om dagen så ska hon göra det utan knorr, för jag bestämmer. Men så gör jag inte mot henne givetvis. Vill hon ligga i soffan och jag kan sätta mig någon annanstans så gör jag det. Jag kör inte iväg henne i onödan så länge hon inte morrar på mig.

Min hund behöver inte visa att hon vill vara ensam. Om ni nu har haft en hård dag, varför sätter du dig då hos honom? Då morrar ju han och du ger med dig och det visar ju bara att han bestämmer i den situationen. Om han lägger sig i sin korg så betyder väl det att han vill vara ifred, varför stör du honom då?
Jag accepterar att min hund vill vara ifred, men accepterar inte att hon morrar på något sätt. Om jag ska respekterar hennes villja att vara ifred så tycker jag att hon ska accepterar att jag behöver störa henne ibland.

Om min hund hade morrat på mig och jag hade trott att det var något fel på henne så hade jag undersökt henne. Jag kollar först och främst om hon har ont där jag tog på henne. Min mammas 13 åriga hund morrar när man rör hans ben eller lyfter honom och det gör han för att han har ont. Jag hade en annan hund som hade problem med höften och när jag rörde henne där så morrade hon. Hon skulle aldrig morrar på mig om hon inte hade ont, så om du ringer vet och säger att din hund morrar när du rör honom så tar han nog det på allvar. Just agressivitet är ett vanligt tecken på att något är fel.

*Om jag ska respekterar hennes villja att vara ifred så tycker jag att hon ska accepterar att jag behöver störa henne ibland.*
Förstår inte riktigt vad du menar där...

Jag har inte rört honom då han "morrar".
Han går inte till korgen bara när han vill vara ifred, han ligger nästan alltid i sin korg. Han är en bekväm hund och korgen är det bekvämaste han har (får inte ligga i soffa eller säng utan tillåtelse, vilket oxå är sällan). De gånger han ligger utanför korgen är då det är varmt inne och golvet svalare eller det vankas mat i köket.
Men jag har märkt att det är sena kvällar eller då han stojat som han vill vara själv. Eller själv och själv, han vill inte bli härjad med.
Sitter jag vid korgen och gosar med honom så är det lugnt.
Har inte sagt att jag ger med mej, sa att jag slänger inte ut han ur korgen bara. Han "säger" inte; Stick innan jag blir förbannad! Utan bara meddelar att han helst inte vill ha någon uppvaktning.
Sen om jag går då eller sitter kvar och gosar har ingen betydelse för morret.

Jag vet inte om du tyckte du svarat på hur du vet att Din hund vill vara ifred, jag missade det i så fall.
Vad menar du med att du inte går fram till henne mer än nödvändigt?
Ropar du henne till dej då du vill gosa, ge henne nåt eller bara umgås?
Har hon en egen plats hon bara går till när hon vill vara ifred?

Mina hundar har en egen plats just för att dom ska kunna få ligga ifred när det är massa spring i huset typ matlagning i köket, barnen springer ut och in (hallen) mm. Även för min del så jag inte ska stupa i dom framför diskbänken eller kylskåpet.

*Om min hund hade morrat på mig och jag hade trott att det var något fel på henne så hade jag undersökt henne. *

Det är INGET fel på min hund, han morrar inte av smärta/sjuka.
Vore så fallet skulle han nog "morra" lite mer ofta skulle jag tro...
Men visst, skulle jag säga så till veterinären att han har ont när jag tar på honom så skulle nog vet råda till ett besök.
Men så är ju inte fallet, ej heller det jag skrev...

Jag orkar egentligen inte. Är morgontrött som sjutton, men jag måste släpa mig ut om jag ska få ha en hel hund. Evita börjar nämligen tugga på sig själv om hon blir stressad och det blir hon utan morgonpromenad och kvällsaktivering.

Håller absolut med dig Grana!
Hälsn B!

Mina hundar är sällan ensamma hemma då jag jobbar natt och då är maken hemma. MEN är jag i stallet och inte vill ha med dem så är de ute på tomten själva. Ska vi iväg ibland så är det aldrig problem att lämna dem upp till 10h bara de är ordentligt rastade. har aldrig haft problem att lämna dem , de går och lägger sig och sover efter en raid i kattmatskålen :crazy: Kan tillägga att mina är numera 13 resp 3 år.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 014
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka