Hur länge kan man hålla på egentligen...?

Sv: Hur länge kan man hålla på egentligen...?

*hugger en knapp*
Det beror ju också på vad man har för mål med att hålla på.Det är olika för alla.
Efter att ha hållit på alldeles för länge med alldeles för många hästar har jag funderat en hel del på det,vad jag vill ha ut.
Min grundmålsättning är att hästen ska kunna tjäna 50 000/år och att de ska vara snälla och trevliga och hålla på med.

jaa, mitt mål är väl ungefär samma som dina.
Trevlig häst att starta med o vinna nått lopp då och då.

jo iofs.

jag får väl vara glad om jag får en starthäst till att börja med.. segrarna får komma sen. :angel:

haha. ooops, tog jag i för mkt nu? :angel::D

vadå? när vann du sist då?

Ock, ock, ock. *grunnar och sträcker på den gamla krokiga ryggen*

Ja-a, du flecka lella. Det var ju länge sedan jag kom i dressen nu. Senaste måste ha varit (allstå, nu låter det som om jag har vunnit massor av lopp, det har jag inte...), men ialla fall, senaste måste ha varit 1996 eller något sådant. Det måste ha varit med Klarabella på Örebro.

Men man kan ju inte tro att man ska vinna lopp om man inte kör heller. Jag får ta och beställa en ny dress.

Och en ny häst...

Ock, ock, ock. *grunnar och sträcker på den gamla krokiga ryggen*

Ja-a, du flecka lella. Det var ju länge sedan jag kom i dressen nu. Senaste måste ha varit (allstå, nu låter det som om jag har vunnit massor av lopp, det har jag inte...), men ialla fall, senaste måste ha varit 1996 eller något sådant. Det måste ha varit med Klarabella på Örebro.

Men man kan ju inte tro att man ska vinna lopp om man inte kör heller. Jag får ta och beställa en ny dress.

Och en ny häst...

Haha, vad gullig du är! :D

Och nej, du kan ju inte vinna om du inte deltar! SÄTT IGÅNG NU! :D

Så lagom gullig, du vet vad jag jobbar med va? Hehe. Jag tror inte att motparten som jag stämde igår tycker att jag är speciellt gullig idag. Moahaha!

Jorå, jag har planer på att komma igen. Jag håller som bäst på att borsta av mig damm och spindelväv och leta fram den gamla utrustingen. Snart är jag back on track.

Hehe. Var du advokat eller nått sånt? :)
Isf anlitar jag dig om jag behöver hjälp nån gång :D

Ja, gör de! :)

Ungefär så, men jag är inte medlem i samfundet så jag får inte använda titeln advokat riktigt än. Du är välkommen när du behöver biträde. Ett tips är att kontakta mig INNAN du säljer en stulen häst. :D

Ha det gott. Nu är det bingen!

Jag vet väl hur en "talanglös" häst är. Jag har såklart upplevt en hel del såna. Dock så tror jag på min pålle. Inte bara för att han är min, utan för att jag har sett vissa egenskaper som jag gillar. Sen är det kanske inte möjligt för honom att prestera något, det är jag medveten om. Men det är så himla jobbigt bara. Önskar jag visste vart problemet sitter, vad det är lixom. Då kan man ju lättare avgöra om det är något att satsa på. Tiden går långsamt när man inte vet. :(

För övrigt så är jag väl en typisk amatörtränare som vägrar ge upp.. Ingenting är omöjligt, eller?

Jodå,visst finns det omöjliga saker att genomföra,men vad fasiken - prova att tidsbestämma att "om han inte är kvalad inom ett år/6 mån eller annan utfäst tid" så lägger jag ner. Det kan funka,lycka till!

Mvh / CJ

Jag har ju också haft en hel del problemhästar (de flesta..:angel:) och vet hur svårt det är att bestämma sig.
Men något jag kommit fram till under mina hästår (och även i mitt jobb som alternativbehandlare där man träffar på många knaggliga hästar och deras ägare) är att man efter nog lång tid hakar upp sig på och tror att det är något fel. Man helt enkelt letar fel på sin häst hela tiden. Jag säger inte att du gör det men det är så lätt att fastna i "sökandet" .
Då finns ju alternativet att bara träna på ifall inte veterinärer, ET eller annan hittar något fel. Har du fått ett utlåtande men tvivlar du på det så åk till en annan vet. Har man inte råd med detta så har man nog inte heller råd att fortsätta med den hästen.

Har man inget att gå på mer än att man "tror" att något är fel så bör man sluta med den hästen inom ett år iaf om ingen förbättring sker. För bättre lär det inte bli...då fortsätter man bara att tro och glömmer bort att träna. En del hästar kan kännas underliga utan att det är något större bekymmer, å andra sidan brukar de inte heller bli så lyckade på banan och alltså knappast värt mödan.

Ta inte detta för negativt nu. Det var inte menat så.
Det speglar nog mer hur det sett ut för mig för en massa år sedan. Jag hade bara rappel i stallet (sådana som andra gett upp med) och det blev inget bra, de bara kostade pengar och kunde aldrig starta. En dag blev jag så less så jag tänkte sluta helt med hästar men började träna ordentligt då istället... Tänkte som så att om jag kör ordentligt kanske det komer fram vart felet sitter men det gjorde det inte. Hästarna började gå bra och vann lopp.

Har hästen däremot ett problem som du vet av, ja, då är det ju en annan sak. Då får man ju till med röntgen/ultraljud eller andra diagnosmetoder för att se hur framtidsprognosen ser ut.

Nä, men det kanske är bra för både dig o hästen att ha en deadline iallfall...varken du eller din häst har väl så roligt..så åtm för hans skull så kanske du skulle bestämma att det får vara nogkrånglat vid ett visst datum...

Om man inte kan sätta datum är i alla fall ett årtal ett bra alternativ.

Har hästen däremot ett problem som du vet av, ja, då är det ju en annan sak. Då får man ju till med röntgen/ultraljud eller andra diagnosmetoder för att se hur framtidsprognosen ser ut.

Det du skriver stämmer väldigt bra in på mig tror jag. Jag letar ständigt efter fel. Och oftast hittar jag något också. Ibland tror jag att jag inbillar mig.

Men, jag vet ju iaf om att han är sned i bak. Det kan ingen säga något om. Sen om det BARA är det som är felet, det är det som är frågan.

Det du skriver stämmer väldigt bra in på mig tror jag. Jag letar ständigt efter fel. Och oftast hittar jag något också. Ibland tror jag att jag inbillar mig.

Men, jag vet ju iaf om att han är sned i bak. Det kan ingen säga något om. Sen om det BARA är det som är felet, det är det som är frågan.

Ja detta är så vanligt. Bara det att man har så svårt att inse att det även kan gälla en själv...

Ofta är det ju flera saker som spelar in när en häst upplevs ha flera eller diffusa problem. En primär skada som hästen skyddar hela tiden varför man aldrig hittar den. Så länge den primära smärtan finns kvar kommer det hela tiden nya försvar och då är man inne i ekorrhjulet. Om man till sist lyckas hitta felet så har ursprungsskadan i regel gått så långt att det inte går göra så mycket åt. Man kan ha fått broskskada, pålagringar och dylikt.
Samma sak om en häst har återkommande problem på ett ställe så kan orsaken sitta någon helt annanstans.
Tyvärr är detta alltför vanligt.
Ibland kan man ju ha tur och det är "bara" en besvärlig hovböld eller något i den stilen som orsakar en massa trams men sån tur har man ju sällan....

Jag tillhör ju också dem som håller på alldeles för länge med hästarna, man tycker ju om de så mycket och vill ge dem chansen. Men till sist måste man inse hästens begränsning (och sin egen).
En häst som hunnit bli sju är och inte kommit till start ännu som det dessutom bara krånglar med. Nja, då hade jag nog redan gett upp. Men jag har nog haft tjugo såna som din vid det här laget... man får lägre tolerans till sist.
.

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka