Hur länge kan man hålla på egentligen...?

Sv: Hur länge kan man hålla på egentligen...?

Grejen är att man tränar de hästar man har. Det är inte så enkelt att bara byta häst om den man har inte duger.

Klart du vill ha DIN häst...det vill ju de flesta och även jag ...men ibland behöver man se det från några meters avstånd och risken är ju att du tröttar helt. Jag vill absolut inte låta hård eller känslolös, men det är ju så att en del hästar aldrig kommer till start, ibland pga av skador o ibland pga annat.
ÄR det så att du verkligen har en bra häst i din häst ..ja då kommer han att visa det. Men krångla inte för länge, det mår varken du eller din häst bra av och nu fokuserar du bara på hans svaga sidor...när man tränar häst skall man "glömma" dom och lyfta fram det hästen är BRA på.

T ex hade du haft en bra komplex häst hade punkan igår inte spelat "roll" om du fattar hur jag menar.
Nu ska jag till skolan :D

Du måste vara medveten om att din häst har ett stort handikapp om man jämför med merparten av startande hästar.

Han kördes in som 5-åring och det gör att han förlorat en hel del redan i "starten" och inte tål påfrestningarna lika bra som en häst som tränats som unghäst.

Det är ett tufft beslut när man bestämmer att lägga ner och i bland händer det att man ändrar sig... :angel: Jag har gjort det själv ett antal gånger och blivit övertalad två gånger.
I det ena fallet ångrar jag mig inte och i det andra fallet vet jag inte ännu.

Men som Martha säger, i bland MÅSTE man för att orka med dem som fungerar.

Grejen är att man tränar de hästar man har. Det är inte så enkelt att bara byta häst om den man har inte duger.

Egentligen ÄR det väl enkelt att byta häst? Det svåra är väl att man har känslor för dem så att man aldrig ger upp?

Jag brukar få frågor flera gånger om året om jag inte vill ta över nån häst men det finns ingen tid till det.

Man kan väl visst byta? Man kan dessutom välja att ha kvar hästen men inte träna den för att starta. Om man fortsätter traggla med en häst som inte har rätt förutsättningar tycker inte jag man visar repekt för hästen som individ.

Egentligen ÄR det väl enkelt att byta häst? Det svåra är väl att man har känslor för dem så att man aldrig ger upp?

Jag tycker att det brukar vara svårt att omplacera gamla travare. Man kan ju så klart slå ihjäl dom på gårdsplan om man vill byta till en häst som travar bättre, men så gillar inte jag att göra med mina hästar.

Det beror nog på vad man har för ekonomiska och praktiska förutsättningar.

För min del så har jag inte plats för mer än en häst i nuläget. Så att skaffa en till skulle vara svårt.
Och kommer jag en dag fram till vad som är felet, och man inte kan göra något, då vill jag nog hellre att han får "gå vidare" än att han bara ska gå i hagen o skrota eller att han hamnar hos nått pucko.

Senast ändrad:

Allt beror på hur man formulerar det... :crazy:

Jag gör hellre SÅ i vissa fall än att jag försöker hitta någon lämplig som kan låna dem.

T ex hade du haft en bra komplex häst hade punkan igår inte spelat "roll" om du fattar hur jag menar.

Det som gör allt så jobbigt är ju att hästen inte får vara frisk.. Punkan är ju bara en extra grej. Hade hästen varit okej så hade jag skrattat åt punkan.

Allt beror på hur man formulerar det... :crazy:

Jag gör hellre SÅ i vissa fall än att jag försöker hitta någon lämplig som kan låna dem.

Jo, jag förstår precis vad ni menar och håller med om att det kan vara det bästa. Men jag vill inte heller klandra den som inte tragglar med sin gamla odugliga häst, jag förstår dem också.

Men visst är det roligt hur man kan vrida på saker genom ordval och formuleringar! ;)

Jag är en tragglare, dels för att jag inte har de ekonomiska förutsättningarn att byta ut. Min Supergill valack ger jag nog aldrig upp med... Men är livrädd om han blir sjuk, då försvinner runt 4-6 mån jobb på ett kick direkt. Så j-la känslig är han. Som nu när han fick korsis i Juli... Bye bye med alla jobb, starter mm bara å börja om från början. Å så har han varit hela sitt liv, så det är ju då tur man har känt honom från grunden så man inte blitt chockad... :crazy: Han har visat att han kan, men huvudet hänger inte med & han är fortfarande väldigt valpig & orutinerad. Så nu börjar jobbet med att få honom back on track, å snart börjar provloppen på valla.... :banana:

Jo, jag förstår precis vad ni menar och håller med om att det kan vara det bästa. Men jag vill inte heller klandra den som inte tragglar med sin gamla odugliga häst, jag förstår dem också.

Men visst är det roligt hur man kan vrida på saker genom ordval och formuleringar! ;)

Jag har ju hållit på med en kapabel trashank i fyra år så jag ska inte säga nåt... :o

Hur länge är för länge? :(

När du tänker:Nu får det vara nog! 2 ggr/samma dag kanske... eller börjat posta sånna här trådar..:angel:

Nu hade ju vi förutsättningarna för att "ta hästen ur träningen" och behålla. Så det var liite lättare för oss att ta beslutet. Provade att "låna ut" men det varken kändes bra eller funkade.
Så nu var hon på tillridning i somras och kommer att få gå som Fölsto/Ridhäst. (Moa Hits) Betäckte 2 ggr med Svall Ivar tog UL efter 1:a = inget och efter andra så brunstade hon för fullt 2 dagar före UL så då struntade vi i det. Men nu har hon fått en ny Vallack i hagen uatan att ens lyfta på svansen... så det blir Blodprov i Vinter..

Det kan bara du bestämma (så länge hästen inte lider). Det känner man när man verkligen frågar sig själv och jag gissar att du vet ditt svar.

Ja, innerst inne så kanske man vet det. Men det är jobbigt att "acceptera". Ska försöka få tid för röntgen o ultraljud, sen hos ET så får vi se hur det ser ut efter det..

*hugger en knapp*
Det beror ju också på vad man har för mål med att hålla på.Det är olika för alla.
Efter att ha hållit på alldeles för länge med alldeles för många hästar har jag funderat en hel del på det,vad jag vill ha ut.
Min grundmålsättning är att hästen ska kunna tjäna 50 000/år och att de ska vara snälla och trevliga och hålla på med.

Det är ju dyrare att hålla på med en som krånglar än en som inte gör det, så egentligen så går det nog på ett ut att låta krångelhästen gå o mingla och ändå ha en annan som man tränar o startar....utan massa vet räkn o dyl...

Det är ju dyrare att hålla på med en som krånglar än en som inte gör det, så egentligen så går det nog på ett ut att låta krångelhästen gå o mingla och ändå ha en annan som man tränar o startar....utan massa vet räkn o dyl...

ja, kanske skulle ta o leasa en häst när tjejen i stallet sålt sin.. så kan älsklingen få bo kvar :angel:

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka