Hur länge kan man hålla på egentligen...?

Ballerina

Trådstartare
...med en häst som bara har skador o problem hela tiden?

Blir så ledsen över att han aldrig kan bli bra nog ens för att träna normalt.. :(
Skadorna avlöser varandra, vissa mindre allvarliga o vissa mer. Han har ALDRIG under det år jag haft hand om honom varit helt skadefri.
Dessutom verkar han ha någon skada i vf. som vi fortfarande inte kunnat klura ut vad det är.. (Läs min tråd på hästvård)

Bläääää!

Älskar hästen o vill att han ska bli bra. Behöver lite tröst, tips o uppmuntran.. Snälla, hjälp?

Sv: Hur länge kan man hålla på egentligen...?

Ja det är tråkigt när det är sådär... Det är väl upp till var och en hur länge man orkar/vill fortsätta försöka med dem, och det beror väl lite på vad det är för klass på hästen.
Vet en häst en kompis till mig har som de bara krånglar med, som nu ska opereras, men hästen har ju varken talang eller förutsättningar för att bli bra sen heller, och då är det frågan om det inte är bättre för hästen att få göra något annat? :smirk:

Hur gammal är den och hur mycket har den startat?

Ja det är tråkigt när det är sådär... Det är väl upp till var och en hur länge man orkar/vill fortsätta försöka med dem, och det beror väl lite på vad det är för klass på hästen.
Vet en häst en kompis till mig har som de bara krånglar med, som nu ska opereras, men hästen har ju varken talang eller förutsättningar för att bli bra sen heller, och då är det frågan om det inte är bättre för hästen att få göra något annat? :smirk:

Hur gammal är den och hur mycket har den startat?

Han är nu sju år gammal och det enda han gjort i sitt liv är ett kvallopp förra sommaren (inkörd som 5-åring). Efter det har han varit konstant halt o konstig i snabbare tempon.

Hade han varit frisk så hade det säkerligen varit en kanonhäst. Men vad f*n, han är ju aldrig frisk...!

Jag vill ju ha en starthäst. Jag vill ha honom som starthäst, men jag börjar nästan tro att det är hopplöst nu. Fan va svårt.

Senast ändrad:

The story of my life....
För min del handlar det om att jag fäster mig så jääääkla mycket vid hästen, och har jag väl tagit mig an någon så kan jag liksom inte släppa den. Den blir mitt ansvar för livet känns det som. De hästar som HAR åkt härifrån har alla fått fina hem, och en är i himlen.

För mig går hästen före sporten så att säga...det är därför jag bara fått en av mina till kval oxå....:angel:
Han var som din...en jävel på att kuta, men skadfri var han sällan.

Det är bara du som kan avgöra om ditt hjärta är större än din hjärna...:)
Mitt hjärta är definitivt tio gånger så stort som både min hjärna och min plånbok tyvärr...

Men skam den som ger sig. Sagor finns det gott om!

Det är bara du som kan avgöra om ditt hjärta är större än din hjärna...:)
Mitt hjärta är definitivt tio gånger så stort som både min hjärna och min plånbok tyvärr...

Jovisst, hjärtat är bra mkt för stort i det här fallet. Har nog aldrig fäst mig så vid en häst förut. Han är helt underbar.:love: (MEN) Tyvärr är han en väldigt dyr "sällskapshäst"... :angel:

Men.. Jaa. Jag kan väl inte ge upp utan att ha hittat vart felet sitter först antar jag..

Om jag känner igen det där...

Jag måste nog ge upp med min fantastiska häst nu. Vi har iofs inte varit hos veterinär med honom ännu, men jag kan ju se själv hur halt han är och den där knölen som han har nere vid kronranden brukar ju inte vara något annat än hovbroskförbening... :cry:

Som väl är har jag unghästar att fortsätta med istället och han kommer alltid att ha som uppgift att gå och uppfostra unghästarna även om jag slutar träna honom. Men det känns så tungt så jag orkar knappt se min fina häst just nu.

Tur för dig som iaf inte behöver bli hästlös..
Jag har ju bara en pålle nu.

Funderar på att beställa ny tid hos vet. för röntgen/ultraljud av frambenen. (iaf vänster).. Jag kan ju lixom inte gå o va osäker på om han har ont eller om han bara ser ut sån.

Det är ju svårt att bara sluta träna när man redan har lagt ner så mycket engagemang.

Vad är det för stam på din häst?

Jag fick överta träningen på hösten när han var fyra år. Nu är han sex år. Det är en valack efter Armbro Goal som varit i proffsträning hela sitt liv och varit sååå lovande. Han hade startat sådär 8-10 ggr och inte precis rosat marknaden, ett rekord på 18 och 10 000 kr intjänade när han kom till mig.

Första året hos mig var han konvalescent pga ryggproblem. Nu har han tränat på enligt planerna sedan i våras, men han fick i vintras en misstänkt knöl över kronranden på ena fram. Jag har ju sett sånt där förr och då har det varit hovbroskförbening, men han har inte varit halt eller öm, så jag har tränat på och hållit tummarna. Jag har hela tiden kört långsamma jobb för att inte ryggproblemen ska komma tillbaka och då har jag inte sett någon reaktion från den där hoven. Men nu har jag kört två snabbare jobb och då kändes det direkt att det inte var bra. Igår böjde honom (dagen efter ett lättare jobb) och han var väl sådär 3-4 grader halt på det benet där knölen sitter...

Så, det är nog inte mycket att be för. Jag ska avvakta någon vecka och sedan göra en koll till och se om jag kan utreda mer exakt var hältan sitter, men man behöver inte vara Einsteins syrra för att tro att det kommer från den där hoven. Men det kaaan ju vara knäet eller kotan också. (Yeah right, You wish silly girl...)

åå, så trist.. :(
hoppas det inte är så allvarligt ändå!!

en sjuåing vars största merit är ett kvallopp är ingen "kanon", inte ens en starthäst. Se på din egen häst so,m du ser andras sjuåringar så är det lättare att släppa.
<en häst som inte ens klarar kvaltider utan att gå sönder ska man inte hålla på med om man vill ha starhäst. Det är den bistra verkligheten.

Skillnad är om det någon gång har VISAT kapacitet( mer än några 100 meter :D )

en sjuåing vars största merit är ett kvallopp är ingen "kanon", inte ens en starthäst. Se på din egen häst so,m du ser andras sjuåringar så är det lättare att släppa.
<en häst som inte ens klarar kvaltider utan att gå sönder ska man inte hålla på med om man vill ha starhäst. Det är den bistra verkligheten.

Skillnad är om det någon gång har VISAT kapacitet( mer än några 100 meter :D )

Nää. Usch. Jag grinar. Vilken hemsk dag. Hästen krånglar, punktering på träningsvagnen :(

Så du menar att jag ska ta livet av hästen då?? Lättare sagt än gjort vill jag lova.

Nej du behöver väl inte ta livet av den men inse att den inte kommer till start kanske du ska göra....Vill du ha en som startar så ska du ha en häst med de förutsättningarna...
Jag har haft så många "talanglösa" hästar genom åren och vet precis vad du går igenom....hoppet är det sista som överger en :D

"En häst som inte ens klarar kvaltider utan att gå sönder ska man inte hålla på med om man vill ha starthäst. Det är den bistra verkligheten."

För att kommentera det som du skrev tidigare..
Han hade visst klarat att träna om det inte vore för vissa puckon som tränar hästar som klart o tydligt inte är riktigt okey i kroppen. Dvs. att dom inte inser att en sned bakvagn kan ställa till med mkt bekymmer.

Frågan är ju bara om han varit sned så länge att han aldrig kan bli bra igen. Vem vet hur mkt skador han dras med som följd av det?

Jag har haft så många "talanglösa" hästar genom åren och vet precis vad du går igenom....hoppet är det sista som överger en :D

Jag vet väl hur en "talanglös" häst är. Jag har såklart upplevt en hel del såna. Dock så tror jag på min pålle. Inte bara för att han är min, utan för att jag har sett vissa egenskaper som jag gillar. Sen är det kanske inte möjligt för honom att prestera något, det är jag medveten om. Men det är så himla jobbigt bara. Önskar jag visste vart problemet sitter, vad det är lixom. Då kan man ju lättare avgöra om det är något att satsa på. Tiden går långsamt när man inte vet. :(

För övrigt så är jag väl en typisk amatörtränare som vägrar ge upp.. Ingenting är omöjligt, eller?

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka